Uppdatering!
Huset är nu beställt och förväntas lämna Estland 24/5. Processen med huset, kommunikation med Avrame och fakturering har gått hur smidigt som helst hitills, vi ser verkligen fram emot att få dra igång. Baksidan är vattenfall som har lyst med sin frånvaro i 1 år nu, vi har haft skåp på plats (enligt anvisning) sedan september och jag har legat på och mailat ringt etc, men det verkar vara en klassisk alla skyller på alla situation eller som det uttrycktes i ett samtal med en underenteprenör "det kanske har fastnat i rullarna någonstans", att det finns en sådan plats är för mig mycket märkligt. Vi är beroende av att få elen framdragen för att kunna anlägga väg ordentligt, det står en elstolpe i vägen i dagsläget. Dela gärna din erfarenhet av vattenfall om du har.

Vi har också grävt ner Alnarps cleanwater som vi delar med grannen då de behövde uppdatera sitt avlopp, det har hittills fungerat mycket bra.

Nu väntar vi bara på lite plusgrader för att kunna mura till jämn nivå. Kontot på instagram är privat men för den som tycker det är kul att följa kan kika in @bogstakyrkas
 
  • Gilla
Ramses II och 2 till
  • Laddar…
Uppdatera gärna med bilder :)
 
Hej,
Väntar med spänning på en uppdatering på denna tråd gärna med bilder. Tack!
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Hej,
Väntar med spänning på en uppdatering på denna tråd gärna med bilder. Tack
C ClaesMalmö skrev:
Hej,
Väntar med spänning på en uppdatering på denna tråd gärna med bilder. Tack
C ClaesMalmö skrev:
Hej,
Väntar med spänning på en uppdatering på denna tråd gärna med bilder. Tack!
Hej! Vi har en Instagram @bogstakyrkas men bifogar några bilder om du ej finns på det forumet.
 
  • Hustakstomme under uppbyggnad i skogsmiljö, byggmaterial utspritt, klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt, svart tak, trähus under konstruktion, skogsbakgrund, byggmaterial, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster på vind, isoleringsmaterial, träråvaror, skogsutsikt, konstruktion, kartonglådor, dagsljus, byggprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under uppbyggnad med träramar, isoleringsmaterial, fönster och oavslutad träterrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats i skogen med trästomme för hus, byggmaterial, och träd runt omkring. Soligt och grönt landskap.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av hus under uppbyggnad, arbetare på stege, klarblå himmel, skog i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Alexander Åkesson och 19 till
  • Laddar…
Ser fantastiskt ut! Tack för uppdateringen. Om jag minns rätt fick ni lasta av lastbilen själva. Hur gick allt?

Hur många var ni för att lasta av lastbilen/montera takstolarna/fönster/väggar!

Jösses det ser underbart ut. Kanske är mina frågor redan besvarade på Insta men där kunde jag inte komma in.
 
C ClaesMalmö skrev:
Ser fantastiskt ut! Tack för uppdateringen. Om jag minns rätt fick ni lasta av lastbilen själva. Hur gick allt?

Hur många var ni för att lasta av lastbilen/montera takstolarna/fönster/väggar!

Jösses det ser underbart ut. Kanske är mina frågor redan besvarade på Insta men där kunde jag inte komma in.
Åh men tack, det känns väldigt kul. Vi har en brant backe upp till huset så lastbilarna kunde inte köra upp, vi lyfte av med en traktor, lastade på traktorns släp och körde upp. Materialet kom sista maj och vi har varit i snitt 2 personer när vi reste stommen och satte vindduken. Vi hade som mål att ha det vädertätt med duk innan midsommar och det gick bra, vi höll deadline. Stora fönstren har vi varit 3 på då de är fruktansvärt tunga. Initialt var utmaningen att lista ut vad som var i alla paket då alla inte hade märkning, men vi fick hjälp av leverantören, tacksamt att inte behöva packa upp allt iochmed väder etc. Annars är det rätt straight forward, tar lite tid att klura ut vissa moment (eftersom vi inte är snickare egentligen, någon med erfarenhet hade ju inte behövt det) men det har funkat bra och känns fortfarande kul! Skicka ett DM om du vill på Instagram så kan jag lägga till dig. Hälsningar
Jenny
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hej. Vilket fint hus ni bygger👍. Vi går i A-frame tankar men är lite osäkra på hur kommunen kommer räkna bygghöjden (medelmarknivå till där vägg och tak möts). Vilken bygghöjd blev det på ert hus?
/Johannes
 
  • Gilla
mvh
  • Laddar…
J JohannesK skrev:
Hej. Vilket fint hus ni bygger👍. Vi går i A-frame tankar men är lite osäkra på hur kommunen kommer räkna bygghöjden (medelmarknivå till där vägg och tak möts). Vilken bygghöjd blev det på ert hus?
/Johannes
Hej! Vi ligger utanför planlagt område och har lite souterrängtomt, men framtill drygt 8m. Vet att vissa kommuner har haft invändningar på höjden, är ert område planlagt?
Hälsningar
Jenny
 
A Ahus Södermanland skrev:
Hej! Vi ligger utanför planlagt område och har lite souterrängtomt, men framtill drygt 8m. Vet att vissa kommuner har haft invändningar på höjden, är ert område planlagt?
Hälsningar
Jenny
Okej. 8 m bygghöjd. Är inte det nockhöjd/totalhöjd eller blir bygghöjd samma som nockhöjd vid ett a-frame? Vi ska bygga i ett planerat sommarstugeområde och där är max bygghöjd 3,5 meter. Ska bli spännande att se hur kommunen reagerar på ett a-frame.
 
  • Gilla
Turpen
  • Laddar…
Bygghöjden borde vara där en vertikal linje i grundens kant skär en 45graders linje från nocken.
 
D Daniel 109 skrev:
Bygghöjden borde vara där en vertikal linje i grundens kant skär en 45graders linje från nocken.
Om jag fattat det rätt så blir bygghöjd vid en faktisk nockvinkel på 45° lika med 0 meter? Och vid en faktisk vinkel mindre än 45° så blir det en virtuell skärning av vägg/tak och bygghöjden ökar?
 
J JohannesK skrev:
Okej. 8 m bygghöjd. Är inte det nockhöjd/totalhöjd eller blir bygghöjd samma som nockhöjd vid ett a-frame? Vi ska bygga i ett planerat sommarstugeområde och där är max bygghöjd 3,5 meter. Ska bli spännande att se hur kommunen reagerar på ett a-frame.
Ah ok, jag vet inte vad bygghöjd är då, huset är iallafall drygt 8m högt till toppen av ”triangeln”.
 
Hejsan,
Finns det några uppdateringar om detta fantastiska hus?
Vore kul med status och bilder.

Tack!
 
  • Gilla
Zakariasf och 1 till
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Hejsan,
Finns det några uppdateringar om detta fantastiska hus?
Vore kul med status och bilder.

Tack!
Hej! Jo men det går sakta men säkert framåt! Vi jobbar båda heltid så vi bygger främst på helger, men det rullar på. Bifogar lite bilder..
Fönstren på övervåningen är även på plats nu samt lite mer fasad. Härnäst ska vi hyvla golvet som vi sågat av träden vi tog ner för att få plats med huset samt isolera och sätta ångspärr eller vad det heter (en blå plast).
 
  • Trähölje hus under konstruktion i skogsmiljö med isolering synlig och stort fönsterparti; byggmaterial och verktyg inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A-frame hus under konstruktion i skogsmiljö, synliga byggmaterial, oavslutad fasad, blå himmel, träplattform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus under konstruktion med distinkt A-form, svart tak, skogsbakgrund, och byggmaterial synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster med utsikt över skog, regndroppar på glaset, inramat av träväggar och foder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.