16 057 läst · 118 svar
16k läst
118 svar
Orsak till släpvagns-kast?
Jag fick samma problem när jag hade en bmw kombi på boogie släp, ekipaget vobblade över 70km/h och problemet var att axeln på släpet var så långt fram på släpet, sen var bilen lastad med vinterhjul i bakluckan. Lastade om hjulen till dragbilen och körde fram bilen maximalt för att det inte skulle vobbla. Men garanterat har det varit för baktungtT tompaah7503 skrev:Var med om en ganska otäck sak ett tag sen.
Hjälpte en bekant att hämta en V70 lastad på ett boggiesläp som drogs av en 9-5:a. Efter 65-70 km/h började hela släpet att vobbla/kasta sidles och det ökade rejält för varje sekund som gick. Det var inte långt ifrån olycka, han lyckades dock sakta ner kontrollerat utan att få panik.
Jag var helt övertygad om att man endast får detta fenomen om man har negativt kultryck. Men vår bedömning vid avfärd var att den hade positivt kultryck då majoriteten av den lastade bilens längd var framför boggieaxlarna. Någon sanning lär inte komma fram.
Det jag undrar är ifall det kan finnas annat som orsakar vobbel/kast med släpvagnen än felaktigt kultryck? Exempelvis fel förhållande mellan dragbil och släpets totalvikt? Eller om vi helt enkelt missbedömt tyngdpunkten och ekipaget säkert haft negativt kultryck.
När jag kör släp själv är jag alltid väldigt noga med att lyfta i släpvagnshandsken för att försäkra mig om att det är där vikten ligger. Hade gärna vetat ifall det kan finnas annat som orsakar att släpet börjar kasta.
Förtält, tältpinnar, allt husgeråd, utemöbler, gasolflaskor, grill, sängkläder, all normal semesterpackning, kanske någon cykel och sällskapet som sen ska bo i husvagnen....ska du få plats med allt detta "bak i bilen" menar du?B Björn He Bergman skrev:
Förespråkar inte att överlasta husvagnen men att inte lasta något alls i den är en i princip omöjlig ekvation. Dessutom skulle det va sjukt drygt att packa ut o in allt husgeråd varje gång vagnen ska rulla.
Redigerat:
Stabilisatorkoppling och riktiga stötdämpare kan nog vara en mycket bra säkerhet om man måste göra en snabb undanmanöver med ett släp, annars så är det givetvis rätt lastning som gäller, för ganska många år sedan som man hade ett N-värde angivet i registreringsbeviset, det var en bra info om var lastens viktpunkt skulle ligga i förhållande till axeln.MathiasS skrev:Björn, jag tror det skulle vara bra om du slutade att ha 10000 åsikter om hur man ska köra släpvagn. Du har ju tidigare beskrivit att du ALDRIG KÖRT MED SLÄP, så hur i hela friden kan man då ha så många bestämda åsikter om hur det ska vara? Du har ju ärligt talat ingen aning alls.
En släpvagn går stabilt om den har lastats rätt. Det behövs ingen stabilisatorkoppling för det. Det skulle du veta om du någon gång kopplat ett släp till bilen (därmed inte sagt att en sådan koppling är dålig, men den löser inte grundproblemet).
Sverige ligger inte efter någon utveckling, vi prioriterar dock trafiksäkerhet annorlunda än många andra länder. Oavsett vad vi tycker om det får man ju säga att det ger rätt ok resultat iallafall.
Vänligen förstör inte en tråd till med ditt tempo-100-tjafs. Iallafall inte innan du kopplat ett 2000kg släp på bilen och lastat det fullt.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Så sent som i somras var det någon moderat som tog upp en debatt om höjd hastighetsbegränsning för släpvagnar, enligt samma regler som gäller i Tyskland sedan cirka 20 år tillbaka. Egentligen skulle höjd hastighetsbegränsning ha införts redan år 2006, men Vägverket/Trafikverket eller Transportstyrelsen hade tydligen inte det i åtanke just då.S sinuslinus skrev:
Med 100-gräns för personbil med en tillkopplad släpvagn kan man öka tempot för bilister som kör med släpvagn, så att de kör ungefär lika fort som övriga bilister som kan köra i en hastighet upp till cirka 130 km/tim (eller 80 mph). Fördelen med 100-gräns är ju att lastbilsförare som får köra i max 90 km/tim kan slippa ligga bakom en personbil med en släpvagn som sölar i cirka 75-80 km/tim. Lastbilsförare som försöker köra om andra fordon, då främst andra lastbilar, på en motorväg utgör ju en stor störning i motorvägstrafiken, det är redan nu på vissa motorvägssträckor förbud mot omkörning med tung lastbil.
Vissa har förespråkat att "Inga tunga lastbilar ska tillåtas köra i vänstra körfältet på en motorväg", det förutsätter tycker jag att hastighetsbegränsningen för personbil med en tillkopplad släpvagn höjs till 100 km/tim; det enda som behöver göras är ju att utrusta så många släpvagnar som möjligt med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare som krävs för att få köra släpvagnen i max 100.
Sen tycker jag personligen att hastighetsbegränsningen för semitrailer-lastbil borde kunna höjas från 80 till 90 km/tim, så att en semitrailer-lastbil kan hålla ungefär jämnt tempo med vanliga "släpfria" lastbilar som har 90-gräns - men en vanlig lastbil med en tillkopplad släpvagn borde däremot vara fortsatt begränsad till max 80 km/tim.
Är det inte släpvagn upp till 750kg som man skulle få köra i 100km/h med som i Finland?B Björn He Bergman skrev:Så sent som i somras var det någon moderat som tog upp en debatt om höjd hastighetsbegränsning för släpvagnar, enligt samma regler som gäller i Tyskland sedan cirka 20 år tillbaka. Egentligen skulle höjd hastighetsbegränsning ha införts redan år 2006, men Vägverket/Trafikverket eller Transportstyrelsen hade tydligen inte det i åtanke just då.
Med 100-gräns för personbil med en tillkopplad släpvagn kan man öka tempot för bilister som kör med släpvagn, så att de kör ungefär lika fort som övriga bilister som kan köra i en hastighet upp till cirka 130 km/tim (eller 80 mph). Fördelen med 100-gräns är ju att lastbilsförare som får köra i max 90 km/tim kan slippa ligga bakom en personbil med en släpvagn som sölar i cirka 75-80 km/tim. Lastbilsförare som försöker köra om andra fordon, då främst andra lastbilar, på en motorväg utgör ju en stor störning i motorvägstrafiken, det är redan nu på vissa motorvägssträckor förbud mot omkörning med tung lastbil.
Vissa har förespråkat att "Inga tunga lastbilar ska tillåtas köra i vänstra körfältet på en motorväg", det förutsätter tycker jag att hastighetsbegränsningen för personbil med en tillkopplad släpvagn höjs till 100 km/tim; det enda som behöver göras är ju att utrusta så många släpvagnar som möjligt med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare som krävs för att få köra släpvagnen i max 100.
Sen tycker jag personligen att hastighetsbegränsningen för semitrailer-lastbil borde kunna höjas från 80 till 90 km/tim, så att en semitrailer-lastbil kan hålla ungefär jämnt tempo med vanliga "släpfria" lastbilar som har 90-gräns - men en vanlig lastbil med en tillkopplad släpvagn borde däremot vara fortsatt begränsad till max 80 km/tim.
Medlem
· Blekinge
· 10 590 inlägg
Jag bjuder på en annan förklaring. När jag svetsade ihop ett cykelsläp för 50 år sedan så wobblade det enormt vid första provturen. Felet visade sig vara felaktigt toe-in. Istället för en vanlig toe-in hade kärran toe-out, eller negativ toe-on. Kommer inte ihåg vem som tipsade mig om detta.
Jag rättade till detta och sedan låg kärran på vägen som fastklistrad.
Jag rättade till detta och sedan låg kärran på vägen som fastklistrad.
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Jag vet inte om Tempo100 gäller för släpvagnar med totalvikt upp till 750 kg, som normalt inte är bromsade, men enligt Tysklands villkor för Tempo100 måste en släpvagn vara bromsad samt försedd med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare, och ha däck som är högst 6 år (eller nyare), och dragbilen måste i sin tur vara utrustad med ABS och får INTE överstiga 3,5 ton i totalvikt; om en bil med en tillkopplad släpvagn inte följer samtliga villkor för Tempo100 så är bilen fortsatt begränsad till högst 80 km/tim.J J-banan skrev:
Om dessa nämnda villkor gäller i Tyskland för att få köra en bil med en släpvagn i max 100 km/tim så borde även Sverige såväl som övriga EU ha likadana regler för släpvagn, men Sverige som (hittills) aldrig infört Tempo 100 är tydligen ett U-land jämfört med Tyskland; Sverige har inte ens byggt höghastighetsjärnväg som man har gjort i Japan, eller nu främst China.
Angående släpvagnar med totalvikt högst 750 kg så är en bil med en sådan släpvagn begränsad till antingen 80 eller enbart 40 km/tim, beroende på omständigheterna. En släpvagn med totalvikt högst 750 kg behöver, till skillnad från en tyngre släpvagn, inte vara försedd med effektiva bromsar manövrerbara via dragbilens bromspedal. En bil med en tillkopplad icke-bromsad släpvagn får köras i högst 80 km/tim om släpvagnen har en totalvikt, eller i olastat tillstånd en tjänstevikt, av högst hälften av bilens tjänstevikt - men om den är högre än hälften av bilens tjänstevikt så är bilen begränsad till enbart 40 km/tim (och då får bilen inte köras på motorväg och motortrafikled).
2021 var det en centerpartistB Björn He Bergman skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...d-maxfart-for-personbil-med-husvagn_h9023523/
Medlem
· Stockholms län
· 269 inlägg
Enligt gällande svenska trafikregler får en bil med en tillkopplad släpvagn inte köras fortare än 80 km/tim men bilister kör fortare än 80 med släpvagn ändå... En del bilister som kört i 110 km/tim på en 110-motorväg har t.o.m. körts om av en annan bilist som haft tillkopplad släpvagn och då kört minst cirka 115-120 km/tim - med en tillkopplad släpvagn, trots att bilisten med släpvagn är begränsad till högst 80. Jag såg i ett avsnitt av TV-programmet "Vägens hjältar" att det var någon bilist som kraschade med sin släpvagn på Nynäsvägen då han försökte köra om en lastbil med släpvagn tillkopplad, och då måste ha kört i cirka 110 km/tim, och släpvagnen började vobbla så att han kraschade - och orsaken till vobblandet kan ha varit att släpvagnen kanske saknade stabilisatorkoppling? Hade släpvagnen haft stabilisatorkoppling så hade släpvagnen kanske inte haft lika stor risk för att vobbla i en hastighet av 100-110 km/tim???Fairlane skrev:
Det är kanske inte så många släpvagnar i Sverige, jämfört med i Tyskland, som är försedda med stabilisatorkoppling, då är det väl inte så konstigt om Sverige har fler släpvagnsolyckor som vobblanden än Tyskland...