16 047 läst · 118 svar
16k läst
118 svar
Orsak till släpvagns-kast?
Björn, jag tror det skulle vara bra om du slutade att ha 10000 åsikter om hur man ska köra släpvagn. Du har ju tidigare beskrivit att du ALDRIG KÖRT MED SLÄP, så hur i hela friden kan man då ha så många bestämda åsikter om hur det ska vara? Du har ju ärligt talat ingen aning alls.B Björn He Bergman skrev:Det bästa vore att ha stabilisatorkoppling till så många släpvagnar som möjligt, med en sån kan risken för släpvagnen att svaja i sidled minimeras betydligt, men det verkar vara relativt få släpvagnar i Sverige, jämfört med i Tyskland, som är utrustade med sådan.
Om släpvagnar hade varit utrustade med stabilisatorkoppling (och hydrauliska stötdämpare) så hade det funnits större utrymme för en höjning av hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn till 100 km/tim, det är redan tillåtet på särskilda villkor att köra max 100 med en släpvagn i Tyskland, men Sverige ligger tydligen väldigt mycket efter i utvecklingen. Sverige har ju inte ens höghastighetsjärnväg som Japan har haft sedan omkring 1985, japanerna borde ha byggt upp ett nät av Shinkansen-tågbanor i Skandinavien när de ändå byggde det i sitt eget hemland.
En släpvagn går stabilt om den har lastats rätt. Det behövs ingen stabilisatorkoppling för det. Det skulle du veta om du någon gång kopplat ett släp till bilen (därmed inte sagt att en sådan koppling är dålig, men den löser inte grundproblemet).
Sverige ligger inte efter någon utveckling, vi prioriterar dock trafiksäkerhet annorlunda än många andra länder. Oavsett vad vi tycker om det får man ju säga att det ger rätt ok resultat iallafall.
Vänligen förstör inte en tråd till med ditt tempo-100-tjafs. Iallafall inte innan du kopplat ett 2000kg släp på bilen och lastat det fullt.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Hur vanligt förekommande är det att bilister överlastar en släpvagn de drar?MathiasS skrev:Björn, jag tror det skulle vara bra om du slutade att ha 10000 åsikter om hur man ska köra släpvagn. Du har ju tidigare beskrivit att du ALDRIG KÖRT MED SLÄP, så hur i hela friden kan man då ha så många bestämda åsikter om hur det ska vara? Du har ju ärligt talat ingen aning alls.
En släpvagn går stabilt om den har lastats rätt. Det behövs ingen stabilisatorkoppling för det. Det skulle du veta om du någon gång kopplat ett släp till bilen (därmed inte sagt att en sådan koppling är dålig, men den löser inte grundproblemet).
Sverige ligger inte efter någon utveckling, vi prioriterar dock trafiksäkerhet annorlunda än många andra länder. Oavsett vad vi tycker om det får man ju säga att det ger rätt ok resultat iallafall.
Vänligen förstör inte en tråd till med ditt tempo-100-tjafs. Iallafall inte innan du kopplat ett 2000kg släp på bilen och lastat det fullt.
Nåja, om jag skulle ha en husvagn någon gång så skulle jag nog inte lasta något i den, för det finns ju redan bagageutrymme längst bak i bilen jag kör, det räcker gott och väl. Jag har faktiskt känt mig ganska sugen på campingresa, och då förordar jag kanske snabbare resa med bil och husvagn.
Förra året nån gång gav någon handläggare på Transportstyrelsen "Tempo100" nobben och det borde den handläggaren ångra!
Senaste sommaren började man, eller främst Moderaterna då, på nytt att debattera om att höja hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn till 100 km/tim, eller i varje fall för de släpvagnar som uppfyller de krav Tyskland har för att få köras i max 100. Det främsta argumentet var, inte enbart att det redan är tillåtet i Tyskland att köra 100 med en släpvagn (förutsatt att släpvagnen är besiktad med Tempo100-certifikat), men också att höjd hastighet kan bidra till snabbare resa med bil och husvagn plus till höjt tempo för bilar som kör med en tillkopplad släpvagn på en motorväg där bilister utan släp kan köra så fort som omkring 125 km/tim.
Höja tempot för bilister som kör med släpvagn var det främsta syftet med att smyghöja hastighetsbegränsningen för släpvagn till 100 i Tyskland, som man gjorde omkring sommaren 2005.
Vobbel har inte med överlast att göra utan i första hand lastens fördelning fram/bak. Utan korrekt kultryck kommer vobblet som ett brev på posten.B Björn He Bergman skrev:Hur vanligt förekommande är det att bilister överlastar en släpvagn de drar?
Nåja, om jag skulle ha en husvagn någon gång så skulle jag nog inte lasta något i den, för det finns ju redan bagageutrymme längst bak i bilen jag kör, det räcker gott och väl. Jag har faktiskt känt mig ganska sugen på campingresa, och då förordar jag kanske snabbare resa med bil och husvagn.
Återigen, innan du pratar om hur du ska lasta husvagnen kanske du ska prova? De flesta som kör runt med husvagnar och husbilar inser rätt snabbt att tillåten lastvikt ofta är blygsam och det är svårt att få med sig allt man vill.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Det verkar vara SD-politiker som motionerat om höjd hastighetsgräns för släp.B Björn He Bergman skrev:Hur vanligt förekommande är det att bilister överlastar en släpvagn de drar?
Nåja, om jag skulle ha en husvagn någon gång så skulle jag nog inte lasta något i den, för det finns ju redan bagageutrymme längst bak i bilen jag kör, det räcker gott och väl. Jag har faktiskt känt mig ganska sugen på campingresa, och då förordar jag kanske snabbare resa med bil och husvagn.
Förra året nån gång gav någon handläggare på Transportstyrelsen "Tempo100" nobben och det borde den handläggaren ångra!
Senaste sommaren började man, eller främst Moderaterna då, på nytt att debattera om att höja hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn till 100 km/tim, eller i varje fall för de släpvagnar som uppfyller de krav Tyskland har för att få köras i max 100. Det främsta argumentet var, inte enbart att det redan är tillåtet i Tyskland att köra 100 med en släpvagn (förutsatt att släpvagnen är besiktad med Tempo100-certifikat), men också att höjd hastighet kan bidra till snabbare resa med bil och husvagn plus till höjt tempo för bilar som kör med en tillkopplad släpvagn på en motorväg där bilister utan släp kan köra så fort som omkring 125 km/tim.
Höja tempot för bilister som kör med släpvagn var det främsta syftet med att smyghöja hastighetsbegränsningen för släpvagn till 100 i Tyskland, som man gjorde omkring sommaren 2005.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...stighetsgrans-for-personbil-med-slap_hc02670/
Stämmer det att du aldrig kört med släp?B Björn He Bergman skrev:Hur vanligt förekommande är det att bilister överlastar en släpvagn de drar?
Nåja, om jag skulle ha en husvagn någon gång så skulle jag nog inte lasta något i den, för det finns ju redan bagageutrymme längst bak i bilen jag kör, det räcker gott och väl. Jag har faktiskt känt mig ganska sugen på campingresa, och då förordar jag kanske snabbare resa med bil och husvagn.
Förra året nån gång gav någon handläggare på Transportstyrelsen "Tempo100" nobben och det borde den handläggaren ångra!
Senaste sommaren började man, eller främst Moderaterna då, på nytt att debattera om att höja hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn till 100 km/tim, eller i varje fall för de släpvagnar som uppfyller de krav Tyskland har för att få köras i max 100. Det främsta argumentet var, inte enbart att det redan är tillåtet i Tyskland att köra 100 med en släpvagn (förutsatt att släpvagnen är besiktad med Tempo100-certifikat), men också att höjd hastighet kan bidra till snabbare resa med bil och husvagn plus till höjt tempo för bilar som kör med en tillkopplad släpvagn på en motorväg där bilister utan släp kan köra så fort som omkring 125 km/tim.
Höja tempot för bilister som kör med släpvagn var det främsta syftet med att smyghöja hastighetsbegränsningen för släpvagn till 100 i Tyskland, som man gjorde omkring sommaren 2005.
Trådens ämne är ”Orsak till släpvagns-kast”. En sak man med säkerhet kan säga är att (för) hög hastighet ökar risken för kast. Vill man köra fort (relativt) med släp bör man i första hand åtgärda och förhindra de orsaker som kan ge problem.
-Fel/olämplig viktfördelning/lastning på släpet, främst för lågt (eller negativt!) kultryck, men även långt utstick eller hög tyngdpunkt.
-Fel/olämplig viktfördelning/lastning på bilen.
-Dålig fjädring på bil och/eller släp, i synnerhet i samband med föregående punkter.
-För hög hastighet i förhållande till ovanstående punkter.
Finns det andra orsaker?
En klok förare anpassar sig efter ekipagets status och lastning, ibland behöver man köra fastän ekipaget inte är tipp topp och då anpassar man hastigheten därefter.
-Fel/olämplig viktfördelning/lastning på släpet, främst för lågt (eller negativt!) kultryck, men även långt utstick eller hög tyngdpunkt.
-Fel/olämplig viktfördelning/lastning på bilen.
-Dålig fjädring på bil och/eller släp, i synnerhet i samband med föregående punkter.
-För hög hastighet i förhållande till ovanstående punkter.
Finns det andra orsaker?
En klok förare anpassar sig efter ekipagets status och lastning, ibland behöver man köra fastän ekipaget inte är tipp topp och då anpassar man hastigheten därefter.
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Negativt kultryck är väl den vanligaste orsaken till vobblande släp. Förra året åkte jag förbi någon stackars sate på väg hem från byggladan, med ett extremt överhäng bakåt av virke på 100-vägen. Vederbörande satt i diket med släp och last åt helvete, exakt enligt vad man kan förutspå.
Största fel är nog det med lastningen, för tungt i bakändan, som lyfter bakvagnen på bilen, så den nästan hänger fjädring och stötdämpare. Allra helst kommer vobbel i nedförsbackar när slöpet skjuter på.
Sen men inte minst så finns det en GASPEDAL som vissa inte har fömåga att släppa lite på, när en tendens till vobbel känns och syns i backspegeln och sen hålla farten på nivå, för att hindra släpets övertagande av bilen.
Sen men inte minst så finns det en GASPEDAL som vissa inte har fömåga att släppa lite på, när en tendens till vobbel känns och syns i backspegeln och sen hålla farten på nivå, för att hindra släpets övertagande av bilen.
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Det många inte tänker på är att man kan lasta rätt ordentligt på ett släp med rejäla grindar/ lövhäck eller vad man nu kallar det; man kan lasta väldigt mycket långt med överhäng framåt och balansera upp med litet mindre vikt / överhäng bakåt. Lätt att lasta superstabilt, en flagga i bakänden.
Renoverare
· Kalmar
· 2 848 inlägg
Då det mest troligt är bristande kunskap som leder till dessa problem så skulle jag nog hellre se att man endast tillåter folk som har den kunskapen att köra släp (i 80) med dom reglerna som vi har där man bara tittar på teoretiska förutsättningar på ekipaget så är det inte konstigt att det sker olyckor när en fyrhjulsdriven pickup inte får dra ett tusenkilossläp medan man med samma behörighet kan hänga en 8 meter lång husvagn efter en v70 och kasta in förtältet längst bak gärna löst oxå.
Det har ju redan sagts, men tål att upprepas.
Det som orsakar ostabila och rent av livsfarliga släpvagnsekipage är primärt felaktig lastfördelning.
Det som i sin tur orsakar felaktig lastfördelning är förarens okunskap/nonchalans.
Det är rakt av vårdslöshet i trafik av allra grövsta grad att ge sig ut i trafiken med t.ex överlass och negativt kultryck som man ser nästan varje gång man besöker en bygghandel. Det bör enligt mig generera fängelsestraff och indraget körkort livet ut.
Automagiska hjälpmedel kan inte övervinna fysikens lagar, spelar ingen roll hur mycket elektroniskt tingeltangel de fyller bilar och vagnar med.
En vagn som är rätt lastad och sitter bakom en bil som är lämplig att dra släp med och framförs av en förare som vet vad h*n gör kan utan problem framföras i 100km/h utan att på något sätt äventyra säkerheten, jag ser inga problem att ha samma hastighetsgränser som utan släp rakt av heller för den delen.
Min enaxliga öppna släpa som har 1300kg totalvikt ligger som pansarvagn efter min gamla Subaru på slingriga grusvägar med 1500kg grus eller matjord på flaket.....
Det som orsakar ostabila och rent av livsfarliga släpvagnsekipage är primärt felaktig lastfördelning.
Det som i sin tur orsakar felaktig lastfördelning är förarens okunskap/nonchalans.
Det är rakt av vårdslöshet i trafik av allra grövsta grad att ge sig ut i trafiken med t.ex överlass och negativt kultryck som man ser nästan varje gång man besöker en bygghandel. Det bör enligt mig generera fängelsestraff och indraget körkort livet ut.
Automagiska hjälpmedel kan inte övervinna fysikens lagar, spelar ingen roll hur mycket elektroniskt tingeltangel de fyller bilar och vagnar med.
En vagn som är rätt lastad och sitter bakom en bil som är lämplig att dra släp med och framförs av en förare som vet vad h*n gör kan utan problem framföras i 100km/h utan att på något sätt äventyra säkerheten, jag ser inga problem att ha samma hastighetsgränser som utan släp rakt av heller för den delen.
Min enaxliga öppna släpa som har 1300kg totalvikt ligger som pansarvagn efter min gamla Subaru på slingriga grusvägar med 1500kg grus eller matjord på flaket.....
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Medlem
· Sverige
· 5 373 inlägg
Måste moderera vad jag skrev ovan om att lasta tex tunga reglar framåt och bakåt på en släpvagn med grindar. Man är inte "safe" bara för att det är ett bra kultryck statiskt, det finns även lyftkrafter på släpet om det är ett betydande vindfång som kan göra att kultrycket minskar en hel del när man åker tex i 80 km/h. Nu var detta sagt och jag släpper det