136 704 läst · 604 svar
137k läst
604 svar
Program för utlösningsvillkor
Glöm inte att mätningen har skett vid någon temperatur på ledningarna, troligtvis kalla
Villkoren för automatisk frånkoppling måste vara uppfyllda även med varma ledningar som då har högre resistans (impedans). Så har mätinstrumentet självt inte lagt på någon korrektionsfaktor så får du lägga på en själv. Multiplicera Z med 1,3 (egentligen tror jag att det är normerat 1,5, men det blir mer än kompensation upp till 70°)
Villkoren för automatisk frånkoppling måste vara uppfyllda även med varma ledningar som då har högre resistans (impedans). Så har mätinstrumentet självt inte lagt på någon korrektionsfaktor så får du lägga på en själv. Multiplicera Z med 1,3 (egentligen tror jag att det är normerat 1,5, men det blir mer än kompensation upp till 70°)
Gör inte eldim det?Mikael_L skrev:Glöm inte att mätningen har skett vid någon temperatur på ledningarna, troligtvis kalla
Eldim har ingen aning om indata är uppmätta data, uppmätta och kompenserade för temperatur eller nätägarens uppgifter
Och ärligt talat, inte ens nätägarna verkar ha full koll, för ibland kan man få uppgifter kompenserade för varma ledare ibland kompenserat.
Och ärligt talat, inte ens nätägarna verkar ha full koll, för ibland kan man få uppgifter kompenserade för varma ledare ibland kompenserat.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 679 inlägg
Eldim förutsätter att angiven förimpedans är kompenserad och korrekt. Så det är rätt att det värde man mäter upp bör kompenseras. Därefter ger man ju input i form av ledararea och längd, och dessa data anpassar Eldim för kalla och varma ledare beroende på vad som beräknas. Man kan t.o.m ange temperatur för gruppledningar.
Liknande trådar
-
Bygga plank, finns något program för att ”rita upp” innan byggstart
Trädgård allmänt -
Hur får man rätsida på programknappen för programval på en Cylinda diskmaskin DM297. Knappen är fast på ett ECO program. Knappen fjädrar inte ut.
Hemma hos -
Varför visar min 220AC ”Program C ändrat”
Robotgräsklippare -
Bästa ritprogrammet för badrum - en jämförelse
Artikelkommentarer -
Bästa programmet för att rita badrum?
Badrum