Blir det billigare att köpa från Estland?
 
Väntar på svar på pris för A-Frame takstol.
 
Redigerat:
THS 2020 THS 2020 skrev:
Väntar på svar på pris för A-Frame takstol.
Mina takstolar, som också är golvbjälklag, kostade knappt 70000 för ett par år sedan då virkespriserna var som högst. Det blev extra dyrt på grund av "den lilla väggbiten" till vänster på bilden, då allt fick dimensioneras upp för att minska "tipprisken" åt det hållet. Du ser takstolarna om du går in på mitt Instagram på aframe_blekinge .
 
  • A-frame hus med stora fönster framför skog, stöttat av pallar med liten väggdel på vänster sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tornhuset skrev:
Mina takstolar, som också är golvbjälklag, kostade knappt 70000 för ett par år sedan då virkespriserna var som högst. Det blev extra dyrt på grund av "den lilla väggbiten" till vänster på bilden, då allt fick dimensioneras upp för att minska "tipprisken" åt det hållet. Du ser takstolarna om du går in på mitt Instagram på aframe_blekinge .
Ska gå in och titta på dom under helgen nu.
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Mina takstolar, som också är golvbjälklag, kostade knappt 70000 för ett par år sedan då virkespriserna var som högst. Det blev extra dyrt på grund av "den lilla väggbiten" till vänster på bilden, då allt fick dimensioneras upp för att minska "tipprisken" åt det hållet. Du ser takstolarna om du går in på mitt Instagram på aframe_blekinge .
Jag följer dig på insta nu
 
  • Gilla
Tornhuset
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Mina takstolar, som också är golvbjälklag, kostade knappt 70000 för ett par år sedan då virkespriserna var som högst. Det blev extra dyrt på grund av "den lilla väggbiten" till vänster på bilden, då allt fick dimensioneras upp för att minska "tipprisken" åt det hållet. Du ser takstolarna om du går in på mitt Instagram på aframe_blekinge .
Var det 9 st takstolar? Om det är det så är det ju ett styckpris på 7778 SEK..
 
THS 2020 THS 2020 skrev:
Var det 9 st takstolar? Om det är det så är det ju ett styckpris på 7778 SEK..
4 är dubbla, så 13 stycken. Det var mitt i virkesbristen, och de enda som kunde leverera var Derome, som har egen skog, egna sågverk osv. Men de är ganska stora, samt 245 breda. Och så är det hela ramarna, inklusive golvbjälklag.
 
T Tornhuset skrev:
4 är dubbla, så 13 stycken. Det var mitt i virkesbristen, och de enda som kunde leverera var Derome, som har egen skog, egna sågverk osv. Men de är ganska stora, samt 245 breda. Och så är det hela ramarna, inklusive golvbjälklag.
Ja dom har växt på senare år efter dom köpte Annebergshus och döpte om dom till A-Hus. Helst för konstuktions virke vill jag ha virke som kommer från långsam växande skog. Anderssons sågverk har väl mest skog i Derometrakten Helst virke för konstruktion som kommer ovan Vänerområdet. Har firmor runt här som bara har Norrlandvirke. Men allt klassas ju i dag i C. Jag får pris på A-Frame takstol på måndag. Kanske blir dom i Limträ i dom normala dimensionerna som är i bjälklag och takbjälken. Huset ditt blev snyggt. Har du koll på vad byggkostnaden blev m2 golvyta.
 
THS 2020 THS 2020 skrev:
Ja dom har växt på senare år efter dom köpte Annebergshus och döpte om dom till A-Hus. Helst för konstuktions virke vill jag ha virke som kommer från långsam växande skog. Anderssons sågverk har väl mest skog i Derometrakten Helst virke för konstruktion som kommer ovan Vänerområdet. Har firmor runt här som bara har Norrlandvirke. Men allt klassas ju i dag i C. Jag får pris på A-Frame takstol på måndag. Kanske blir dom i Limträ i dom normala dimensionerna som är i bjälklag och takbjälken. Huset ditt blev snyggt. Har du koll på vad byggkostnaden blev m2 golvyta.
Jag är nästan färdig, gör precis allt själv, så det tar lite tid. Men det gör också att det blir sjukt prisvärt, landar på eller strax över 10000/m2. Då har jag ändå valt precis det jag velat, exempelvis passivfönster, och helkalkat badrum.
 
  • Gilla
THS 2020
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Jag är nästan färdig, gör precis allt själv, så det tar lite tid. Men det gör också att det blir sjukt prisvärt, landar på eller strax över 10000/m2. Då har jag ändå valt precis det jag velat, exempelvis passivfönster, och helkalkat badrum.
Ja det ser fint ut. Och huvudsaken är att du är nöjd med ditt hus.
En fråga. Är plintarna fastgjutna som bär upp limträbalkarna?
 
Marken består bara av typ finkornig "strandsand", så jag har packat ett 30cm bärlagerskikt på markduk, som jag sedan ställt plintar med stor bottenplatta på. Sedan har jag fyllt upp med 120 ton sand för att bilda en kulle där huset står, så att det inte skulle se alltför konstigt ut med huset upphöjt. Tomten ligger ca 1m över havsnivån, och huset är upphöjt till 2.5m.
 
  • Gilla
THS 2020
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
Jag är nästan färdig, gör precis allt själv, så det tar lite tid. Men det gör också att det blir sjukt prisvärt, landar på eller strax över 10000/m2. Då har jag ändå valt precis det jag velat, exempelvis passivfönster, och helkalkat badrum.
Vad har du för U-värde på dom fönstren då?
 
THS 2020 THS 2020 skrev:
Vad har du för U-värde på dom fönstren då?
U-värdet är 0.7 (på hela konstruktionen). Satsade på detta då jag har en hel gavelvägg i glas.
 
  • Gilla
THS 2020
  • Laddar…
T Tornhuset skrev:
U-värdet är 0.7 (på hela konstruktionen). Satsade på detta då jag har en hel gavelvägg i glas.
Ja många går ju bara på glasets U-värde. I passivfönster är ju karm och båge inräknat för att få rätta värdet.
 
Hej, flytta gärna det här till en egen tråd, nu har ni liksom kapat det som ska vara en uppdatering från min sida.
Hälsningar
Jenny
 
  • Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.