L Limpan4all skrev:
Jag vet och det är ofattbart att detta felaktiga benämningssättet kvarstår.
Ett boggiesläp har en ledad infästningspunkt till släpet medans axlarna i sig sitter i en egen ram. Det gör att boggisläp fungerar betydligt bättre i terräng. Som personbilssläp så kan jag inte se någon nytta alls utan mest nackdelar.

Detta är en bild på en boggie dock så finns ingen fjädring eller stötdämpning, men principen är tydlig.
[länk]
Det låter som att du beskriver boggi och inte boggie...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Boggi
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Transportstyrelsen verkar ha den här definitionen:
"Boggi är när två axlar i ett fordon har ett inbördes avstånd som är mindre än 2,0 meter."
Det står inget om att dom ska vara ledade, svängbara, separat upphängda eller lyftbara...
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
vad spelar det för roll? Alla begriper ändå.............:)
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Var med om en ganska otäck sak ett tag sen.

Hjälpte en bekant att hämta en V70 lastad på ett boggiesläp som drogs av en 9-5:a. Efter 65-70 km/h började hela släpet att vobbla/kasta sidles och det ökade rejält för varje sekund som gick. Det var inte långt ifrån olycka, han lyckades dock sakta ner kontrollerat utan att få panik.

Jag var helt övertygad om att man endast får detta fenomen om man har negativt kultryck. Men vår bedömning vid avfärd var att den hade positivt kultryck då majoriteten av den lastade bilens längd var framför boggieaxlarna. Någon sanning lär inte komma fram.

Det jag undrar är ifall det kan finnas annat som orsakar vobbel/kast med släpvagnen än felaktigt kultryck? Exempelvis fel förhållande mellan dragbil och släpets totalvikt? Eller om vi helt enkelt missbedömt tyngdpunkten och ekipaget säkert haft negativt kultryck.

När jag kör släp själv är jag alltid väldigt noga med att lyfta i släpvagnshandsken för att försäkra mig om att det är där vikten ligger. Hade gärna vetat ifall det kan finnas annat som orsakar att släpet börjar kasta.
Slitna bussningar / stötdämpare på dragbil i kombo med felaktigt lastat släp? Saaben har ju delad bakaxel vilket är känsligare för dåliga bussningar än en stel .
 
Boggi eller boggie är ett låneord från engelskan. I svenskan används det i mitt tycke slarvigt om alla sorters axelpar. I engelskans ursprungsbetydelse måste de två (eller fler) axlarna sitta i en egen bärande ram som i sin tur är ledat infäst i fordonet.

Engelska wikipedia beskriver det bra:
"A bogie (in some senses called a truck in North American English) is a chassis or framework that carries a wheelset, attached to a vehicle—a modular subassembly of wheels and axles."

I Sverige kallar man dock alla tvåaxliga husvagnar och andra släp för boggie/boggie-släp. Anser att det är tekniskt felaktigt men man får rätta sig efter populasen.
 
  • Gilla
gråsten och 1 till
  • Laddar…
P
Har själv haft en SAAB 9-5 som jag drog 1700 kg husvagn med och den är faktiskt inget vidare som dragbil trots att min hade stötdämpare med nivåreglering. Tror att bakvagnen är för klen i kombination med ett långt överhäng vilket ger långt avstånd från dragkulan till centrum på hjulaxeln. Hade en del lätt nervpåfrestande självsvängningar när det började gå lite för fort men med nya bilen, en S-Max går det stabilt i +100.
 
Just avstånd krok-bakaxel tycks vara väsentligt.
Höll på att åka av vägen med en gammal MB och ett bilsläp med en bakmotorsförsedd VW.
Tur att vägen var mycket bred.. Stannade och vände på bilen, mycket högt kultryck, men det funkade.
Kollade kultrycket innan, med "felvänd bil", mycket lågt. 10-15kg...
Bogserade ett boggie/tvåaxlat släp (vg välj..) med >1600kg bil efter en SAAB99. 100hk...
99an har ett rätt kort överhäng..
Inga som helst problem. Dock rejält för tungt släp. >2ton.
(Smög iväg 32 mil i nattens mörker på E4.)...
Även bogserat tungt med en 240. Där var det noga med kultycket...Stort överhäng bak.
 
Redigerat:
P
Skulle nog säga att för wobbel är det sämre med ett lågt kultryck, åtminstone med enkelaxlad husvagn. Jag lastar så mycket som möjligt längst fram i min husvagn annars blir det lätt lite svajigt.
 
  • Gilla
GoForIt
  • Laddar…
En sak att tänka på också tror jag är däcken på släpet, att de har rätt lufttryck och belastningsindex. En gång snålade jag och köpte regummerade däck till släpet och upplevde att det blev rätt ostadigt och svajigt, trots att det sägs att man kollar stommarna så de är i gott skick.
 
Drar enkelaxlad husvagn med SAAB 9-5, och var vid vår första sväng med vagnen med om en liknade händelse där husvagnen börjar pendla i sidled.. (får fortfarande rysningar på minnet).

Lösningen heter styvare bakfjädrar och bredare bakdäck, i kombination med bra kultryck.
 
Eftersom facit inte finns är det kanske onödigt att spekulera, men om jag skulle dra samma ekipage en gång till skulle jag garanterat börja med att säkerställa korrekt kultryck.

Oroar man sig för att hela dragbalken håller på att lossna kanske det också är en bra ände att börja i.....

När detta är klart skulle jag kanske fundera över hur mycket för tungt jag lastat och skicket på stötdämpare på dragbilen. Övrigt föreslår jag är sekundärt.

Jag har haft början till vobbel på väg ner för Vårby backe i södra stockholm (ja, det är där hästläp etc brukar hamna i en hög i slutet på nedförsbacken, vid sidan av vägen). Då hade jag drygt 3500kg på kroken bakom en Jeep och där är min slutsats att det berodde på för lågt kultryck (körde jord, för jämnt lastad) i kombo med att det går lite för fort i nedförslutet (och bilen drar inte släpet som på plan mark). Eftersom jag kände detta tidigt gick det bra att med lätt broms få ned farten och sedan var problemet borta.

Utöver det har jag aldrig råkat ut för detta, så receptet med lagom överlast och korrekt kultryck verkar fungera på de flesta kombinationer av släp och bil.

Jag har sett flera ekipage med vobbel på motorvägen här utanför och i samtliga fall har det handlat om felaktigt kultryck. En av dessa landade i diket precis framför mig.
 
Hämtade en Volvo 140’a med en bil som fick dra 1300kg, vagnen tror jag fick lasta 1300kg, och skulle åka många mil, 90mil, det ville också Vobbla i runt 70-80kmh, som bara ökade, men släpper gasen och håller emot så funkade, och i bagaget på Volvon låg även en B18, tur det var mörkt..;)

Även husvagnen, är 2008 Adria som är tung bak med lätt kultryck, den tippar bakåt om stödhjulet är lite för högt upp, sitter cykelställ bak på den, samt tomt med vatten och gas som finns långt fram i vagnen, på den gör det under att lägga stora tunga tältet längst fram och full gastub mm.
 
"Sugeffekten" kan ge negativt kultryck från viss hastighet och uppåt. Något som är svårt att avgöra när man hänger på släpet innan start. Omöjligt att säga om så skedde i TS fall.....
 
T tompaah7503 skrev:
Var med om en ganska otäck sak ett tag sen.

Hjälpte en bekant att hämta en V70 lastad på ett boggiesläp som drogs av en 9-5:a. Efter 65-70 km/h började hela släpet att vobbla/kasta sidles och det ökade rejält för varje sekund som gick. Det var inte långt ifrån olycka, han lyckades dock sakta ner kontrollerat utan att få panik.

Jag var helt övertygad om att man endast får detta fenomen om man har negativt kultryck. Men vår bedömning vid avfärd var att den hade positivt kultryck då majoriteten av den lastade bilens längd var framför boggieaxlarna. Någon sanning lär inte komma fram.

Det jag undrar är ifall det kan finnas annat som orsakar vobbel/kast med släpvagnen än felaktigt kultryck? Exempelvis fel förhållande mellan dragbil och släpets totalvikt? Eller om vi helt enkelt missbedömt tyngdpunkten och ekipaget säkert haft negativt kultryck.

När jag kör släp själv är jag alltid väldigt noga med att lyfta i släpvagnshandsken för att försäkra mig om att det är där vikten ligger. Hade gärna vetat ifall det kan finnas annat som orsakar att släpet börjar kasta.
Om du överlastar släpen så kan den börja vobbla. I värsts fall kan släpen dra runt hela bilen.

Var släpen överlastad ?
 
En bekant som pluggade till maskiningenjör för massa år sedan hade ett projekt där de testade husvagnar i olika hastigheter och mätte kultrycket under färd. Minns inga exakta siffror men det visade sig att trots korrekt kultryck vid stillastående så blev det på grund av vindmotstånd negativt kultryck redan i ganska moderata hastigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.