Men Delphi gör säkert jobbet utmärkt. Jag skulle gärna skriva i REXX om det bara var jag som kodade...

Nu har jag testat att köra ElDim 4.29 och bara öppnat och kollat menyerna och var man kan tänkas hamna där som användare. Tar alltså inget från flikarna vidare (alltså den egentliga funktionaliteten från tråden) eftersom jag upplever det som allt för haltande redan i de inledande stegen.

Skriver liten kommentar efter varje skärmdump nedan.

Skärmdump av ElDim 4.29 program med öppna menyer visande alternativ som Ny, Öppna anläggning, Avsluta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag ser det ska inte alla valen här vara möjliga när man öppnar första gången och sen i varierande grad när något redan finns lagrat.

1. Första start -> _Ny, _Inställningar, _Avsluta
2. Data finns för anläggning(ar) i fil -> _Ny, _Öppna anläggning, _Inställningar, _Avsluta
3. Data finns initierad genom _Ny eller _Öppna anläggning -> _Ny, _Öppna anläggning, _Spara anläggning, _Inställningar, _Anläggning, _Avsluta

Skärmdump av programmet ElDim 4.29 med öppet inställningsfönster och olika beräkningsalternativ.
Skapa konto

Vid val sker ingen resize så alla kontroller blir åtkomliga.

Skärmdump av ElDim 4.29 inställningsmeny med olika alternativ för beräkningsmodell och presentation valda.
Skapa konto

Manuellt kan man dra ut och komma rätt här.
Kommenterar inte innehållet här då det mest har bäring på flikarna som inte tas med denna rundan.

Skärmdump av programmet ElDim 4.29 som visar en inställningsdialog med fält för spännings- och strömvärden.
Skapa konto

Samma här vad gäller storlek vid öppning.

Skärmdump av ElDim 4.29 inställningsmeny med defaultvärden för elektriska beräkningar.
Skapa konto

Går att fixa manuellt här också, innehållet även här för flikarna som inte kommenteras nu.

Skärmdump av programmet ElDim 4.29 med öppen meny för inställning av material och resistansvärden.
Skapa konto

Återigen problemet med storleken.

Skärmdump av ElDim 4.29 med öppna menyer för material och inmatningsfält för ledarresistans.
Skapa konto

Men denna gången går det inte att dra sig till räddning.

Skärmdump av programmet ElDim 4.29 som visar en impedanstriangel och fält för elektriska värden.
Skapa konto

Standardproblemet storlek även här.

Impedanstriangeln i programmet ElDim 4.29 med fält för resistans, reaktans och impendans samt beräkna-knapp.
Skapa konto

Här dyker mer konkreta felaktighetr upp, fi är felaktigt beräknad och vad har den för enhet kanske grader passar bäst i detta sammanhanget.

Skärmdump av programmet ElDim 4.29 som visar fliken 'Impedanstriangeln' med ekvationer för elektrisk impedans.
Skapa konto

Även här en del rena fel tex XC och även mer ovana uttryck sett till gängse nomenklatur.

Skärmdump av ElDim 4.29 med öppen flik 'Impedanstriangeln' visande formler och beräkningar.
Skapa konto

Och även här i resultatfliken fel i den grundläggande trigonometrin ser illa ut och minskar kanske lite förtroendet för resten av programmet med mer dolda beräkningar. Och samma här med vinkeln, i denna flik kan man ge både grader och radianer kanske.

Redigerat:
Hej GK100
Jo fi är fel jag la upp en lapp i Trello om det, och den är flyttad till färdig för beta.
Fönsterstorleken är värre det finns ingen beräkning för sånt utan det blir den storleken jag sparade. Har man annan fontinställning än vad jag har kan det nog bli fel. Där behöver vi reda ut vilken inställning du har så jag även kan testa den inställningen.

Menyalternativen gjorde jag en lapp för i Trello. skall försöka få med den i 4:30

Om du trycket på knappen [v] bredvid reaktans så kommer inmatning för XC och XL upp

Jo just... Bo.Siltberg hade du konstanterna för aluminium ro och alpha Jag har nu tagit värdena från fysikboken men det är väl inte dom som vi skall använda här. jag har nu använt ro=0,0265 och a=0,0039 tänkte få med det här till 4:30

Nej jag har inga andra siffror än vad du redan har, men kan forska lite om standarden anger något annat för aluledare.

GK100 jag har nu fått samma problem som du med storleken på formulären.
Jag väljer att ha 125% storlek på text.

Jag har för mig att detta varit uppe förut.
Jag utvecklar för 96 Pixel per inch, väljer man 125% blir det 120 Pixel per inch.
Jag skall se om jag kan göra en funktion som kollar om det skiljer sig från 96 och i så fall skalar om.
Skall försöka få med det till 4:30

Jag såg nu om jag använder 150% 144 Pixel per inch då blir det rätt.

Redigerat:
GK100 dina synpunkter ang. menyn.

1. Första start -> _Ny, _Inställningar, _Avsluta
(analogt med detta borde vara att man inte kan mata in förän man valt ny eller ladda)

2. Data finns för anläggning(ar) i fil -> _Ny, _Öppna anläggning, _Inställningar, _Avsluta
(Detta kan jag inte göra eftersom anläggningsfil kan finnas på vilken sökväg som helst)

3. Data finns initierad genom _Ny eller _Öppna anläggning -> _Ny, _Öppna anläggning, _Spara anläggning, _Inställningar, _Anläggning, _Avsluta

Egna synpunkter..

_Inställningar: innehåller defaultvärden och bör alltid vara tillgängliga

------------------
tänkte lägga upp B4:30 så fort som möjligt, med tanke på att Mikael_L behöver det för hjälpfilen.

Jag kommer lägga in Help context och jag tänker göra det enligt följande

första fliken 1000 (Matande anläggning) vi visar inte denna nu.
andra fliken 2000 (Huvudledning)
tredje fliken 3000 (Anläggning)
tredje fliken 4000 (Resultat)

Sen så blir det id:n i turordning per/sida
första kontrollen flik ett = 1001

Vad tror du om det Mikael_L?

Redigerat:
Mikael_L
Krillew skrev:
Jag kommer lägga in Help context och jag tänker göra det enligt följande

första fliken 1000 (Matande anläggning) vi visar inte denna nu.
andra fliken 2000 (Huvudledning)
tredje fliken 3000 (Anläggning)
tredje fliken 4000 (Resultat)

Sen så blir det id:n i turordning per/sida
första kontrollen flik ett = 1001

Vad tror du om det Mikael_L?
Verkar bra. Det är i vilket fall ingen risk att vi kommer nå taket med 1000 kontroller med hjälptext per sida. :)
Och jag tror inte det blir fler än 9 sidor/flikar heller, så det blir inga knöligt långa id-nummer heller.

Möjligen skulle man kunna sätta id 9000+ för resultatfliken, och tänka sig 9-serien med help-ID'n som en slags slaskserie. För på den fliken blir det väl bara ett enda id?

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Verkar bra. Det är i vilket fall ingen risk att vi kommer nå taket med 1000 kontroller med hjälptext per sida. :)
Och jag tror inte det blir fler än 9 sidor/flikar heller, så det blir inga knöligt långa id-nummer heller.

Möjligen skulle man kunna sätta id 9000+ för resultatfliken, och tänka sig 9-serien med help-ID'n som en slags slaskserie. För på den fliken blir det väl bara ett enda id?

Ja så kan vi göra.
Det kommer ev. behövas hjälp för popupper.. typ settings mm.

Eftersom vi nu tar bort gissa knappen för Zför och vi faktiskt har ett defaultvärde på 0,3 borde vi inte sätta detta till 0
då får man nämligen upp en dialog som säger att det är ett ogiltigt värde. Och då måste man själv ta reda på Zför eller själv uppskatta värdet.

Det får duga för stunden. Vi kan fundera på en wizard senare som väljer Zför utifrån ett antal frågor. Det skulle ju gå att hamna ganska bra med de rätta frågorna tyckte jag vi kom fram till på träffen.

Ja det är bra om man tvingas mata in något att börja med.

En annan sak jag såg när jag körde lite mer nu är att du kan ändra i din beräkning för dvärgbrytare så att du istället för konstant från gamla tråden direkt räknar med rätt värde för utlösningsströmmen.

Alltså vid typerna: B - 5xIn, C - 10xIn, D - 20xIn.

Håll er borta från GPL det är som ett virus, har en SDK i programmet den licensen måste hela skiten skeppas under den licensen. Jag kör alltid MIT.

Även fast man är själv ska man versionshantera, hur vågar man annars göra stora refactories osv, historiken är även guld värd också för att förstå varför man gjorde som man gjorde 2 år tillbaka...

AndersMalmgren skrev:
Håll er borta från GPL det är som ett virus...
Nej, den är det största och mest geniala framsteget inom området sedan man började dela med sig av källkod.

Om du inte vill ställa upp på villkoren så använda inte sådan kod då. Det är ganska enkelt.

Vi tar resten av den här diskussionen någon annanstans eftersom den är OT, eller så tar moderator bort både detta och citerat inlägg.

• Gilla
b_hasse
  • Laddar…
GK100 skrev:
Ja det är bra om man tvingas mata in något att börja med.

En annan sak jag såg när jag körde lite mer nu är att du kan ändra i din beräkning för dvärgbrytare så att du istället för konstant från gamla tråden direkt räknar med rätt värde för utlösningsströmmen.

Alltså vid typerna: B - 5xIn, C - 10xIn, D - 20xIn.
GK100 jag är osäker på hur man gör! Hur ser formeln ut? Jag tror frågan varit uppe förut.

I går var det blixt o dunder här blixtskyddet på tele hade löst ut. Även ett ordentligt regn..
Nu är det nått fel på nätet och ADSL är väldigt ostabilt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.