Åh wow! Älskar a-frame. Så häftigt!
 
  • Gilla
A-frame Sörmland
  • Laddar…
D
Skönt att inte ha så mycket fasad som behöver målas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Beträffande byggnadshöjd, så räknar man en linje upp, vertikalt från fasadens ytterliv till den punkt där
Linjen skär takets ytterliv. Det är byggnadshöjden.
Den tillåtna byggnadshöjden styrs av Detaljplanen, finns det ingen detaljplan får man stämma av med kommunen.
Takvinkel styrs också av Detaljplanen, takvinkeln kan alltså både vara flackare eller brantare än 45 grader.
Samma där med takvinkel, finns ingen Detaljplan, stäm av med kommunen.
 
D Dunshult Storegård skrev:
Hej!
Beträffande byggnadshöjd, så räknar man en linje upp, vertikalt från fasadens ytterliv till den punkt där
Linjen skär takets ytterliv. Det är byggnadshöjden.
Den tillåtna byggnadshöjden styrs av Detaljplanen, finns det ingen detaljplan får man stämma av med kommunen.
Takvinkel styrs också av Detaljplanen, takvinkeln kan alltså både vara flackare eller brantare än 45 grader.
Samma där med takvinkel, finns ingen Detaljplan, stäm av med kommunen.
Vad skulle du säga att byggnadshöjden är i det här fallet då? Av det du skriver kan man inte utläsa det för här är fasad och tak samma sak?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej!
Jag skulle räkna från kanten av grunden vertikalt upp på samma sätt som jag beskrivit tidigare
 
  • Gilla
Kashew
  • Laddar…
För mig borde byggnadshöjden på ett a-framehus räknas enligt följande. Om jag förstod det rätt så nämnde TS att höjden till nocken är 8m så vet man bredden på huset borde höjden rätt enkelt kunna beräknas
Blå triangel, geometri, höjd markerad 8 meter, okänd bas, koordinataxlar, frågetecken indikerar saknad längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
För mig borde byggnadshöjden på ett a-framehus räknas enligt följande. Om jag förstod det rätt så nämnde TS att höjden till nocken är 8m så vet man bredden på huset borde höjden rätt enkelt kunna beräknas
[bild]
Hej! Tack för denna! Tror att det är ca 9m brett. Vi ligger utanför detaljplan så minns ej om det ens var något vi specificerade i bygglovet, bygghöjden alltså.
 
M myrstack skrev:
För mig borde byggnadshöjden på ett a-framehus räknas enligt följande. Om jag förstod det rätt så nämnde TS att höjden till nocken är 8m så vet man bredden på huset borde höjden rätt enkelt kunna beräknas
[bild]
Det du betecknar med "?m" blir beroende av vinkeln på din streckade linje från taknocken till den vertikala streckade linjen. Varifrån får du den vinkeln?
 
  • Gilla
lindgrenbella och 2 till
  • Laddar…
Och bara bara så man medveten om det. Om ett A-frame har ett väldigt dominerade fönsterparti som sticker ut som en takkupa finns ju teoretiska möjligheten att byggnadshöjden påverkas. För det ska hända krävs dock att husets takvinkel börjar närma sig 45 grader och att fönsterpartiet är är rätt dominerade. Inget jag såg antydan av på TS bilder.

Med kraftig risken att morgonkaffet inte direkt kickat in ännu får jag med TS höjd på 8 meter och 9 meter husbredd en takvinkel på 60 grader (från markplan) och en byggnadshöjd runt 4-5 meter
 
M myrstack skrev:
Och bara bara så man medveten om det. Om ett A-frame har ett väldigt dominerade fönsterparti som sticker ut som en takkupa finns ju teoretiska möjligheten att byggnadshöjden påverkas. För det ska hända krävs dock att husets takvinkel börjar närma sig 45 grader och att fönsterpartiet är är rätt dominerade. Inget jag såg antydan av på TS bilder.

Med kraftig risken att morgonkaffet inte direkt kickat in ännu får jag med TS höjd på 8 meter och 9 meter husbredd en takvinkel på 60 grader (från markplan) och en byggnadshöjd runt 4-5 meter
Hej! Precis, takvinkel är 60grader, så då borde ju din uträkning stämma! Kul och tack för engagemang och kunskap!
 
A A-frame Sörmland skrev:
Hej! Jo men det går sakta men säkert framåt! Vi jobbar båda heltid så vi bygger främst på helger, men det rullar på. Bifogar lite bilder..
Fönstren på övervåningen är även på plats nu samt lite mer fasad. Härnäst ska vi hyvla golvet som vi sågat av träden vi tog ner för att få plats med huset samt isolera och sätta ångspärr eller vad det heter (en blå plast).
Tack för uppdatering! Fantastiskt fin bygge och ni gör stora framgångar, jag blir RIKTIGT inspirerad! Hejja på!
 
Läckert hus, och tack för alla bilder!

Med viss kreativitet och asymmetri borde det alltså gå att få till ett A-frame även inom detaljplanerat område med t ex max 4m byggnadshöjd. Varför inte som ett coolt garage täckt med solpaneler till elbilen?
 
  • Gilla
A-frame Sörmland
  • Laddar…
Hur går det?
 
jonas_da jonas_da skrev:
Hur går det?
Hej! Det rullar på, vi håller på med isolering och så! Vi jobbar heltid båda två så kan bara vara på bygget helger, sakta men säkert! Tack som frågar.
 
  • Ett snötäckt A-ramhus i en skogsglänta, med fotspår och dimmig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lindgrenbella och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.