366 106 läst · 1 560 svar
366k läst
1,6k svar
Projekt: Terrasspool
Igår blev det premiär
Jag är en extremt spontan person! Den här idén kom till mig först när en kund på jobbet berättade att det ens fanns terasspooler, det här va v 33. Det tog en v sen la jag en beställning (v34) Tisdag v 35 kom poolen och nu fredag v36 så badar vi! Vi har gjort allt själva förutom elen! Jävlar vilken resa, förstår att dom närmaste kan bli lite trötta på mig ibland . Den här tråden har hjälpt mig MASSOR! Så tack till alla för delaktigheten i forumet och alla bra tips och idéer.
Nu när vi sett att inget läcker , alla funktioner fungerar, så ska vi påbörja att bygga in allt
Ha en underbar helg alla
Jag är en extremt spontan person! Den här idén kom till mig först när en kund på jobbet berättade att det ens fanns terasspooler, det här va v 33. Det tog en v sen la jag en beställning (v34) Tisdag v 35 kom poolen och nu fredag v36 så badar vi! Vi har gjort allt själva förutom elen! Jävlar vilken resa, förstår att dom närmaste kan bli lite trötta på mig ibland . Den här tråden har hjälpt mig MASSOR! Så tack till alla för delaktigheten i forumet och alla bra tips och idéer.
Nu när vi sett att inget läcker , alla funktioner fungerar, så ska vi påbörja att bygga in allt
Ha en underbar helg alla
Stort sett klar med min prime, (bara jag som kör prime här verkar det som) det som fick plats här dock.. mycket bra tips i denna tråd. Ett tips från mig är en effektvakt kopplad på J29. Då stänger värmare av men pumpar osv kör vidare. Har 16A huvudsäkring nu, då slapp jag säkra upp till 20A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
J29?traceour skrev:Stort sett klar med min prime, (bara jag som kör prime här verkar det som) det som fick plats här dock.. mycket bra tips i denna tråd. Ett tips från mig är en effektvakt kopplad på J29. Då stänger värmare av men pumpar osv kör vidare. Har 16A huvudsäkring nu, då slapp jag säkra upp till 20A.[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Hmm en liten undran. Badet har varit igång sen i fredags utan problem. Men nu ikväll märkte jag att cirkulationen stannat. Gör den så eller bör jag vara orolig? Har ställt in 2 omgångar med ”rengöring” en på natten och en mitt på dagen à ca 6 Tim. Ska den stå helt stilla utanför den tiden ? Ställde in dessa i fredags men har inte ”känt” att cirkulationen stått stilla övriga tiden. Är det nåt fel?
Utanför dom inställda tiderna kör den enbart för att höja värmen.Linda Andersson2 skrev:Hmm en liten undran. Badet har varit igång sen i fredags utan problem. Men nu ikväll märkte jag att cirkulationen stannat. Gör den så eller bör jag vara orolig? Har ställt in 2 omgångar med ”rengöring” en på natten och en mitt på dagen à ca 6 Tim. Ska den stå helt stilla utanför den tiden ? Ställde in dessa i fredags men har inte ”känt” att cirkulationen stått stilla övriga tiden. Är det nåt fel?
Linda Andersson2 skrev:Hmm en liten undran. Badet har varit igång sen i fredags utan problem. Men nu ikväll märkte jag att cirkulationen stannat. Gör den så eller bör jag vara orolig? Har ställt in 2 omgångar med ”rengöring” en på natten och en mitt på dagen à ca 6 Tim. Ska den stå helt stilla utanför den tiden ? Ställde in dessa i fredags men har inte ”känt” att cirkulationen stått stilla övriga tiden. Är det nåt fel?
Beror på hur du ställt in badet i övrigt. Kör du rest mode värmer den bara när den filtrerar. Om du inte kör rest mode startar den cirkulation/filtrering varje gång den tappar värme och vill upp i temp igen vilket kan ske rätt ofta. Beroende på temperatur ute, inställd temperatur på badet och grad av isolering kommer den gå av och på lite som den behöver. I många fall är cirkulationen igång medan ni badar eftersom ni då har locket av och värmen försvinner fortare.
ok tack för svarH henlin431 skrev:Beror på hur du ställt in badet i övrigt. Kör du rest mode värmer den bara när den filtrerar. Om du inte kör rest mode startar den cirkulation/filtrering varje gång den tappar värme och vill upp i temp igen vilket kan ske rätt ofta. Beroende på temperatur ute, inställd temperatur på badet och grad av isolering kommer den gå av och på lite som den behöver. I många fall är cirkulationen igång medan ni badar eftersom ni då har locket av och värmen försvinner fortare.
Är det någon som har en uppfattning om hur mycket ett fyllt bad pressar ned isoleringen i gruset?
Jag har 8-16 under badet och har det så absolut vågrätt och plant det bara är möjligt. Siktade på 113cm ovansida grus till ovansida trall.
Jag sänkte alltså ned hela badet i en befintlig altan så invägningen i höjd blir extremt noga. Just nu så sticker isoleringen upp 58mm ovanför trallen och badets kant går ned ca 40mm. Tror ni jag kan räkna med att 2,5 ton vatten pressar ned isoleringen i gruset 18mm?
Jag ville absolut inte hamna i att badet blir hängande på kanten därför är kanske detta bättre?
Jag har 8-16 under badet och har det så absolut vågrätt och plant det bara är möjligt. Siktade på 113cm ovansida grus till ovansida trall.
Jag sänkte alltså ned hela badet i en befintlig altan så invägningen i höjd blir extremt noga. Just nu så sticker isoleringen upp 58mm ovanför trallen och badets kant går ned ca 40mm. Tror ni jag kan räkna med att 2,5 ton vatten pressar ned isoleringen i gruset 18mm?
Jag ville absolut inte hamna i att badet blir hängande på kanten därför är kanske detta bättre?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det är inte gruset jag tror skall packas ihop. Det är dels cellplasten (kanske 5mm) men också att de översta spetsarna på gruskornen trycks in i cellplasten. Där kanske ytterligare 5mm kommer. Då återstår 8mm, den springan kan jag leva med.Fulkemisten skrev: