Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Så roliga övningar fick jag aldrig göra. 😢 Allt var inte bättre förr. 😂
Jo allt var bättre förr! 😉
Jag tog körkort i slutet på 80-talet. Då fick man göra sånt. Vi fick köra på en halv bana och en instruktör tryckte på en knapp i ett kontrollrum så handbromsen aktiverades. På taket av bilen fanns en saftblandare som aktiverades när man tryckte ner kopplingen. Så instruktören kunde se hur man hanterade kopplingen samtidigt som de kunde se hur man styrde etc.
Dottern körde halkbana i somras och fick inte göra något sådant. Det var mer allmän information för i dagens bilar fixar ju Anti-sladd-systemen allt... 😢

AI säger att:

Kultrycket på en husvagn minskar vid högre fart på grund av aerodynamiska krafter och den förändrade luftströmmen som påverkar husvagnen vid högre hastigheter. Det här händer huvudsakligen av två skäl:

1. Aerodynamiskt lyft: När hastigheten ökar skapas ett högre luftflöde över husvagnens tak. Detta luftflöde kan skapa en form av lyftkraft som tenderar att dra husvagnen något uppåt. Även om lyftet inte är stort, påverkar det hur mycket vikt som trycks ner på husvagnens dragkula. Resultatet blir en minskning i det tryck som ligger på dragkulan, eftersom en del av vikten istället fördelas som ett lyft.
  2. Luftmotståndets inverkan: Med högre hastigheter påverkar luftmotståndet fordonets bakre del alltmer, och denna kraft verkar bakåt och uppåt på husvagnen. Det kan leda till att bakdelen av husvagnen trycks något uppåt, vilket minskar trycket på kulan. Detta innebär att tyngdpunkten för hela ekipaget förskjuts något bakåt.
När kultrycket minskar kan ekipagets stabilitet påverkas negativt. För lågt kultryck gör att husvagnen blir mindre stabil och lättare börjar svänga eller "wobbla," vilket kan leda till att fordonet svajar eller till och med att föraren tappar kontrollen vid höga hastigheter.

Därför rekommenderas det att hålla en lagom hastighet, justera kultrycket och se till att vikten är korrekt fördelad i husvagnen för att undvika att aerodynamiska krafter får för stor påverkan.

Fairlane Fairlane skrev:
Jag tog körkort i slutet på 80-talet.
Några år tidigare för mig. Under min "körskoletid" "utsattes" jag varken för cirkulationsplatser, flerfiliga vägar, trafikljus eller halka. Start i medelsvår backe var väl något av de mer avancerade övningarna...

Fast jag övningskörde privat en hel del med släpvagn, bland annat i relativt komplex stadsmiljö, helt utan släpvagnskast. 😂🙃🤓 Vet än idag inte säkert om det var OK men pappa gillade varken släp eller stadstrafik så vad gör man... 😇

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Några år tidigare för mig. Under min "körskoletid" "utsattes" jag varken för cirkulationsplatser, flerfiliga vägar, trafikljus eller halka. Start i medelsvår backe var väl något av de mer avancerade övningarna...
Huga.
Ja, jag har haft besök från några personer som tagit körkort på mindre orter där det i rusningstrafik (7-9) är 30 bilar som passerar ett rödlyse... 😉

De brukar få panik när de kör i Stockholm i juli månad, "hjälp vad mycket bilar!", medan vi infödingar känner "skönt med så lite trafik så det flyter". 😂

• Haha
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
på mindre orter där det i rusningstrafik (7-9) är 30 bilar som passerar ett rödlyse
Rusningstrafiken undvek man och närmaste rödljus var nog runt 20 mil bort. Bättre förr som sagt...

Jobbade för övrigt en sommar vid Nortull och bodde då i närheten av Haga Norra. Tror det tog max tio minuter från jag satte mig i bilen "hemma" tills jag var i hissen på väg upp till kontoret, så även jag uppskattar Stockholms sommarlugn.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Titta på denna de ger lite mera kunskap i ämnet.

Inte den jag mindes och har letat efter, men bra ändå.

• Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så roliga övningar fick jag aldrig göra. 😢 Allt var inte bättre förr. 😂
Jag fick mitt körkort 4:e Feb 1976 och då hade jag kört halkbana på Stora Holm (Säve, Göteborg).
En Opel Ascona,(skitrolig bil att köra) vi hade hjälm med Walkie-Talkie där ledaren berättade vad vi skulle göra.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fick mitt körkort 4:e Feb 1976 och då hade jag kört halkbana på Stora Holm
Måste ha varit lokala skillnader. Jag tog mitt knappt tio år senare och då var det aldrig aktuellt med halkbana.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste ha varit lokala skillnader. Jag tog mitt knappt tio år senare och då var det aldrig aktuellt med halkbana.
Var det inte så att hade man för långt till en halkbana slapp man innan dom var tillräckligt utbyggda?
Tog själv 1983 och vi fick defintivt köra halkbana och har gjort det ett antal gånger efteråt också i fortbildnings syfte via räddningstjänsten.
Lite spännande med lastbil på banan:)

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Var det inte så att hade man för långt till en halkbana slapp man innan dom var tillräckligt utbyggda?
Låter rimligt även om jag inte minns hur det var.

Snabb googling visade detta.
Vet ej hur korrekt det är

Halkbanans historia. Lite kort om halkans historik. Första halkbanan togs i bruk 1969, kravet för att gå halkan började år 1974 och då var det på banor som Kinnekulle, Göteborg, Kumla och Gillinge. I dagsläget så finns det 24 trafikövningsplatser tillhörande TÖP och 17 anläggningar tillhörande Skid-car.

L Limpan4all skrev:
Titta på denna de ger lite mera kunskap i ämnet.
[media]
Inte den jag mindes och har letat efter, men bra ändå.
Detta är som synes inte raketforskning, man kommer otroligt långt med några basala grundkunskaper kombinerat med sunt förnuft och lite erfarenhet.

Jag klickade mig vidare bland rekommendationerna på YT efter att ha sett videon du länkade ovan. Det finns drösvis med videos som behandlar detta ämne. De allra flesta är även rörande överens och lär ut samma saker.

Jag noterar dock att ökad friktion mellan dragkulan och kulhandsken sällan nämns som ett varken effektivt eller bra sätt att motverka detta fenomen?
Nu skall jag även krypa till korset och erkänna att jag faktiskt inte har någon praktisk erfarenhet alls av körning med "stabilisatorkoppling" som en del anser vara guds gåva till släpkörningen. Kanske blir jag frälst av en provtur?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det var bara obligatoriskt på de 4 orter där det fanns tillgång till bana i närheten (Kinnekulle, Göteborg, Kumla och Gillinge).

Förordningen kom 1976 men när det blev obligatorisk i hela landet vet jag inte.

Mot. 1975/76:1566

Det är utomordentligt angeläget att åtgärder vidtas i syfte att göra halkkörningen obligatorisk vid körkortsutbildning för att därmed öka trafiksäkerheten.

Då det emellertid är en kostsam apparat, som kräver övningsbanor och andra resurser, bör en utredning ske inom trafiksäkerhetsverket för att undersöka möjligheterna att på sikt genomföra ett obligatorium.

D Dilato skrev:
Det var bara obligatoriskt på de 4 orter där det fanns tillgång till bana i närheten (Kinnekulle, Göteborg, Kumla och Gillinge).

Förordningen kom 1976 men när det blev obligatorisk i hela landet vet jag inte.

Mot. 1975/76:1566

Det är utomordentligt angeläget att åtgärder vidtas i syfte att göra halkkörningen obligatorisk vid körkortsutbildning för att därmed öka trafiksäkerheten.

Då det emellertid är en kostsam apparat, som kräver övningsbanor och andra resurser, bör en utredning ske inom trafiksäkerhetsverket för att undersöka möjligheterna att på sikt genomföra ett obligatorium.
Gillinge är iofs Stockholm så vi var många som fick ta bussen dit.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.