20 467 läst · 176 svar
20k läst
176 svar
Orsak till släpvagns-kast?
Vad de anser vet jag inte, men de har större ytor att köra på och de har inget längdkrav (så kort som i EU iaf.) som finns här. Sen har de väl ingen begränsning alls förutom hastighetsbegränsningen som vägen har 🤷♂️
Deras "sleeper pod" är av valfri storlek och gör lastbilen/dragbilen än längre
bilderna har inget mer gemensamt än att de fanns på internet
Deras "sleeper pod" är av valfri storlek och gör lastbilen/dragbilen än längre

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bilderna har inget mer gemensamt än att de fanns på internet

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I usa är lastbilarna lättare per axel och jag tror även per totalvikt. Med lättare fordon kan man tillåta högre hastighet. Våra bussar får köra 100 men de är sällan så tunga. Men en bil med släp bara 80. (lastbil får faktiskt köra 85 eller i praktiken 90). En personbil med släp får faktiskt inte köra fortare än 80 (jag tror vissa länder i europa har släp som får gå 100).B Björn He Bergman skrev:I USA verkar det vara tillåtet för lastbilar, eller kanske rättare sagt "amerikanska lastbilar" (som har motorhuv), att köras i upp till 100 km/tim (eller 62,14 engelska miles/tim), till skillnad från i Europa där lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim...
Vad är skälet till att amerikanska lastbilar får köras i upp till cirka 100 km/tim? Kan det vara för att just amerikanska lastbilar (som har motorhuv) är särskilt konstruerade för att kunna köras säkert i 100? Det är t.o.m. tillåtet att köra en lastbil med släp i 100...
I Europa får en lastbil inte köras fortare än 80 km/tim, men jag tycker hastigheten för lastbilar borde kunna höjas till 90 km/tim, eller åtminstone så kallade semi-truckar (alltså en dragbil med en så kallad semitrailer påkopplad baktill) borde få köras i högst 90 km/tim (medan en vanlig lastbil med tillkopplat lastbilssläp däremot kanske bör vara fortsatt begränsad till 80). Det är ändå lagstiftat inom EU att en lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton måste vara utrustad med en teknisk fartspärr som hindrar fordonet från att uppnå högre fart än 90 km/tim, då är det ju konstigt att lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim - utom i Sverige då; Sverige är ett av få länder som undantagsvis tillåter lastbilar att köras i högst 90 km/tim på motorväg.
I Japan är det dessutom tillåtet att köra en tung lastbil i högst 100 km/tim, dock endast om lastbilens totalvikt är högst 8 ton; i Storbritannien får såvitt jag vet en lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton men högst 7,5 ton köras i upp till cirka 112,66 km/tim (eller 70 engelska miles/tim). Då borde det ju vara gemensam EU-standard att en tung lastbil, med totalvikt högre än 3,5 ton och högst 7,5 ton, får köras i högst 105 km/tim (eller 65 engelska miles/tim; det tycker jag är en rimlig hastighetsbegränsning) - men en lastbil med högre totalvikt än 7,5 ton bör vara hastighetsbegränsad till 90 km/tim.
Det är förresten märkvärdigt att amerikanska lastbilar tillverkas med motorhuv, till skillnad från europeiska lastbilar som har motorrummet under förarhytten... Amerikanerna verkar anse att det är säkrast att köra en lastbil med motorhuv än en lastbil med förarhytt ovanpå motorrummet.
Man har heller inte en längdbegränsning på samma sätt, så man kan ha en motorhuv utan att det stjäl lastutrymme. Aerodynamiskt är en nos att föredra, troligtvis går det även att få en högre säkerhet vid krock pga deformationszon. Åtkomsten till motorn blir lättare. Man sitter lägre, dvs behöver inte klättra så högt för att komma in. Jag vet inte men skulle kunna tänka mig att broarna är lägre i USA, så en högbyggd bil kan få problem att inte komma fram.
Så, en ameriansk lastbil kommer förmodligen inte funka så bra med europesika vägar och lagar och likadant tvärtom. Det ÄR faktiskt skillnad på hur vägarna är utformade.
(jag har för övrigt kört nån enstaka amerikansk lastbil och de är inte alls "stabilare" än våra - snarare tvärtom, men det varierar säkert beroende på modell - det är ju även stor skillnad mellan olika europeiska lastbilar, och som de flesta som kör bil vet så är det ju stor skillnad mellan olika bilmärken / modeller)
Amerikanska brandbilar är förresten lite roliga, jättelånga och möjlighet att styra rumpan...
OT: Det är inte alls märkvärdigt att lastbilstillverkare tillverkar de bilar kunderna vill ha, det gör såväl europeiska som amerikanska tillverkare.B Björn He Bergman skrev:
De har en längdgräns på drygt 16m på släpet. Medan längden mäts på hela ekipaget i Europa. Så här vill man ha kort del som rymmer motor och förare. Medan det kvittar i USA. Det resulterar i att bilarna ser helt olika ut. Med det sagt så har män nyligen gjort det möjligt att förlänga bilarna här, i syfte att få bättre aerodynamik och förarutrymme. Vad det gäller farten beror det nog på att det i USA är långa avstånd på många håll. Inte att deras bilar skulle vara bättre.
På tal om lastbil i USA kontra Sverige kom denna artikel upp i flödet idag.
https://carup.se/usa-truckerns-chock-nar-scanian-kors-i-sno/
https://carup.se/usa-truckerns-chock-nar-scanian-kors-i-sno/
Hastigheten för tunga lastbilar i USA varierar mellan de olika delstaterna. Begränsningen är mellan 55 och 80 MPH = 88 – 129 km/h.
Allra högst hastighet på motorväg med tunga ekipage, finner vi på Förenade Arabemiraternas mer lantliga motorvägar där det tillåts 140 km/h.
I Sverige får en tung lastbil utan släp normalt köra i 80 km/h, men man får köra i 90 km/h på motorväg eller motortrafikled. Med släp efter är det 80 km/h som gäller oavsett vilken slags väg man kör på.
Allra högst hastighet på motorväg med tunga ekipage, finner vi på Förenade Arabemiraternas mer lantliga motorvägar där det tillåts 140 km/h.
I Sverige får en tung lastbil utan släp normalt köra i 80 km/h, men man får köra i 90 km/h på motorväg eller motortrafikled. Med släp efter är det 80 km/h som gäller oavsett vilken slags väg man kör på.
I Frankrike får en personbil med släp (totalvikt bil+släp under 3,5 ton) köra i 130 km/h på motorvägar.J JohanLun skrev:
Hur tänker du nu? En Volvo i USA får köras i samma hastighet som en amerikansk Piterbilt...B Björn He Bergman skrev:
Och det baserar du på ingen som helst erfarenhet och ingen som helst kunskap, men lite tyckande?B Björn He Bergman skrev:I Europa får en lastbil inte köras fortare än 80 km/tim, men jag tycker hastigheten för lastbilar borde kunna höjas till 90 km/tim, eller åtminstone så kallade semi-truckar (alltså en dragbil med en så kallad semitrailer påkopplad baktill) borde få köras i högst 90 km/tim (medan en vanlig lastbil med tillkopplat lastbilssläp däremot kanske bör vara fortsatt begränsad till 80).
Varför är det konstigt?B Björn He Bergman skrev:Det är ändå lagstiftat inom EU att en lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton måste vara utrustad med en teknisk fartspärr som hindrar fordonet från att uppnå högre fart än 90 km/tim, då är det ju konstigt att lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim - utom i Sverige då; Sverige är ett av få länder som undantagsvis tillåter lastbilar att köras i högst 90 km/tim på motorväg.
Är det konstigt att man anpassar hastighetsbegränsningar efter olika omständigheter?
Jaha, och?B Björn He Bergman skrev:
I vissa länder är det tillåtet att gifta sig med någon av samma kön, i andra inte. I vissa länder får man bära skjutvapen på allmän plats i andra inte. Varför skulle det vara det minsta konstigt att olika länder har olika lagar?
Åter igen baserat på noll erfarenhet och noll kunskap?B Björn He Bergman skrev:Då borde det ju vara gemensam EU-standard att en tung lastbil, med totalvikt högre än 3,5 ton och högst 7,5 ton, får köras i högst 105 km/tim (eller 65 engelska miles/tim; det tycker jag är en rimlig hastighetsbegränsning) - men en lastbil med högre totalvikt än 7,5 ton bör vara hastighetsbegränsad till 90 km/tim.
Det är inte det minsta konstigt.B Björn He Bergman skrev:
Inte alls. Volvo, Mercedes etc säljer lastbilar i USA. De är oftast dyrare än de amerikanska lastbilarna. Det har inget med säkerhet att göra, det är bara en designfråga.B Björn He Bergman skrev:
Det är vanligare med kombibilar i Sverige än i många andra länder. Drar du slutsatsen att det beror på att man i Sverige tycker att det är säkrare, eller kanske att man i andra länder tycker en sedan är säkrare?
Det är inga svårigheter att köra en svensk lastbil långt över 100km/h om man skulle släppa spärren. Det går hur stadigt och odramatiskt som helst.
Däremot ökar krockvåldet enormt vid höga hastigheter. Bränsleförbrukningen ökar också mycket.
Så hastighetsgränsen 80/90km/h är helt politiskt vald, det finns inget körtekniskt hinder.
Det har funnits bussregistrerade tunga lastbilar för många år sedan för speciella transporter i 100km/h. Jag såg aldrig hur de såg ut men det sades att de hade typ extra stolar och viss utrustning för att kunna registreras som buss.
Däremot ökar krockvåldet enormt vid höga hastigheter. Bränsleförbrukningen ökar också mycket.
Så hastighetsgränsen 80/90km/h är helt politiskt vald, det finns inget körtekniskt hinder.
Det har funnits bussregistrerade tunga lastbilar för många år sedan för speciella transporter i 100km/h. Jag såg aldrig hur de såg ut men det sades att de hade typ extra stolar och viss utrustning för att kunna registreras som buss.
Godsbussar var (är?) ju en annan populär lösning där en buss byggs med ett mer eller mindre jättestort lastutrymme.B Bjober skrev:Det är inga svårigheter att köra en svensk lastbil långt över 100km/h om man skulle släppa spärren. Det går hur stadigt och odramatiskt som helst.
Sen fanns det något företag som körde åt Schenker eller om det var DHL som hade två eller flera Scania T164(?) med permanent monterad semitrailer. De var reggade som buss och hade plats för nånstans runt 10 passagerare. Vad jag förstod så var det för att klara en tight tidtabell lagligt på en förare under ett arbetspass. Tror även de var tvungna att följa en tidtabell för att det skulle vara godkänt.
Detta var nån gång runt millenieskiftet.
Att bussar går fort var jag med om många gånger som ungdom. Mätaren ut med en frisk Volvo B10M var inte ovanligt att få uppleva när tåget var inställt.
Redigerat:
Jag har sett en bild på en. De var en trailerdragare med en extra lång hytt där man istället för sängplats hade petat in tillräckligt många sittplatser så att den räknades som en buss. Sen tror jag också att trailern var fast monterad på vändskivan med det är jag inte säker på.B Bjober skrev:
Renoverare
· Kalmar
· 2 962 inlägg
Med tanke på hur mycket extra bränsle som går åt om man ökar från 80 till 90 så är det nog bra om hastighet bibehålls ur ekonomisk synpunkt sen så ökar ju risken för allvarliga olyckor i högre hastighet
En lösning jag hört var att montera vändskivan bak och fram. Då blev det så bökigt att koppla isär att det räknades som ett fordon. Det gällde en mindre dragare med semitrailer som användes som tunebuss.D Donald-Duck skrev:
Blev inte detta inlägg lite off-topic?B Björn He Bergman skrev:I USA verkar det vara tillåtet för lastbilar, eller kanske rättare sagt "amerikanska lastbilar" (som har motorhuv), att köras i upp till 100 km/tim (eller 62,14 engelska miles/tim), till skillnad från i Europa där lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim...
Vad är skälet till att amerikanska lastbilar får köras i upp till cirka 100 km/tim? Kan det vara för att just amerikanska lastbilar (som har motorhuv) är särskilt konstruerade för att kunna köras säkert i 100? Det är t.o.m. tillåtet att köra en lastbil med släp i 100...
I Europa får en lastbil inte köras fortare än 80 km/tim, men jag tycker hastigheten för lastbilar borde kunna höjas till 90 km/tim, eller åtminstone så kallade semi-truckar (alltså en dragbil med en så kallad semitrailer påkopplad baktill) borde få köras i högst 90 km/tim (medan en vanlig lastbil med tillkopplat lastbilssläp däremot kanske bör vara fortsatt begränsad till 80). Det är ändå lagstiftat inom EU att en lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton måste vara utrustad med en teknisk fartspärr som hindrar fordonet från att uppnå högre fart än 90 km/tim, då är det ju konstigt att lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim - utom i Sverige då; Sverige är ett av få länder som undantagsvis tillåter lastbilar att köras i högst 90 km/tim på motorväg.
I Japan är det dessutom tillåtet att köra en tung lastbil i högst 100 km/tim, dock endast om lastbilens totalvikt är högst 8 ton; i Storbritannien får såvitt jag vet en lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton men högst 7,5 ton köras i upp till cirka 112,66 km/tim (eller 70 engelska miles/tim). Då borde det ju vara gemensam EU-standard att en tung lastbil, med totalvikt högre än 3,5 ton och högst 7,5 ton, får köras i högst 105 km/tim (eller 65 engelska miles/tim; det tycker jag är en rimlig hastighetsbegränsning) - men en lastbil med högre totalvikt än 7,5 ton bör vara hastighetsbegränsad till 90 km/tim.
Det är förresten märkvärdigt att amerikanska lastbilar tillverkas med motorhuv, till skillnad från europeiska lastbilar som har motorrummet under förarhytten... Amerikanerna verkar anse att det är säkrast att köra en lastbil med motorhuv än en lastbil med förarhytt ovanpå motorrummet.
Renoverare
· Kalmar
· 2 962 inlägg
Tror det mesta är klargjort i inlägg 111 det stora problemet är att folk saknar utbildning