136 717 läst · 604 svar
137k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Renoverare
· Stockholm
· 18 409 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
B - 5 * In, C - 10 * In, D - 20 * InKrillew skrev:
Detta betyder att en dvärg typ B behöver en ström på 5 gånger dvärgens märkström för att lösa ut inom 0.4 s osv. Detta är inbakat i konstanterna 42000, 21000 respektive 10500 som du använder idag. Dessa värden symboliserar maximalt tillåten impedans för vald säkring och är anpassad för att beräkna max längd på ledningen utifrån en förimpedans angiven i milliohm. Så för att beräkna denna konstant kan du använda
k = U * c / {5,10,20} * 1000
då får du fram värdena 43700, 21850 respektive 10925 vilka tidigare avrundats lite nedåt. Du kan ju försöka förtydliga formeln lite i eldim för utbildningsyfte, dvs att principen för att beräkna maximal längd är att först beräkna maximalt tillåten impedans utifrån aktuell spänning U, spänningsfaktorn c och dvärgens egenskaper, dra bort förimpedansen och dividera med kabelns impedans per meter. Då får man max längd.
Tack Bo då lägger jag in dom formlerna. Lägger upp ett Trello item så man har nått o testa mot.
Det finns 4 punkter i Trello som ligger i listan "Färdig för beta (det som ligger här skall in i en beta så det kan testas)"
dom är klara skall jag backa stöd för Al. I tavlan Versioner så ligger en B4:30 där ligger det senaste. https://trello.com/b/zpctvvKy/versioner
Om du vill kolla Bo om jag skall ta med något av det jag gjort där på huvudlednings sidan
Arean är nu en droppdown (går nu upp till 50kvadrat vi borde stanna på 25 nu) och så finns valet Cu och Al
Är det nått av detta jag skall ta med till 4.0?? Du ser i listan i Trello vad jag gjort i B4:30
Det finns 4 punkter i Trello som ligger i listan "Färdig för beta (det som ligger här skall in i en beta så det kan testas)"
dom är klara skall jag backa stöd för Al. I tavlan Versioner så ligger en B4:30 där ligger det senaste. https://trello.com/b/zpctvvKy/versioner
Om du vill kolla Bo om jag skall ta med något av det jag gjort där på huvudlednings sidan
Arean är nu en droppdown (går nu upp till 50kvadrat vi borde stanna på 25 nu) och så finns valet Cu och Al
Är det nått av detta jag skall ta med till 4.0?? Du ser i listan i Trello vad jag gjort i B4:30
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
Jag kommer inte ihåg om vi bestämde något om Al i 4.0...men om det inte krånglar till det för mycket så lägg med det, för jag ska ändå kolla alla beräkningar helt igenom och då är det nog bra att få med allt som förstöra dessa. Jag har dock synpunkter på själva utseendet för valet av Cu/Al i b4:30. Det bör ligga först eftersom valet av area beror av ledartyp, och det bör se likadant ut, dvs med texten "Ledarmaterial" till vänster och de två valen till höger om.
k = U * c / {5,10,20} * 1000
skall jag använda c = 0.95 Jag ser att vi använder 0.85 på annat håll..
Jordslutningsström
Ik = (c · Ufn) / Z
Ik = (0,85 · 230) / 0,3
Ik = 651,67 A [#0.2]
Jordslutningsström
Ik = (c · Ufn) / Z
Ik = (0,95 · 230) / 0,5919
Ik = 369,12 A [#4.5]
Bo du kanske ser varför vi har olika på dom här ställena..
0,85 har vi som inställning i settings och 0.95 är en konstant.
Kan jag beräkna Diazed konstanten också? där har vi också konstant för K
skall jag använda c = 0.95 Jag ser att vi använder 0.85 på annat håll..
Jordslutningsström
Ik = (c · Ufn) / Z
Ik = (0,85 · 230) / 0,3
Ik = 651,67 A [#0.2]
Jordslutningsström
Ik = (c · Ufn) / Z
Ik = (0,95 · 230) / 0,5919
Ik = 369,12 A [#4.5]
Bo du kanske ser varför vi har olika på dom här ställena..
0,85 har vi som inställning i settings och 0.95 är en konstant.
Kan jag beräkna Diazed konstanten också? där har vi också konstant för K
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
Har vi bestämt att vi ska beräkna k? Nåja, det skadar kanske inte att vara lite mer exakt.
c i denna beräkning gäller dvärgar och där ska 0.95 användas.
0.85 ska användas för smältsäkringar och vid 5 s utlösningstid, vilket vi standardmässigt förutsätter för alla huvudledningar.
Vid 0.4 s utlösningstid, vanligt i gruppledningar, gäller c=0.95
k för smältsäkringar beräknas på samma sätt förutom att vi här måste baka in den ström som ger önskad utlösningstid.
k = U * c / I_ss * 1000
där I_ss är den ström som enligt standarden krävs för att lösa en smältsäkring vid en viss tid. Du behöver tabellvärden för denna ström för olika märkströmmar och för 0.4 resp 5 sek. Vill minnas att jag postat dessa, men här kommer de igen
Så du ska alltså få det välkända värder 2665 ur 230*0.95/82*1000
c i denna beräkning gäller dvärgar och där ska 0.95 användas.
0.85 ska användas för smältsäkringar och vid 5 s utlösningstid, vilket vi standardmässigt förutsätter för alla huvudledningar.
Vid 0.4 s utlösningstid, vanligt i gruppledningar, gäller c=0.95
k för smältsäkringar beräknas på samma sätt förutom att vi här måste baka in den ström som ger önskad utlösningstid.
k = U * c / I_ss * 1000
där I_ss är den ström som enligt standarden krävs för att lösa en smältsäkring vid en viss tid. Du behöver tabellvärden för denna ström för olika märkströmmar och för 0.4 resp 5 sek. Vill minnas att jag postat dessa, men här kommer de igen
Säkringens märkström | I_ss för 0.4s | I_ss för 5s |
2 | 16 | 9.2 |
4 | 32 | 18.5 |
6 | 47 | 28 |
10 | 82 | 47 |
13 | 108 | 60 |
16 | 110 | 65 |
20 | 147 | 85 |
25 | 180 | 110 |
Så du ska alltså få det välkända värder 2665 ur 230*0.95/82*1000
Jag har lagt upp en ny ver på trello
https://trello.com/c/REPbF7OO/4-b4-31
På 4.0 tavlan så ser man under "Färdigt för test (finns i senaste betan)" vad som kommit med i den här versionen.
Så det som ligger där skall testas och flyttas till "färdig för skarp" om det funkar som vi tänkt.
Jag har 2 grejer som ligger under arbete..
1) Menyalternativ den innehåller mycket olika så den blir lite tokig och testa borde nog delas upp i fler item för vissa kommer jag inte göra nu..
2) är jag lite osäker på "Om utlösningsvillkoret inte uppfylls med angivna data så beräknas en felaktig jordslutningsström, den tar inte med gruppledningen" den måste jag få till det är ju en HögPrioBugg..
Sen det som ligger under "att göra" borde jag få hjälp med att prioritera.. Vad måste in i 4.0??
Jag beräknar inte K för smältsäkring nu.
Jag vill inte göra stora struktur förändringar utan bara bugg rättningar och sånt vi tycker bör vara med i 4.0 Om det blir strukturförändringar blir vi aldrig klara, då blir det nya buggar.
https://trello.com/c/REPbF7OO/4-b4-31
På 4.0 tavlan så ser man under "Färdigt för test (finns i senaste betan)" vad som kommit med i den här versionen.
Så det som ligger där skall testas och flyttas till "färdig för skarp" om det funkar som vi tänkt.
Jag har 2 grejer som ligger under arbete..
1) Menyalternativ den innehåller mycket olika så den blir lite tokig och testa borde nog delas upp i fler item för vissa kommer jag inte göra nu..
2) är jag lite osäker på "Om utlösningsvillkoret inte uppfylls med angivna data så beräknas en felaktig jordslutningsström, den tar inte med gruppledningen" den måste jag få till det är ju en HögPrioBugg..
Sen det som ligger under "att göra" borde jag få hjälp med att prioritera.. Vad måste in i 4.0??
Jag beräknar inte K för smältsäkring nu.
Jag vill inte göra stora struktur förändringar utan bara bugg rättningar och sånt vi tycker bör vara med i 4.0 Om det blir strukturförändringar blir vi aldrig klara, då blir det nya buggar.
Tyvärr har jag och har haft dåligt med tid för det Krille, delvis pga att det fanns så pass mycket återkommande fel som flippades till/från i de olika versionerna tidigare. Bo körde ju automatiserade tester hur har det gått på senare tid där? Finns någon senaste ver nu som går att titta på om andan faller på?
Nog ska det väl kunna skakas fram en vettig skarp version av allt som varit tidigare som duger i de här fallen på BH.
Nog ska det väl kunna skakas fram en vettig skarp version av allt som varit tidigare som duger i de här fallen på BH.
Hej GK100 ja den senaste versionen som ligger på trello funkade med dom tester Bo gjorde.
https://trello.com/b/zpctvvKy/versioner B4:32 är senaste.
Man skall testa det som ligger i kolumnen "Färdigt för test" i trello det är dom grejerna som är fixade och skall provas om dom blev som förväntat. Men inte förän den kolumnen är tom så kan det bli en skarp 4.0
när man testar flyttar man över till "testning" när det är färdigtestat så flyttar man antingen tillbaka till "att göra" och så får man skriva en kommentar varför. eller så flyttar man till "färdigt för skarp"
https://trello.com/b/FSnqjhur/eldim-4-0
https://trello.com/b/zpctvvKy/versioner B4:32 är senaste.
Man skall testa det som ligger i kolumnen "Färdigt för test" i trello det är dom grejerna som är fixade och skall provas om dom blev som förväntat. Men inte förän den kolumnen är tom så kan det bli en skarp 4.0
när man testar flyttar man över till "testning" när det är färdigtestat så flyttar man antingen tillbaka till "att göra" och så får man skriva en kommentar varför. eller så flyttar man till "färdigt för skarp"
https://trello.com/b/FSnqjhur/eldim-4-0
Nej jag ropade tydligen hej lite för fort...
Jag har kört testerna och dom har gått igenom. men nu när jag kör så blir det fel..
(Och det är ju ett fel i sig själv att det kan bli rätt) Jag har lite backning..
Återkommer när jag har nyare ver att köra på.. Men det som är rättat i trello måste provas och det kan provas i den ver som finns nu.
Jag har kört testerna och dom har gått igenom. men nu när jag kör så blir det fel..
(Och det är ju ett fel i sig själv att det kan bli rätt) Jag har lite backning..
Återkommer när jag har nyare ver att köra på.. Men det som är rättat i trello måste provas och det kan provas i den ver som finns nu.
Nu finns en ny ver på trello
B4:33https://trello.com/c/E35a6kTd/6-b4-33
Testfallen Bo gjort har varit guld o köra för att hitta fel.
I den här versionen så ger 3 testfall ogiltig inmatning (vi har ju begränsat ström/area) samt en test spårar ur helt skall kolla varför, det ser ut som om den inte kan läsa in testfallet riktigt. Alltså inte beräkningsfel.
B4:33https://trello.com/c/E35a6kTd/6-b4-33
Testfallen Bo gjort har varit guld o köra för att hitta fel.
I den här versionen så ger 3 testfall ogiltig inmatning (vi har ju begränsat ström/area) samt en test spårar ur helt skall kolla varför, det ser ut som om den inte kan läsa in testfallet riktigt. Alltså inte beräkningsfel.
Jag har börjat läsa denna tråd men bara hunnit till #180 någonstans så min fråga kanske redan är besvarad längre fram.
Eftersom Vattenfall inte svarar när jag ber dem lämna ut uppgifter om förimpedans så har jag bett en elektriker mäta den vid gruppcentralen med sin Eurotester eller vad den nu hette. Mätarstolpen är ca 50 meter från huset och den kabeln är 6mm2. Vid gruppcentralen är Zför 0,63 ohm, alltså från mätaren + 50 meter 6mm2 kabel.
När jag ska mata in data i eldim ska jag skriva 0 meter i fältet "huvudledning längd" och endast ange arean för att det ska bli rätt när jag senare matar in mer data under fliken "anläggning"?
För mig känns det logiskt att kunna räkna på gruppledningar utifrån 0,63 ohm vid centralen uppe i huset men vad vet jag.....
Eftersom Vattenfall inte svarar när jag ber dem lämna ut uppgifter om förimpedans så har jag bett en elektriker mäta den vid gruppcentralen med sin Eurotester eller vad den nu hette. Mätarstolpen är ca 50 meter från huset och den kabeln är 6mm2. Vid gruppcentralen är Zför 0,63 ohm, alltså från mätaren + 50 meter 6mm2 kabel.
När jag ska mata in data i eldim ska jag skriva 0 meter i fältet "huvudledning längd" och endast ange arean för att det ska bli rätt när jag senare matar in mer data under fliken "anläggning"?
För mig känns det logiskt att kunna räkna på gruppledningar utifrån 0,63 ohm vid centralen uppe i huset men vad vet jag.....
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
Ja, det är rätt att sätta längden på huvudledningen till noll.