Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Oj min fråga gjorde att det blev ännu rörigare med alla dessa energier och friktioner osv .

Saken är den att mitt vatten börjat bli lite grumligt (eller om det är åldern). Jag har 2 värmare och kör filterbollarna.

Badet har varit igång i ca 2-3v och vi badar en stund varje kväll och har ca 38-39 grader i vattnet. Har klorerat efter dosering på förpackningen.

Sen det blev liiiite grumligt har jag kontaktat svb och dom tyckte min rening på 8h x2 va fullt tillräcklig och undrade om jag bytt filterbollar. Vilket jag tycker är konstigt då dom är använda i ca 2v? Dom rekommenderade ev flock. Alt, byta vatten!

Kontaktade en annan leverantör som sa att kör filtrering dygnet runt ist ”det kostar inte många kronor mer i månaden”. Och han trodde jag hade för hög klornivå i badet å då kan det bli grummligt! Han sa att jag alltid skulle ha full filtrering och minska kloret men ändå klorera för att kloret behöver klor för att ”förgöras” typ så. Och att badet borde vara ”normalt” igen efter Max en v.

Blir då väldigt konfunderad över alla uppgifter som spretar, dels filtrering då många här knappt filtrerar nåt? Och jag blir rekommenderad att köra dygnet runt, inte bara nu utan alltid.

Där av frågan om den ekonomiska biten!
Jag kan verkligen inte räkna ut själv vad det kostar. Kör värmaren trots att tempen håller sig? Eller bara när det blir kallare än inställt?

skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig räkna ut (förstår att det är ungefär beroende på elpriser och vart man bor) vad kostnaden blir per månad . Men skulle verkligen vilja veta vad jag bör förvänta mig, är rädd att det sticker iväg och man får en chockräkning som man inte är beredd på.

Min algoritm är:
39grader i poolen
Badar 1 timme varje dag (4st)
Filtrering 12tim x2 (just nu, alltså dygnet runt)
Har 2 värmare
Fullisolerad från leverantören

vad kan jag ta i höjd med för månadskostnad?

Alt2: samma algoritm fast man kör 4 Tim x2?

vad skulle månadskostnaden landa på då?

Tar gärna emot tips på inställningar osv då jag är väldigt ny och ovan på detta.
Mitt pH är perfekt , inte rört sig alls.
Kloret har varit något högt kanske men idag va det perfekt! (1,5)
Kommer få mäta ofta känner jag för att få in känslan för rätt klorering.

Börja alltid med att följa tillverkarens råd. Skriver de 2x12 timmar är det det du börjar med. När man är tryggare med badet över tid kan man labba med det man vill.

Vad har du för pH har no och vilka stickor används? Det är viktigt att läsa av inom det tidsintervall som anges på förpackningen. Därtill är ett tips att lämna över stickan till någon annan och fråga vad de anser att det är för värde.

I början badas det väldigt mycket. Efter några månader lär det bli mindre. Det påverkar givetvis vattenkvaliten också.

Duschar ni innan?
 
Redigerat:
H henlin431 skrev:
Börja alltid med att följa tillverkarens råd. Skriver de 2x12 timmar är det det du börjar med. När man är tryggare med badet över tid kan man labba med det man vill.

Vad har du för pH och vilka stickor använder du? Det är viktigt att läsa av inom det tidsintervall som anges på förpackningen. Därtill är ett tips att lämna över stickan till någon annan och fråga vad de anser att det är för värde.

I början badas det väldigt mycket. Efter några månader lär det bli mindre. Det påverkar givetvis vattenkvaliten också.

Duschar ni innan?
Sätt förväntningarna på kring 700:- per månad i snitt. Om förväntningarna är rätt kommer du inte bli chockad. Med snitt menar jag givetvis att kalla vintermånader kan bli dyrare än 700:- och varma sommardagar betydligt billigare än 700:- kr per månad.
 
C Chaval skrev:
Okej, det låter inge vidare med massa plastbitar i vattnet. Tack för avrådan! Jag har nu istället beställt en värmeduk/solfilm från Plastman (6 års garanti utlovad, återstår att se). Förhoppningsvis sänker den både förbrukningen lite och förlänger livslängden på locket.

Har ingen separat elmätare för badet så följer er data med spänning. Vad räknar ni med för förbrukning på poolpumpen? Såg 300 W i nån av kalkylerna men min är märkt som 0,25 hp = 186 W. Stämmer också med märkningen 0,8A x 230V = 184 W. Men sen är den också märkt med Pout 60 W. Ganska låg verkningsgrad om output är 60 W och input ~185 W eller har jag missat nåt?
Jag kollade min mätare nu och såg att jag kan kolla per fas (även om total effektmätning över tid är på alla tre faser)

Den fas pumpen sitter på (ensam) drog 0,8A vilket motsvarar 184W. Det verkar ju stämma väldigt bra med det du skriver ovan.

Då kan vi glömma att som skrivits i kostnader för 300W pump och räkna på lite mer än halva kostnaden.
 
  • Gilla
Chaval
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Börja alltid med att följa tillverkarens råd. Skriver de 2x12 timmar är det det du börjar med. När man är tryggare med badet över tid kan man labba med det man vill.

Vad har du för pH har no och vilka stickor används? Det är viktigt att läsa av inom det tidsintervall som anges på förpackningen. Därtill är ett tips att lämna över stickan till någon annan och fråga vad de anser att det är för värde.

I början badas det väldigt mycket. Efter några månader lär det bli mindre. Det påverkar givetvis vattenkvaliten också.

Duschar ni innan?
ja alla duschar och tvättar sig alltid innan bad.
Det va inte svb som sa dygnet runt utan en annan spaleverantör jag pratade med när jag tänkte köpa flockning. Han bad mig vänta med det då det är ett stort projekt med filterbollar och flockmedel (enligt honom). Svb tyckte 2 x8tim borde räcka (med min situation om lite grumligt vatten)

använder kasetten man får med vid köp och tabletter, vi är flera som kollat och värdet på pH är i mitten (kommer inte ihåg vad det står där nu men det ska vara inom värdena iaf.) kloret däremot har legat i överkant på kasetten och alltså lite för högt.

då tar jag höjd för ca 700kr i månaden. Men om jag har filtreringen på dygnet runt så är väl inte värmarna på automatiskt?
 
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
ja alla duschar och tvättar sig alltid innan bad.
Det va inte svb som sa dygnet runt utan en annan spaleverantör jag pratade med när jag tänkte köpa flockning. Han bad mig vänta med det då det är ett stort projekt med filterbollar och flockmedel (enligt honom). Svb tyckte 2 x8tim borde räcka (med min situation om lite grumligt vatten)

använder kasetten man får med vid köp och tabletter, vi är flera som kollat och värdet på pH är i mitten (kommer inte ihåg vad det står där nu men det ska vara inom värdena iaf.) kloret däremot har legat i överkant på kasetten och alltså lite för högt.

då tar jag höjd för ca 700kr i månaden. Men om jag har filtreringen på dygnet runt så är väl inte värmarna på automatiskt?

Nej det stämmer. Det finns två inställningar. Den ena inställningen säger att värmarna går på når de behöver, vilket kräver att filtreringen också gå igång eftersom värmarna behöver cirkulation för att fungera. Allt sköter sig själv.

Den andra inställningen ser till så att badet bara värms när du har filtercykeln igång. Men värmarna kommer oavsett bara värma till din inställda maxtemp, sen stängs dessa av, trots att filtreringen fortsätter ("rest mode")

Har man plats i sin central kan man ta in en elektriker som sätter in en energimätare.på badet. På så vis kan man själv mäta och ta beslut om man till exempel vill köra poolen på vintern eller inte. Det är inget stort jobb att tömma poolen, rengöra, ta in pump, värmare och filter och ställa i ett förråd över vintern. Då har du kapat 70-80% av årskostnaderna. Men då ni precis skaffat tunnan tycker jag det låter roligare med att köra på under vintern och njuta som det är tänkt.

Vi är inne på vår andra vinter nu. Rent logiskt borde jag stänga ner tunnan över vintern då vi badar så sällan men jag kör på som vanligt. Framförallt vill jag se vad den drar under vintern. Dyrt experiment om man inte badar men jag måste ju få valuta för energimätaren också....

Däremot är det givetvis ingen lösning för er att byta vatten varannan vecka under vintern. Oklart vad grumligheten kommer från. Det kan räcka med att pH avviker under kort tid. Hade ni kört klorchockning? Det brukar rekommenderas en gång i veckan om man badar mycket. Om du får tag på digitalmätaren (den billiga) så har du två mätsätt och det tror jag är bra för att vara säker på just pH.

En annan detalj är klorvärdena innan och efter bad. Om du konsekvent ser att klorvärdena ser bra ut precis innan bad men är rejält låga efter bad kanske ni bör gå upp lite i nivåer. Jag kan jämföra med mina bromvärden. Jag brukar ligga på 5. Om jag ligger på omkring 2 när jag kliver i, då är det garanterat 0 efter någon/några timmars bad. Börjar jag på 5 ligger jag kanske på 2-3 efter bad, vilket är ok. Man vill generellt undvika för låga nivåer.

Fulkemisten har nog rätt bra koll på kloret innan och efter. Även om man fyller på med klor direkt efter bad antar jag att man ändå vill att värdena ska vara ok under badningen också. Men jag gissar ändå på att dessa går ner snabbt till 0 i ert fall.

Om stora delar av badet sker med för låga klornivåer kan kanske problemen ligga där. Om ni inte gjort klorchockning lär ni börja där och se vad som händer. Om det funkar gör ni det minst en gång per vecka så länge ni badar dagligen och 4 personer.

Skriv gärna en rad om exakt hur mycket klor du lägger i efter varje bad och om ni klorchockat ännu.
 
K
H henlin431 skrev:
Nej det stämmer. Det finns två inställningar. Den ena inställningen säger att värmarna går på når de behöver, vilket kräver att filtreringen också gå igång eftersom värmarna behöver cirkulation för att fungera. Allt sköter sig själv.

Den andra inställningen ser till så att badet bara värms när du har filtercykeln igång. Men värmarna kommer oavsett bara värma till din inställda maxtemp, sen stängs dessa av, trots att filtreringen fortsätter ("rest mode")

Har man plats i sin central kan man ta in en elektriker som sätter in en energimätare.på badet. På så vis kan man själv mäta och ta beslut om man till exempel vill köra poolen på vintern eller inte. Det är inget stort jobb att tömma poolen, rengöra, ta in pump, värmare och filter och ställa i ett förråd över vintern. Då har du kapat 70-80% av årskostnaderna. Men då ni precis skaffat tunnan tycker jag det låter roligare med att köra på under vintern och njuta som det är tänkt.

Vi är inne på vår andra vinter nu. Rent logiskt borde jag stänga ner tunnan över vintern då vi badar så sällan men jag kör på som vanligt. Framförallt vill jag se vad den drar under vintern. Dyrt experiment om man inte badar men jag måste ju få valuta för energimätaren också....

Däremot är det givetvis ingen lösning för er att byta vatten varannan vecka under vintern. Oklart vad grumligheten kommer från. Det kan räcka med att pH avviker under kort tid. Hade ni kört klorchockning? Det brukar rekommenderas en gång i veckan om man badar mycket. Om du får tag på digitalmätaren (den billiga) så har du två mätsätt och det tror jag är bra för att vara säker på just pH.

En annan detalj är klorvärdena innan och efter bad. Om du konsekvent ser att klorvärdena ser bra ut precis innan bad men är rejält låga efter bad kanske ni bör gå upp lite i nivåer. Jag kan jämföra med mina bromvärden. Jag brukar ligga på 5. Om jag ligger på omkring 2 när jag kliver i, då är det garanterat 0 efter någon/några timmars bad. Börjar jag på 5 ligger jag kanske på 2-3 efter bad, vilket är ok. Man vill generellt undvika för låga nivåer.

Fulkemisten har nog rätt bra koll på kloret innan och efter. Även om man fyller på med klor direkt efter bad antar jag att man ändå vill att värdena ska vara ok under badningen också. Men jag gissar ändå på att dessa går ner snabbt till 0 i ert fall.

Om stora delar av badet sker med för låga klornivåer kan kanske problemen ligga där. Om ni inte gjort klorchockning lär ni börja där och se vad som händer. Om det funkar gör ni det minst en gång per vecka så länge ni badar dagligen och 4 personer.

Skriv gärna en rad om exakt hur mycket klor du lägger i efter varje bad och om ni klorchockat ännu.

Kan väl också nämna att rekommendationer om klornivåer skiljer sig rätt friskt i procent. Det finns leverantörer av bad och kemi som rekommenderar allt mellan 1-5. I US verkar man generellt rekommendera lite högre nivåer och i blygsamma Sverige är vi lite mer försiktiga. Samma sak med Bromnivåer.

I ert fall hade jag klorchockat och därefter lagt mig på lite högre klornivåer, samt maxat filtreringscykeln efter bad. Jag själv har inte flockat sen jag köpte tunnan. Det har inte funnits behov av det.
 
  • Gilla
Engsr
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Nej det stämmer. Det finns två inställningar. Den ena inställningen säger att värmarna går på når de behöver, vilket kräver att filtreringen också gå igång eftersom värmarna behöver cirkulation för att fungera. Allt sköter sig själv.

Den andra inställningen ser till så att badet bara värms när du har filtercykeln igång. Men värmarna kommer oavsett bara värma till din inställda maxtemp, sen stängs dessa av, trots att filtreringen fortsätter ("rest mode")

Har man plats i sin central kan man ta in en elektriker som sätter in en energimätare.på badet. På så vis kan man själv mäta och ta beslut om man till exempel vill köra poolen på vintern eller inte. Det är inget stort jobb att tömma poolen, rengöra, ta in pump, värmare och filter och ställa i ett förråd över vintern. Då har du kapat 70-80% av årskostnaderna. Men då ni precis skaffat tunnan tycker jag det låter roligare med att köra på under vintern och njuta som det är tänkt.

Vi är inne på vår andra vinter nu. Rent logiskt borde jag stänga ner tunnan över vintern då vi badar så sällan men jag kör på som vanligt. Framförallt vill jag se vad den drar under vintern. Dyrt experiment om man inte badar men jag måste ju få valuta för energimätaren också....

Däremot är det givetvis ingen lösning för er att byta vatten varannan vecka under vintern. Oklart vad grumligheten kommer från. Det kan räcka med att pH avviker under kort tid. Hade ni kört klorchockning? Det brukar rekommenderas en gång i veckan om man badar mycket. Om du får tag på digitalmätaren (den billiga) så har du två mätsätt och det tror jag är bra för att vara säker på just pH.

En annan detalj är klorvärdena innan och efter bad. Om du konsekvent ser att klorvärdena ser bra ut precis innan bad men är rejält låga efter bad kanske ni bör gå upp lite i nivåer. Jag kan jämföra med mina bromvärden. Jag brukar ligga på 5. Om jag ligger på omkring 2 när jag kliver i, då är det garanterat 0 efter någon/några timmars bad. Börjar jag på 5 ligger jag kanske på 2-3 efter bad, vilket är ok. Man vill generellt undvika för låga nivåer.

Fulkemisten har nog rätt bra koll på kloret innan och efter. Även om man fyller på med klor direkt efter bad antar jag att man ändå vill att värdena ska vara ok under badningen också. Men jag gissar ändå på att dessa går ner snabbt till 0 i ert fall.

Om stora delar av badet sker med för låga klornivåer kan kanske problemen ligga där. Om ni inte gjort klorchockning lär ni börja där och se vad som händer. Om det funkar gör ni det minst en gång per vecka så länge ni badar dagligen och 4 personer.

Skriv gärna en rad om exakt hur mycket klor du lägger i efter varje bad och om ni klorchockat ännu.
H henlin431 skrev:
K



Kan väl också nämna att rekommendationer om klornivåer skiljer sig rätt friskt i procent. Det finns leverantörer av bad och kemi som rekommenderar allt mellan 1-5. I US verkar man generellt rekommendera lite högre nivåer och i blygsamma Sverige är vi lite mer försiktiga. Samma sak med Bromnivåer.

I ert fall hade jag klorchockat och därefter lagt mig på lite högre klornivåer, samt maxat filtreringscykeln efter bad. Jag själv har inte flockat sen jag köpte tunnan. Det har inte funnits behov av det.
Om vi börjar med inställningar, pratar vi om att man ställer in de 2 olika ”tiderna” på displayen eller är det nåt på pumpen man ändrar?

Ja det kanske vore kul att se vad den drar. Vad kostar sånna elmätare? Ca?
För vi vill absolut testa bada vintertid längtar.

Haha vad rolig du är , klart du måste få valuta för pengarna även där

Ja , har chockklorerat mer än en gång säkert 3. Tror inte klorgasen är för låg, snarare tvärtom isf. På frp står det 2-3 tsk/ 1000l så då har jag doserat i 6,5 tsk för 2500l pacific.

digital billig mätare? Var får man tag på det menar du?

ang klornivåerna så har vi dom gånger jag mätt maxat på testbilen jag fick med, alltså runt 3 vilket är alldeles för högt enligt den andra lev jag pratade om. Jag bör ligga på 1-1,5 sa han. Efter badet igår sket jag i att klorera och mätte idag innan bad och då va det på 1,5 (vet ej vid bad igår. Ska mäta imorgon igen och se om jag blir klokare

Han sa även att vattnet kan bli grummligt av för mycket klor men att jag måste fortsätta med klor fast i mindre mängd för att få ordning på det. Det är ju inte SÅåååÅå grumligt, då hade jag inte badat! Men det är ju inte kristallklart heller. Kanske är jag som överdriver . Tror min klorhalt som sagt är mer åt för hög än för låg.
 
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Om vi börjar med inställningar, pratar vi om att man ställer in de 2 olika ”tiderna” på displayen eller är det nåt på pumpen man ändrar?

Ja det kanske vore kul att se vad den drar. Vad kostar sånna elmätare? Ca?
För vi vill absolut testa bada vintertid längtar.

Haha vad rolig du är , klart du måste få valuta för pengarna även där

Ja , har chockklorerat mer än en gång säkert 3. Tror inte klorgasen är för låg, snarare tvärtom isf. På frp står det 2-3 tsk/ 1000l så då har jag doserat i 6,5 tsk för 2500l pacific.

digital billig mätare? Var får man tag på det menar du?

ang klornivåerna så har vi dom gånger jag mätt maxat på testbilen jag fick med, alltså runt 3 vilket är alldeles för högt enligt den andra lev jag pratade om. Jag bör ligga på 1-1,5 sa han. Efter badet igår sket jag i att klorera och mätte idag innan bad och då va det på 1,5 (vet ej vid bad igår. Ska mäta imorgon igen och se om jag blir klokare

Han sa även att vattnet kan bli grummligt av för mycket klor men att jag måste fortsätta med klor fast i mindre mängd för att få ordning på det. Det är ju inte SÅåååÅå grumligt, då hade jag inte badat! Men det är ju inte kristallklart heller. Kanske är jag som överdriver . Tror min klorhalt som sagt är mer åt för hög än för låg.
Elmätaren ligger på runt 2500-3000:- med installation. Inga pengar man tjänar in på kort tid givetvis men då poolen är en stor förbrukare vill jag ha underlag löpande.

Jag väljer "rest mode" i appen. Du kan välja något liknande på panelen men är osäker på ur inställningen ser ut. Jag rekommenderar ändå att köra standardinställning till att börja med, vilket generellt inte är rest mode. De två olika tiderna ställer du oavsett uppvärmningsläge.

Något står inte riktigt rätt till i ert bad. Det är ovanligt att få problem trots att pH är helt perfekt samtidigt som klornivåer också är bra över tid. Därför tror jag på ytterligare mätmetod.

Den digitala billiga pH-mätaren har jag för mig att jag tipsade om tidigare. De ser ut såhär och kan googlas fram enkelt och köpas från flertalet olika företag.

Digital pH-mätare med display och kalibreringspulver i olika pH-värden för poolunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Linda Andersson2
  • Laddar…
H henlin431 skrev:
Elmätaren ligger på runt 2500-3000:- med installation. Inga pengar man tjänar in på kort tid givetvis men då poolen är en stor förbrukare vill jag ha underlag löpande.

Jag väljer "rest mode" i appen. Du kan välja något liknande på panelen men är osäker på ur inställningen ser ut. Jag rekommenderar ändå att köra standardinställning till att börja med, vilket generellt inte är rest mode. De två olika tiderna ställer du oavsett uppvärmningsläge.

Något står inte riktigt rätt till i ert bad. Det är ovanligt att få problem trots att pH är helt perfekt samtidigt som klornivåer också är bra över tid. Därför tror jag på ytterligare mätmetod.

Den digitala billiga pH-mätaren har jag för mig att jag tipsade om tidigare. De ser ut såhär och kan googlas fram enkelt och köpas från flertalet olika företag.

[bild]
Ok, den mätaren visar bara pH? Hitta för 162 kr så det va ju billigt. Finns en blå och en gul variant, är det nån skillnad (tänkte om du visste)

Finns nån liknande för klor?
 
Fulkemisten
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Om vi börjar med inställningar, pratar vi om att man ställer in de 2 olika ”tiderna” på displayen eller är det nåt på pumpen man ändrar?

Ja det kanske vore kul att se vad den drar. Vad kostar sånna elmätare? Ca?
För vi vill absolut testa bada vintertid längtar.

Haha vad rolig du är , klart du måste få valuta för pengarna även där

Ja , har chockklorerat mer än en gång säkert 3. Tror inte klorgasen är för låg, snarare tvärtom isf. På frp står det 2-3 tsk/ 1000l så då har jag doserat i 6,5 tsk för 2500l pacific.

digital billig mätare? Var får man tag på det menar du?

ang klornivåerna så har vi dom gånger jag mätt maxat på testbilen jag fick med, alltså runt 3 vilket är alldeles för högt enligt den andra lev jag pratade om. Jag bör ligga på 1-1,5 sa han. Efter badet igår sket jag i att klorera och mätte idag innan bad och då va det på 1,5 (vet ej vid bad igår. Ska mäta imorgon igen och se om jag blir klokare

Han sa även att vattnet kan bli grummligt av för mycket klor men att jag måste fortsätta med klor fast i mindre mängd för att få ordning på det. Det är ju inte SÅåååÅå grumligt, då hade jag inte badat! Men det är ju inte kristallklart heller. Kanske är jag som överdriver . Tror min klorhalt som sagt är mer åt för hög än för låg.
Det behöver inte vara superkrångligt. Jag har bara vanliga teststickor från nitor för pH, klor och alkaninitet. Använder pH-sänkare, alkalinitethöjare och veckoklor i flottör. Det räcker. Fått grumligt vatten nån gång pga ackumulation av cyanursyra. Lösningen är nästan alltid vattenbyte. Det kan bli några extra i början om man inte får till det riktigt.

Kolla mina inlägg #402 och #508 (och i viss mån inlägg #388 och #391) för lite mer poolkemi för nybörjare.

Filtreringen är som tidigare påpekats typ inte ens nödvändig (teoretiskt då, du behöver såklart lite filtrering) då den bara tar bort makroskopisk smuts, dvs skräp i vattnet, allt från frön och flagor till pollen. Att filtrera hjälper högst troligt inte mot grumligt vatten förutom i fallet med flockningsmedel. Hela grejen är att få till kemin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Linda Andersson2
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det behöver inte vara superkrångligt. Jag har bara vanliga teststickor från nitor för pH, klor och alkaninitet. Använder pH-sänkare, alkalinitethöjare och veckoklor i flottör. Det räcker. Fått grumligt vatten nån gång pga ackumulation av cyanursyra. Lösningen är nästan alltid vattenbyte. Det kan bli några extra i början om man inte får till det riktigt.

Kolla mina inlägg #402 och #508 (och i viss mån inlägg #388 och #391) för lite mer poolkemi för nybörjare.

Filtreringen är som tidigare påpekats typ inte ens nödvändig (teoretiskt då, du behöver såklart lite filtrering) då den bara tar bort makroskopisk smuts, dvs skräp i vattnet, allt från frön och flagor till pollen. Att filtrera hjälper högst troligt inte mot grumligt vatten förutom i fallet med flockningsmedel. Hela grejen är att få till kemin.
ja ska läsa dina tidigare vid tillfälle. Men jag tycker det här är sjukt svårt med just kemin!
 
Synd att jag inte hittade denna tråden tidigare. Har i sommar byggt in en terasspool modell grand i vårt trädäck. Ganska mycket mer jobb än vad jag trodde från början och med instruktioner som lämnar lite att önska har det varit en lärorik resa. Största lärdomen är att man behöver mer utrymme än man tror när poolen ska vara under mark. Skam den som ger sig, det blev trångt men det gick. :)

Mitt största misstag var att koppla pumpen på fel kontakt på kretskortet p.g.a en otydlig beskrivning (den pekade på en kontakt men menade en annan) Denna beskrivning är nu uppdaterad. Det resulterade i att jag fick ett jäkla tryck i systemet då pumpen gick på hög läge. Rekommenderas för er som vill ha bubblor utan att köpa till det. Går även sjukt snabbt att tömma poolen. Problemet var att de var näst intill omöjligt att få systemet tätt.

Nu funkar allt som det ska men till nästa "problem". Jag använder filterbollar och Biocool som sågas av alla när man läser på lite. Nu har jag precis kört igång så väntar bara på symptomen. Så jag funderar på att byta till brom, mest för att det sägs vara bäst lämpat för spabad?

Min inköpslista:
Delphin Spa pH Plus 1kg.
Delphin Spa pH Minus 1,5kg.
Delphin Spa Alkalintet Upp 1kg.
Delphin Spa Shock Granulat 1kg
Delphin Spa Brom tabs 20g 1kg
Doseringsflottör
Mätinstrument/stickor

Funkar detta? Har jag missat något? Övriga förslag? Tack tacksamt emot hjälp då jag som sagt är nybörjare på spakem.
 
  • Inbyggd terasspool med stängt svart lock på ett vått trädäck omslutet av grönska och en staketvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sindbad och 1 till
  • Laddar…
Då var sommarens projekt slutfört även för vår del Efter 12 handgrävda släp jord fick Pacific plats även i en liten radhusträdgård. Allt verkar funka som det ska, enda skräcken är det trånga inbyggda utrymmena runt poolen som innebär en ganska jobbig katastrof om någon slang lossnar eller går sönder. Jättenöjd med poolen, känns som väldigt bra kvalitet på samtliga produkter. Lite delad erfarenhet av Svenska badtunnors kundbemötande men annars toppen
 
  • En person gräver en grop i en trädgård för att installera en rund pool, med grävda jordhögar och verktyg runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad rund Pacific pool i radhusträdgård med trädäck och teknikskåp öppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund Pacific-pool inbyggd i träaltan med stängt lock i radhusträdgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En inbyggd rund pool i en liten radhusträdgård med trädäck och skyddstäcke, omgiven av staket och tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oval pool inlagd i träaltan i liten radhusträdgård med kvällsbelysning och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad rund Pacific-pool inbäddad i trädäck i en liten radhusträdgård med tegelvägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Walle88 och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Det behöver inte vara superkrångligt. Jag har bara vanliga teststickor från nitor för pH, klor och alkaninitet. Använder pH-sänkare, alkalinitethöjare och veckoklor i flottör. Det räcker. Fått grumligt vatten nån gång pga ackumulation av cyanursyra. Lösningen är nästan alltid vattenbyte. Det kan bli några extra i början om man inte får till det riktigt.

Kolla mina inlägg #402 och #508 (och i viss mån inlägg #388 och #391) för lite mer poolkemi för nybörjare.

Filtreringen är som tidigare påpekats typ inte ens nödvändig (teoretiskt då, du behöver såklart lite filtrering) då den bara tar bort makroskopisk smuts, dvs skräp i vattnet, allt från frön och flagor till pollen. Att filtrera hjälper högst troligt inte mot grumligt vatten förutom i fallet med flockningsmedel. Hela grejen är att få till kemin.
P Pistablo skrev:
Synd att jag inte hittade denna tråden tidigare. Har i sommar byggt in en terasspool modell grand i vårt trädäck. Ganska mycket mer jobb än vad jag trodde från början och med instruktioner som lämnar lite att önska har det varit en lärorik resa. Största lärdomen är att man behöver mer utrymme än man tror när poolen ska vara under mark. Skam den som ger sig, det blev trångt men det gick. :)

Mitt största misstag var att koppla pumpen på fel kontakt på kretskortet p.g.a en otydlig beskrivning (den pekade på en kontakt men menade en annan) Denna beskrivning är nu uppdaterad. Det resulterade i att jag fick ett jäkla tryck i systemet då pumpen gick på hög läge. Rekommenderas för er som vill ha bubblor utan att köpa till det. Går även sjukt snabbt att tömma poolen. Problemet var att de var näst intill omöjligt att få systemet tätt.

Nu funkar allt som det ska men till nästa "problem". Jag använder filterbollar och Biocool som sågas av alla när man läser på lite. Nu har jag precis kört igång så väntar bara på symptomen. Så jag funderar på att byta till brom, mest för att det sägs vara bäst lämpat för spabad?

Min inköpslista:
Delphin Spa pH Plus 1kg.
Delphin Spa pH Minus 1,5kg.
Delphin Spa Alkalintet Upp 1kg.
Delphin Spa Shock Granulat 1kg
Delphin Spa Brom tabs 20g 1kg
Doseringsflottör
Mätinstrument/stickor

Funkar detta? Har jag missat något? Övriga förslag? Tack tacksamt emot hjälp då jag som sagt är nybörjare på spakem.

Den där listan är exakt det jag kört med senaste året (annat märke men samma produkter).

Om du vill läsa på finns givetvis en hel del information i dessa forum men det finns betydligt mer information i amerikanska forum när det gäller just brom.
 
  • Gilla
Pistablo
  • Laddar…
Någon som vet hur ni (eller er elektriker) har löst dragavlastningen för strömförsörjningen in till värmarna? Det är ju ett rätt gigantiskt hål där kabeln skall in. En kabelförskruvning hade ju varit lämpligt men vet inte om det finns så pass stora som passar i det hålet?

Sen undrar jag även över pumpens strömförsörjning. Den skall ju kopplas direkt in i huvudvärmaren vilket betyder att den inte får en egen fas? Visserligen bara 170W men ändå?

En elinstallation med synlig ledning genom vägg och anslutna kablar i ett grönt kretskort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.