136 715 läst · 604 svar
137k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Den stora fördelen med t.ex. GitHub är ju att du inte behöver lägga upp koden själv, den finns alltid där i repository't och alla som vill kan hjälpas åt att koda. Sedan kan ju du välja vad som ska tas med i huvudspåret precis som b_Hasse skriver. Jag vet inte om du använt versionshanteringsystem tidigare men det är oslagbart för att gemensamt bygga mjukvara med.
Steamboy om Delphi är död.. Jag skriver kod i Delphi 10 på jobbet, vi är ett ganska så stort team. Delphi är ett alldeles förträffligt språk det finns inte många som är lika lätt arbetade.
Jag jobbar både i c++, java, pop, asp, vb. Men helt klart föredrar jag Delphi.
Studier visar att man utvecklar betydligt fortare i Delphi än t.ex java.
freepascal är ju ganska så stort det bygger på den fria versonen 4.0 (har jag för mig att det var) av Delphi. Både Lazarus och Delphi är i dag Cross-platform språk. Man kan både skriva appar, webb och desctop applikationer i samma verktyg, för mac,windows och linux Man kan ha samma codebas för samtliga.
Du säger att jag inte delar kod.. moment 22 förlåt, men nu måste jag protestera.. från ver 1.0 fram till 3.xx nått så fanns all kod att ladda ned. Jag tog bort koden för att den var lite väl ostrukturerad.
På nått konstigt sätt så känns det som om vi trampar dig på tårna eftersom vi ger bort ett program..
Är det inte bättre vi är konstruktiva än att vi är otrevliga mot varandra?
Jag jobbar både i c++, java, pop, asp, vb. Men helt klart föredrar jag Delphi.
Studier visar att man utvecklar betydligt fortare i Delphi än t.ex java.
freepascal är ju ganska så stort det bygger på den fria versonen 4.0 (har jag för mig att det var) av Delphi. Både Lazarus och Delphi är i dag Cross-platform språk. Man kan både skriva appar, webb och desctop applikationer i samma verktyg, för mac,windows och linux Man kan ha samma codebas för samtliga.
Du säger att jag inte delar kod.. moment 22 förlåt, men nu måste jag protestera.. från ver 1.0 fram till 3.xx nått så fanns all kod att ladda ned. Jag tog bort koden för att den var lite väl ostrukturerad.
På nått konstigt sätt så känns det som om vi trampar dig på tårna eftersom vi ger bort ett program..
Är det inte bättre vi är konstruktiva än att vi är otrevliga mot varandra?
Tja... Måste du leka polis överhuvudtaget? Vad har du för problem med allt detta? Tycker det är en väldigt tråkig attityd! Hjälp till i ställ för att klaga! Här har vi folk som ställer upp med sin egen tid för att hjälpa! Det du gör är att leka polis.Steamboy skrev:Så vad tycker du jag skall göra? Jag skulle kunna anmäla projektet till administratörerna istället. Resultatet skulle troligtvis bli att det raderas och inte nödvändigtvis med varken förvarning eller chans till åtgärd. Det däremot kan upplevas som lite hårt och jag ser ingen anledning att göra så. Istället väljer jag att informera om problemet här i forumet.
Så varför inte ta å bli lite gladare! Så lovar jag att inte klaga!
Meh.... sluta gnäll på att Krillew levererar ett fantastiskt användbart program. Om han vill koda det i Delphi så är det väl upp till honom. Om krillew inte vill lägga upp koden, av vilken anledning det må vara, så är det hans beslut och ingen annans.Steamboy skrev:Ingen annan skriver kod för att du inte delar kod.
Du delar inte kod för att ingen hjälper dig skriva kod.
Moment 22?
SourceForge erbjuder GIT, Subversion och Mercurial. Använder man något av dessa versionshanteringssystem är det trivialt att dela kod och att arbeta flera stycken samtidigt på samma filer. Dessutom kräver det ingen som helst administration. Nu vet jag inte vilken version av Delphi du använder men i senare version har RAD Studio integrerat stöd för alla tre systemen.
Tyvärr är grundproblemet att kodbasen är skriven i ett dött språk med en nischprodukt som i praktiken är minst lika död. Det finns en handfull företag runt om i världen som envist hänger kvar men på det stora hela är det ingen som använder Delphi. Så även om du skulle lägga upp koden någonstans så är det inte särskilt troligt att någon annan skulle bidra med något konkret ändå.
Apropå döda språk så kan jag som kuriosa berätta att journalsystemet TakeCare, som är störst i Sverige (eftersom det används av Stockholms Läns Landsting samt Gotland) är skrivet i Dyalog-APL. Så "döda" språk kan ha använding lång efter att de "dog". Någon som jobbar på bank kan sannolikt plocka fram ett par verksamhetskritiska system som är skrivna i någon obskyr COBOL-variant också...
Odjuret skrev:
Jag tror att alla uppskattar att Krillew gör ett användbart program tillgängligt gratis, men hela poängen med siter som SourceForge, GitHub och liknande är att källkoden ska vara tillgänglig. Det spelar ingen roll att en ensam person skriver all kod, utan det är en ren principfråga. Vill man lägga ut binärer utan att göra källkoden tillgänglig så måste man göra det på siter som tillåter det.tommib skrev:
Detta är en mycket viktig fråga för många duktiga programmerare som gjort mycket användbart tillgängligt. Hela syftet med GNU GPL är att källkod ska vara tillgänglig för den som vill ha den.
Hej b_hasse!b_hasse skrev:Jag tror att alla uppskattar att Krillew gör ett användbart program tillgängligt gratis, men hela poängen med siter som SourceForge, GitHub och liknande är att källkoden ska vara tillgänglig. Det spelar ingen roll att en ensam person skriver all kod, utan det är en ren principfråga. Vill man lägga ut binärer utan att göra källkoden tillgänglig så måste man göra det på siter som tillåter det.
Detta är en mycket viktig fråga för många duktiga programmerare som gjort mycket användbart tillgängligt. Hela syftet med GNU GPL är att källkod ska vara tillgänglig för den som vill ha den.
Jo och det är just därför all kod faktiskt har varit möjlig att ladda ned. Även koden till alla versioner som haft en massa buggar. Allt fanns där, men det var lite ostrukturerat att ha det så. Nu ber jag om att ni skall vara konstruktiva i stället för att komma med pekfinger. Jag har faktiskt lagt upp kod igen.. Men det skulle vara enklare att bara lägga upp binärer någon stans. Samt att jag kan pytsa in mycket roligt som inte är opensource.
Under Guitest så finns en version som kan illustrera lite https://trello.com/b/zpctvvKy/versioner I menyn under beräkna finns ett oscilloskop. Jag håller på och testar olika varianter för att kunna illustrera beräkningarna. Den här koden har funnits med i v4 men är ej opensource och det är en av anledningarna att den delen av koden inte kan göras offentlig. Nu har detta varit gömt så det har ej visats förut, dels för att jag inte vet om det tillför något, men det är inte heller helt färdigt.
Journal 3 är skrivet i FoxProtommib skrev:Apropå döda språk så kan jag som kuriosa berätta att journalsystemet TakeCare, som är störst i Sverige (eftersom det används av Stockholms Läns Landsting samt Gotland) är skrivet i Dyalog-APL. Så "döda" språk kan ha använding lång efter att de "dog". Någon som jobbar på bank kan sannolikt plocka fram ett par verksamhetskritiska system som är skrivna i någon obskyr COBOL-variant också...
PMO i Delphi
De som är mest aktiva i utvecklingen av eldim (mest Krillew, jag själv är med bara lite på ett hörn) har bestämt att nu ska vi satsa ordentligt på att få en bra fungerande "slutlig" version. Skippa ev extra lull-lull till någon ev fortsättning i framtiden.
Inte lasta in mer, utan hellre i så fall ta bort något, för att uppnå en bra och stabil version.
Denna binär kanske går att få upplagd på BH-server?
Efter detta får vi väl se var det hela tar vägen. Om det blir en mobilapp, en version med mer lull-lull, eller kanske stannar det av helt.
Men fokus just nu ligger på en leverans av något vi ska stå för som någorlunda stabilt och slutgiltigt.
Iaf har jag uppfattat att det var så vi kom överens om handlingsplanen i närtid.
Då det endast är Krille som de-facto kodar, så går det väl att lyfta bort projektet ifrån SF f.r.o.m nu, dvs låta gammal kod ligga kvar, utveckla det sista hemma?
ps Krille FYI, jag är med på Trello nu.
Inte lasta in mer, utan hellre i så fall ta bort något, för att uppnå en bra och stabil version.
Denna binär kanske går att få upplagd på BH-server?
Efter detta får vi väl se var det hela tar vägen. Om det blir en mobilapp, en version med mer lull-lull, eller kanske stannar det av helt.
Men fokus just nu ligger på en leverans av något vi ska stå för som någorlunda stabilt och slutgiltigt.
Iaf har jag uppfattat att det var så vi kom överens om handlingsplanen i närtid.
Då det endast är Krille som de-facto kodar, så går det väl att lyfta bort projektet ifrån SF f.r.o.m nu, dvs låta gammal kod ligga kvar, utveckla det sista hemma?
ps Krille FYI, jag är med på Trello nu.
Hej Mikael_L!
Jo jag uppfattade det hela på samma sätt. Jag kommer försöka använda Trello för binärer om vi inte hittar nått bättre.
Och Jag skall lägga upp 3.xx på SF för det är den som går att kompilera utan 3-part. Måste bara gå igenom koden lite först så jag tar en ver som är ok. 1.0 finns där och 4.x men utan 3-part.
Jo målet är att lägga v4.x -skarp på BH forumet.
Jo jag uppfattade det hela på samma sätt. Jag kommer försöka använda Trello för binärer om vi inte hittar nått bättre.
Och Jag skall lägga upp 3.xx på SF för det är den som går att kompilera utan 3-part. Måste bara gå igenom koden lite först så jag tar en ver som är ok. 1.0 finns där och 4.x men utan 3-part.
Jo målet är att lägga v4.x -skarp på BH forumet.
Redigerat:
Jag laddade ned den koden när den låg ute. Jag tittade på den och konstaterade att det här är ju meningslöst eftersom jag inte hade någon installation av den kommersiella utvecklingsmiljö som krävs för att bygga programmet . När jag skriver att Delphi är ett dött nischspråk så är det precis det jag avser.Krillew skrev:
Vi kan väl ta en enkel handuppräckning här i forumet: Av alla oss som kan programmera och som skulle kunna bidra -- hur många sitter med en Delphi-installation på sin dator?
Jämför det med Java, C, C++, Python, C#, osv. som är fritt tillgängliga och som har en jämförelsevis gigantiskt användarbas jämfört med Delphi.
Jösses! Nu får du väl ändå ta och ge dig! Jag varit aktiv inom open-source sedan slutet på 80-talet och bidragit till hundratals projekt och varit maintainer för ett tiotal av dessa. Allt helt ideellt och vi har gett bort precis allt. Så varför skulle jag ha något emot att du ger bort ännu ett program?Krillew skrev:
Jag tycker inte du är det minsta konstruktiv.Krillew skrev:
För det första:
På internet finns ett väl etablerat community för open-source. Vi har en kultur, vi har regler och vi har värderingar. Vi har sajter som GitHub, SourceForge, Savannah, osv. som erbjuder tjänster för att underlätta vårt ideella arbete. Alla de sajterna har användaravtal som du som användare måste följa. Det är inte konstigare än att följa reglerna här på ByggaHus. Problemet är att du verkar vara lite av en nybörjare i sammanhanget och att du har kastat dig in i något du inte riktigt greppar. Att du sedan går i försvarställning när jag gör dig uppmärksam på att du missköter dig är ju knappast konstruktivt. Att som flera andra gjort bli aggressiv och otrevligt och börja prata om att leka polis istället för att acceptera att man inte visste bättre och sedan rätta till sina misstag är inte heller särskilt konstruktivt. Nu valde jag att tala om för dig att du missbrukar SourceForge istället för att anmäla missbruket till deras administratörer. Ta den chansen och gör något konstruktivt av det istället för att gnälla.
För det andra:
När det gäller själva grunddiskussioner här så kan jag ha missuppfattat det hela men jag trodde det handlade om hur fler skulle kunna engagera sig i arbetet och bidra med kod för att rätta buggar och utveckla programmet. Att då uppmärksamma att valet av Delphi, som är ett dött nischspråk och en kommersiell utvecklingsmiljö, gör det svårare för andra att bidra är betydligt mer konstruktivt än att hävda språkets förträfflighet och att just ditt företag har ett relativt stort utvecklingsteam som använder det.
För det tredje:
Vi är flera som nämnt versionhanteringssystem men du verkar helt frågande till detta. Du har i varje fall varken bemött eller kommenterat dessa inlägg. Istället pratar du i termer av att ladda up och underhålla källkoden och programmet manuellt på filbasis. Så kan man inte arbeta effektivt i en större grupp.
Slutligen:
Mitt intryck är att du egentligen inte har något intresse av att låta andra hjälpa till med utvecklingen. Du är nöjd med att hålla koden för dig själv och bara distribuera binärkod. Du har givetvis rätt att göra precis som du vill men då bör du sluta med ditt tjafsande om att jag och andra borde vara mer konstruktiva. Du kan inte både sitta säga att jag skall göra något eller hålla käften och samtidigt helt avfärda allt som sägs som pekpinnar och gnäll.
Redigerat:
Kan bara hålla med om detta det är en sån sak som tom jag kan se som mycket principiellt viktig med tanke på alla som jobbar enligt den linjen. Därför kanske ElDim kan laddas ner via någon egen site som då kan vara länken i början på tråden, pga uppdatering via forumet kräver extra handpåläggning av admin här.b_hasse skrev:Jag tror att alla uppskattar att Krillew gör ett användbart program tillgängligt gratis, men hela poängen med siter som SourceForge, GitHub och liknande är att källkoden ska vara tillgänglig. Det spelar ingen roll att en ensam person skriver all kod, utan det är en ren principfråga. Vill man lägga ut binärer utan att göra källkoden tillgänglig så måste man göra det på siter som tillåter det.
MR steamboy, vill du leka polis för SF så gör det där! Jag tänker inte ge dig någon gloria för att du påpekar det här istället för att anmäla till admin på SF. Oavsett du kan hålla en mycket bättre ton oavsett rätt eller fel. För inte rasar väl hela internet för att inte koden är tillgänglig. Man kn påpeka lugnt å sansa vi är väl alla vuxna?
Jag vet inte vad du bygger ditt påstående att delphi va dött som språk. En snabb googling gav ingen sådan info.
Jag vet inte vad du bygger ditt påstående att delphi va dött som språk. En snabb googling gav ingen sådan info.
Måste programmet ligga uppe på t.ex SF? Kan man inte lägga det på en vanligt webbhotell å hemsida? Förutsatt att man enkelt kan uppdatera?
Det borde finnas några här på forumet som har en webbsida och kan bidra mes lite utrymme? Jag har t.ex...
Det borde finnas några här på forumet som har en webbsida och kan bidra mes lite utrymme? Jag har t.ex...
Redigerat:
Det är just det här jag menar med att vara konstruktiv, att hitta en annan lösning som kanske passar oss bättre. Nu kommer jag använda Trello tills vi hittar nått som passar bättreOdjuret skrev:
Nu kan man bygga programmet med Lazarus så man behöver inte Delphi, visst det kräver lite handpåläggning men det är inget som är nått svårt. Hittills så har jag kört med Delphi7 men jag kommer byta till ett senare just för att kunna generera appar men det är nån gång efter 4.0 om vi nu går vidare. Då skall jag överväga om jag helt skall porta allt till Lazarus i stället. Allt beror på hur många som visar intresse av att hjälpa till och hur vi beslutar att fortsätta projektet.
Lite om Delphi https://www.embarcadero.com/products/delphi
Jag ber om ursäkt om jag betett mig illa mot open-source, det har inte varit min avsikt.
Koden har funnits på SF men under en begränsad tid under utvecklingen av programmet har inte koden varit direkt nedladdningsbar där. Men jag tror att man kan få koden om man kontaktar SF eftersom allt funnits där så har dom också säkert all kod kvar som varit uppladdad.
Jag jobbar både professionellt och i andra mer öppna projekt med att koda så naturligtvis använder jag olika former med versionshanteringssystem, har för övrigt en lokalt på min egen server.
Det finns både bra och även mindre användbara system.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 985 inlägg
Kalla mig naiv men jag förstår inte vad problemet är? Om du ändå måste ta tiden att bygga en binärversion för release så är det ju inte konstigare att du samlar ihop motsvarande källkod och lägger upp den med. På vad sätt är det "en massa extra administration"? Antingen så är projektet litet och då är det inget arbete, eller så är det så stort att bra versionshantering måste till, och då är det inte heller då något arbete. (Ditt svepskäl att koden är risig är just det. All kod är risig. Bara att bita i det sura äpplet.)Krillew skrev:
Och även om ingen skulle skriva en rad kod mer än du så har källkoden många andra viktiga funktioner. Bla så förhindras att projektet "dör" när du ledsnar---om koden finns så går den alltid att väcka upp igen/porta---och framförallt så fungerar det som dokumentation och för kvalitetskontroll.
Arbetet bakom sådan här programvara är ju inte att skriva kod för några fönster (även om det förvisso tar sin tid), utan de beräkningar och ekvationer som ligger bakom och som det stora arbetet här i tråden bestått i. Utan källkoden så är det arbetet "borta" och det blir betydligt mer komplicerat att hitta fel, eller förstå varifrån de kommer.
P.S. Och ja. Delphi är dött. Stendött. Så dött att det luktar. Det är dött på samma sätt som Cobol är dött, och då är ändå Cobol bra mycket livskraftigare. Dvs, även om fisken sprattlar ibland så ligger den stadigt på land, har så gjort under avsevärd tid, och det finns inget hav i sikte! Bara så att du vet...