20 467 läst · 176 svar
20k läst
176 svar
Orsak till släpvagns-kast?
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 312 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 312 inlägg
Högre hastighet för lastbil kan ändå ha fördelen att godstransporter kan gå snabbare...Andreas_kalmar skrev:
Om Japan tillåter tung lastbil - med totalvikt högre än 3,5 ton men högst 8 ton - att köras i högst 100 km/tim så borde Japan och EU ha en gemensam standard, att lastbil med totalvikt över 3,5 ton och högst 8 ton får framföras i en hastighet högst 100 km/tim (eller 62 engelska miles/tim; det är redan tillåtet i Storbritannien att köra lastbil med totalvikt högre än 3,5 men högst 7,5 ton i högst 70 miles/timme = cirka 112,66 kmph).
Lastbilar med högre totalvikt än 8 ton, eller annars med tillkopplad släpvagn, får dock inte köras fortare än 80 km/tim - men Japan gjorde en lagändring från och med 1 april 2024 då hastighetsbegränsningen för lastbil med totalvikt över 8 ton höjdes till 90 km/tim; dock gäller 90-gränsen enbart på motorväg, på vanlig landsväg eller en icke-mötesfri motortrafikled är det däremot inte tillåtet, ens för personbilar, att köra fortare än 70 km/tim. Japan har ett särskilt system med hastighetsbegränsningar, där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim på motortrafikled som saknar mötesseparering och i de flesta fall 40 km/tim inom tätbebyggelse; på motorväg och mötesfri motortrafikled kan hastighetsbegränsningen vara upp till 120 km/tim, men bussar med totalvikt över 3,5 ton och lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton men högst 8 ton får inte köras fortare än 100, och motorfordon med tillkopplad släpvagn är hastighetsbegränsat till 80.
Som tidigare sagt, det är egentligen inte själva lastbilen utan säkerhet, vägar, miljö som politiskt avgör detta. Det är ju samma med körkortsålder, hastighet generellt på vägar osv.
Men lastbilar har stort massa och stort krockvåld , bränsleförbrukning och miljö slår hårdare på lastbilar. Jag tycker det är klokt att ha maxhastighet på 80. Snarare borde vi för miljön sänka hastighet på våra vägar.
Men lastbilar har stort massa och stort krockvåld , bränsleförbrukning och miljö slår hårdare på lastbilar. Jag tycker det är klokt att ha maxhastighet på 80. Snarare borde vi för miljön sänka hastighet på våra vägar.
Japan tillåter också att man kör på vänster sida ...B Björn He Bergman skrev:Högre hastighet för lastbil kan ändå ha fördelen att godstransporter kan gå snabbare...
Om Japan tillåter tung lastbil - med totalvikt högre än 3,5 ton men högst 8 ton - att köras i högst 100 km/tim så borde Japan och EU ha en gemensam standard, att lastbil med totalvikt över 3,5 ton och högst 8 ton får framföras i en hastighet högst 100 km/tim (eller 62 engelska miles/tim; det är redan tillåtet i Storbritannien att köra lastbil med totalvikt högre än 3,5 men högst 7,5 ton i högst 70 miles/timme = cirka 112,66 kmph).
Lastbilar med högre totalvikt än 8 ton, eller annars med tillkopplad släpvagn, får dock inte köras fortare än 80 km/tim - men Japan gjorde en lagändring från och med 1 april 2024 då hastighetsbegränsningen för lastbil med totalvikt över 8 ton höjdes till 90 km/tim; dock gäller 90-gränsen enbart på motorväg, på vanlig landsväg eller en icke-mötesfri motortrafikled är det däremot inte tillåtet, ens för personbilar, att köra fortare än 70 km/tim. Japan har ett särskilt system med hastighetsbegränsningar, där högsta tillåtna hastigheten är 70 km/tim på motortrafikled som saknar mötesseparering och i de flesta fall 40 km/tim inom tätbebyggelse; på motorväg och mötesfri motortrafikled kan hastighetsbegränsningen vara upp till 120 km/tim, men bussar med totalvikt över 3,5 ton och lastbil med totalvikt högre än 3,5 ton men högst 8 ton får inte köras fortare än 100, och motorfordon med tillkopplad släpvagn är hastighetsbegränsat till 80.
Varför ska EU och Japan ha samma regler?
Tror du att det är vanligt med lastbilar mellan 3,4 och 8 ton som framförs både i Japan och i EU så det av den anledningen skulle vara bra med ett gemensamt regelverk?
Lastbilar under 8 ton är väl inte ens särskilt vanliga här?
Du verkar tro att alla beslut om vad som är tillåtet eller inte i olika länder baseras helt på säkerhet och drar konstiga slutsatser som att amerikanska lastbilar skulle vara säkrare... Tror du också att amerikanska förare är bättre än svenska eftersom de får köra med en högre promillehalt?
Har kört en Mustang -68 med bigblock motor (390) från Lund till Enköping på biltrailer .T tompaah7503 skrev:Var med om en ganska otäck sak ett tag sen.
Hjälpte en bekant att hämta en V70 lastad på ett boggiesläp som drogs av en 9-5:a. Efter 65-70 km/h började hela släpet att vobbla/kasta sidles och det ökade rejält för varje sekund som gick. Det var inte långt ifrån olycka, han lyckades dock sakta ner kontrollerat utan att få panik.
Jag var helt övertygad om att man endast får detta fenomen om man har negativt kultryck. Men vår bedömning vid avfärd var att den hade positivt kultryck då majoriteten av den lastade bilens längd var framför boggieaxlarna. Någon sanning lär inte komma fram.
Det jag undrar är ifall det kan finnas annat som orsakar vobbel/kast med släpvagnen än felaktigt kultryck? Exempelvis fel förhållande mellan dragbil och släpets totalvikt? Eller om vi helt enkelt missbedömt tyngdpunkten och ekipaget säkert haft negativt kultryck.
När jag kör släp själv är jag alltid väldigt noga med att lyfta i släpvagnshandsken för att försäkra mig om att det är där vikten ligger. Hade gärna vetat ifall det kan finnas annat som orsakar att släpet börjar kasta.
Dragbilen var en Volvo S60 🙄
Blev aldrig stoppad av polis 😬😀
Kollade aldrig kultryck , men det gick bra . Mustangen i färdriktningen .
Troligen för högt kultryck , kunde ej köra över 80 då började det wobbla (kontrollerbart)
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 312 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 312 inlägg
Även om man inte får köra en lastbil med tillkopplat släp i högre fart än 80 så kör lastbilsförare ganska ofta fortare än 80 ändå...J JohanLun skrev:Som tidigare sagt, det är egentligen inte själva lastbilen utan säkerhet, vägar, miljö som politiskt avgör detta. Det är ju samma med körkortsålder, hastighet generellt på vägar osv.
Men lastbilar har stort massa och stort krockvåld , bränsleförbrukning och miljö slår hårdare på lastbilar. Jag tycker det är klokt att ha maxhastighet på 80. Snarare borde vi för miljön sänka hastighet på våra vägar.
Såvitt jag vet så är det tillåtet i Belgien att köra tung lastbil i högst 90 km/tim; skillnaden mellan Belgien och Sverige är att 90-gränsen i Belgien gäller även lastbil med tillkopplat släp.
Tung lastbil med vanlig släpvagn borde kanske fortsatt vara begränsad till högst 80 km/tim men hastighetsbegränsningen för en så kallad semilastbil (tung dragbil med en så kallad semitrailer påkopplad baktill) borde man däremot kunna höja till 90 km/tim. En tung lastbil kan ju ändå tekniskt sett köras upp till 90 km/tim om den nu är utrustad med fartspärr som hindrar fordonet att uppnå en hastighet över 90.
I Storbritannien verkar hastighetsbegränsningen för tung lastbil och tung buss vara cirka 96,6 km/tim = 60 engelska miles/tim. Dock kan lastbilar tekniskt sett inte köras fortare än 90 km/tim = cirka 55,924 miles/tim, eftersom Europa har en gemensam standard, att tung lastbil ska vara utrustad med fartspärr som hindrar fordonet att uppnå en fart över 90 kmph.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 312 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 312 inlägg
Är lastbilar med totalvikt mellan 3,5 och 8,0 ton ovanliga i Europa? Jaha, men då måste väl det bero på att man generellt sett kör större lastfordon i Europa än i Japan...Fairlane skrev:
Japan tillåter också att man kör på vänster sida ...
Varför ska EU och Japan ha samma regler?
Tror du att det är vanligt med lastbilar mellan 3,4 och 8 ton som framförs både i Japan och i EU så det av den anledningen skulle vara bra med ett gemensamt regelverk?
Lastbilar under 8 ton är väl inte ens särskilt vanliga här?
Du verkar tro att alla beslut om vad som är tillåtet eller inte i olika länder baseras helt på säkerhet och drar konstiga slutsatser som att amerikanska lastbilar skulle vara säkrare... Tror du också att amerikanska förare är bättre än svenska eftersom de får köra med en högre promillehalt?
Sen är "tillåta" kanske inte korrekt ord i sammanhang som detta. Japan tillåter inte, utan påbjuder snarare, fordon att framföras på vänstra sidan av vägen (i färdriktningen). Även om inte Japan var brittisk koloni så var det dock såvitt jag förstår brittiska ingenjörer som byggde upp vägar och järnvägar i Japan och Thailand och av den orsaken introducerades tydligen brittiska trafikregler som var just vänstertrafik.
Angående alkohol så undrar jag varför inte bara hela Europa har en gemensam gräns för rattfylleri som går vid en femtedels (0,2) promille. Det verkar bara vara Sverige som har den gränsen, i vissa länder är det t.o.m. 0-tolerans mot alkohol i blodet under körning.
Enligt Wikipedia (plus referenser på wiki) har de flesta EU-länder, inkl. vårt grannland Finland, en gräns av en halv (0,5) promille, så har man exempelvis en tredjedels (0,333333...) promille alkohol i kroppen vid körning så kan man straffas för rattfylleri i Sverige och Norge men däremot inte i Tyskland, Finland, Frankrike, Storbritannien, m.fl.
Sen angående lastbilar: Varför tillverkar amerikanska fordonstillverkare än idag "traditionella lastbilar" - med motorhuv framför förarhytten, till skillnad från i Europa och Japan där man tillverkar lastbilar utan motorhuv och istället med förarhytt ovanpå motorrummet?
Jag hörde nånstans att lastbil med motorhuv kan vara säkrare, eftersom motorhuven kan fungera som ett krockskydd vid eventuell olycka, då är väl "amerikansk lastbil" i viss mån säkrare?
Jag har läst att amerikanska lastbilar, även med tillkopplad trailer, får köras i upp till cirka 100 km/tim (eller cirka 65 engelska miles/tim) på motorvägar, men amerikanska motorvägar är kanske utformade på ett sånt sätt att det är säkert att köra där i cirka 100 km/tim - även med tung lastbil?
Varför är det konstigt att olika länder har olika lagar?B Björn He Bergman skrev:Är lastbilar med totalvikt mellan 3,5 och 8,0 ton ovanliga i Europa? Jaha, men då måste väl det bero på att man generellt sett kör större lastfordon i Europa än i Japan...
Sen är "tillåta" kanske inte korrekt ord i sammanhang som detta. Japan tillåter inte, utan påbjuder snarare, fordon att framföras på vänstra sidan av vägen (i färdriktningen). Även om inte Japan var brittisk koloni så var det dock såvitt jag förstår brittiska ingenjörer som byggde upp vägar och järnvägar i Japan och Thailand och av den orsaken introducerades tydligen brittiska trafikregler som var just vänstertrafik.
Angående alkohol så undrar jag varför inte bara hela Europa har en gemensam gräns för rattfylleri som går vid en femtedels (0,2) promille. Det verkar bara vara Sverige som har den gränsen, i vissa länder är det t.o.m. 0-tolerans mot alkohol i blodet under körning.
Enligt Wikipedia (plus referenser på wiki) har de flesta EU-länder, inkl. vårt grannland Finland, en gräns av en halv (0,5) promille, så har man exempelvis en tredjedels (0,333333...) promille alkohol i kroppen vid körning så kan man straffas för rattfylleri i Sverige och Norge men däremot inte i Tyskland, Finland, Frankrike, Storbritannien, m.fl.
Sen angående lastbilar: Varför tillverkar amerikanska fordonstillverkare än idag "traditionella lastbilar" - med motorhuv framför förarhytten, till skillnad från i Europa och Japan där man tillverkar lastbilar utan motorhuv och istället med förarhytt ovanpå motorrummet?
Jag hörde nånstans att lastbil med motorhuv kan vara säkrare, eftersom motorhuven kan fungera som ett krockskydd vid eventuell olycka, då är väl "amerikansk lastbil" i viss mån säkrare?
Jag har läst att amerikanska lastbilar, även med tillkopplad trailer, får köras i upp till cirka 100 km/tim (eller cirka 65 engelska miles/tim) på motorvägar, men amerikanska motorvägar är kanske utformade på ett sånt sätt att det är säkert att köra där i cirka 100 km/tim - även med tung lastbil?
Olika familjer har olika regler också, är det också märkligt?
Det är en massa olika saker som väger in, inte minst historiska. Historiska skäl verkar iofs inte som en sak du förstår alls. Det blir ju rätt tydligt när du ifrågasätter historiska avvägningar för hur vägar byggts etc.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 312 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 312 inlägg
Har USA verkligen mer lastbilsolyckor än Europa, just för att USA tillåter tunga lastbilar att köras i cirka 100 km/tim (eller 65 engelska miles/timme)?Fairlane skrev:
Varför är det konstigt att olika länder har olika lagar?
Olika familjer har olika regler också, är det också märkligt?
Det är en massa olika saker som väger in, inte minst historiska. Historiska skäl verkar iofs inte som en sak du förstår alls. Det blir ju rätt tydligt när du ifrågasätter historiska avvägningar för hur vägar byggts etc.
Dock tillåter inte alla motorvägar 100 km/tim utan det finns motorvägar där hastighetsbegränsningen är så låg som högst 50 mph (cirka 80 kmph) eller 55 mph (cirka 89 kmph).
Kan man inte nöja sig med att det är olika länder med olika geografi, topologi och historia som då gett olika vägar och olika lagar. Jag tror förklaringen inte ligger i hur bilen är konstruerad, men tvärtom, tillverkarna har anpassat sig till lagar och förhållanden och för amerikanska förhållanden så fungerar deras bilar bra och tvärtom.B Björn He Bergman skrev:
Det blir lite som varför pratar de spanska i Spanien, skulle det inte vara bättre om de pratade engelska eller italienska?
Amerikanska lastbilar är INTE säkrare.B Björn He Bergman skrev:Är lastbilar med totalvikt mellan 3,5 och 8,0 ton ovanliga i Europa? Jaha, men då måste väl det bero på att man generellt sett kör större lastfordon i Europa än i Japan...
Sen är "tillåta" kanske inte korrekt ord i sammanhang som detta. Japan tillåter inte, utan påbjuder snarare, fordon att framföras på vänstra sidan av vägen (i färdriktningen). Även om inte Japan var brittisk koloni så var det dock såvitt jag förstår brittiska ingenjörer som byggde upp vägar och järnvägar i Japan och Thailand och av den orsaken introducerades tydligen brittiska trafikregler som var just vänstertrafik.
Angående alkohol så undrar jag varför inte bara hela Europa har en gemensam gräns för rattfylleri som går vid en femtedels (0,2) promille. Det verkar bara vara Sverige som har den gränsen, i vissa länder är det t.o.m. 0-tolerans mot alkohol i blodet under körning.
Enligt Wikipedia (plus referenser på wiki) har de flesta EU-länder, inkl. vårt grannland Finland, en gräns av en halv (0,5) promille, så har man exempelvis en tredjedels (0,333333...) promille alkohol i kroppen vid körning så kan man straffas för rattfylleri i Sverige och Norge men däremot inte i Tyskland, Finland, Frankrike, Storbritannien, m.fl.
Sen angående lastbilar: Varför tillverkar amerikanska fordonstillverkare än idag "traditionella lastbilar" - med motorhuv framför förarhytten, till skillnad från i Europa och Japan där man tillverkar lastbilar utan motorhuv och istället med förarhytt ovanpå motorrummet?
Jag hörde nånstans att lastbil med motorhuv kan vara säkrare, eftersom motorhuven kan fungera som ett krockskydd vid eventuell olycka, då är väl "amerikansk lastbil" i viss mån säkrare?
Jag har läst att amerikanska lastbilar, även med tillkopplad trailer, får köras i upp till cirka 100 km/tim (eller cirka 65 engelska miles/tim) på motorvägar, men amerikanska motorvägar är kanske utformade på ett sånt sätt att det är säkert att köra där i cirka 100 km/tim - även med tung lastbil?
Ja det finns potential för bättre krocksäkerhet om man har en längre struktur som deformeras på ett kontrollerat sätt men då måste man medvetet ha designat det så också. Längre
Till råga på allt så är motorn en stor metallklump som inte är deformerbar. Har man en sådan framför sig krävs det att man lägger mycket möda på att designa så att den flyttas åt rätt håll vid en krock. Typiskt vill man ha den bakåt/nedåt och inte rakt bakåt så att den mosar passagerarutrymmet.
Jämfört med svensk/europeiskt utvecklade lastbilar så är de amerikanska rena stenåldersmaskinerna.
Du extrapolerar hejvilt när du snabbt går från hörsägen till konstateranden.
Vad andra länder har på sina hastighetsskyltar behöver inte ha ett jota med om de har bättre eller sämre säkerhet att göra.
Det kan snarare bara handla om historia och enskilda tjänstemän och politikers inflytande.
B
Björn He Bergman
Bannad
· Stockholms län
· 312 inlägg
Björn He Bergman
Bannad
- Stockholms län
- 312 inlägg
USA borde kanske sluta tillverka "traditionella" lastbilar med motorhuv och hellre tillverka såna som tillverkas i Europa och Japan, alltså lastbilar utan motorhuv och istället med förarhytt ovanpå motorrummet?S Stuff skrev:Amerikanska lastbilar är INTE säkrare.
Ja det finns potential för bättre krocksäkerhet om man har en längre struktur som deformeras på ett kontrollerat sätt men då måste man medvetet ha designat det så också. Längre
Till råga på allt så är motorn en stor metallklump som inte är deformerbar. Har man en sådan framför sig krävs det att man lägger mycket möda på att designa så att den flyttas åt rätt håll vid en krock. Typiskt vill man ha den bakåt/nedåt och inte rakt bakåt så att den mosar passagerarutrymmet.
Jämfört med svensk/europeiskt utvecklade lastbilar så är de amerikanska rena stenåldersmaskinerna.
Du extrapolerar hejvilt när du snabbt går från hörsägen till konstateranden.
Vad andra länder har på sina hastighetsskyltar behöver inte ha ett jota med om de har bättre eller sämre säkerhet att göra.
Det kan snarare bara handla om historia och enskilda tjänstemän och politikers inflytande.
USA har annorlunda regler än Europa rörande fordonslängd, man begränsar lastutrymmets längd medan Europa begränsar total fordonslängd. Man har därför over there hållit kvar vid traditionella trailerdragare med motorhuv, bodel osv.
Ca 150 000 rapporterade olyckor med lastbilar varje år i USA.
Ca 5000 dödsolyckor med lastbilar/semi-trucks.
https://www.consumershield.com/articles/semi-truck-accidents-per-year
Ca 40 000 dödsolyckor totalt i trafiken.
Ca 5000 dödsolyckor med lastbilar/semi-trucks.
https://www.consumershield.com/articles/semi-truck-accidents-per-year
Ca 40 000 dödsolyckor totalt i trafiken.
Frambyggda bilar eller bilar med nos har båda sina för och nackdelar. Låt åkarna själva bestämma vilka bilar de vill ha, inte är hyttens placering avgörande för om ekipaget får 'släpvagnskast"B Björn He Bergman skrev:
Både Scania och Volvo har tillverkat oerhörda mängder med "nosbilar" varav åtskilliga fortfarande är i trafik på våra svenska vägar.