51 626 läst · 86 svar
52k läst
86 svar
Prefab A-frame från Estland
Plåtslagaren har varit på plats och fixat!A A-frame Sörmland skrev:
Jag har oxå börjar rita på ett aframe, jag funderar på hur du har gjort med isoleringen, sprutat in, eller skivor? Isolerat hela 245mm ? Någon luftspalt innan råsponen? Valet kanske beror på om man väljer diffusions öppen lösning eller ångrat med plast?T Tornhuset skrev:
Jag gjorde 25 mm luftspalt med hjälp av board, sedan 220 mm stenull. Valde ångbroms då jag inte gillar helt täta lösningar. Tror jag har några bilder på det på husets Instagram @aframe_blekinge .Q Qvarnen69 skrev:
Uppdaterar med lite bilder från insidan, elen är inkopplad, fiber samt luft/vatten värmepumpen rullar, vattenburen golvvärme. Lokal rörmokarfirma som var riktigt lyhörda och mötte oss i att vi ville göra så mycket vi får och kan själva, delvis för att hålla ner kostnader men också för att vi faktiskt vill lära oss. Vi sågar och hyvlar egna golvplankor av träden vi tog ner så planken är bara utkastade nu för att torka, beslag etc är återbruk, kaklet i köket hittade jag på blocket. Gasspis också blocket-fynd. Vi klipper och klistrar helt enkelt. Hoppas ni gillar!A A-frame Sörmland skrev:
Jag är lite nyfiken på kaklingen i köket. Förstår jag det rätt att det är OSB, tätskiktsduk och kakel? Är duken där för att ta upp träets rörelser, eller bara som tätskikt? Har ni fått denna lösning rekommenderat till er?
Hej! Det är inte duk utan bara sån ”primer” eller vad det kallas, som man rollar på, under fönstret/fönsterbläcket och bakom kranen. Det gör nog varken till eller från (det blev över från tvättstugan) vi jobbar med både hängslen och livrem vid ytor som kommer utsättas för vatten kan man sägaT Tornhuset skrev:
Tack för svar! Det kommer säkert att bli tätt tillräckligt! Jag tänkte mest på träets rörelser. Jag skulle också behöva kakla direkt på OSB (eller med något väldigt tunt mellan), men alla jag pratat med har avrått mig, med tanke på att träets rörelser skulle få kakelfixet att släppa. Men skulle ni ha fått lugnande besked någonstans ifrån hade det känts bra, då skulle jag köra på!
Ja det är ju en risk vi tar så vågar inte rekommendera det, men jag kan hålla dig uppdaterad hur det beter sig, jag lär ju märka om kaklet trillar ner 😂T Tornhuset skrev:Tack för svar! Det kommer säkert att bli tätt tillräckligt! Jag tänkte mest på träets rörelser. Jag skulle också behöva kakla direkt på OSB (eller med något väldigt tunt mellan), men alla jag pratat med har avrått mig, med tanke på att träets rörelser skulle få kakelfixet att släppa. Men skulle ni ha fått lugnande besked någonstans ifrån hade det känts bra, då skulle jag köra på!
Som sagt det rekommenderas ju att man inte skall kakla på trämaterial. Men i praktikern fungerar det ofta.
Jag håller på med köksrenovering i fritidshuset. Där satt mosaik direkt på boardplattor (masonitliknande material, fast 8mm tjocka). Huset är från -74, köket renoverat tidigare ca 2010, tror att mosaiken kom dit då. Den hade inga sprickor eller liknande som man borde se om det var rörelser i materialet under. Fast nu blir det gips istället.
Vi har ett annat släktägt fjällnära fritidshus där köket är från 1955, där är kaklat direkt på masonit. Det har fungerat. I samma hus var badrummet kaklat på masonit, med råspont under, utan tätskikt på väggarna. När vi rev det så var det stora rötskador vid badkarsblandaren och runt badkarskanten där vatten samlats och kunnat sugas in bakom kaklet. Där var råsponten i princip förintad, men väggen höll ihop en halv kakelplatta ovanför. Så det fannas inga synliga tecken på vattenskadan innan vi rev. Det var ett antal kvadratmeter kakel direkt på masonit. Såg inte så roligt ut, men inga tecken på sprickor som kan relateras till rörelser i underlaget.
Jag håller på med köksrenovering i fritidshuset. Där satt mosaik direkt på boardplattor (masonitliknande material, fast 8mm tjocka). Huset är från -74, köket renoverat tidigare ca 2010, tror att mosaiken kom dit då. Den hade inga sprickor eller liknande som man borde se om det var rörelser i materialet under. Fast nu blir det gips istället.
Vi har ett annat släktägt fjällnära fritidshus där köket är från 1955, där är kaklat direkt på masonit. Det har fungerat. I samma hus var badrummet kaklat på masonit, med råspont under, utan tätskikt på väggarna. När vi rev det så var det stora rötskador vid badkarsblandaren och runt badkarskanten där vatten samlats och kunnat sugas in bakom kaklet. Där var råsponten i princip förintad, men väggen höll ihop en halv kakelplatta ovanför. Så det fannas inga synliga tecken på vattenskadan innan vi rev. Det var ett antal kvadratmeter kakel direkt på masonit. Såg inte så roligt ut, men inga tecken på sprickor som kan relateras till rörelser i underlaget.
Klicka här för att svara