16 050 läst · 118 svar
16k läst
118 svar
Orsak till släpvagns-kast?
Att referera till sig själv när man diskuterar förändringar över tid är ett fruktansvärt trubbigt instrument. Det enda man kan vara säker på är att få saker ändrar sig så mycket över tid som mätinstrumentet självt.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Man kan väl gissa varför?S Stuff skrev:
Tyskland var, sommaren 2004/2005, först med att införa 100-gräns på prov för personbil med en tillkopplad släpvagn, på villkor som att släpvagnen är utrustad med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare (som de flesta husvagnar borde ha numera) och dragbilen har ABS och en totalvikt högst 3500 kg.
Syftet var att låta bilister köra max 100 km/tim med en tillkopplad släpvagn på prov, som pågick t.o.m. år 2010 tror jag - och provet visade att en släpvagn är trafiksäker att köra högst 100 km/tim, i vart fall förutsatt att kriterierna (främst med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare) uppfylls - men svenska Transportstyrelsen eller Trafikverket verkar inte alls ha dragit lärdom av det, och ändå har det pågått debatt, så sent som i somras, om att höja hastighetsbegränsningen för bil med en tillkopplad släpvagn till 100, bl.a. för att det kan bidra till snabbare semesterresor med bil och husvagn, och att köra max 100 med husvagn är redan tillåtet i flera amdra EU-länder (främst Tyskland och Österrike men Sverige som verkar vara ett U-land ligger tydligen efter de länderna i sin utveckling; Sverige har ju inte ens höghastighetstågbana som Japan, och nu främst China, har).
Syftet med "Tempo100" var främst att försöka öka tempot för bilister som sölar med släpvagn i 75-80 km/tim på tyska motorvägar där bilister kan köra i så hög fart som 130 km/tim (cirka 80 engelska mil/tim), eftersom släpvagnar som kör så mycket långsammare än 130 lätt orsakade trafikfarliga situationer på motorvägen. Med Tempo100 kan man låta bilar med en släpvagn tillkopplad hålla relativt jämnt tempo på motorvägar med en hastighet 100+.
Väldigt viktig poäng som jag faktiskt inte tänkt på tidigare. När jag kör med släpet täckt så torde lyftkraften vara högre än med bara galler. Kanske lite beroende på OM släpet täcker mer yta än själva bilen?H Harald Blåtumme skrev:
Iaf så försöker jag alltid tänka ca 40-50 kg på kulan. Men man skall kanske ändå lägga på lite till när man kör med kapellet.
Det kan förstås finnas
På ett litet (?) släp med gallergrindar föreslår jag att du kan räkna med att lyftkrafterna blir försumbara när du täcker släpet.D Dr Benz skrev:Väldigt viktig poäng som jag faktiskt inte tänkt på tidigare. När jag kör med släpet täckt så torde lyftkraften vara högre än med bara galler. Kanske lite beroende på OM släpet täcker mer yta än själva bilen?
Iaf så försöker jag alltid tänka ca 40-50 kg på kulan. Men man skall kanske ändå lägga på lite till när man kör med kapellet.
Vilken debatt?B Björn He Bergman skrev:Man kan väl gissa varför?
Tyskland var, sommaren 2004/2005, först med att införa 100-gräns på prov för personbil med en tillkopplad släpvagn, på villkor som att släpvagnen är utrustad med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare (som de flesta husvagnar borde ha numera) och dragbilen har ABS och en totalvikt högst 3500 kg.
Syftet var att låta bilister köra max 100 km/tim med en tillkopplad släpvagn på prov, som pågick t.o.m. år 2010 tror jag - och provet visade att en släpvagn är trafiksäker att köra högst 100 km/tim, i vart fall förutsatt att kriterierna (främst med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare) uppfylls - men svenska Transportstyrelsen eller Trafikverket verkar inte alls ha dragit lärdom av det, och ändå har det pågått debatt, så sent som i somras, om att höja hastighetsbegränsningen för bil med en tillkopplad släpvagn till 100, bl.a. för att det kan bidra till snabbare semesterresor med bil och husvagn, och att köra max 100 med husvagn är redan tillåtet i flera amdra EU-länder (främst Tyskland och Österrike men Sverige som verkar vara ett U-land ligger tydligen efter de länderna i sin utveckling; Sverige har ju inte ens höghastighetstågbana som Japan, och nu främst China, har).
Syftet med "Tempo100" var främst att försöka öka tempot för bilister som sölar med släpvagn i 75-80 km/tim på tyska motorvägar där bilister kan köra i så hög fart som 130 km/tim (cirka 80 engelska mil/tim), eftersom släpvagnar som kör så mycket långsammare än 130 lätt orsakade trafikfarliga situationer på motorvägen. Med Tempo100 kan man låta bilar med en släpvagn tillkopplad hålla relativt jämnt tempo på motorvägar med en hastighet 100+.
Det känns som rätt svagt intresse för tempo100 i Sverige. (Förutom från dig då)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Du vet att släpvagnar och husvagnar inte riktigt är samma sak, men faller in under samma regler?B Björn He Bergman skrev:Man kan väl gissa varför?
Tyskland var, sommaren 2004/2005, först med att införa 100-gräns på prov för personbil med en tillkopplad släpvagn, på villkor som att släpvagnen är utrustad med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare (som de flesta husvagnar borde ha numera) och dragbilen har ABS och en totalvikt högst 3500 kg.
Du har tidigare skrivit att du aldrig kört med släp och att det ju inte borde vara så svårt att lasta rätt. Dvs du har noll erfarenhet, men försöker ändå vara expert? Det kan vara svårt eller lätt att lasta rätt, men många gör fel, väldigt fel.
Du har också kommenterat olyckan där en bil med släp passerade en långtradare, i för hög fart och spekulerat i om stabilisatorkoppling hade undvikit olyckan. Rätt lastad och rätt hastighet glömde du bort? Kanske hade det gått bättre med stabilisatorkoppling, men marginalen då? Ska man verkligen balansera så på gränsen?
När du tog körkort fick du kanske (förhoppningsvis) ta testa olika hastigheter på en halkbana. Det gick bra att kontrollera bilen i X km/h, men inte alls i X+10 km/h. Man bör ha lite marginal när man kör, så även med släp.
Sätt gärna en punkt någonstans i dina meningar...B Björn He Bergman skrev:Syftet var att låta bilister köra max 100 km/tim med en tillkopplad släpvagn på prov, som pågick t.o.m. år 2010 tror jag - och provet visade att en släpvagn är trafiksäker att köra högst 100 km/tim, i vart fall förutsatt att kriterierna (främst med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare) uppfylls - men svenska Transportstyrelsen eller Trafikverket verkar inte alls ha dragit lärdom av det, och ändå har det pågått debatt, så sent som i somras, om att höja hastighetsbegränsningen för bil med en tillkopplad släpvagn till 100, bl.a. för att det kan bidra till snabbare semesterresor med bil och husvagn, och att köra max 100 med husvagn är redan tillåtet i flera amdra EU-länder (främst Tyskland och Österrike men Sverige som verkar vara ett U-land ligger tydligen efter de länderna i sin utveckling;
Transportstyrelsen kanske drog en annan slutsats?
Har du så bråttom på semestern kanske det är bättre att du inte kör alls.
Du som ser Tyskland som facit, du har väl aldrig kört bil där antar jag? Om du gör det någon gång så kan du fundera ett varv till över din tanke om att det är ok att ligga kvar i vänsterfil efter en omkörning för att man ser en lastbil längre fram som man vill köra om. Om du tycker att tyskarna alltid har rätt skulle du aldrig komma på en sådan tanke.
Nej, man har räknat på det, fler gånger om och kommit fram till att det inte är lönsamt. Det är ju rätt tydligt att du konstant ignorerar kostnadsfaktorn, men den finns ändå.B Björn He Bergman skrev:
Du kanske inte är medveten om det, men det är fler invånare i både Japan och Kina.
Vi kan väl hålla oss till km/h, när det är det som gäller både i Sverige och i Tyskland?B Björn He Bergman skrev:Syftet med "Tempo100" var främst att försöka öka tempot för bilister som sölar med släpvagn i 75-80 km/tim på tyska motorvägar där bilister kan köra i så hög fart som 130 km/tim (cirka 80 engelska mil/tim), eftersom släpvagnar som kör så mycket långsammare än 130 lätt orsakade trafikfarliga situationer på motorvägen.
130 km/h för bilar och 100 km/h för släp, en skillnad på 30 km/h är alltså inget problem i Tyskland. 110-80= ?
Ska man vara ärlig så kan hastigheten på motorvägar i Tyskland vara mycket högre än 130 km/h. Tyskarna har dock lärt sig att titta en bit framför bilen så de slipper förhoppningsvis bli överraskade av att det helt plötsligt är ett långsammare fordon precis framför dem. Testa det du med, så går det kanske bättre.
Ja, och några fler bredvid vägen.B Björn He Bergman skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Jo, släpvagn och husvagn är samma sak, även om ordet släpvagn kanske normalt refererar till en vagn avsedd för transport av gods, men en så kallad husvagn är en form av släpvagn, dock inte avsedd för att lasta gods i, utan snarare utrustad med heminredning och avsedd för att fungera som bostad främst under campingsemester.Fairlane skrev:Du vet att släpvagnar och husvagnar inte riktigt är samma sak, men faller in under samma regler?
Du har tidigare skrivit att du aldrig kört med släp och att det ju inte borde vara så svårt att lasta rätt. Dvs du har noll erfarenhet, men försöker ändå vara expert? Det kan vara svårt eller lätt att lasta rätt, men många gör fel, väldigt fel.
En husvagn klassas som släpvagn förutsatt att den har fjädring; man kan demontera fjädringen från ett sånt vagnsfordon men då räknas det inte som en släpvagn utan snarare som ett efterfordon, även kallat trettiosläp i vardagligt tal - eftersom ett motordrivet fordon som drar efterfordon inte tillåts köras fortare än 30 km/tim.
Jag var dock med ibland när pappan skulle köra med släpvagn, främst för att köra en del bräder, jag hjälpte till att lasta men jag upplevde inga problem med att köra last på släp - men han måste ha varit såpass erfaren att han förstod hur man skall lasta. Det kanske jag ska lära mig av när jag själv kör släpvagn, men det är nog mer husvagn jag är intresserad av mest.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 157 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 157 inlägg
Det är dock en stor skillnad just det att man transporterar gods. Det är så mycket större risk att folk lastar fel. Du kanske har sett några sådana här varianter ute i trafik?B Björn He Bergman skrev:Jo, släpvagn och husvagn är samma sak, även om ordet släpvagn kanske normalt refererar till en vagn avsedd för transport av gods, men en så kallad husvagn är en form av släpvagn, dock inte avsedd för att lasta gods i, utan snarare utrustad med heminredning och avsedd för att fungera som bostad främst under campingsemester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissa om kultrycket är korrekt...
Vill du godkänna att släp får köra i 100 km/h då tar du risken att se även dessa köra 100 km/h (eller mer eftersom folk gärna kör för fort).
Vilket är rätt ointressant för diskussionen om att tillåta 100 km/hB Björn He Bergman skrev:En husvagn klassas som släpvagn förutsatt att den har fjädring; man kan demontera fjädringen från ett sånt vagnsfordon men då räknas det inte som en släpvagn utan snarare som ett efterfordon, även kallat trettiosläp i vardagligt tal - eftersom ett motordrivet fordon som drar efterfordon inte tillåts köras fortare än 30 km/tim.
Kanske gjorde han rätt, kanske hade han tur. Kanske fungerade det bra i 80 km/h men hade gått illa i 100 km/hB Björn He Bergman skrev:
Att lära sig hur man lastar ett släp innan man kör med det är jättebra. Innan man höjer hastigheten bör man nog ändå säkerställa att alla gör det, inte bara några få.B Björn He Bergman skrev:
Säkerhet kan man inte bygga på att alla gör allt rätt alltid. Det måste finnas marginal för att folk gör fel.
Japp det må så vara. Men jag gillar att tänka och försöka förutse så mkt som möjligt i allt jag gör, det kan vara försumbart men jag gör hellre vad jag kan för att minimera risken. Hellre försöka göra rätt från början, sen kan allt hända.MathiasS skrev:
Men det förklarar tyvärr också varför renoveringen tar längre tid än beräknat. Dock blir resultatet väldigt bra och förhoppningsvis hållbart i längden.
Till den där personens försvar tycker jag man måste säga att även om han inte har en aning om de mest grundläggande principerna för lastning så har han iallafall dragit ett släp bakom sin bil åtminstone EN gång.Fairlane skrev:
På området tänka: den reducering av kultryck man ser (det pratas om lyftkrafter) uppstår rimligtvis pga undertrycker direkt bakom husvagnen snarare än aerodynamiska lyftkrafter längs hela karossen då det senare rimligen skapar en nedåtriktad kraft. Dvs det krävs en till arean stor kropp som tränger undan mycket luft för att detta ska inträffa.D Dr Benz skrev:Japp det må så vara. Men jag gillar att tänka och försöka förutse så mkt som möjligt i allt jag gör, det kan vara försumbart men jag gör hellre vad jag kan för att minimera risken. Hellre försöka göra rätt från början, sen kan allt hända.
Men det förklarar tyvärr också varför renoveringen tar längre tid än beräknat. Dock blir resultatet väldigt bra och förhoppningsvis hållbart i längden.
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Hur ska ett undertryck i luften kunna minska kultrycket? Jag antar att kultrycket blir oförändrat om ekipaget kör i vakuum.MathiasS skrev:På området tänka: den reducering av kultryck man ser (det pratas om lyftkrafter) uppstår rimligtvis pga undertrycker direkt bakom husvagnen snarare än aerodynamiska lyftkrafter längs hela karossen då det senare rimligen skapar en nedåtriktad kraft. Dvs det krävs en till arean stor kropp som tränger undan mycket luft för att detta ska inträffa.
Japp. Men samtidigt om du har en låg bil som gör att släpet lutar framåt och dessutom en ”vägg” som motstånd så borde man kunna kunna få någon slags effekt om än några hg eller kanske kg.MathiasS skrev:På området tänka: den reducering av kultryck man ser (det pratas om lyftkrafter) uppstår rimligtvis pga undertrycker direkt bakom husvagnen snarare än aerodynamiska lyftkrafter längs hela karossen då det senare rimligen skapar en nedåtriktad kraft. Dvs det krävs en till arean stor kropp som tränger undan mycket luft för att detta ska inträffa.
Det där behöver utvecklas med en skiss, men jag tänker mig att den kraften som är riktad bakåt är, i snitt, applicerad ungefär mitt i ytan bak på husvagnen vilket gör att den får någon meters hävarm över hjulen och därmed lyfter kopplingsanordningen från bilen?T Thomas_Blekinge skrev: