16 047 läst · 118 svar
16k läst
118 svar
Orsak till släpvagns-kast?
Kan garantera att orsaken inte var avsaknaden av stabilisatorkoppling, däremot kunde kanske en stabilisatorkoppling ha hjälpt. Orsaken har mest troligt varit felaktig lastning eller något mekaniskt fel på släpet, exempelvis toe-out som nämndes ovan.B Björn He Bergman skrev:Enligt gällande svenska trafikregler får en bil med en tillkopplad släpvagn inte köras fortare än 80 km/tim men bilister kör fortare än 80 med släpvagn ändå... En del bilister som kört i 110 km/tim på en 110-motorväg har t.o.m. körts om av en annan bilist som haft tillkopplad släpvagn och då kört minst cirka 115-120 km/tim - med en tillkopplad släpvagn, trots att bilisten med släpvagn är begränsad till högst 80. Jag såg i ett avsnitt av TV-programmet "Vägens hjältar" att det var någon bilist som kraschade med sin släpvagn på Nynäsvägen då han försökte köra om en lastbil med släpvagn tillkopplad, och då måste ha kört i cirka 110 km/tim, och släpvagnen började vobbla så att han kraschade - och orsaken till vobblandet kan ha varit att släpvagnen kanske saknade stabilisatorkoppling? Hade släpvagnen haft stabilisatorkoppling så hade släpvagnen kanske inte haft lika stor risk för att vobbla i en hastighet av 100-110 km/tim???
Det är kanske inte så många släpvagnar i Sverige, jämfört med i Tyskland, som är försedda med stabilisatorkoppling, då är det väl inte så konstigt om Sverige har fler släpvagnsolyckor som vobblanden än Tyskland...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 156 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 156 inlägg
Enligt svenska trafikregler får en bil inte köras fortare än hastighetsbegränsningen på vägen, men det görs ändå av vissa bilisterB Björn He Bergman skrev:
Enligt svenska trafikregler får en bil inte köras av en berusad förare, men det görs ändå av vissa förare.
Enligt svenska trafikregler får en bil inte köras mot rött ljus, men det görs ändå av vissa förare.
Vi kanske bör ändra lagarna så att det blir tillåtet?
Medlem
· Blekinge
· 10 588 inlägg
Troligtvis en kombination av fellast och vid omkörningen så blir det en häftig luftvirvel från det stora pjäsen som ska köras om. Det räcker med att köra om en sådan utan släp, för att känna att det rycker i bilen.P Prodigys skrev:
Varför skulle Tyskland vara facit?B Björn He Bergman skrev:Jag vet inte om Tempo100 gäller för släpvagnar med totalvikt upp till 750 kg, som normalt inte är bromsade, men enligt Tysklands villkor för Tempo100 måste en släpvagn vara bromsad samt försedd med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare, och ha däck som är högst 6 år (eller nyare), och dragbilen måste i sin tur vara utrustad med ABS och får INTE överstiga 3,5 ton i totalvikt; om en bil med en tillkopplad släpvagn inte följer samtliga villkor för Tempo100 så är bilen fortsatt begränsad till högst 80 km/tim.
Om dessa nämnda villkor gäller i Tyskland för att få köra en bil med en släpvagn i max 100 km/tim så borde även Sverige såväl som övriga EU ha likadana regler för släpvagn, men Sverige som (hittills) aldrig infört Tempo 100 är tydligen ett U-land jämfört med Tyskland; Sverige har inte ens byggt höghastighetsjärnväg som man har gjort i Japan, eller nu främst China.
Angående släpvagnar med totalvikt högst 750 kg så är en bil med en sådan släpvagn begränsad till antingen 80 eller enbart 40 km/tim, beroende på omständigheterna. En släpvagn med totalvikt högst 750 kg behöver, till skillnad från en tyngre släpvagn, inte vara försedd med effektiva bromsar manövrerbara via dragbilens bromspedal. En bil med en tillkopplad icke-bromsad släpvagn får köras i högst 80 km/tim om släpvagnen har en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, av högst hälften av bilens tjänstevikt - men om den är högre än hälften av bilens tjänstevikt så är bilen begränsad till enbart 40 km/tim (och då får bilen inte köras på motorväg och motortrafikled).
Precis.S Stuff skrev:
Rätt många faktorer som skiljer Tyskland mot oss. Det inverkar ju när det gäller trafikbestämmelser. Det funkar liksom inte att bara plocka vissa bitar som man gillar, man behöver se det som en helhet.
Jag har har kört trailerdragare i stora delar av Europa, mest Tyskland och BeNeLux-området, men även regelbundna avstickare ner mot södra Spanien under några år.
Det som förvånade mig mest när man kört några resor och börjat slappna av och acklimatiserat sig ordentligt var att man kunde uppleva sån skillnad på bilisters mentalitet och attityd beroende vilket land man befann sig i....
Jag hävdar bestämt att utbildning av förare är A och O när det kommer till trafiksäkerhet generellt.
De som kör yrkesmässigt har ju sen ganska många år nu krav på sig att även gå fortbildning för att behålla sitt yrkeskompetensbevis....
Jag har alltid hävdat att det bör krävas körkortsbehörighet för att köra släp efter bilen. Punkt.
Inte en massa undantag med "lätta släp" och en enormt snårig gråzon som dagens regelverk.
Har du inte BE så bör du inte få hänga nått annat än en cykelhållare på kroken.
Nästa pusselbit gällande detta är att det även krävs övervakning av trafiken så att de som skiter i allt o bara kör löper en reel risk att åka fast och bli lagförda.
Jag har haft körkort i lite över 25år nu och jag körde som jag tidigare berättade yrkesmässig godstrafik under många år i början av karriären, med otroligt många mil under bältet...
Jag har hittills fått visa körkortet för trafikpolis totalt 9 gånger. (Fått böter 3 gånger).
Det är alltså mer sällan än 1 gång vartannat år, det är enligt mig ett stort skämt.
Det är med den statistiken kanske inte så konstigt att folk skiter fullständigt i allt möjligt när det kommer till bilar o trafikregler.
Jag anser det rimligt att om man kör bil dagligen så borde man bli stoppad, få visa körkort och avge nykterhetsprov betydligt oftare än 1 gång vartannat år. Räknar man ut det så är oddsen att bli stoppad nu ungefär 0,2%, tacka faan för att folk chansar och hoppas komma undan....
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Det är inte direkt "rocket science" att se till så man har tillräckligt positivt kultryck på släpvagnen. Har man ett ordentligt vindfång på släpet så får man öka på kultrycket litet. Visst bra med stabilisatorstag osv men är det lastat med rätt viktfördelning är behovet av detta mindre.
Finns många roliga undantag gällande trafiken.K Kasken skrev:Precis.
Rätt många faktorer som skiljer Tyskland mot oss. Det inverkar ju när det gäller trafikbestämmelser. Det funkar liksom inte att bara plocka vissa bitar som man gillar, man behöver se det som en helhet.
Jag har har kört trailerdragare i stora delar av Europa, mest Tyskland och BeNeLux-området, men även regelbundna avstickare ner mot södra Spanien under några år.
Det som förvånade mig mest när man kört några resor och börjat slappna av och acklimatiserat sig ordentligt var att man kunde uppleva sån skillnad på bilisters mentalitet och attityd beroende vilket land man befann sig i....
Jag hävdar bestämt att utbildning av förare är A och O när det kommer till trafiksäkerhet generellt.
De som kör yrkesmässigt har ju sen ganska många år nu krav på sig att även gå fortbildning för att behålla sitt yrkeskompetensbevis....
Jag har alltid hävdat att det bör krävas körkortsbehörighet för att köra släp efter bilen. Punkt.
Inte en massa undantag med "lätta släp" och en enormt snårig gråzon som dagens regelverk.
Har du inte BE så bör du inte få hänga nått annat än en cykelhållare på kroken.
Nästa pusselbit gällande detta är att det även krävs övervakning av trafiken så att de som skiter i allt o bara kör löper en reel risk att åka fast och bli lagförda.
Jag har haft körkort i lite över 25år nu och jag körde som jag tidigare berättade yrkesmässig godstrafik under många år i början av karriären, med otroligt många mil under bältet...
Jag har hittills fått visa körkortet för trafikpolis totalt 9 gånger. (Fått böter 3 gånger).
Det är alltså mer sällan än 1 gång vartannat år, det är enligt mig ett stort skämt.
Det är med den statistiken kanske inte så konstigt att folk skiter fullständigt i allt möjligt när det kommer till bilar o trafikregler.
Jag anser det rimligt att om man kör bil dagligen så borde man bli stoppad, få visa körkort och avge nykterhetsprov betydligt oftare än 1 gång vartannat år. Räknar man ut det så är oddsen att bli stoppad nu ungefär 0,2%, tacka faan för att folk chansar och hoppas komma undan....
Jag får köra allt inom utryckningskörning sen 80 talet på b kort utan några begränsningar, inga syn eller läkarundersökningar på ett undantag som heter fri väg
Det är skrämmande.Alfredo skrev:
Jag vet inte om det beror på min stigande ålder och tillhörande gubbighet, men jag upplever att allt "bus" i trafiken bara blir värre o värre.
Väldigt många uppvisar en fullständig nonchalans och likgiltighet i sitt beteende som jag upplevde var helt otänkbart för bara 15-20år sen..... o de kommer undan med det dag ut o dag in år efter år, för ingen är där ute o övervakar.
Fast när det gäller hastighet tycker jag det gick fortare för kanske 30 år sedan jämfört med idag. Jag tycker även hjälpsamheten i stadstrafik är bättre idag. När jag tog körkortet var det sällsynt att någon frivilligt "släppte in" någon annan. Numera tycker jag det är vanligt.K Kasken skrev:
Nja, det vet i tusan om jag håller med om.Alfredo skrev:
Det är iaf kraftigt varierande beroende på vilken trafiksituation man är i och i vilken del av landet.
Visst tusan finns det folk som sköter sig också, men enligt min uppfattning har "rötäggen" formligen exploderat i antal och är nu en betydande del av helheten.
För 10-15år sen så hände det kanske nån gång i veckan att man såg eller utsattes för något fullständigt galet och livsfarligt. Nu tycker jag det händer mer eller mindre varje gång man är ute o kör.
Hade jag haft befogenhet hade jag lätt kunnat ta körkortet av 2-3st om dagen bara genom att köra tvärs över stan till o från jobbet. Varje dag.
Det är möjligt att lägstanivån är lägre nu för att det finns korkskallar är vi helt ense om. Vidhåller dock att jag tycker det gick fortare förr. Kanske elbilars "förtjänst"...K Kasken skrev:
Elbilarnas intåg har nog i viss mån sänkt "tempot", det är jag bered att hålla med om. Inte sällan som man kommer ikapp någon som ligger o möljer 5-10km/t under, eller seeeeeeeeeeegar sig upp i fart efter ett rödljus.Alfredo skrev:
Allt detta ökar ju bara frustrationen och benägenheten till att ta chansningar och tveksamma manövrar, så det främjar ju inte trafiksäkerheten direkt.
Konsekvensanalyser och debatt kring orsak och verkan relaterat till trafiksäkerhet har jag rätt mycket åsikter om.
Men nu var det vingliga släp tråden handlade om