Mikael_L
Glöm inte att mätningen har skett vid någon temperatur på ledningarna, troligtvis kalla
Villkoren för automatisk frånkoppling måste vara uppfyllda även med varma ledningar som då har högre resistans (impedans). Så har mätinstrumentet självt inte lagt på någon korrektionsfaktor så får du lägga på en själv. Multiplicera Z med 1,3 (egentligen tror jag att det är normerat 1,5, men det blir mer än kompensation upp till 70°)

• Gilla
caanol och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Glöm inte att mätningen har skett vid någon temperatur på ledningarna, troligtvis kalla
Villkoren för automatisk frånkoppling måste vara uppfyllda även med varma ledningar som då har högre resistans (impedans). Så har mätinstrumentet självt inte lagt på någon korrektionsfaktor så får du lägga på en själv. Multiplicera Z med 1,3 (egentligen tror jag att det är normerat 1,5, men det blir mer än kompensation upp till 70°)
Gör inte eldim det?

Mikael_L
Eldim har ingen aning om indata är uppmätta data, uppmätta och kompenserade för temperatur eller nätägarens uppgifter

Och ärligt talat, inte ens nätägarna verkar ha full koll, för ibland kan man få uppgifter kompenserade för varma ledare ibland kompenserat.

• Gilla
caanol
  • Laddar…
Eldim förutsätter att angiven förimpedans är kompenserad och korrekt. Så det är rätt att det värde man mäter upp bör kompenseras. Därefter ger man ju input i form av ledararea och längd, och dessa data anpassar Eldim för kalla och varma ledare beroende på vad som beräknas. Man kan t.o.m ange temperatur för gruppledningar.

• Gilla
caanol
  • Laddar…
Ok. Nu är jag lite visare. Elektrikern får göra resten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.