136 715 läst · 604 svar
137k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Jag inser att vi måste diskutera ändringen med temperatur och fasspänning.
Det blir lite att blanda äpplen och päron om vi endast tillåter att ändra i inställningar eftersom det är defaultinställningar.
Då behöver vi en projekt inställningar och då blir det lite tårta på tårta.. Vi måste tänka igenom detta.
Det blir lite att blanda äpplen och päron om vi endast tillåter att ändra i inställningar eftersom det är defaultinställningar.
Då behöver vi en projekt inställningar och då blir det lite tårta på tårta.. Vi måste tänka igenom detta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
Jag tror den allmänna meningen var att grejen med fasspänningen är att
- vi inte vill att folk ska tafsa på den för lätt eftersom det för vårt vidkommande aldrig förekommer en annan fasspänning än 230 V.
- Men den ska ju synas.
- Och det bör finnas en bakdörr för att i utbildningssyfte eller liknade faktiskt ändra på den. Det handlar om någon promille av användningsfallen.
Vidare så finns funktionen att spara anläggningsdata. Den måste då spara det värde som används, vilket måste gå att ändra efter laddning.
Utifrån detta ser jag mycket litet värde i att kunna sätta ett defaultvärde på spänningen. Det kan lika gärna vara hårdkodat till 230 V. Den dag eldim riktar sig till industrin med andra systemspänningar får vi göra om detta. Även båtspänning på 12-24 V bör vara ett eget verktyg eller en helt egen del av eldim.
Men så har vi även förimpedansen och huvudsäkringen. Där kan det ev finnas motiv för att ange defaultvärden. Så in analogi med det så blir min rekommendation
- ge en varning och förklaring om folk ändrar på spänningen från 230 V.
Det torde dessutom bli minimalt med omkonstruktionsjobb
Man kan ju tänka sig att dimma värdet och göra ändringar i en annan meny, om det är värt konstruktionsjobbet att göra om det så men jag tycker inte det.
Var också tydlig med att defaultinställningarna för spänning, förimpedans och mätarsäkring *endast* biter (används) när en ny anläggning skapas med Arkiv-Ny. (Det verkar inte funka så när jag provar, utan den ändrar inte på den spänning som användes senast.
I jämförelse finns t.ex resistiviteten. Den har ingen fält i flikarna utan där används verkligen värdet som anges under inställningar. Dessa två grupper är ju uppdelade på inställningssidan så det är bra som det är tycker jag.
- vi inte vill att folk ska tafsa på den för lätt eftersom det för vårt vidkommande aldrig förekommer en annan fasspänning än 230 V.
- Men den ska ju synas.
- Och det bör finnas en bakdörr för att i utbildningssyfte eller liknade faktiskt ändra på den. Det handlar om någon promille av användningsfallen.
Vidare så finns funktionen att spara anläggningsdata. Den måste då spara det värde som används, vilket måste gå att ändra efter laddning.
Utifrån detta ser jag mycket litet värde i att kunna sätta ett defaultvärde på spänningen. Det kan lika gärna vara hårdkodat till 230 V. Den dag eldim riktar sig till industrin med andra systemspänningar får vi göra om detta. Även båtspänning på 12-24 V bör vara ett eget verktyg eller en helt egen del av eldim.
Men så har vi även förimpedansen och huvudsäkringen. Där kan det ev finnas motiv för att ange defaultvärden. Så in analogi med det så blir min rekommendation
- ge en varning och förklaring om folk ändrar på spänningen från 230 V.
Det torde dessutom bli minimalt med omkonstruktionsjobb
Man kan ju tänka sig att dimma värdet och göra ändringar i en annan meny, om det är värt konstruktionsjobbet att göra om det så men jag tycker inte det.
Var också tydlig med att defaultinställningarna för spänning, förimpedans och mätarsäkring *endast* biter (används) när en ny anläggning skapas med Arkiv-Ny. (Det verkar inte funka så när jag provar, utan den ändrar inte på den spänning som användes senast.
I jämförelse finns t.ex resistiviteten. Den har ingen fält i flikarna utan där används verkligen värdet som anges under inställningar. Dessa två grupper är ju uppdelade på inställningssidan så det är bra som det är tycker jag.
Framför allt är det inte tillåtet och jag har redan påpekat att du genom att inte ladda upp källkoden bryter mot deras regler och det avtal du accepterade när du skapade ditt konto. Dessutom har du distribuerat programmet via deras sajt under GPLv2-licensen vilket innebär att du strikt sett är juridiskt skyldig att lämna ut källkoden för t.ex. ElDimB4_29.exe till var och en som begär det av dig.Krillew skrev:
Redigerat:
Hej Steamboy!
Har du något förslag på hur vi borde göra?
Vi måste få det lätt arbetat.
Vi är flera som lägger en hel del tid på att göra ett program som skall vara fritt.
Men det är bara jag som kodar.
Jag trodde det skulle vara fler som skulle vara intresserade att hjälpa till.
Nu har jag rensat bort koden för dom första versionerna den koden var rätt så ostrukturerad.
Nu har jag använt några 3-parts grejer som jag inte kan dela med mig av.
Om det är koden man vill ha så är det lättare att titta på resultatfliken än att förstå min kod.
På resultatfliken där visas beräkningsgången och alla formler visas. Inget är hemligt.
Har du ett förslag på hur du tycker vi borde göra.
//Krille
Har du något förslag på hur vi borde göra?
Vi måste få det lätt arbetat.
Vi är flera som lägger en hel del tid på att göra ett program som skall vara fritt.
Men det är bara jag som kodar.
Jag trodde det skulle vara fler som skulle vara intresserade att hjälpa till.
Nu har jag rensat bort koden för dom första versionerna den koden var rätt så ostrukturerad.
Nu har jag använt några 3-parts grejer som jag inte kan dela med mig av.
Om det är koden man vill ha så är det lättare att titta på resultatfliken än att förstå min kod.
På resultatfliken där visas beräkningsgången och alla formler visas. Inget är hemligt.
Har du ett förslag på hur du tycker vi borde göra.
//Krille
Släng upp det på GitHub (github.com) så kan alla som vill hjälpa till att skriva kod. Sedan kan du ju låta folk skicka patchar för granskning innan de kommer med i den "riktiga" versionen.
Får väll erkänna att jag inte läst hela tråden men vilket språk är programmet skrivet i?
Får väll erkänna att jag inte läst hela tråden men vilket språk är programmet skrivet i?
Nu tycker jag att du är lite väl hård i tonen. Det här är inte sourceforge utan bygga hus. Rätt eller fel bör väl rimligtvis diskuteras på ett annat forum än bh. Kritik är bra men det var lite väl OT... Eller det vart det snarare...Steamboy skrev:Framför allt är det inte tillåtet och jag har redan påpekat att du genom att inte ladda upp källkoden bryter mot deras regler och det avtal du accepterade när du skapade ditt konto. Dessutom har du distribuerat programmet via deras sajt under GPLv2-licensen vilket innebär att du strikt sett är juridiskt skyldig att lämna ut källkoden för t.ex. ElDimB4_29.exe till var och en som begär det av dig.
Så vad tycker du jag skall göra? Jag skulle kunna anmäla projektet till administratörerna istället. Resultatet skulle troligtvis bli att det raderas och inte nödvändigtvis med varken förvarning eller chans till åtgärd. Det däremot kan upplevas som lite hårt och jag ser ingen anledning att göra så. Istället väljer jag att informera om problemet här i forumet.Odjuret skrev:
Har tagit ner din senaste version nu och ska försöka köra den A-Ö och även i lite svärmorsmode. Ska sätta mig i skuggan med några kalla så kommer jag igen framöver med ev fynd. Ja mest med sånt som kan vara tvetydigt eller lätt missuppfattas eller är fel och ingen önskelista hur det kunde vara i detta steget.
Kan du inte ta bort det från SF om det nu ger komplikationer? Intresset för detta borde och verkar vara nära 0 K förutom för ett litet antal här på BH.
Kan du inte ta bort det från SF om det nu ger komplikationer? Intresset för detta borde och verkar vara nära 0 K förutom för ett litet antal här på BH.
Hej ahman!
Tyvärr är det samma problem med SF och med GitHub.
Tanken från början var att ha det som opensource men det är opraktiskt när det nu är bara jag som skriver kod.
Jag hade hoppats att du Steamboy skulle komma med något konstruktivt.
Ja GK100 du har nog rätt.
Tyvärr är det samma problem med SF och med GitHub.
Tanken från början var att ha det som opensource men det är opraktiskt när det nu är bara jag som skriver kod.
Jag hade hoppats att du Steamboy skulle komma med något konstruktivt.
Ja GK100 du har nog rätt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 681 inlägg
Jag måste ha missat att du en gång hade källkoden ute, eller så hade jag medvetet förträngt det - har nog inte riktigt tid att stoppa ett lillfinger där också...
Jag föreslår github. Du bestämmer själv om du vill ta med kod från andra i "huvudspåret".Krillew skrev:
Vad är det för tredjepartssaker du använt som eventuellt förhindrar "open source"?
Hej Bo!
Jo jag har haft allt på SF men sen städade jag bort en massa ostrukturerad kod och tänkte strukturera allt lite bättre.
Men insåg samtidigt att det bara blir en massa administration för mig att hela tiden lägga upp nya koden.
Lite kod finns där. Sen lär SF ha backup så dom lär nog ha all kod kvar.
Vi kan ju prova detta i stället: https://trello.com/b/zpctvvKy/versioner
Jo jag har haft allt på SF men sen städade jag bort en massa ostrukturerad kod och tänkte strukturera allt lite bättre.
Men insåg samtidigt att det bara blir en massa administration för mig att hela tiden lägga upp nya koden.
Lite kod finns där. Sen lär SF ha backup så dom lär nog ha all kod kvar.
Vi kan ju prova detta i stället: https://trello.com/b/zpctvvKy/versioner
Ingen annan skriver kod för att du inte delar kod.Krillew skrev:
Du delar inte kod för att ingen hjälper dig skriva kod.
Moment 22?
SourceForge erbjuder GIT, Subversion och Mercurial. Använder man något av dessa versionshanteringssystem är det trivialt att dela kod och att arbeta flera stycken samtidigt på samma filer. Dessutom kräver det ingen som helst administration. Nu vet jag inte vilken version av Delphi du använder men i senare version har RAD Studio integrerat stöd för alla tre systemen.Krillew skrev:
Tyvärr är grundproblemet att kodbasen är skriven i ett dött språk med en nischprodukt som i praktiken är minst lika död. Det finns en handfull företag runt om i världen som envist hänger kvar men på det stora hela är det ingen som använder Delphi. Så även om du skulle lägga upp koden någonstans så är det inte särskilt troligt att någon annan skulle bidra med något konkret ändå.