16 757 läst · 376 svar
17k läst
376 svar
PEth, vad gäller?
Jag hoppas man inte godtyckligt på en enda mätning drar körkort för folk, men om detta används till att göra djupare analyser så tycker iallafall jag det är vettigt. Jag är som sagt för att man regelbundet borde omvärdera om man är lämpad att köra bil. Givetvis är det otroligt tråkigt om tex ett tillfälligt synfel, tillfälliga medicinska problem eller enstaka perioder med högre alkoholintag gör att man blir av med körkortet - här måste det vara rättssäkert och att om man får ett värde (på syn, PEth eller vad de nu kan vara) som indikerar att man KAN vara mindre lämplig att köra, får en möjlighet att genomgå en mer grundlig undersökning.T Troberg skrev:Statistiskt sett, så varje gång du är ute och kör så ,möter du någon som kör full. Varje gång dina barn är ute i trafiken möter de någon som kör full. Varje gång jag är ute och kör motorcykel möter jag någon som kör full. Det är ungefär lika många rattfyllerister ute på vägarna som det är Postnord-bilar och taxis tillsammans.
Jag har klarat mig utan glasögon eller synkorrektion hela livet, nu har jag läsglasögon, men för CE kort börjar jag närma mig gränsen att jag även måste ha glasögon för distans. Mycket sådant här är sådant man inte märker själv, så jag tycker det är bra att man har tvingande kontroller (för CE kort, men jag välkomnar det även för B kort).
Ingen vill möta någon som är påverkad, bakfull, inte ser eller har medicinska problem som epelepsi eller stroke som gör att man inte har full kontroll på sitt fordon. Hellre en kontroll för mycket än för lite. Tänk om ditt barn blir påkörd av någon som en läkare sett är i riskzonen för syn, alkohol eller liknande och INTE gör en djupare kontroll, hur skulle det kännas?
För att inte snacka om demens. Där är vården definitivt för dålig på att slå larm. En stroke eller ett ep-anfall är en tydlig händelse, medan demens är en krypande sak med svåra gränsdragningar.J JohanLun skrev:Ingen vill möta någon som är påverkad, bakfull, inte ser eller har medicinska problem som epelepsi eller stroke som gör att man inte har full kontroll på sitt fordon. Hellre en kontroll för mycket än för lite. Tänk om ditt barn blir påkörd av någon som en läkare sett är i riskzonen för syn, alkohol eller liknande och INTE gör en djupare kontroll, hur skulle det kännas?
Jag har själv ringt polisen på en bil som jag hamnade bakom på vägen till tippen. Han var över hela vägbanan, och höll kanske 30-40 på 70-väg. Varje gång det kom en mötande bil höll han på att köra ner i diket (och det här var en 13-metersväg...). Han skulle också till tippen, och när han klev ur bilen kunde han knappt gå (tänk de typiska korta "gubbstegen") och han började prata med alla som råkade komma i närheten, men det var bara ordsallad.
Jag hoppas han inte blev straffad, men jag hoppas också att han slutar köra. Han var en risk för sig själv och alla andra.
Jag blev nedmejad bakifrån på cykel av en dement gubbe på väg hem från vårdcentralen. Han visste inte ens vad han hette men körkortet hade han tydligen kvar… Iofs tog polisen det på plats men vården borde ju ingripit tidigare kan man tycka. Ett par minuter tidigare hade jag lämnat dottern på skolan så det var tur att hon inte var med.T Troberg skrev:För att inte snacka om demens. Där är vården definitivt för dålig på att slå larm. En stroke eller ett ep-anfall är en tydlig händelse, medan demens är en krypande sak med svåra gränsdragningar.
Jag har själv ringt polisen på en bil som jag hamnade bakom på vägen till tippen. Han var över hela vägbanan, och höll kanske 30-40 på 70-väg. Varje gång det kom en mötande bil höll han på att köra ner i diket (och det här var en 13-metersväg...). Han skulle också till tippen, och när han klev ur bilen kunde han knappt gå (tänk de typiska korta "gubbstegen") och han började prata med alla som råkade komma i närheten, men det var bara ordsallad.
Jag hoppas han inte blev straffad, men jag hoppas också att han slutar köra. Han var en risk för sig själv och alla andra.
Jag mötte, när barnen var små så jag hade båda i bilen efter dagishämtning av den större, en bil som vid ett vägarbete med en "enfilsfålla" med "röd/vit" pil på nåt sätt fick en flipp och ville accelerera igenom vägarbetet för att komma före mig, gasen i botten men fastnade i en utstickande om jag minns rätt lastbil eller vägmaskin och roterade ett kvarts/halvt varv, airbag löste osv. Jag blev fast i vägarbetet och väntade in ambulans och polis. Kvinnan hade varit hos tandläkaren och var "fylld" av mediciner. Jag frågade polisen om jag skulle lämna uppgifter för att vittna, men det behövdes inte.possum77 skrev:
Jag blev nedmejad bakifrån på cykel av en dement gubbe på väg hem från vårdcentralen. Han visste inte ens vad han hette men körkortet hade han tydligen kvar… Iofs tog polisen det på plats men vården borde ju ingripit tidigare kan man tycka. Ett par minuter tidigare hade jag lämnat dottern på skolan så det var tur att hon inte var med.
Hade hon inte fastnat i lastbilen eller var det var som stack ut hade hon likaväl kunnat dra rätt in i min bil.
Så, ja, att få bort folk som inte av olika skäl är lämpliga att köra bil är viktigt.
Du killgissar och har 100% fel.T Troberg skrev:
Jag kollade upp en provtagning jag gjort, där PEth definitivt inte var nödvändigt, och PEth var med!
Jag blev heller inte informerad om att det skulle testas.
Det är länkat flera gånger i tråden till läkartidningen och där framkommer att PEth är väldigt individuellt och extremt osäkert att använda som mätverktyg.
Det låter som att det var flera saker i blodet som undersöktes. Blev du informerad om de andra sakerna i detalj?Jarlingar skrev:
För några år sen gjorde jag en allmän hälsoundersökning och det var väl minst 20 saker i blodet som testades. Inte hade jag blivit vare sig gladare eller förstått mera om läkaren i förväg hade räknat upp alla namn och förkortningar. Jag ville få en hälsokontroll så att jag kunde få veta om det var något som borde åtgärdas. Ingen aning om just PEth testades men det vore väl synnerligen vettigt i en allmän hälsoundersökning.
Menar du att ens hälsa inte har något med alkoholkonsumtion att göra.Jarlingar skrev:
Att läkare undersöker PEth har inget att göra med rättssäkerhet eller indraget körkort att göra förrän det är troligt att en person är olämplig att köra bil. Enstaka sådana test av läkare vid en hälsokontroll leder inte till att körkortet ryker.
Då bör du inte gå med på att en läkare tar ASAT, ALAT, GT, ALP, bili eller pankreasamylase heller eftersom ökade värden talar för leverpåverkan och förhållandet mellan dem är en indikator på om leverpåverkan beror på alkohol eller gallsten…Jarlingar skrev: