A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Jag har hittat en firma i Estland som designar prefab A-frame, avrame.com. Jag undrar om någon här har erfarenhet av att köpa prefab hus från utomlands?
Husen kommer i ”kit” där det mesta är inkluderat, ex isolering och spik typ, företaget står inte för byggnad av huset utan det anlitas lokalt här i Sverige
Priset är specificerat i Euro, exklusive lokal VAT och eventuella svenska skatter... tänker att det kanske är här det kan dra iväg prismässigt med skatter etc, vet ej hur regelverket ser ut kring detta..
Hälsningar
Jenny

Hejsan,
Va kul att ni ska bygga aframe hus och grattis till bygglovet!

Vi är ett ungt par som helt snöat in oss på aframe och följer denna tråden med stort intresse. Jag har kikat en del på avrame och hämtat mycket inspiration från dem!

Har ni hunnit tänka något på uppvärmning av er villa och isåfall hur har ni tänkt eller vad har ni fått för rekommendationer?
Vad kommer erat hus ha för grund?
Med vänlig hälsning,
Kevin
 
Hej! Så roligt att du skriver! Vi planerar att nyttja huset främst som fritidshus så tanken är att vi lägger golvvärme som värms med luft/vatten värmepump samt sätter in kamin för xtra värme och mysfaktor, det är väl ungefär så långt vi tänkt i dagsläget. Vi tänker att huset ska stå på plintar, eller större gjutna ”limpor” vet ej rätta termerna här. Vi har valt en Trio 120 från Avrame och modifierat planlösningen något för att passa oss. I skrivandets stund så grävs det för vägen upp till tomten och vi väntar på tekniskt samråd med kommunen, det rullar sakta på och om allt går som planerat kan vi beställa huset i vår och börja montera senast augusti, men det återstår ju att se såklart.
Hälsningar
Jenny
 
  • Gilla
jonas_da
  • Laddar…
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Så roligt att du skriver! Vi planerar att nyttja huset främst som fritidshus så tanken är att vi lägger golvvärme som värms med luft/vatten värmepump samt sätter in kamin för xtra värme och mysfaktor, det är väl ungefär så långt vi tänkt i dagsläget. Vi tänker att huset ska stå på plintar, eller större gjutna ”limpor” vet ej rätta termerna här. Vi har valt en Trio 120 från Avrame och modifierat planlösningen något för att passa oss. I skrivandets stund så grävs det för vägen upp till tomten och vi väntar på tekniskt samråd med kommunen, det rullar sakta på och om allt går som planerat kan vi beställa huset i vår och börja montera senast augusti, men det återstår ju att se såklart.
Hälsningar
Jenny
Tackar för dem svaren!
Jag kommer säkert fråga mer senare här i tråden när fler funderingar ploppat upp!
Trevlig helg!
 
  • Gilla
A-frame Sörmland
  • Laddar…
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Så roligt att du skriver! Vi planerar att nyttja huset främst som fritidshus så tanken är att vi lägger golvvärme som värms med luft/vatten värmepump samt sätter in kamin för xtra värme och mysfaktor, det är väl ungefär så långt vi tänkt i dagsläget. Vi tänker att huset ska stå på plintar, eller större gjutna ”limpor” vet ej rätta termerna här. Vi har valt en Trio 120 från Avrame och modifierat planlösningen något för att passa oss. I skrivandets stund så grävs det för vägen upp till tomten och vi väntar på tekniskt samråd med kommunen, det rullar sakta på och om allt går som planerat kan vi beställa huset i vår och börja montera senast augusti, men det återstår ju att se såklart.
Hälsningar
Jenny

Hej Jenny vad kostar denna byggsatsen?
Har inte kollat in deras hemsida så det står ju säkert där.
Och ni har inte fått någon mer info om leveranskostnader?
Mvh johan
 
Hej! Det är nog bäst att kolla på deras hemsida för quote, mina siffror stämmer nog inte med tanke på att virkespriser gått upp så pass, så vi kommer förmodligen betala mer än vår offert. Gällande leveranskostnader så beror det väldigt mycket på diesel/bensin pris, så de kan ge en offert först närmare leverans, men tror de skriver en % du ska räkna med även på hemsidan, kolla in!
 
Intressant tråd. Riktigt läckra hus. Gäller att ha en bra plats att bygga där bygghöjden inte blir ett problem för bygglovshandläggaren bara

Lova att det kommer en byggtråd.
 
  • Gilla
xxx.maws och 1 till
  • Laddar…
Hej Jenny,

hur gick det med erat A-Frame bygge?
Vi har tittat på samma firma vi också och skuller jätte gärna vilja veta vad ni tyckte om produkten, kontakten och så vidare.

Mvh

Fin
 
Hej! Vi är fortfarande i bygglovs och avstyckningsprocessen, men jag tycker överlag att Avrame är väldigt lätta att ha och göra med, de har kunnat svara och vara tillmötesgående i alla mina frågor, stora som små!
Hälsningar Jenny
F Findus0456 skrev:
Hej Jenny,

hur gick det med erat A-Frame bygge?
Vi har tittat på samma firma vi också och skuller jätte gärna vilja veta vad ni tyckte om produkten, kontakten och så vidare.

Mvh

Fin
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Om någon är intresserad så bidrar jag gärna med erfarenheter av mitt eget projekt som jag ritat och bygger själv. Några fler bilder samt ritningar finns på instagram under namnet aframe_blekinge.
 
  • A-formad stuga under byggnation med stor glasfasad mot en skogsbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
emmjo och 5 till
  • Laddar…
Hej va kul!! Tack för att du skriver, ska kolla in din insta på en gång!!

T Tornhuset skrev:
Hej!

Om någon är intresserad så bidrar jag gärna med erfarenheter av mitt eget projekt som jag ritat och bygger själv. Några fler bilder samt ritningar finns på instagram under namnet aframe_blekinge.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
Hej. Kollar bara in i tråden för att se om det blev något hus byggt under sommaren?
 
Hej! Vår handläggning drog ut på tiden, vi har fått startbesked först nu, så vi siktar på att bygga huset vår/tidig sommar 2023, men tänker vi gjuter grund, gräver avlopp etc nu under sensommar och höst. Vi är igång iallafall!
 
  • Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Vår handläggning drog ut på tiden, vi har fått startbesked först nu, så vi siktar på att bygga huset vår/tidig sommar 2023, men tänker vi gjuter grund, gräver avlopp etc nu under sensommar och höst. Vi är igång iallafall!
Som vanligt;)

önskar er lycka till och hoppas ni fortsätter uppdatera tråden.
 
  • Gilla
Mseli och 2 till
  • Laddar…
Hur går det?
 
Hej! Det rullar på, vi har preppat grund, grävt avlopp och fått fram vatten, väntar på vattenfall som ska gräva nyanslutning till tomtgränsen. Men pausar lite nu i vinter och väntar på längre dagar och lite värme! Planerar beställa huset i mars. Vi har ett Instagramkonto @bogstakyrkas om någon är nyfiken, dock är det nog roligare att följa när huset väl är på g.
 
  • Gilla
Hynynena och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.