20 467 läst · 176 svar
20k läst
176 svar
Orsak till släpvagns-kast?
Glöm inte bort att det ska vara manuell osynkad växellåda med så många växlar som möjligt.Tokslut skrev:
Tvåtaktsdiesel ger bonuspoäng!
Likaså mindre lastbilar med bigblock bensin V8.... på inte jättemånga hästkrafter.
Amerikaner är inte bra förebilder inom särskilt mycket…..B Björn He Bergman skrev:I USA verkar det vara tillåtet för lastbilar, eller kanske rättare sagt "amerikanska lastbilar" (som har motorhuv), att köras i upp till 100 km/tim (eller 62,14 engelska miles/tim), till skillnad från i Europa där lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim...
Vad är skälet till att amerikanska lastbilar får köras i upp till cirka 100 km/tim? Kan det vara för att just amerikanska lastbilar (som har motorhuv) är särskilt konstruerade för att kunna köras säkert i 100? Det är t.o.m. tillåtet att köra en lastbil med släp i 100...
I Europa får en lastbil inte köras fortare än 80 km/tim, men jag tycker hastigheten för lastbilar borde kunna höjas till 90 km/tim, eller åtminstone så kallade semi-truckar (alltså en dragbil med en så kallad semitrailer påkopplad baktill) borde få köras i högst 90 km/tim (medan en vanlig lastbil med tillkopplat lastbilssläp däremot kanske bör vara fortsatt begränsad till 80). Det är ändå lagstiftat inom EU att en lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton måste vara utrustad med en teknisk fartspärr som hindrar fordonet från att uppnå högre fart än 90 km/tim, då är det ju konstigt att lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim - utom i Sverige då; Sverige är ett av få länder som undantagsvis tillåter lastbilar att köras i högst 90 km/tim på motorväg.
I Japan är det dessutom tillåtet att köra en tung lastbil i högst 100 km/tim, dock endast om lastbilens totalvikt är högst 8 ton; i Storbritannien får såvitt jag vet en lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton men högst 7,5 ton köras i upp till cirka 112,66 km/tim (eller 70 engelska miles/tim). Då borde det ju vara gemensam EU-standard att en tung lastbil, med totalvikt högre än 3,5 ton och högst 7,5 ton, får köras i högst 105 km/tim (eller 65 engelska miles/tim; det tycker jag är en rimlig hastighetsbegränsning) - men en lastbil med högre totalvikt än 7,5 ton bör vara hastighetsbegränsad till 90 km/tim.
Det är förresten märkvärdigt att amerikanska lastbilar tillverkas med motorhuv, till skillnad från europeiska lastbilar som har motorrummet under förarhytten... Amerikanerna verkar anse att det är säkrast att köra en lastbil med motorhuv än en lastbil med förarhytt ovanpå motorrummet.
Att de råkar ha motorhuv betyder inte att de är säkrare. Visst finns potential för det, men det känns inte prioriterat bland amerikanska truckers.
Att vi sällan ser den typen av lastbil i Europa är för att vi har krav på maxlängden för ekipaget. Genom att placera motorn under hytten kan vi korta ner dragbilens längd och istället få ett par meter extra lastutrymme
För övrigt är det sedan länge jäkligt tröttsamt att höra ditt eviga malande om hastighetsgränser. Ingen bryr sig
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 324 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 324 inlägg
Det där med motorhuv på amerikanska lastbilar är bara någon tradition från häst och vagn-tiden med att kusken/ föraren sitter bakom hästarna. Dessutom verkar machokulturen sitta väldigt djupt rotat så att lastbilsyrket ska vara fysiskt krävande och hjälpmedel är av ondo. Kolla på vilket amerikanskt trucker-program som helst.
Det har väl ändrats lite men för 15 år sen så hade nästan alla lastbilar i Nordamerika bladfjädrar och inte luftfjädring. Olastade grusbilar studsar fram över väggupp.
Det har väl ändrats lite men för 15 år sen så hade nästan alla lastbilar i Nordamerika bladfjädrar och inte luftfjädring. Olastade grusbilar studsar fram över väggupp.
Många amerikanska lastbilar känns som att man är tillbaka på hur fordon var för 30-40 år sen.
Att man sen om man är i USA ser bilar som ser kantiga ut, kromade grillar och som hämtade ur en 60-talsfilm gör väl inte att man får större förtroende. Men med det sagt finns det moderna lastbilar med aerodynamik våra "lagårdsväggar" har svårt att konkurrera med. Eftersom luftmotståndet ökar med kvadraten så bör det göra större skillnad om man ökar hastigheten, dvs troligen är Cw värde viktigare i USA.
Dessutom är jänkarna vana vid att man kan välja lastbil och motor separat, dvs att man kan köpa en lastbil med flera olika fabrikat på motor. Så man kan ha två konkurrerande bilar men med samma motor i båda. Då kan man serva dem på samma verkstad. Man kan ju tänka sig att integrationen inte blir riktigt lika bra om man ska kunna ha många sorts motorer i samma chassie. Tänk om man fick välja på en BMW eller VW motor när man köpte en Volvo personbil.
Att man sen om man är i USA ser bilar som ser kantiga ut, kromade grillar och som hämtade ur en 60-talsfilm gör väl inte att man får större förtroende. Men med det sagt finns det moderna lastbilar med aerodynamik våra "lagårdsväggar" har svårt att konkurrera med. Eftersom luftmotståndet ökar med kvadraten så bör det göra större skillnad om man ökar hastigheten, dvs troligen är Cw värde viktigare i USA.
Dessutom är jänkarna vana vid att man kan välja lastbil och motor separat, dvs att man kan köpa en lastbil med flera olika fabrikat på motor. Så man kan ha två konkurrerande bilar men med samma motor i båda. Då kan man serva dem på samma verkstad. Man kan ju tänka sig att integrationen inte blir riktigt lika bra om man ska kunna ha många sorts motorer i samma chassie. Tänk om man fick välja på en BMW eller VW motor när man köpte en Volvo personbil.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 312 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 312 inlägg
Är det stor risk för släpvagnskast om man kör en lastbil med tillkopplat släp i högre fart än 85-90 km/tim? Är det skälet till att lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim, utom lastbilar utan släpfordon då som undantagsvis får köras högst 90 km/tim på motorväg/motortrafikled?D Donald-Duck skrev:Hastigheten för tunga lastbilar i USA varierar mellan de olika delstaterna. Begränsningen är mellan 55 och 80 MPH = 88 – 129 km/h.
Allra högst hastighet på motorväg med tunga ekipage, finner vi på Förenade Arabemiraternas mer lantliga motorvägar där det tillåts 140 km/h.
I Sverige får en tung lastbil utan släp normalt köra i 80 km/h, men man får köra i 90 km/h på motorväg eller motortrafikled. Med släp efter är det 80 km/h som gäller oavsett vilken slags väg man kör på.
I Frankrike får en personbil med släp (totalvikt bil+släp under 3,5 ton) köra i 130 km/h på motorvägar.
Man borde dock kunna höja hastigheten för semitrailer-lastbilar till 90 km/tim, främst för att tillåta snabbare transporter av gods, medan vanliga lastbilar med tillkopplat släp däremot bör vara fortsatt begränsade till 80. Även om semi-lastbilar inte får köras i högre fart än 80 så kör lastbilsförare ofta fortare än 80 ändå; när en lastbilsförare försöker köra om en annan på motorvägen så kör lastbilsföraren (som kör om) normalt i cirka 95-100 km/tim, vilket är för fort för en tung lastbil (som ju är begränsad till högst 80 km/tim).
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 324 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 324 inlägg
Tvåaxliga trailerdragare sk eu-dragare hamnar lätt i diket vid halka. Det har funnits förslag om att förbjuda dem vid vinterväglag.B Björn He Bergman skrev:Är det stor risk för släpvagnskast om man kör en lastbil med tillkopplat släp i högre fart än 85-90 km/tim? Är det skälet till att lastbilar är hastighetsbegränsade till 80 km/tim, utom lastbilar utan släpfordon då som undantagsvis får köras högst 90 km/tim på motorväg/motortrafikled?
Man borde dock kunna höja hastigheten för semitrailer-lastbilar till 90 km/tim, främst för att tillåta snabbare transporter av gods, medan vanliga lastbilar med tillkopplat släp däremot bör vara fortsatt begränsade till 80. Även om semi-lastbilar inte får köras i högre fart än 80 så kör lastbilsförare ofta fortare än 80 ändå; när en lastbilsförare försöker köra om en annan på motorvägen så kör lastbilsföraren (som kör om) normalt i cirka 95-100 km/tim, vilket är för fort för en tung lastbil (som ju är begränsad till högst 80 km/tim).
Du vet att det finns bilar med både släp och semitrailer på samma fordon?
Googlade och tror denna har mer info.
https://nvfnorden.org/wp-content/uploads/2021/04/2021-04-15_Svenska_HCT_Typfordon.pdf
Det finns nog ganska mkt undersökningar på detta, så jag tror du Björn He kan lämna dessa frågor till de som inte behöver spekulera så mycket... Eller läsa på lite mer. Jag är absolut inte någon expert, men tror det är lite mer komplicerat än den teori du har presenterat...
Googlade och tror denna har mer info.
https://nvfnorden.org/wp-content/uploads/2021/04/2021-04-15_Svenska_HCT_Typfordon.pdf
Det finns nog ganska mkt undersökningar på detta, så jag tror du Björn He kan lämna dessa frågor till de som inte behöver spekulera så mycket... Eller läsa på lite mer. Jag är absolut inte någon expert, men tror det är lite mer komplicerat än den teori du har presenterat...
Du blandar i hop vad fartbegränsaren/regulatorn gör och vad hastighetsgränsen är.B Björn He Bergman skrev:
Det går att spärra fordon på lägre än den lagstadgade spärren, men oavsett typ av bil är spärren förut 85km/h med en tolerans och justering pga däck osv som gör att det numera i praktiken är ganska precis 90km/h. Tidigare var det i praktik och teori 88km/h.
Många åkerier spärrar vid en lägre hastighet, eller följer upp hastigheten och premierar förare som håller sig på 80 då det ger en bättre bränsleekonomi och lägre miljöpåverkan.
Amerikanska?D Daniel 109 skrev:
De är nog bra på det som den marknaden vill ha. Som tidigare sagts skulle en europeisk bil inte funka där rakt av.
Men det finns mycket lastbilar där som är ålderdomliga. Men de behöver inte vara dåliga för det, och motorerna är nog i de flesta fall lika bra som våra. Bara det att ska man kunna ha många olika motorer i samma chassie så blir det ett lapptäcke både systemmässigt och mekaniskt. Men hytter med stora kromade grillar, smala hytter, poppnitad plåt osv. Det känns antikt. Men jag tror tex volvos amerikanska fordon är rätt ok.
Det skulle ju kunna vara så att jag syftar på just det du skrev i påståendet jag kommenterade.
Hur kan det vara otydligt? Läs en gång till.