15 872 läst · 369 svar
16k läst
369 svar
PEth, vad gäller?
Du är rolig du, försök gärna med någon annan härskarteknik om du känner att du måste ”sätta dit” migL L Jan skrev:
Detta medvetna missförstående och behovet av att ha rätt är utmanande, tack för påminnelsen om varför jag inte varit här på några år.
Jag trodde ju att det var en seriös diskussion där du välkomnade input, om du bara hade velat ha medhåll och instämmande röster borde du skrivit det.
Redigerat:
KristinaRT skrev:
Du vill ha länkar till vetenskapliga publikationer? Eller en forskare som sitter mer på youtube och förklarar? Och du tror att du då ska förstå vetenskapsmetodiken och statistiken i dessa publikationer när du inte ens kan leta upp dem själv?
Ok, då kör vi;
[länk]
[länk]
[länk]
Räcker det?
Om inte går du till [länk] och matar in sökord såsom ”cancer” ”alcohol” så kan du hitta precis hur mycket vetenskap du vill.
dose–response meta-analysis
Tack, men gav upp efter ovan rubrik. Förstår inte forskarengelska med massa okända latinska ord i.Kan svenska bra och alla ovan skrivelser i inlägg är på svenska, med inget om hur de gjort/vet på svenska, märkligt?
Finns något på vanlig svenska utan för mkt latin i?
Det är du som är oseriös som inte svarar på dina egna påståenden.KristinaRT skrev:
Du är rolig du, försök gärna med någon annan härskarteknik om du känner att du måste ”sätta dit” mig
Detta medvetna missförstående och behovet av att ha rätt är utmanande, tack för påminnelsen om varför jag inte varit här på några år.
Jag trodde ju att det var en seriös diskussion där du välkomnade input, om du bara hade velat ha medhåll och instämmande röster borde du skrivit det.
Därför att all vetenskap publiceras på Engelska. Engelska är det gemensamma språket för vetenskap. För att alla världen skall kunna förstå och ta del av vetenskap som görs utanför det egna landet.L L Jan skrev:
Svårt att tillgodogöra sig vetenskap om man vägrar ta till sig något som inte är skrivet på svenska. Men ganska bekvämt, för då finns det inget som motsäger dens åsikter
Uppenbarligen en meningslös diskussion. Lycka till och ha en bra dag
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 402 inlägg
Jaha, alla i världen förstår texten i din länk! Du är ju dummare än tåget om du tror det!KristinaRT skrev:
Därför att all vetenskap publiceras på Engelska. Engelska är det gemensamma språket för vetenskap. För att alla världen skall kunna förstå och ta del av vetenskap som görs utanför det egna landet.
Svårt att tillgodogöra sig vetenskap om man vägrar ta till sig något som inte är skrivet på svenska. Men ganska bekvämt, för då finns det inget som motsäger dens åsikter
jag är iaf ett undantag som inte förstår ens rubriken och då jag skall jag ändå vara snäll och absorbera vad det står på svenska i allsköns artiklar där det står att " forskare/de lärde har kommit fram till..." Utan att ha ens ha ett uns av möjlighet att kunna läsa själv på vanlig svenska hur de har gjort, för att kunna verifiera. Sedan skriver någon att om jag inte förstår texten så skall jag släppa diskussionen. Påminner om något strikt diktaturland...
Meningslös diskussion? Ja, kanske för jag kan inte forskarengelska med massa latin i. Du kan inte vara riktigt på riktigt, eller? Vad blir ditt nästa drag, artiklar på bara latin?
Redigerat:
Hittade ett framstående forskarresultat från cancerresearchuk:
People might talk about some alcoholic drinks being better or worse for you than others. But all types of alcohol increase the risk of cancer - as it's the alcohol itself that causes damage, even in small amounts.
De har kommit fram till att alla typer av alkohol ökar cancerrisken. Vilka Einstein alltså! Vad jag vet dricker vi bara. alkoholen etanol. Skitbra att veta att metanol, propanol, m.m. också är cancerframkallande, om man skulle dricka det. 😉
People might talk about some alcoholic drinks being better or worse for you than others. But all types of alcohol increase the risk of cancer - as it's the alcohol itself that causes damage, even in small amounts.
De har kommit fram till att alla typer av alkohol ökar cancerrisken. Vilka Einstein alltså! Vad jag vet dricker vi bara. alkoholen etanol. Skitbra att veta att metanol, propanol, m.m. också är cancerframkallande, om man skulle dricka det. 😉
Förstår, och inte riktat i första hand till typ 99% av världens befolkning. Bara riktat till de typ 1% som kan läsa det.Demmpa skrev:
Man blir mörkrädd. Våra skattepengar och bidrag går till texter som nästan ingen kan läsa och ta del av själva. Vi har ju ingen möjlighet att själva kunna verifiera vad de skriver.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Lite ovanligt att det är TS som förstör en från början intressant tråd... Dags att lämna den till trollen.
JAg vill påvisa att PEth kan vara övergrepp och parallellen engelska/latin-texter som "bevis" är att dumförklara de flesta, utan möjlighet till att kunna bemöta. Sedan blir det myndighetsutövning av allt. Sedan står vi dumma invånare där och skall snällt lyda.Bo.Siltberg skrev:
Du vekar inte vilja förstå det jag skrev så jag försöker igen.KristinaRT skrev:
Så du menar att trots att alkoholintag är högst väsentlig information vid utredning av demens eller depression, sömnstörning eller ofrivillig viktnedgång så skall man inte ta Peth eftersom om personen visar sig ha förhöjt Peth kan denna bli av med körkortet?
Intressant resonemang, om vi inte tar PSA kommer antalet män som inte har Prostatacancer öka markant. Eftersom en tämligen stor andel av patienterna med högt PSA är så gamla och cancern så långsamtväxande att de hinner dö av något annat först blir det inte allvarligt för så många.
Och vi kan ju strunta i STI prover också vid prostatit och UVI hos män, för tänk så jobbigt det blir om vi hittar en könssjukdom som kommer efter ett litet sidospår och där upptäckten riskerar att slå sönder ett äktenskap…
Jo, det skulle verkligen spara resurser om vi bara lät bli att ta prover och då inte riskerade att hitta saker och i förlängningen inte riskerade att enstaka individer får problem. Men om man ser det ur ett lite bredare perspektiv än bara Peth kanske det inte är en bra idé
Problemet är att konsekvensen av att rutiner inte följs ( som tex två tester med 5v mellanrum ) blir extrem för den person som felaktigt drabbas.
Att säga "det kommer inte att ske" är bara dummt då det BEVISLIGEN redan skett med dom mot Transportstyrelsen då just detta skedde.
Rutinen MINST två PEth prov med 5v mellanrum INNAN resultat skickas till Transportstyrelsen och att Transportstyrelsen verifierar detta och inte bara dra kortet rakt av utan koll.
Den rutinen fungerar inte.
Och för varje gång detta sker och kommer ut i media kommer folk att sluta lita på läkare.
Vad tycker du är värre?
Att personer inte öht går till läkare för att de inte litar på dem pga detta eller att ni läkare fattar att man ska skita i att ta PEth ?
Det är där det hamnar i slutändan.
Och du må tro och tycka vad du vill om det, men så kommer de flesta människor att göra och reagera.
Notera att jag inte ens börjat diskutera värdet av PEth än ... då det är ytterligare en sak som INTE följer vetenskaplig praxis. Detta då det värdet är EXTREMT inviduellt (som det INTE tas hänsyn till) och dessutom alldeles för lågt så en vanlig standard semester ger att 1/3 Sverige är alkoholister rakt av.
För att inte prata om alla mellan 18-30 som festar till var och varannan helg. Jepp Sverige är uppbyggt enl PEth av alkolister i flera 100 år.
Inser du inte hur orimligt det är och försöker då läkare argumentera mot det ... välkommen till att då slutar folk att lita på läkare.
Ja,det är väl en jäkla tur att inte alla forskningsanslag enbart går till forskning på dagis-nivå så att alla kan förstå det.L L Jan skrev:
Du har all möjlighet att bemöta det. Du måste helt enkelt bemöda dig att sätta dig in i ämnet, språket och terminologin. På exakt samma sätt som att du måste lära dig läsa och skriva för att bemöta inlägg här på Byggahus. För du menar väl inte att det är odemokratiskt att den som varken lärt sig läsa eller skriva inte får hjälp av någon annan att läsa upp vad som står här och sen skriva inlägg?L L Jan skrev:
Först av allt lägg nere ev risker för följdsjukdommar med alkohol eller andra betenden som inte är tillåtna under framförande av fordon.
Självklart ska vi ta hand om och säkerställa att de som har körkort gör det på ett säkert sätt.
Men så länge man inte är påverkad eller gör andra saker under tiden för framförandet har man ju tydligt påvisat att man klarar av sitt uppdrag.
Ta exemplet med trötthet som i flera tester visat sig vara lika illa som alkohol.
Ska jag bli av med körkortet för att jag flertalet gånger reser mycket över tidszoner så jag har grym jetlag men ser alltid till att jag har sovit ut innan jag sätter mig för att köra?
Detta tycker jag är en bra jämförelse med alkohol. SÅ länge jag har vett att inte sätta mig bakom ratten påverkad så är inte mitt omdömme dåligt.
Visst kan man tycka att det innebär dåligt omdömme att dricka mycket alkohol men det finns de som tycker att det är dåligt omdömme att framför en MC oxå så man kanske ska ta kortet för dessa på samma gång?
Självklart ska vi ta hand om och säkerställa att de som har körkort gör det på ett säkert sätt.
Men så länge man inte är påverkad eller gör andra saker under tiden för framförandet har man ju tydligt påvisat att man klarar av sitt uppdrag.
Ta exemplet med trötthet som i flera tester visat sig vara lika illa som alkohol.
Ska jag bli av med körkortet för att jag flertalet gånger reser mycket över tidszoner så jag har grym jetlag men ser alltid till att jag har sovit ut innan jag sätter mig för att köra?
Detta tycker jag är en bra jämförelse med alkohol. SÅ länge jag har vett att inte sätta mig bakom ratten påverkad så är inte mitt omdömme dåligt.
Visst kan man tycka att det innebär dåligt omdömme att dricka mycket alkohol men det finns de som tycker att det är dåligt omdömme att framför en MC oxå så man kanske ska ta kortet för dessa på samma gång?