15 863 läst · 369 svar
16k läst
369 svar
PEth, vad gäller?
M MrDizzy skrev:Problemet är att om det tas ett prov av vilken som helst anledning och det visar på ett för högt "PEth" och det skicka in till Transportstyrelsen direkt ,MOT vad trasportstyrelsen säger ska vara minst två med 5v mellanrum. Då ryker kortet
Är det rätt öht då för en läkare att ens ta ett prov med tvivelaktigt forskningsstöd?
Nope.
Och oavsett om den som snyftar ut i media har rätt eller inte så kommer patienter att sluta lita på läkaren.
Konsekvenserna blir för stora för privatlivet för att det ska gå leva med misstag och "opps det blev fel".
Vill läkare att patienter ska lita på dem, är det bara att tokvägra PEth till dess Transportstyrelsen erkänner att de har korkade regler. Det finns som inget mellanalternativ. Så är läget, välkommen till hur männsikor reagerar. bara att gilla läget en läkare på VC utreder dig för demens eller depression och ser att du har
Så du menar att trots att alkoholintag är högst väsentlig information vid utredning av demens eller depression, sömnstörning eller ofrivillig viktnedgång så skall man inte ta Peth eftersom om personen visar sig ha förhöjt Peth kan denna bli av med körkortet?M MrDizzy skrev:Problemet är att om det tas ett prov av vilken som helst anledning och det visar på ett för högt "PEth" och det skicka in till Transportstyrelsen direkt ,MOT vad trasportstyrelsen säger ska vara minst två med 5v mellanrum. Då ryker kortet
Är det rätt öht då för en läkare att ens ta ett prov med tvivelaktigt forskningsstöd?
Nope.
Och oavsett om den som snyftar ut i media har rätt eller inte så kommer patienter att sluta lita på läkaren.
Konsekvenserna blir för stora för privatlivet för att det ska gå leva med misstag och "opps det blev fel".
Vill läkare att patienter ska lita på dem, är det bara att tokvägra PEth till dess Transportstyrelsen erkänner att de har korkade regler. Det finns som inget mellanalternativ. Så är läget, välkommen till hur männsikor reagerar. bara att gilla läget
Intressant resonemang, om vi inte tar PSA kommer antalet män som inte har Prostatacancer öka markant. Eftersom en tämligen stor andel av patienterna med högt PSA är så gamla och cancern så långsamtväxande att de hinner dö av något annat först blir det inte allvarligt för så många.
Och vi kan ju strunta i STI prover också vid prostatit och UVI hos män, för tänk så jobbigt det blir om vi hittar en könssjukdom som kommer efter ett litet sidospår och där upptäckten riskerar att slå sönder ett äktenskap…
Jo, det skulle verkligen spara resurser om vi bara lät bli att ta prover och då inte riskerade att hitta saker och i förlängningen inte riskerade att enstaka individer får problem. Men om man ser det ur ett lite bredare perspektiv än bara Peth kanske det inte är en bra idé
???KristinaRT skrev:
Vilka konspirationsteorier….
Varför skulle vi ta Peth på akuten när vi får svar 3 dagar senare? Självklart inte. Om det är relevant för vården och den akuta handläggningen tar vi etanol. Om du är på fest och bryter benet är det totalt oviktigt om du druckit så varför skulle vi göra det?
Om du däremot kommer in medvetslös eller krampande eller psykotisk kan det absolut hända att vi tar både alkohol och droger. För att vi behöver veta vad vi ska behandla, hur länge och på vilken vårdnivå… Skulle du ha något emot det?
Du skriver själv "Oftast dock". Sedan skriver du "varför skulle vi". De säger emot varandra!
Du talar därmed med två tungor, oärlig, eller så har du skrivit slarvigt bara? Sedan vad har 3 dagars provsvar med saken att göra? Typ de flesta blodprov tar några dagar.
Sedan har du inte ens läst igenom.
Så jag skrev tycker jag att det är bra att prover tas om om man kommer in redlös eller inte ens kan gå.
Det är ju du som konspirerar eller?
Könsligt ämne det här…
Jo, vi skulle också ta etanol om du kommer in efter att ha kraschat bilen genom en korsning och mejat ner några stolpar/vägmärken/cyklar/barn. Inte Peth, men etanol. Men det kanske också ör ett övergrepp mot den personliga integriteten?
Vi tar sällen prover på akuten om de tar mer än 2 h att få svar på. Du vet, akutmottagning hanterar akuta saker. 3 dagar senare är det inte akut längre. Enda gången vi skulle ta peth är om någon kommer in dagligen med höga etanol nivåer och då tar vi det för att kunna göra en LVM. Men det kanske också är ett övergrepp? Åas om man har ett beroende behöver man kanske hjälp?
På VC (där jag alltså inte jobbar) ingår Peth i vissa utredningar. Eftersom alkoholintag kan ge vissa syntom som kan misstas för andra sjukdomar. Huruvida de alltid anmäler direkt kan jag inte svara på, men jag ställer mig högst tveksam till att de gör det oavsett vad ”alla” tror/vet. Vår första prio tenderar att vara att hjälpa våra patienter genom att tex erbjuda samtalsstöd, läkemedel eller förnyad provtagning. Att vi sedan har skyldigheter etc är en annan sak. Vi behöver inte rapportera till transportstyrelsen OM vi tror att patienten kommer lyda vår uppmaning och inte köra tex efter stroke….
Jo, vi skulle också ta etanol om du kommer in efter att ha kraschat bilen genom en korsning och mejat ner några stolpar/vägmärken/cyklar/barn. Inte Peth, men etanol. Men det kanske också ör ett övergrepp mot den personliga integriteten?
Vi tar sällen prover på akuten om de tar mer än 2 h att få svar på. Du vet, akutmottagning hanterar akuta saker. 3 dagar senare är det inte akut längre. Enda gången vi skulle ta peth är om någon kommer in dagligen med höga etanol nivåer och då tar vi det för att kunna göra en LVM. Men det kanske också är ett övergrepp? Åas om man har ett beroende behöver man kanske hjälp?
På VC (där jag alltså inte jobbar) ingår Peth i vissa utredningar. Eftersom alkoholintag kan ge vissa syntom som kan misstas för andra sjukdomar. Huruvida de alltid anmäler direkt kan jag inte svara på, men jag ställer mig högst tveksam till att de gör det oavsett vad ”alla” tror/vet. Vår första prio tenderar att vara att hjälpa våra patienter genom att tex erbjuda samtalsstöd, läkemedel eller förnyad provtagning. Att vi sedan har skyldigheter etc är en annan sak. Vi behöver inte rapportera till transportstyrelsen OM vi tror att patienten kommer lyda vår uppmaning och inte köra tex efter stroke….
Redigerat:
Nu slingrar du dig. Du skrev ju "Oftast" innan. Nu gör du inte det alls eller?KristinaRT skrev:
Sedan byter du ämne och blandar i tredje part + någon helt annan och kriminell situation med trafik i, än det som detta initialt handlade om.
Snacka om att Binda ris åt sin egen rygg. Eller är det avsiktligt?
Du gör allt för att försöka missförstå. Är du så rädd för att bli av med körkortet pga. dina dryckesvanor?L L Jan skrev:
Jisses, du är verkligen konspiratoriskt lagd. Antar att det är ett känsligt ämne som ligger dig varmt om hjärtat. Vi är inte fienden som till varje pris vill sätta dit dig och andra…. Första steget till att få hjälp är att acceptera att man har problem och be om hjälp, vi hjälper dig gärnaL L Jan skrev:
Jag har personligen tagit 0 peth på akuten de sista 2 åren, men jag kan ju naturligtvis inte svara för alla kollegor på alla akutmottagningar i Sverige. Var det tillräckligt tydligt?
Nej, inte alls. För jag dricker kanske max 1,4 per år, när 9 liter är snittförbrukningen i Sverige. Kan gå 1-2 månader utan något alls. Några gånger per år är det större grill och då snålar man inte på glasen.BirgitS skrev:
Det är efter en sådan fest, om man har otur med PEth och kontroll.
Nej, Du skrev tidigare "oftast"KristinaRT skrev:
Jisses, du är verkligen konspiratoriskt lagd. Antar att det är ett känsligt ämne som ligger dig varmt om hjärtat. Vi är inte fienden som till varje pris vill sätta dit dig och andra…. Första steget till att få hjälp är att acceptera att man har problem och be om hjälp, vi hjälper dig gärna
Jag har personligen tagit 0 peth på akuten de sista 2 åren, men jag kan ju naturligtvis inte svara för alla kollegor på alla akutmottagningar i Sverige. Var det tillräckligt tydligt?
Nu skriver du 0. Du undviker att svara.
Sedan. Detta har inte med dig personligen att göra, hur du arbetar, utan systemet, ni är ju fler än du. Du har missförstått igen.
Ja, det är känsligt för mig, se ovan inlägg.
Så vitt jag kan se specificerar jag mig väldigt tydligt, förstår inte varifrån du får att jag skulle undvika något. Men som jag skriver, jag kan inte svara för alla kollegor.L L Jan skrev:
Och oavsett vad du verkar vilja tro är det inte någon pågående konspirationsprocess hos landets läkare att sätta dit så många vi kan baserat på Peth….
Du undviker att svara. Trots att jag har ställt frågor flera gånger.KristinaRT skrev:
Så vitt jag kan se specificerar jag mig väldigt tydligt, förstår inte varifrån du får att jag skulle undvika något. Men som jag skriver, jag kan inte svara för alla kollegor.
Och oavsett vad du verkar vilja tro är det inte någon pågående konspirationsprocess hos landets läkare att sätta dit så många vi kan baserat på Peth….
Men det är lugnt, många är som du.
Det skrivs mycket om allt och vissa lever ju för att sprida desinformation. Därför är det bra med sunda källor.L L Jan skrev:
Förstår du inte vad citatet från cancerfonden innebär eller motsäger du det? Länka gärna till var du läst det i så fall så det går att bemöta.
Cancerfonden är en bidragstagare. De forskar inte, utan de ger forskningsstöd till ässkande forskare.Unikt namn skrev:
Det är forskare som forskar och kanske vet något?
Hur har de forskat fram att alkohol ger cancer?
Du vill ha länkar till vetenskapliga publikationer? Eller en forskare som sitter mer på youtube och förklarar? Och du tror att du då ska förstå vetenskapsmetodiken och statistiken i dessa publikationer när du inte ens kan leta upp dem själv?L L Jan skrev:
Ok, då kör vi;
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37905315/
https://www.nature.com/articles/bjc2012136
https://www.nature.com/articles/bjc2014579
Räcker det?
Om inte går du till https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/ och matar in sökord såsom ”cancer” ”alcohol” så kan du hitta precis hur mycket vetenskap du vill.