20 787 läst · 176 svar
21k läst
176 svar
Orsak till släpvagns-kast?
Hejsan, Dette er Absolut for lidt kugletryk, altid dette, Problem , hvis inte kugle trykket er nok
Hellerer for mycket kugletryk end for lidt. ALTID
mvh Leif
Hellerer for mycket kugletryk end for lidt. ALTID
mvh Leif
När jag började bygga körde jag mycket virke med en Suzuki 413 som dragbil. Kombon långt virke på släpet, konstant överlass och extremt kort dragbil innebar att den nästan wobblade mer än den gick rakt när man kom över 65 km/h. I det här fallet var nog längden på lasset det största problemet. Med tiden utvecklade jag en extremt känslig rumpa som sa till mig när det var dags att slå av på farten.
Jag tror inte det är något tekniskt fel utan ni har lastat för mycket eller med fel tyngdpunkt.
Jag tror inte det är något tekniskt fel utan ni har lastat för mycket eller med fel tyngdpunkt.
Jag hörde för ett antal år sedan en radiointervju med Ruben Börjesson, f.d. trafikpolis, jobbar på Teknikens Värld o.s.v. Han berättade att det är vanligt att Stockholmare som är ovana med att köra husvagn kör av mellan Nyköping och Norrköping.
De startar från Stockholm i 75-80 km/h och det går bra. När de passerar Nyköping så har de ökat till 80-85 km/h och det går fortfarande bra. Men i nerförsbackarna kring Kolmården så har de blivit kaxiga och låter farten rulla upp till 90 km/h. Helt plötsligt så förvandlas husvagnens positiva kultryck till negativt och de hamnar i diket.
De startar från Stockholm i 75-80 km/h och det går bra. När de passerar Nyköping så har de ökat till 80-85 km/h och det går fortfarande bra. Men i nerförsbackarna kring Kolmården så har de blivit kaxiga och låter farten rulla upp till 90 km/h. Helt plötsligt så förvandlas husvagnens positiva kultryck till negativt och de hamnar i diket.
Det ekipaget kan aldrig ha varit lagligt?
Jag har råkat ut för skapligt vobbel en gång, då drog jag en 240 bakom en S70, det var precis på gränsen till lagligt då det var en nedreggad kärra jag hyrde.
Problemet för min del var som många skriver i tråden, taskiga dämpare bak på bilen samt att hyrfirman hade snålat på däck till kärran, normalt sitter det C-däck på såna kärror med extra stark sidostomme.
Det satt däck som precis var godkända för vikten och knappast nåt känt märke heller.
Tillsammans gav det läskiga effekter över 80km/h.
Har dragit ett flertal bilar på släp sen dess och man lär sig av sina misstag
Jag har råkat ut för skapligt vobbel en gång, då drog jag en 240 bakom en S70, det var precis på gränsen till lagligt då det var en nedreggad kärra jag hyrde.
Problemet för min del var som många skriver i tråden, taskiga dämpare bak på bilen samt att hyrfirman hade snålat på däck till kärran, normalt sitter det C-däck på såna kärror med extra stark sidostomme.
Det satt däck som precis var godkända för vikten och knappast nåt känt märke heller.
Tillsammans gav det läskiga effekter över 80km/h.
Har dragit ett flertal bilar på släp sen dess och man lär sig av sina misstag
T tompaah7503 skrev:Var med om en ganska otäck sak ett tag sen.
Hjälpte en bekant att hämta en V70 lastad på ett boggiesläp som drogs av en 9-5:a. Efter 65-70 km/h började hela släpet att vobbla/kasta sidles och det ökade rejält för varje sekund som gick. Det var inte långt ifrån olycka, han lyckades dock sakta ner kontrollerat utan att få panik.
Jag var helt övertygad om att man endast får detta fenomen om man har negativt kultryck. Men vår bedömning vid avfärd var att den hade positivt kultryck då majoriteten av den lastade bilens längd var framför boggieaxlarna. Någon sanning lär inte komma fram.
Det jag undrar är ifall det kan finnas annat som orsakar vobbel/kast med släpvagnen än felaktigt kultryck? Exempelvis fel förhållande mellan dragbil och släpets totalvikt? Eller om vi helt enkelt missbedömt tyngdpunkten och ekipaget säkert haft negativt kultryck.
När jag kör släp själv är jag alltid väldigt noga med att lyfta i släpvagnshandsken för att försäkra mig om att det är där vikten ligger. Hade gärna vetat ifall det kan finnas annat som orsakar att släpet börjar kasta.
Åkte några år med en husvagn vi köpt utan att tänka på saken, tält mm låg där det alltid legat.
Besiktade en gång och bilprovningsmannen påpekade "du har nog lite högt kultryck"
Det var dock inget som syntes eller kändes på bilen.
Åkte hem o kollade, 160 kg. Lastade om till rekommenderade 70 kg, tex tältet från gasolkoferten till golvet mitt över axeln.
Vi han knappt lämna byn förens jag kände att nått inte var bra, typ som att vagnen lyfte bilen bak när det gungade, stannade och flyttade tillbaka grejerna, och vi åkte vidare med det i 15 år till med 3 olika bilar.
Besiktade en gång och bilprovningsmannen påpekade "du har nog lite högt kultryck"
Det var dock inget som syntes eller kändes på bilen.
Åkte hem o kollade, 160 kg. Lastade om till rekommenderade 70 kg, tex tältet från gasolkoferten till golvet mitt över axeln.
Vi han knappt lämna byn förens jag kände att nått inte var bra, typ som att vagnen lyfte bilen bak när det gungade, stannade och flyttade tillbaka grejerna, och vi åkte vidare med det i 15 år till med 3 olika bilar.
Ja har haft mer ålade tendenser med "boggie" dubbelaxelsläp än enkelaxelsläp utanför idiotlastningar som förklaring. 3 axelsläp har jag aldrig haft några bekymmer med. gått som tåget
Det roliga är att ju längre släp destu lättare är det att backa med (förutom att se vart de slutar då...)
Buslätt släp att hantera =
Det roliga är att ju längre släp destu lättare är det att backa med (förutom att se vart de slutar då...)
Buslätt släp att hantera =

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns en del filmer som visar detta. Om självsvängningsfrekvensen för släpet eller kombinationen sjunker ner mot frekvensen för störningar som blir när man kör så uppkommer wobbel. Höja störningsfrekvensen gör man genom att köra fortare. Höja självsvängningsfrekvensen kan man göra med lasten närmare bilen, vilket leder till högre kultryck, lasten mer samlad i längdled och breddled, högre lufttryck i däck i bil eller släp, fjärdring med högre fjäderkonstant framför allt bak, alltså hårdare (Citroens gasfjädring ökar konstanten med högre kultryck), bättre stötdämpare på bil och släp, inga glapp, mindre massa på släpet, exempelvis. Ett sätt om det är ett fordon är att spänna ner fordonet så att inte det i sig fjädrar. Det finns givetvis ingen abrubt, digital, enbitsomställning just när kultrycket skiftar till negativ, utan det är kontinuerliga variabler.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Är det vanligt förekommande att släpvagnar börjar kasta sig i sidled, eller vobbla som det kallas, i högre hastigheter?
Det verkar inte vara lika vanligt förekommande i Tyskland, troligen för att släpvagnar i Tyskland numera har försetts med stabilisatorkoppling som minimerar risken för släpvagnen att svaja i sidled. Men de flesta släpvagnar i Sverige verkar väl inte ha blivit utrustade med stabilisatorkoppling, eftersom Sverige tydligen är ett U-land i jämförelse med Tyskland och Stirbritannien; Sverige har ju inte ens höghastighetstågbana som Japan har, och nu även China.
I Tyskland är det t.o.m. tillåtet på vissa villkor att köra en bil med en tillkopplad släpvagn i högst 100 km/tim, till skillnad från Sverige som (hittills åtminstone) aldrig höjt hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn - men så sent som i somras började man att debattera om att höja hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn till 100 km/tim, delvis för att det är 100-gräns i främst Tyskland men främst för att man vill kunna höja tempot för bilister som kör med en husvagn som för närvarande inte får köra fortare än 80 km/tim (ens med 100-certifikat eftersom inga 100-certifikat blivit giltiga i Sverige hittills).
Det verkar inte vara lika vanligt förekommande i Tyskland, troligen för att släpvagnar i Tyskland numera har försetts med stabilisatorkoppling som minimerar risken för släpvagnen att svaja i sidled. Men de flesta släpvagnar i Sverige verkar väl inte ha blivit utrustade med stabilisatorkoppling, eftersom Sverige tydligen är ett U-land i jämförelse med Tyskland och Stirbritannien; Sverige har ju inte ens höghastighetstågbana som Japan har, och nu även China.
I Tyskland är det t.o.m. tillåtet på vissa villkor att köra en bil med en tillkopplad släpvagn i högst 100 km/tim, till skillnad från Sverige som (hittills åtminstone) aldrig höjt hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn - men så sent som i somras började man att debattera om att höja hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn till 100 km/tim, delvis för att det är 100-gräns i främst Tyskland men främst för att man vill kunna höja tempot för bilister som kör med en husvagn som för närvarande inte får köra fortare än 80 km/tim (ens med 100-certifikat eftersom inga 100-certifikat blivit giltiga i Sverige hittills).
Redigerat:
Jodå, släpvagnshastigheten har höjts. Den var 70km/h när jag tog mitt körkort, men 80km/h när jag uppgraderade till BE.
Då jag kör runt 22 mil motorväg dagligen senaste åren. Så kan jag lugnt säga att jag såg vobblande släpvagnar typ varje vecka. Sänka farten eller lasta om släpvagnen är de rätta lösningarna. Men tvåaxliga släpvagnar är nästan omöjliga att få i vobbling.
Då jag kör runt 22 mil motorväg dagligen senaste åren. Så kan jag lugnt säga att jag såg vobblande släpvagnar typ varje vecka. Sänka farten eller lasta om släpvagnen är de rätta lösningarna. Men tvåaxliga släpvagnar är nästan omöjliga att få i vobbling.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Hastighetsbegränsningen för motordrivet fordon med en tillkopplad släpvagn eller påhängsvagn, och för tung lastbil utan släpfordon, har varit högst 80 km/tim sedan 1995 då den höjdes från 70 km/tim, men varför fick man inte köra fortare än 70 med en släpvagn innan 1995? Var det för att man inte hade kommit på tillräckligt stabila släpvagnskopplingar förr i tiden och släpvagnar löpte därför stor risk att vobbla i högre hastighet?L Limpan4all skrev:Jodå, släpvagnshastigheten har höjts. Den var 70km/h när jag tog mitt körkort, men 80km/h när jag uppgraderade till BE.
Men jag menar, 80-gränsen har aldrig höjts i Sverige trots att man borde ha kunnat höja den.
Tyskland (smyg-)höjde hastighetsbegränsningen för personbil med en tillkopplad släpvagn till 100 km/tim sommaren 2004 eller 2005, i ett försök att försöka höja tempot för bilister som kör med en släpvagn, och det har visat sig att släpvagnar är trafiksäkra att köras i 100 km/tim i varje fall om de uppfyller villkoren för att få köras i högst 100. Men Sverige som är ett U-land ligger väldigt långt efter Tyskland eller Japan i sin tekniska utveckling.
100-certifikatet utfärdas dock inte för vilken släpvagn som helst, utan enbart till släpvagnar utrustade med stabilisatorkoppling och hydrauliska stötdämpare (som säkert de flesta husvagnar har numera) som är de huvudsakliga kriterierna för att få 100-certifikat. Ytterligare kriterier är att släpvagnen måste ha däck som är högst 6 år (eller nyare) och konstruerade för att klara en hastighet av 120 km/tim, dragbilen måste dessutom vara utrustad med ABS-bromsar och får inte ha en högre totalvikt än 3,5 ton.
Om en bil med en släpvagn inte uppfyller samtliga kriterier för att få köras 100 km/tim så är bilen fortsatt begränsad till 80 km/tim.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 378 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 378 inlägg
Mata inte trollet. 🫣L Limpan4all skrev:Jodå, släpvagnshastigheten har höjts. Den var 70km/h när jag tog mitt körkort, men 80km/h när jag uppgraderade till BE.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 336 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 336 inlägg
Det bästa vore att ha stabilisatorkoppling till så många släpvagnar som möjligt, med en sån kan risken för släpvagnen att svaja i sidled minimeras betydligt, men det verkar vara relativt få släpvagnar i Sverige, jämfört med i Tyskland, som är utrustade med sådan.L Limpan4all skrev:Jodå, släpvagnshastigheten har höjts. Den var 70km/h när jag tog mitt körkort, men 80km/h när jag uppgraderade till BE.
Om släpvagnar hade varit utrustade med stabilisatorkoppling (och hydrauliska stötdämpare) så hade det funnits större utrymme för en höjning av hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn till 100 km/tim, det är redan tillåtet på särskilda villkor att köra max 100 med en släpvagn i Tyskland, men Sverige ligger tydligen väldigt mycket efter i utvecklingen. Sverige har ju inte ens höghastighetsjärnväg som Japan har haft sedan omkring 1985, japanerna borde ha byggt upp ett nät av Shinkansen-tågbanor i Skandinavien när de ändå byggde det i sitt eget hemland.
Lastar man rätt behövs det inte någon stabiliserande koppling så det hade varit bättre att åtgärda grundproblemet (felaktiga kunskaper hos dom som kör) än att försöka lösa det när det redan skitigt sig.B Björn He Bergman skrev:Det bästa vore att ha stabilisatorkoppling till så många släpvagnar som möjligt, med en sån kan risken för släpvagnen att svaja i sidled minimeras betydligt, men det verkar vara relativt få släpvagnar i Sverige, jämfört med i Tyskland, som är utrustade med sådan.
Om släpvagnar hade varit utrustade med stabilisatorkoppling (och hydrauliska stötdämpare) så hade det funnits större utrymme för en höjning av hastighetsbegränsningen för bil med en släpvagn till 100 km/tim, det är redan tillåtet på särskilda villkor att köra max 100 med en släpvagn i Tyskland, men Sverige ligger tydligen väldigt mycket efter i utvecklingen. Sverige har ju inte ens höghastighetsjärnväg som Japan har haft sedan omkring 1985, japanerna borde ha byggt upp ett nät av Shinkansen-tågbanor i Skandinavien när de ändå byggde det i sitt eget hemland.