15 863 läst · 369 svar
16k läst
369 svar
PEth, vad gäller?
L L Jan skrev:
Om det inte får finnas något fackspråk så blir det ju inte längre korrekt. Utan fackspråk med exakta betydelser så kommer folk att tolka in lite som de vill.L L Jan skrev:
Artikeln som du klagade på, alltså den här: https://www.nature.com/articles/bjc2014579
har en rubrik som heter Conclusions (Slutsatser) över fjärde stycket som går lätt att översätta och då t.ex. till:
"Alkohol ökar risken för cancer i munhåla och svalg, matstrupe, kolorektum, lever, struphuvud och kvinnligt bröst. Det finns ackumulerande bevis för att alkoholdrickande är förknippat med vissa andra cancerformer som bukspottkörtel och prostatacancer och melanom."
Vad är det som är svårt att förstå där?
Det enda är väl kolorektum. Är det viktigt att förstå betydelsen av även den cancerformen?
Knappast, men det handlar om det här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolorektalcancer
Så nu vet du slutsatsen i den forskningsrapporten. Avviker den på något sätt från en massa inlägg i tråden som just tar upp att alkohol ökar risken för cancer?
Nej, men blev du gladare nu när du kunde se att det kommer från en (av väldigt många) forskningsrapporter?
Om man verkligen vill veta sånt så får man läsa hela forskningsrapporter i detalj, vilket innebär att man får lära sig det fackspråk som behövs för att kunna göra det. Om man inte ids sätta sig in i sånt får man nöja sig med att läsa sammanfattningar. Det är bara att välja.L L Jan skrev:Första länken är som kopia av alla andra. Det står att alhohol, minskar, ökar, påverkar m.m.
Saknas gör: för hur mkt alkohol, hur ofta, hur mkt minskar/påverkar/m.m? Hur vet de detta? Hur har de kommit fram till? Hur har de gjort? Var finns mätvärdena? Vilka har ingått? Är infon verifierad? Parallellforskning kommit fram till samma resultat?
Nä det är inte religion och anledningen att alla artiklarna presenterar samma fakta är att sambandet mellan alkohol och cancer är vetenskapligt bevisat.L L Jan skrev:Första länken är som kopia av alla andra. Det står att alhohol, minskar, ökar, påverkar m.m.
Saknas gör: för hur mkt alkohol, hur ofta, hur mkt minskar/påverkar/m.m? Hur vet de detta? Hur har de kommit fram till? Hur har de gjort? Var finns mätvärdena? Vilka har ingått? Är infon verifierad? Parallellforskning kommit fram till samma resultat?
Som att köpa en bil från bara bilder, marknadsföringstext, säljarens prat, utan att läsa tekniska specifikationerna, ej läsa om testerna, utan att provköra. En del kanske gör så? Inte jag.
Eller ppm CO2? Hur vet vi att 5/10000 påverkar istället för 3/10000 delar? Det är som en religion.
Detaljerna finns i artiklarna du inte vill förstå p g a att de är skrivna på engelska😉
/Krlle
Kanske du som äger problemet?L L Jan skrev:
Socialstyrelsen gör inget av detta som du påstår. Tranportstyrelsen beslutar om indraget körkort, missbrukare som önskar hjälp vid alkoholmissbruk söker om bistånd till detta via Socialtjänsten, handlar det om tvångsvård (LVU) gör Socialtjänst utredning och länsrätten beslutar och vad gäller adoptioner (Sverige exporterar inte barn) är det myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd MFoF som utreder och beslutar.
Sedan blir det snusarnas och rökarna tur..
Du hittar på .....
Hmm....håller med digL L Jan skrev:
Alla har inte utbildning i allt men jag brukar alltid framhålla glädjen över att skaffa sig en bildning, har du övervägt det?
Tänker på framöver om 1/3 i landet är/blir på pappret alkisstämplade.A Abies koreana skrev:Kanske du som äger problemet?
Socialstyrelsen gör inget av detta som du påstår. Tranportstyrelsen beslutar om indraget körkort, missbrukare som önskar hjälp vid alkoholmissbruk söker om bistånd till detta via Socialtjänsten, handlar det om tvångsvård (LVU) gör Socialtjänst utredning och länsrätten beslutar och vad gäller adoptioner (Sverige exporterar inte barn) är det myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd MFoF som utreder och beslutar.
Sedan blir det snusarnas och rökarna tur..
Du hittar på .....
Hmm....håller med dig
Alla har inte utbildning i allt men jag brukar alltid framhålla glädjen över att skaffa sig en bildning, har du övervägt det?
Har MBA och lite annat. Men är dålig på latin. Skulle läst humanistisk linje istället.
På min PC går det lätt att få det översatt.
Markera text, högerklick, välj Översätt till Svenska
Välj sedan Översätt hela sidan
och vips, allt är på svenska
Markera text, högerklick, välj Översätt till Svenska

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Välj sedan Översätt hela sidan

Logga in
Skapa konto
och vips, allt är på svenska

Logga in
Skapa konto
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...sosakra-alkotesten-for-kortkort-ar-en-skandal
Precis..en skandal.
Undrar hur stort mörkertalet är?
Är ju inget man skryter med precis om man blivit ditsatt av myndigheterna..fast man inte gjort något fel.
Precis..en skandal.
Undrar hur stort mörkertalet är?
Är ju inget man skryter med precis om man blivit ditsatt av myndigheterna..fast man inte gjort något fel.
Här är en plats där man sammanfattar olika forskningsresultat på svenska och med hänvisning till källmaterialet. Det är en stor bredd men det finns alltid något intressant.L L Jan skrev:
Drivs av och, som du efterfrågar, finansieras bl.a. av dig och övriga innevånare.
"Forskning.se drivs av en oberoende redaktion och finansieras av fem statliga myndigheter: Vinnova, Forte, Naturvårdsverket, Rymdstyrelsen och Vetenskapsrådet. Därför omfattas också forskning.se av offentlighetsprincipen."
Forskning
Och här är en intressant artikel på Forskning.se om varför det blir olika resultat i forskning.
Till vänster hittar ni sedan olika beskrivningar av forskning bl.a. "Att förstå forskning", allt på svenska.
https://www.forskning.se/fatta-forskning/forsta-forskning/varfor-forskare-inte-alltid-ar-overens/
Till vänster hittar ni sedan olika beskrivningar av forskning bl.a. "Att förstå forskning", allt på svenska.
https://www.forskning.se/fatta-forskning/forsta-forskning/varfor-forskare-inte-alltid-ar-overens/
Kom ihåg att det råder sekretess inom vården. Så, när du ser någon som klagar på vården, så kan vården inte berätta sin sida av saken, och du här bara så som den som klagar uppfattat det och väljer att uttrycka det.L L Jan skrev:
I detta fall så handlar det om nivåer motsvarande 28-42 glas vin i veckan, över en längre tid. Ärligt talat, dricker man så mycket så har man ett problem, det visar att man inte kontrollerar drickandet, och därmed mycket väl kan köra onykter. Ser du inte en sådan konsumtion som ett problem så visar det bara ännu mer att du har ett problem.
Även de nivåerna leder inte till att körkortet automatiskt dras, de leder till en utredning som KAN leda till att kortet dras.
Lägg till detta att provet inte tas godtyckligt, det tas när man har anledning att misstänka alkoholproblem.
Du kan dessutom alltid neka att ta provet.
https://www.transportstyrelsen.se/s...igande--alkohol-och-aterkallelser-av-korkort/
Se på det så här:
Vi har tre stora olyckskällor i trafiken: Alkohol/droger, vilt och självmord. Dessa tre är ungefär lika stora, och överskuggar totalt annat. Statistiskt sett, så varje gång du är ute och kör så ,möter du någon som kör full. Varje gång dina barn är ute i trafiken möter de någon som kör full. Varje gång jag är ute och kör motorcykel möter jag någon som kör full. Det är ungefär lika många rattfyllerister ute på vägarna som det är Postnord-bilar och taxis tillsammans.
Kan man minska rattonykterheten så är mycket vunnet.
En av de bästa sakerna som kom ur Nollvisionen var att man införde nollgräns i trafiken (som av mättekniska skäl blev 0.2). Det ändrade hur man socialt ser på alkohol i trafiken. Innan dess var det vanligt att folk tog några starköl och körde. De räknande "OK, jag har tagit några öl till maten, men det var ett tag sedan, så jag kan nog ta ett par till." och sen tappade de räkningen. Idag ä det inte socialt accepterat, och om man vet att någon ska köra låter man dem inte dricka, och omvänt, om någon druckit låter man dem inte köra.
Nollvisionen har tagit oss från 800 döda per år till ungefär 200. Ingen trodde i början att det ar möjligt att komma under 400. Det finns naturligtvis många anledningar till detta, men just ändrad attityd till alkohol är en viktig anledning.
Jag brukar bara önska dem god jaktlycka.mikethebik skrev:
Eller så går du till doktorn och samtycker inte till det provet.N newbee skrev:
Nej, det skulle vara ett brott mot patientsekretessen, såvida det inte finns överväldigande skäl att anta att patienten har grav alkoholism.Farstatjej90 skrev:
Det är vad patienten säger. Vården får inte ge sin sida av saken, på grund av patientkonfirdentialitet.RoTe skrev:
Här är ett fall där läkaren gjort ett test utan patientens vetskap:
[länk]
Läkaren uppfattas ju inte som sådär jättesympatisk direkt. Om det nu är ett missbruk borde man väl göra allt för att hjälpa personen? Vad är det för mening med att undanhålla information för patienten när patienten ändå kommer få reda på det strax därefter?
Så, vad vet du egentligen, annat än att någon blivit sur för att han blivit av med kortet?
Det dras inte direkt, det sker en utredning. Återigen, du ser bara ena sidan av saken.RoTe skrev:
Du skriver själv "misstänker" och det är just vad läkaren gör som då anmäler detta och körkortet återkallas DIREKT, före man fått en förklaring till det höga värdet, eller någon ytterligare utredning angående missbruksproblematik. Är det så bråttom att man måste förstöra en människas liv eller kan man ta och utreda frågan först?
Det är inte samma människor. Likadana människor kanske, men inte samma.L L Jan skrev:
Jag har inte samma bil som du, men jag kan ha en likadan. Det är skillnad.
Vissa typer av cancer, ja. Ta tex en hjärntumör som påverkar den kognitiva förmågan eller balanssinnet, eller som ger ep-liknande anfall.mikethebik skrev:
Och? Det kan vara allt från en liten kvinna på 50 kg till en stor kille som väger 200 kg. Deras kroppar tål olika mycket. Vad förväntar du dig?D Dilato skrev:
Exakt vad akutsköterskorna i min familj säger.KristinaRT skrev:
Om vi backar ett steg här; För att ta ett blodprov behöver det finnas en fråga att besvara. INGEN tar prov för att det är kul…
Men om man söker akuten för att man trillat utan att veta hur och har ett stort sår i huvudet och luktar sprit, då kan det hända att det tas prover. Oftast dock etanol i blodet eftersom peth tar 3 dagar att få svar på.
På samma sätt kommer inte er VC-läkare ta Peth för att det är kul, utan för att det finns en indikation. Tex oförklarligt stegrade leverprover, för att följa upp antabus-behandling, vid utredning av depression (det tas många prover då), demensutredning är en annan sådan process där man behöver utesluta vissa saker för att ställa diagnos.
Vi tycker generellt inte alls det är kul att anmäla våra patienter till myndigheter, tvärt om faktiskt. Hur ska patienter lita på läkare då? Vi anmäler när vi verkligen måste, tex person m demens som vägrar sluta köra bil…
Det man också ska vara medveten om när man läser snyfthistorier är att en person med ett beroende sannolikt inte lär berätta hela sanningen i veckopressen. Och en läkare har sekretess och kommer aldrig uttala sig om enskilda individer så berättelsen kommer stå emotsagd och endast en sida kommer höras..
Å andra sidan så säger de att jag ska vara försiktig med elverktyg, trots att jag har akutsköterskor hemma, så vad vet de?
Varför samtycker du till provet i det läget? De kan inte tvinga dig.L L Jan skrev:Om man har varit på fest, som nästan alla varit, och blivit lite för full, som nästan alla har någon gång varit. Även läkaren på akuten!
Samtidigt råkat trilla eller i kaoset råkat bli puttad och man får en spricka i tex månbenet. Det gör ont och man far till akuten....
Så klart att man då luktar alkohol på akuten. Läkaren "misstänker" och peth test tas, citat: "oftast" Men det kan ju vara så att man annars sällan dricker och väldigt sällan blir full. PEth testet blir då missvisande.
Sedan, jag har aldrig varit så full i vuxen ålder. Väx ur student livet.
Du verkar att missat att just detta med två tester etc redan HAR REDAN MISSATS och Transportstyrelsen fick backning i Förvaltningsrätten!!T Troberg skrev:Kom ihåg att det råder sekretess inom vården. Så, när du ser någon som klagar på vården, så kan vården inte berätta sin sida av saken, och du här bara så som den som klagar uppfattat det och väljer att uttrycka det.
I detta fall så handlar det om nivåer motsvarande 28-42 glas vin i veckan, över en längre tid. Ärligt talat, dricker man så mycket så har man ett problem, det visar att man inte kontrollerar drickandet, och därmed mycket väl kan köra onykter. Ser du inte en sådan konsumtion som ett problem så visar det bara ännu mer att du har ett problem.
Även de nivåerna leder inte till att körkortet automatiskt dras, de leder till en utredning som KAN leda till att kortet dras.
Lägg till detta att provet inte tas godtyckligt, det tas när man har anledning att misstänka alkoholproblem.
Du kan dessutom alltid neka att ta provet.
[länk]
Se på det så här:
Vi har tre stora olyckskällor i trafiken: Alkohol/droger, vilt och självmord. Dessa tre är ungefär lika stora, och överskuggar totalt annat. Statistiskt sett, så varje gång du är ute och kör så ,möter du någon som kör full. Varje gång dina barn är ute i trafiken möter de någon som kör full. Varje gång jag är ute och kör motorcykel möter jag någon som kör full. Det är ungefär lika många rattfyllerister ute på vägarna som det är Postnord-bilar och taxis tillsammans.
Kan man minska rattonykterheten så är mycket vunnet.
En av de bästa sakerna som kom ur Nollvisionen var att man införde nollgräns i trafiken (som av mättekniska skäl blev 0.2). Det ändrade hur man socialt ser på alkohol i trafiken. Innan dess var det vanligt att folk tog några starköl och körde. De räknande "OK, jag har tagit några öl till maten, men det var ett tag sedan, så jag kan nog ta ett par till." och sen tappade de räkningen. Idag ä det inte socialt accepterat, och om man vet att någon ska köra låter man dem inte dricka, och omvänt, om någon druckit låter man dem inte köra.
Nollvisionen har tagit oss från 800 döda per år till ungefär 200. Ingen trodde i början att det ar möjligt att komma under 400. Det finns naturligtvis många anledningar till detta, men just ändrad attityd till alkohol är en viktig anledning.
Jag brukar bara önska dem god jaktlycka.
Eller så går du till doktorn och samtycker inte till det provet.
Nej, det skulle vara ett brott mot patientsekretessen, såvida det inte finns överväldigande skäl att anta att patienten har grav alkoholism.
Det är vad patienten säger. Vården får inte ge sin sida av saken, på grund av patientkonfirdentialitet.
Så, vad vet du egentligen, annat än att någon blivit sur för att han blivit av med kortet?
Det dras inte direkt, det sker en utredning. Återigen, du ser bara ena sidan av saken.
Det är inte samma människor. Likadana människor kanske, men inte samma.
Jag har inte samma bil som du, men jag kan ha en likadan. Det är skillnad.
Vissa typer av cancer, ja. Ta tex en hjärntumör som påverkar den kognitiva förmågan eller balanssinnet, eller som ger ep-liknande anfall.
Och? Det kan vara allt från en liten kvinna på 50 kg till en stor kille som väger 200 kg. Deras kroppar tål olika mycket. Vad förväntar du dig?
Exakt vad akutsköterskorna i min familj säger.
Å andra sidan så säger de att jag ska vara försiktig med elverktyg, trots att jag har akutsköterskor hemma, så vad vet de?
Varför samtycker du till provet i det läget? De kan inte tvinga dig.
Sedan, jag har aldrig varit så full i vuxen ålder. Väx ur student livet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...transportstyrelsen-far-baklaxa-kring-alkotest
Så att säga att det inte förekommer är skitsnack!
Jag förväntar mig ett gränsvärde baserat på kg kroppsvikt om det är som du säger.T Troberg skrev:
Lösningen på det problemet är ju annars att gå upp i vikt 🤔
Läkartidningen visar också att kroppsvikten inte är en stor parameter, och att det är extremt individberoende vilken nivå man kommer upp i:
Högre etanoldoser gav generellt högre PEth-värden men med stor individuell variation, trots att intaget anpassats till kroppsvikten.
I en annan studie drack försökspersoner en engångsdos som beräknades ge en blodetanolhalt på 1 (uppmätt nivå 0,6–1,1) promille. Detta resulterade i variabla PEth-värden från drygt 0,05 µmol/l till nästan 0,30 µmol/l [26], och PEth var mätbart i flera dygn, i ett fall 12 dygn, efteråt.
https://lakartidningen.se/klinik-oc...sfatidyletanol-peth-sa-bedoms-testresultatet/
Redigerat:
Detta låter helt logiskt och det du säger stämmer. Det ska naturligtvis mer till än några stänkare på semestern för att bli av med körkortet. Jag tror inte ens att en å annan fylla till helgen är några problem heller. Köp en dräger alkotestare och se till att blåsa 0.00 promille "till vardags"Totte_S skrev:
Har du förstahandsuppgifter på det, eller enbart läst på nätet?
Jag har jobbat på myndighet med missbruks och beroendefrågor tidigare, och sanningen brukar vara att det ligger mer bakom än ett högt PEth om ett körkort dras in.
Människor med alkoholproblem brukar vara benägna att förneka detta, och gärna undanhålla viss information från omgivningen, för att inte tvingas erkänna att de har ett problem/ behöva hantera skammen.
Under den tid jag jobbade på beroendeklinik i regionen så var det aldrig tal om att en läkare skickar in PEthvärden till transportstyrelsen enbart pga ett visst värde. Framförallt för att det är ett osäkert värde som främst bör användas i diagnostiserings- och motiveringsarbetet, just för att det inte säger något absolut om konsumtionen.
Däremot kan transportstyrelsen ompröva körkort, och i samband med det begära in yttranden från sjukvård & eller socialtjänst. En anledning att ompröva körkort kan vara att en person omhändertagits med stöd av LOB mer ön en gång på kort tid, eller om det i sammanhanget finns fler riskfaktorer.
Det behöver alltså först komma en trigger till transportstyrelsen innan de begär in yttranden. Läkare är oftast ytters ovilliga att lämna ut provdata till myndigheter där lekmän skall tolka resultaten.
Jag förespråkar inte alkohol, men det är lagligt och jävligt svårt för Svensson att vara utan.