16 757 läst · 376 svar
17k läst
376 svar
PEth, vad gäller?
Jag kan nog säga att forskningsrapporten säkerligen är riktad till ännu färre än 1% av befolkningen. Jag tror inte uppåt hundratalet miljoner människor intresserar sig för dessa rapporter, snarare några tusentals. Och så är det med ALLA forskningsrapporter. De riktar sig mot akademin och övriga intressenter. Sen är det upp till politiker, myndigheter, journalister och deras sakkunniga att tolka resultaten och lagstadga därefter.L L Jan skrev:
Däremot tror jag en mycket större andel av befolkningen skulle kunna ta sig igenom en dylik rapport och förstå åtminstone sammanfattningen.
Om de lägger åratal och x miljoner på detta. Så kan det också skriva några sidor sammanfattning på vanlig svenska. Det är ju jag med invånarna i landet som betalar för det.Tomtom79 skrev:
Ja,det är väl en jäkla tur att inte alla forskningsanslag enbart går till forskning på dagis-nivå så att alla kan förstå det.
Du har all möjlighet att bemöta det. Du måste helt enkelt bemöda dig att sätta dig in i ämnet, språket och terminologin. På exakt samma sätt som att du måste lära dig läsa och skriva för att bemöta inlägg här på Byggahus. För du menar väl inte att det är odemokratiskt att den som varken lärt sig läsa eller skriva inte får hjälp av någon annan att läsa upp vad som står här och sen skriva inlägg?
Eller?
De flesta i världen kan inte ens engelska.Tomtom79 skrev:
Jag kan nog säga att forskningsrapporten säkerligen är riktad till ännu färre än 1% av befolkningen. Jag tror inte uppåt hundratalet miljoner människor intresserar sig för dessa rapporter, snarare några tusentals. Och så är det med ALLA forskningsrapporter. De riktar sig mot akademin och övriga intressenter. Sen är det upp till politiker, myndigheter, journalister och deras sakkunniga att tolka resultaten och lagstadga därefter.
Däremot tror jag en mycket större andel av befolkningen skulle kunna ta sig igenom en dylik rapport och förstå åtminstone sammanfattningen.
Det finns ju ett antal skillnader mellan droger, exempelvis alkohol och sömnbrist. Beroende. En alkoholist kan inte fullt ut styra sitt bruk, därför är det ett missbruk och man är alkoholist.snuttjulle skrev:
Först av allt lägg nere ev risker för följdsjukdommar med alkohol eller andra betenden som inte är tillåtna under framförande av fordon.
Självklart ska vi ta hand om och säkerställa att de som har körkort gör det på ett säkert sätt.
Men så länge man inte är påverkad eller gör andra saker under tiden för framförandet har man ju tydligt påvisat att man klarar av sitt uppdrag.
Ta exemplet med trötthet som i flera tester visat sig vara lika illa som alkohol.
Ska jag bli av med körkortet för att jag flertalet gånger reser mycket över tidszoner så jag har grym jetlag men ser alltid till att jag har sovit ut innan jag sätter mig för att köra?
Detta tycker jag är en bra jämförelse med alkohol. SÅ länge jag har vett att inte sätta mig bakom ratten påverkad så är inte mitt omdömme dåligt.
Visst kan man tycka att det innebär dåligt omdömme att dricka mycket alkohol men det finns de som tycker att det är dåligt omdömme att framför en MC oxå så man kanske ska ta kortet för dessa på samma gång?![]()
Att du är trött då och då betyder inte att du inte kan låta bli att vara trött. Däremot om du skulle vara sjukligt trött så att du riskerar att somna ofrivilligt och utan kontroll (narkolepsi) så blir det problem med körkortet. På precis samma sätt som en alkoholist behöver man visa sig "frisk" under en viss tid för att få körkort...
Tror gör man bäst i kyrkan 😉Tomtom79 skrev:
Jag kan nog säga att forskningsrapporten säkerligen är riktad till ännu färre än 1% av befolkningen. Jag tror inte uppåt hundratalet miljoner människor intresserar sig för dessa rapporter, snarare några tusentals. Och så är det med ALLA forskningsrapporter. De riktar sig mot akademin och övriga intressenter. Sen är det upp till politiker, myndigheter, journalister och deras sakkunniga att tolka resultaten och lagstadga därefter.
Är ju det som sammanfattas förenklat av sjukvården, folkhälsomyndighet, osv. Men verkar inte accepteras som fakta.😂L L Jan skrev:
Brännvin förekommer inte i vårt hus, men understundom tager jag mig själv en god maltwhisky eller öl (delvis AEngström)
https://www.1177.se/Kalmar-lan/liv--halsa/tobak-och-alkohol/alkohol/sa-paverkas-kroppen-av-alkohol/
https://www.folkhalsomyndigheten.se...alkohol-okar-risken-for-sjukdomar-och-skador/
Du efterfrågar fakta men förstår den inte - så jag föreslår att du istället gör en enkel googling på alkohol och cancer så får du se att alla resultaten ger samma svar.L L Jan skrev:
https://www.akademiska.se/for-patie...besok/undersokning/cancer/alkohol-och-cancer/
https://cancercentrum.se/samverkan/...slucka-om-att-alkohol-okar-risken-for-cancer/
https://www.omsystembolaget.se/min-halsa-och-alkohol/alkohol-sjukdomar-och-allergier/cancer/
/Krille
Jag är fullt medveten om att en alkoholist har dålig koll på sitt bruk men det finns faktiskt gott om periodare som när de har en dålig period fortfarande har sådan koll att de absolut inte får för sig att sätta sig bakom ratten eller gå till jobbet.Tomtom79 skrev:
Det finns ju ett antal skillnader mellan droger, exempelvis alkohol och sömnbrist. Beroende. En alkoholist kan inte fullt ut styra sitt bruk, därför är det ett missbruk och man är alkoholist.
Att du är trött då och då betyder inte att du inte kan låta bli att vara trött. Däremot om du skulle vara sjukligt trött så att du riskerar att somna ofrivilligt och utan kontroll (narkolepsi) så blir det problem med körkortet. På precis samma sätt som en alkoholist behöver man visa sig "frisk" under en viss tid för att få körkort...
Men även att vara riktigt trött eller typ ha hög feber kan göra att omdömmet sviker.
Problem 1 är att PEth med 0.3 gränsen gör att extremt många ... säklerligen 1/3 (eller mer) av alla vuxna som inte är nykterister i Sverige klassas som alkoholister någon gång under året.Tomtom79 skrev:
Det finns ju ett antal skillnader mellan droger, exempelvis alkohol och sömnbrist. Beroende. En alkoholist kan inte fullt ut styra sitt bruk, därför är det ett missbruk och man är alkoholist.
Oooops tänkte inte på det.
Problem 2 är att nedbrytningen av PEth är extremt individuell med ett medelvärde där felmarginalen övertiger gränsvädet.
Oooopps tänkte inte på det.
Problem 3 är att även om man försökt ta höjd för detta med "två prover med fem veckors mellanrum" så följs inte dessa rutiner med extrema konsekvenser för den enskilde som denna stackar okyldiga enskilde inte kan få kompensation för.
Ooooops tänkte inte på det.
Jag är inte emot att man försöker hitta nått som går att mäta för att man ska kunna hjälpa de med verkliga problem. Men tar man ett värde som PEth som varierar så extremt mycket individuellt och som enl 0.3 definitionen gör att säkerligen 1/3 (eller mer) av Svenskarna är alkoholister .... då har man ju fan missat det man var ute efter från början.
OCh sen att inte inse det...
Så den som skriver en forskningsrapport ska alltså skriva en sammanfattning på flera tusen olika språk?L L Jan skrev:
https://www.isof.se/flersprakighet/lar-dig-mer-om-flersprakighet/varldens-sprak
Är det inte bättre att de olika aktuella instanser i de olika länderna förenklar forskningsresultaten/-rapporterna till det egna språket?
Japp, minst 1/3 har "problem" med alkohol, här i landet. Trots att de sköter sig allmänt sett och kör nyktra. Vad skall socialstyrelsen göra med dem då? Ta ifrån körkorten, sätta dem på anstalt, barnen adopteras bort/exporteras iväg över hela världen...M MrDizzy skrev:Problem 1 är att PEth med 0.3 gränsen gör att extremt många ... säklerligen 1/3 (eller mer) av alla vuxna som inte är nykterister i Sverige klassas som alkoholister någon gång under året.
Oooops tänkte inte på det.
Problem 2 är att nedbrytningen av PEth är extremt individuell med ett medelvärde där felmarginalen övertiger gränsvädet.
Oooopps tänkte inte på det.
Problem 3 är att även om man försökt ta höjd för detta med "två prover med fem veckors mellanrum" så följs inte dessa rutiner med extrema konsekvenser för den enskilde som denna stackar okyldiga enskilde inte kan få kompensation för.
Ooooops tänkte inte på det.
Jag är inte emot att man försöker hitta nått som går att mäta för att man ska kunna hjälpa de med verkliga problem. Men tar man ett värde som PEth som varierar så extremt mycket individuellt och som enl 0.3 definitionen gör att säkerligen 1/3 (eller mer) av Svenskarna är alkoholister .... då har man ju fan missat det man var ute efter från början.
OCh sen att inte inse det...
Sedan blir det snusarnas och rökarna tur...
Jag tror att nåt är sjukt någonstans. Undrar var någonstans bara?
Men det skits i marijuanarökarna, det tillåts och är ok i många länder, kanske även i Sverige snart? Lobbying😉😃 nej, kanske inte, men nåt skumt är det att det tillåts.
Nej, räcker med ett. För typ Google translate klarar detta om språket är fritt från från komplicerat fackspråk.Demmpa skrev:
Första länken är som kopia av alla andra. Det står att alhohol, minskar, ökar, påverkar m.m.K Krille4 skrev:
Saknas gör: för hur mkt alkohol, hur ofta, hur mkt minskar/påverkar/m.m? Hur vet de detta? Hur har de kommit fram till? Hur har de gjort? Var finns mätvärdena? Vilka har ingått? Är infon verifierad? Parallellforskning kommit fram till samma resultat?
Som att köpa en bil från bara bilder, marknadsföringstext, säljarens prat, utan att läsa tekniska specifikationerna, ej läsa om testerna, utan att provköra. En del kanske gör så? Inte jag.
Eller ppm CO2? Hur vet vi att 5/10000 påverkar istället för 3/10000 delar? Det är som en religion.
Redigerat: