Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Skönt att du fick rätt på det. Du hade ju problem initialt. Buffrar du inte vattnet, dvs höjer alkaliniteten? Eller har du svinhög alkalinitet från början?
Generellt kan sägas att med egen brunn kan vattnets alkalinitet vara precis vad som helst medan det med kommunalt vatten brukar vara i underkant av vad som krävs för poolvatten.
Rejält hög alkalinitet från start, över 250. Går ner efter någon dryg månad. pH sticker iväg första veckorna också, 0,2 per dygn. Efter någon dryg månad blir vattnet trögare och håller sig helt stabilt några veckor. Sen sjunker pH istället sakta. Då kan man ju passa på att chocka badet. Men jag ökar på pH då och då.

Nu har jag ju koll och vet receptet från start. De få gånger jag glömt av badet och hamnat på fel nivåer är det främst brom som sjunkit till noll. pH är så pass trögt efter någon månad att jag ibland inte behöver röra det på flera veckor.

Den enda osäkerhet jag har kvar är egentligen vilket bromvärde jag har. Nitors stickor visar 5. Kör jag Biltemas visar de kring 15-20. Det bästa är väl egentligen att köra Nitors bromtabletter OCH Nitors stickor. Då bör man väl vara relativt trygg med att det visar rätt.

Man lär så länge man lever.

Kan väl nämna att pH ökade ännu snabbare när jag höll igång rejäla filtercykler. Det blev stabilare när jag filtrerade mindre.

Har ett solpanelsystem på väg in och därför kommer jag ställa in som "rest" mode istället, endast dagtid då solen skiner. Jag lär få räkna fram hur mycket filtertid jag behöver men jag gissar på 3-4 h per dygn. Målet är att låta solenenergin hantera kostnaden den del av året solen lyser.
 
Helvete, känns som jag gör på tok för lite om jag jämför med er :crysmile:

Kör 12-16g snabbklor (granulat) för spa, som jag blandar i en hink med vatten sen i poolen. Låter locket vara öppet i en halvtimme ungefär. Detta gör jag två gånger i veckan.
En gång i veckan häller jag i en halv kapsyl spa aktivator.
Har kört detta i ungefär fyra veckor. Vi badar ca 3 ggr i veckan. Än så länge har det funkat fint, men har inte mätt värdena. Kan ana en liiiten antydan till mer grumligt vatten, kan bero på Ph värdet.
 
Sindbad Sindbad skrev:
Helvete, känns som jag gör på tok för lite om jag jämför med er :crysmile:

Kör 12-16g snabbklor (granulat) för spa, som jag blandar i en hink med vatten sen i poolen. Låter locket vara öppet i en halvtimme ungefär. Detta gör jag två gånger i veckan.
En gång i veckan häller jag i en halv kapsyl spa aktivator.
Har kört detta i ungefär fyra veckor. Vi badar ca 3 ggr i veckan. Än så länge har det funkat fint, men har inte mätt värdena. Kan ana en liiiten antydan till mer grumligt vatten, kan bero på Ph värdet.
Jag kör något liknande plus veckotablett och justering av PH ibland. Bra värden och klart vatten. Fyllde upp vattnet vid midsommar och badar mycket.
 
Äntligen badpremiär imorgon. Fyllde badet idag. Startade upp allt vid 1530. Allt verkar fungera fint. Temperaturen har stigit från 13 till 22 grader. Chockklorerade nyss!
Fylld rund badtunna på trädäck redo för badpremiär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade en utmaning att få plats med prylarna i min låda då den bara är 50x100x85cm. Löste det efter en del funderande. Har ingen bild på lådan nu men lägger upp en så fort jag tagit den.
 
  • Gilla
Sindbad och 2 till
  • Laddar…
Premiärbadat idag. Samt byggt klart trallen.

Allt fungerar fint, men jag undrar, kan man inte stänga av displayens belysning? Den lyser hela tiden!

Nybyggd trätrall med ett inbyggt rundat badkar på en bakgård på kvällen, med tända ljus och våta fotspår på trallen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Control panel av ett spabad inbyggt i en trätrall med lysande display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sindbad
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Premiärbadat idag. Samt byggt klart trallen.

Allt fungerar fint, men jag undrar, kan man inte stänga av displayens belysning? Den lyser hela tiden!

[bild] [bild]
Min slockar efter en stund
 
Samma här
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Hej gänget! Nu kommer en fråga om hjälp igen! Min pump har börjat låta lite lustigt och svb sa att nåt kan ha sugits in i pumpen och ligger där å skramlar. Dom skrev att jag skulle lossa den bakre anslutningen och kolla in i pumpen ifall det ligger nåt där. Hur fasen går jag till väga!

1. slå av strömmen
2 stänga dom 2 ventilerna??

Sen då? Känns som det kommer spruta vatten överallt?
 
Linda Andersson2 Linda Andersson2 skrev:
Hej gänget! Nu kommer en fråga om hjälp igen! Min pump har börjat låta lite lustigt och svb sa att nåt kan ha sugits in i pumpen och ligger där å skramlar. Dom skrev att jag skulle lossa den bakre anslutningen och kolla in i pumpen ifall det ligger nåt där. Hur fasen går jag till väga!

1. slå av strömmen
2 stänga dom 2 ventilerna??

Sen då? Känns som det kommer spruta vatten överallt?
Jag bytte pumpen i helgen då den tidigare läckte litegrann.

Jag stängde stängde av poolen med den brytare jag har.
Sedan bröt jag strömmen.
Stängde de två skjutventilerna.
Skruvade loss i änden mot poolen, läckte ut några deciliter vatten. Det räckte med en handduk under för att samla upp vattnet.
Sedan skrivas jag loss i andra änden, mot filtret. Här kom det mer vatten, kanske ett par liter, men var snabb med en hink för att fånga upp det.
Sedan var det bara att lyfta ur pumpen
 
  • Gilla
Linda Andersson2
  • Laddar…
Nu får äntligen poolen visa vad den går för. - 3 grader ute. Is på locket och 42 grader i vattnet. -21,5 grader i det egenbyggda teknikutrymmet. Får se om frostvakten behöver jobba alls under vintern.
 
Kopplade in badet i början på augusti och började bada. I helgen blev äntligen inbyggnaden av badet klart.(Lite staketribbor kvar bara)

Men har problem med vattenvärdena. Just nu är vattnet lite grumligt och får inte till det. Har bara kört med klorgranulat.
Redan efter drygt en månad gick cya-värdet över 100. Ingen aning hur någon som kör med klor ska klara sig ens 3 månader utan att det stuckigt iväg?

Så har tänkt köpa en dränkbar pump för att byta vatten smidigast, antingen biltema eller en KÄRCHER SP 2 kanske.
Många som tidigare avrått från dom platta avtappningsslangar som finns.
Funderar på hur bra det går med en vanlig vattenslang? 1/2 eller 3/4. Hur lång tid kan det ta att tömma drygt 1500 liter eller vad man nu har i Grand?
Kanske behöver 15m slang.
 
Fulkemisten
D danlar79 skrev:
Så har tänkt köpa en dränkbar pump för att byta vatten smidigast, antingen biltema eller en KÄRCHER SP 2 kanske.
Många som tidigare avrått från dom platta avtappningsslangar som finns.
Funderar på hur bra det går med en vanlig vattenslang? 1/2 eller 3/4. Hur lång tid kan det ta att tömma drygt 1500 liter eller vad man nu har i Grand?
Kanske behöver 15m slang.
Det går utmärkt. Har biltemas stora dränkpump. Körde med trädgårdsslangen innan jag fick ordning på riktigt avlopp till poolen. 3/4 tum så tar det typ en timme och 20 min att tömma. Nu har jag avlopp kopplat till poolens egen pump så jag slår bara över manöverspaken och backspolar för att tömma, Då tar det 20 min. Fick dock en sån där platt blå 25-mm-slang av en polare i somras som tack för hjälp med nåt, hon hade den över. Testade att koppla den till dränkpumpen och tömma poolen (som håller 1500 liter knappt) mest för att testa kapaciteten på pumpen i kombo med slangen, grannar har haft en del problem med översvämning under regnen i somras och en pump är alltid bra att ha. Det gick på 10 min ungefär, så blå slang och dränkpump är det du vill ha om du inte har inbyggd tömning.
 
Fulkemisten
D danlar79 skrev:
Men har problem med vattenvärdena. Just nu är vattnet lite grumligt och får inte till det. Har bara kört med klorgranulat.
Redan efter drygt en månad gick cya-värdet över 100. Ingen aning hur någon som kör med klor ska klara sig ens 3 månader utan att det stuckigt iväg?
Cyanursyran verkar det vara kinkigt med på sommaren. Särskilt på en så liten mängd som 1500 liter. Det är mycket enklare att titrera värden på en stor "riktig" pool med 10-100 gånger volymen. Det är framförallt UV-ljus som bryter ned natriumhypoklorit (klor för pool) till cya. Fick också byta vatten oftare under maj-aug. Nu på vinterhalvåret är det en ickefråga.
 
Tack @Fulkemisten för svaret!

Får se om jag testar med både 3/4 och en blå. Kan tänka mig födelar med att inte tömma för snabbt också. Gräsmattan kanske mår bättre av att det sprids ut eller hinner rinna undan lite.
 
Hur har ni gjort för att isolera tekniklådan från fukt?
Nu när det regnat som satan (här nere i Skåne iaf) har jordfelsbrytaren gått ett par gånger så antar att fukt hittat in. Har fått stänga av hela anläggningen tills vidare :confused:
Det är dränerat i botten och där ligger dräneringsrör undertill, så fukten kommer ovanifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.