H henlin431 skrev:
Det verkar vara lite olika från fall till fall. Jag får rätt rejäla urgröpningar i mina anslutningar. Det ser verkligen inte trevligt ut. Beläggningen är rejält vass också. Men jag misstänker att det är en kombo av något mer än bara kloret. Jag lär byta framåt men tänkte se om jag hittar några billigare anslutningar än de som svb säljer.

För min del är det även läckagerisk då det tar sig in bakom silikonet med tiden.
Har du hittat några andra anslutningar ännu Henlin?
 
K Kesosmurf skrev:
Har du hittat några andra anslutningar ännu Henlin?
Jag letade länge men hittade inget, så fick bli från SVB
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Sindbad Sindbad skrev:
Jag letade länge men hittade inget, så fick bli från SVB
Köpte du de i plast för 345kr, är det 2-pack eller? Tycker inte det framgår. Köpte du dem till fullpris eller stod SVB för dem eftersom de i alu blev kassa?
 
K Kesosmurf skrev:
Köpte du de i plast för 345kr, är det 2-pack eller? Tycker inte det framgår. Köpte du dem till fullpris eller stod SVB för dem eftersom de i alu blev kassa?
Det är 345 per anslutning, så 690 för bägge. Rätt dyrt, och fick ingen rabatt :confused:
 
D danlar79 skrev:
Ok nu är allt inkopplat, lyckats få på alla slangar och kopplingar. Det var lite halvklurigt att få till slangarna i rätt längd så det passade i lådan. Elektrikern har fixat sitt. Så det är dags för det nervösa första testet(kommer det starta? Är allt åtdraget ordentligt eller kommer det läcka?)

Men ett par frågor kvar:

1. Filtret har jag inte sett någon bra beskrivning för. Använder ju filterbollar som medföljde. Antar att man sätter filtret på läget "FILTER" innan man drar igång, inget annat läge som används?

2. Ordning för allt
a) Fylla tunnan med vatten(Åtminstone ovanför in och utlopp)
b) Slå på värmare/pump och ställa in önskad temp
c) I med klor? (Ska vattnet ha värmts upp till önskad temp först, eller lägger man i det under tiden?)
d) Bada!

Har bestämt mig för att testa med klor först och främst. Köpte Nitor SPA snabbklor från bauhaus (köpte hem ph+ och ph- , alkalinitet samt teststickor också)

Bild från tekniklådan just nu. Displayen kommer få ligga i tekniklådan tills bygget runt är klart.
[bild]
hej
Är igång och ska fylla Pacific nu. Stämde din ordning?
1.Sätt filtret på 1. Filter
2.Fyll poolen
3. Slå på systemet…något man ska tänka på? 4. fyller med varmt vatten…hur gjorde du med klor?
5. bada

mvh susanne
 
Sindbad Sindbad skrev:
Det är 345 per anslutning, så 690 för bägge. Rätt dyrt, och fick ingen rabatt :confused:
Hur gamla var anslutningarna du fick byta?
 
G Grod4n skrev:
Hur gamla var anslutningarna du fick byta?
De var nya, jag använde aldrig de. Hade inte byggt trall runt och kom fortfarande åt anslutningarna så tänkte att det var lika bra att byta. Hade jag väntat tills de blev dåliga hade det varit ett jävla jobb att komma åt.
 
V vectrex skrev:
Det är inte gruset jag tror skall packas ihop. Det är dels cellplasten (kanske 5mm) men också att de översta spetsarna på gruskornen trycks in i cellplasten. Där kanske ytterligare 5mm kommer. Då återstår 8mm, den springan kan jag leva med.
K Kesosmurf skrev:
Har du hittat några andra anslutningar ännu Henlin?
Nej, har inte letat så mycket. Planerar in det till våren gissar jag, eller när det väl börjar läcka. Jag tror bara man behöver kolla mått i stort och ta vad man än hittar som har rätt färg, mått och material. Det finns en del trevligare varianter har jag för mig, senast jag grävde runt på google.

Jag skulle vilja ha nåt sånt här. Tycker det är lite läskigt med ungarnas hår som ev. sugs in i nedre hålet. Givetvis måste det vara något som inte strular till det med flödet för mycket.

Close-up av en duschmunstycke med finmaskigt filter för att förhindra hår från att sugas in.
 
Ni som haft poolen en längre tid, hur upplever ni den i stort?

Skötsel? Kostnaden? Behöver ni byta delar? Vattenbyte?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Oj! Jag har nog en tredjedel av tiden för det. Filtrerar bara när värmaren är igång. Tror faktiskt inte att du behöver så mycket filtrering alls. Koplade en effektmätare till hela fasen till tunnan nu i november och kom inte ens upp i 350 kWh, men då har jag rätt mycket mer isolering än det färdiga paketet man kan köpa från SVB. Framförallt har jag ett underlock av cellplast som flyter på vattnet, tror det gör stor skillnad .
Har nyligen fått igång min Grand och börjat fundera över vad man kan göra för att hålla nere energiförbrukningen. Skulle tro att en stor del av värmeförlusterna är uppåt och tjockleken på locket är ju vad det är så har gått i samma tankar som du Fulkemisten med extra isolering på vattenytan. Borde kunna öka livslängden på locket dessutom. Har läst att en del spabadsägare köper motsvarande solfilm till pool och lägger på vattenytan för att minska avdunstningen och därmed skydda locket, den extra isolerande effekten är väl välkommen men borde vara marginell. Vad har du för underlock? Någon annan som testat extra isolering/solfilm och kan rekommendera?

Hittade den här, tyvärr för liten men borde gå att få tag på samma material och skära till så att det passar en terasspool: https://www.bygghemma.se/tradgard-o...lock-kirami-till-badtunna-m-o170-cm/p-1114289
 
  • Spabad med grått lock på träterrass med kontrollpanel och grillöverdrag i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
J!M och 3 till
  • Laddar…
C Chaval skrev:
Har nyligen fått igång min Grand och börjat fundera över vad man kan göra för att hålla nere energiförbrukningen. Skulle tro att en stor del av värmeförlusterna är uppåt och tjockleken på locket är ju vad det är så har gått i samma tankar som du Fulkemisten med extra isolering på vattenytan. Borde kunna öka livslängden på locket dessutom. Har läst att en del spabadsägare köper motsvarande solfilm till pool och lägger på vattenytan för att minska avdunstningen och därmed skydda locket, den extra isolerande effekten är väl välkommen men borde vara marginell. Vad har du för underlock? Någon annan som testat extra isolering/solfilm och kan rekommendera?

Hittade den här, tyvärr för liten men borde gå att få tag på samma material och skära till så att det passar en terasspool: [länk]
Jag är övertygad om att stora delar av värmeförlusten sker genom avdunstning ut genom läckor i locket.

Kan man få poolen hermetiskt tillsluten så skulle man garanterat minska uppvärmningskostnaderna rejält. Lite lättare sagt än gjort dock.

Jag har iaf virat sträckfilm runt hela min pool (utom ovansidan då). Inbillar mig att det minskar luftläckage genom isoleringen och minskar energiåtgången lite.

Locket är dock fortfarande den stora boven.
 
Fulkemisten
Ja. Locket är garanterat boven. Har också sträckfilm, körde också vindpapp under panelen, min är fristående. Det underlock jag har är runt och lite för litet, brun frigolit typ. Tror det kommer från K-rauta. Under sommaren körde jag utan underlock, nu är poolen tom ett tag. Måste hitta locket, det är ju rätt stort så det ska väl gå bra.
 
Ja, locket är ju inte precis tätt, vid regn så fylls poolen på lite grann och vice versa så avdunstar säkert en viss mängd genom locket också. En solfilm borde hindra en del av avdunstningen i alla fall tills det hamnar för mycket regnvatten ovanpå och filmen inte längre flyter på ytan.

Fulkemisten: Ok, då har du säkert det underlocket jag länkade till. K-rauta säljer samma som ett tillbehör till badtunnan Kirami. Lite för liten men borde gör en del skillnad i uppvärmning ändå.

Hittad en annan modell av flytande isolering från ett företag i Kanada, vad jag vet så finns ingen återförsäljare i EU så med tull och frakt blir det nog en dyr historia: http://www.prairietubs.com/ThermaltechMAX.html

Sen är ju frågan om besparingen i kWh och det extra besväret överväger kostnaden och livslängden av ett extra isoleringslager. ;-)
 
C Chaval skrev:
Har nyligen fått igång min Grand och börjat fundera över vad man kan göra för att hålla nere energiförbrukningen. Skulle tro att en stor del av värmeförlusterna är uppåt och tjockleken på locket är ju vad det är så har gått i samma tankar som du Fulkemisten med extra isolering på vattenytan. Borde kunna öka livslängden på locket dessutom. Har läst att en del spabadsägare köper motsvarande solfilm till pool och lägger på vattenytan för att minska avdunstningen och därmed skydda locket, den extra isolerande effekten är väl välkommen men borde vara marginell. Vad har du för underlock? Någon annan som testat extra isolering/solfilm och kan rekommendera?

Hittade den här, tyvärr för liten men borde gå att få tag på samma material och skära till så att det passar en terasspool: [länk]
Snyggt bygge!

Jag testade exakt den du länkade till. Sparar säkert mycket men den flagnade små plastbitar i vattnet. Rekommenderar ingen att köpa den där. Det blev dyra sopor i mitt fall. För egen del kommer jag experimentera med att sänka tempen på tunnan delar av vintern. Om jag enligt erfarenhet vet att vi generellt nästan aldrig hinner bada under veckan kan man lugnt låta badet stå ouppvärmt 4-5 dagar, för att sedan dra igång det igen fredag eftermiddag.

Det är mycket diskussioner huruvida man tjänar något på det eller inte, eftersom man sen vid snabb temphöjning måsta skicka in en rejäl mängd energi. Gör man det veckovis tror jag det går att tjäna en hel del. Speciellt vintertid. Det där kommer jag givetvis kunna svara på om några månader då jag har mätning på poolen men det kräver lite experimenterande över tid.

En lustig detalj är att vi ville använda badtunnan som en svalkande pool i somras. Det gick sådär. Efter någon vecka hade gradtalet inte sjunkit mycket alls. Sen när vi väl fått det kallt, då kom sämre väder och vi ville ha varmt igen.

Man blir aldrig nöjd.

Hursom! Redan nu har jag ställt in tunnan på att bara värma under filtreringscykler, vilket i nuläget är totalt 3 timmar per dygn. Har inte hunnit kolla vad det ger. Anledningen till denna inställning är att jag har solceller som kommer installeras slutet av oktober/november och tanken är därefter att alltid bara värma tunnan på dagarna, ej nätterna. Hur det funkar kan jag svara på i vår....när solen kommit tillbaka....


Edit: gällande plastbitarna från locket. Det är extremt små flagor i miljoner. Det gäller att kika noga. Gissar på att det sätter igen filtret över tid.
 
Redigerat:
H henlin431 skrev:
Snyggt bygge!

Jag testade exakt den du länkade till. Sparar säkert mycket men den flagnade små plastbitar i vattnet. Rekommenderar ingen att köpa den där. Det blev dyra sopor i mitt fall. För egen del kommer jag experimentera med att sänka tempen på tunnan delar av vintern. Om jag enligt erfarenhet vet att vi generellt nästan aldrig hinner bada under veckan kan man lugnt låta badet stå ouppvärmt 4-5 dagar, för att sedan dra igång det igen fredag eftermiddag.

Det är mycket diskussioner huruvida man tjänar något på det eller inte, eftersom man sen vid snabb temphöjning måsta skicka in en rejäl mängd energi. Gör man det veckovis tror jag det går att tjäna en hel del. Speciellt vintertid. Det där kommer jag givetvis kunna svara på om några månader då jag har mätning på poolen men det kräver lite experimenterande över tid.

En lustig detalj är att vi ville använda badtunnan som en svalkande pool i somras. Det gick sådär. Efter någon vecka hade gradtalet inte sjunkit mycket alls. Sen när vi väl fått det kallt, då kom sämre väder och vi ville ha varmt igen.

Man blir aldrig nöjd.

Hursom! Redan nu har jag ställt in tunnan på att bara värma under filtreringscykler, vilket i nuläget är totalt 3 timmar per dygn. Har inte hunnit kolla vad det ger. Anledningen till denna inställning är att jag har solceller som kommer installeras slutet av oktober/november och tanken är därefter att alltid bara värma tunnan på dagarna, ej nätterna. Hur det funkar kan jag svara på i vår....när solen kommit tillbaka....


Edit: gällande plastbitarna från locket. Det är extremt små flagor i miljoner. Det gäller att kika noga. Gissar på att det sätter igen filtret över tid.

Skulle vara trevligt om alla som mäter av sin pool kan synka av sina kWh över tid. Det skulle hjälpa många.

Här är mina senaste data:

Badtunna, Grand. Volym 1800 liter (men jag tror det är mindre...).

Inställda grader: 38
Filtercyklingstid: totalt 3h per dygn
Fullisolerad (enligt Svenska badtunnors beskrivning)
Dubbla ventilationsspjäll i filterutrymmet (installerades i somras, dras ev. igen delar av vintern)

2021 05 05 16:00 start av mätning

25 maj 2021: 82 kWh
5 juli 2021: 244 kWh
7 sept 2021: 484 kWh
20 sept 2021: 536 kWh

Verkar snitta på 4 kW per dygn nånstans. Får väl räkna med 8-12 kWh/dygn på vintern gissar jag.

4kW per dygn motsvarar 180 kr per månad med elpris inklusive allt på 1,5 kr per kWh

8kW per dygn motsvarar 360 kr per månad

12 kW per dygn motsvarar 540 kr per månad.

Tar man ett snitt på runt 8 kW per dygn året runt (vinter/sommar) rör det sig om en årskostnad på 4380 kr. Det finns lite historik i forumet på hur jag och andra gissat tidigare. Jag tror jag gissade på högre tidigare.

365-400 kr per månad i snitt. Det är väl ungefär den siffra man bör höjd för när man funderar på kostnaderna vid inköpet.

OBS! De som kör sina tunnor med filtercykler på nära 24h per dygn behöver ta höjd för:

300W x 24 h x 365 dagar = 2628 kWh x 1,5 kr = 3942 kr

I mina värden ovan är de 3 timmarna inräknade eftersom de går på samma räknare. Men ska man vara noga så kan man ta bort 1kWh per dag från mina beräkningar. Jag har för mig att pumpen ligger på 300W men är inte helt säker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.