S Stefan1972 skrev:
En brottslig handling blir det först när det finns bevis för att syftet verkligen är att stjäla ström. Nu låter det mer som det har blivit nåt misstag nånstans och det leder ingenstans. Det är inte så att elbolaget automatiskt kommer att anmäla någon för stöld. Det brukliga är nog att man korrigerar skyndsamt och sen är det bra. Därför ser jag ingen anledning att "anmäla "något.
Vad bygger du detta på? Har du arbetat på ett nätbolag? Jag tror däremot inte de kommer vända sig mot nuvarande ägare om det är den som anmäler. Nätbolaget har såklart uppgifter till tidigare ägaren då den varit kund till nätbolaget fram till för en vecka sedan.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Vilka rättsfall? Ser inte varför det skulle vara ovanligt kraftiga skadestånd för energiavledning då preskriptionstiden bara är 2 år och skadan endast är ekonomisk och lätt att beräkna.
https://sverigesradio.se/artikel/6288141

Ett exempel.

Att få betala 38' för att spara 6' är väl upp till var och en att betrakta som kraftigt skadestånd eller ej. Just i ovanstående fall räddades personen av att brottet blivit preskriberat.

• Gilla
Gamlagrannen
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Vilka rättsfall? Ser inte varför det skulle vara ovanligt kraftiga skadestånd för energiavledning då preskriptionstiden bara är 2 år och skadan endast är ekonomisk och lätt att beräkna.
Det kommer att bli beräkningar som är svåra att bevisa, så det är inte så enkelt när det väl kommer till tingsrätten.
Var med om ett rättsfall där det sattes upp en extra mätare, efterom det fanns misstanke om strömavledning.
Efter en tids mätning så fanns det tillräckligt mycket fakta för att göra ett "tillslag".
Men när det kom till Tingsrätten så var det ändå svårt att bevisa den exakta mängden energi, och eftersom strömavledningen hade pågått såpass lång tid (minst 12år) så åberopades en ansenlig summa pengar.
Tingsrätten gick på åklagaren linje, att brottet är pågående så länge det sker, och alltså inte anslutat, och då börjar inte preskriptionstiden att ticka.
Hovrätten gjorde samma bedömning.
Men i HD så blev det ändrat, i och med att brottet inte klassades som "grovt", så blev den åtalade endast skyldig till att betala för den förbrukade energimängden under preskriptionstiden, så 2år.
Hade brottet klassats som grovt hade det blivit 10år, det var HD:s utlåtande.
En intressant utvikning av ärendet.
Som nätbolag så ser jag det som att TS har "rent mjöl i påsen", så det finns ingenting som gör honom skydlig till brott genom den anläggning han har övertagit, om han omedelbart vid upptäckt vidtar åtgärder.
Men vänta flera veckor till med att vidta åtgärder tycker jag känns lite märkligt?
Det är endast tidigare ägare som eventuellt kan komma att ställas till svars för detta, men det är upp till nätbolaget att ta ställning till, det är ingen enkel process att driva.

• Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Vad händer om TS informerar nätbolaget:
  1. Nätbolaget skickar en uppmaning till TS att genast åtgärda sin anläggning.
  2. Nätbolaget lämnar in en polisanmälan där både TS och tidigare ägare nämns.
  3. Om ett halvår eller så kallas TS och tidigare ägare till förhör hos polisen.
  4. Eventuellt åtal och skadestånd för den tidigare ägaren eller så läggs allt ner.
  5. TS får en faktura för den el som avletts under första månaden i huset.
Alternativet som är rimligare för de som inte jobbar åt ett nätbolag är att åtgärda felet och gå vidare med livet. Eventuellt kontaktar man tidigare ägare och säger att det är en bra idé om de betalar kostnaden för åtgärden.

Nätbolag fakturerar trots allt schablonförbrukning om deras elmätare går sönder så elen inte kan mätas.

• Gilla
GammelMan99 och 5 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Det kanske inte gäller privatbostad....

• Gilla
Lasse Hoby
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
En brottslig handling blir det först när det finns bevis för att syftet verkligen är att stjäla ström. Nu låter det mer som det har blivit nåt misstag nånstans och det leder ingenstans.
Nä, TS behöver nog inte oroa sig iallafall.
Men jag funderar på hur detta skulle kunna vara ett misstag. Skall i normala fall rätt mycket till för att "råka" koppla in sig före mätaren. Eventuella kopplingspunkter före mätaren skall ju om inte annat vara plomberade.

• Gilla
Uppner och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[länk]
Det är högst troligt denna händelse.
Intressant läsning, tack.

C cpalm skrev:
Nä, TS behöver nog inte oroa sig iallafall.
Men jag funderar på hur detta skulle kunna vara ett misstag. Skall i normala fall rätt mycket till för att "råka" koppla in sig före mätaren. Eventuella kopplingspunkter före mätaren skall ju om inte annat vara plomberade.
Och en märklig sak är ju att leva med denna "felkoppling" i 15år utan att märka det själv?
Nåja, märkligt - men kanske inte "bortom allt rimligt tvivel"?

Ett lite sidospår som jag nog skulle kolla är att den elmätare som man hittat inne i huset faktiskt är den som nätbolaget läser av. Många elmätare har trots allt flyttats ut på stolpar eller fasad nuförtiden.

Bör vara enkelt att jämföra mätarnumret med det som finns hos nätbolaget.

• Gilla
Ulltand och 17 till
  • Laddar…
C cotillion skrev:
Vad händer om TS informerar nätbolaget:
  1. Nätbolaget skickar en uppmaning till TS att genast åtgärda sin anläggning.
  2. Nätbolaget lämnar in en polisanmälan där både TS och tidigare ägare nämns.
  3. Om ett halvår eller så kallas TS och tidigare ägare till förhör hos polisen.
  4. Eventuellt åtal och skadestånd för den tidigare ägaren eller så läggs allt ner.
  5. TS får en faktura för den el som avletts under första månaden i huset.
Alternativet som är rimligare för de som inte jobbar åt ett nätbolag är att åtgärda felet och gå vidare med livet. Eventuellt kontaktar man tidigare ägare och säger att det är en bra idé om de betalar kostnaden för åtgärden.

Nätbolag fakturerar trots allt schablonförbrukning om deras elmätare går sönder så elen inte kan mätas.
Håller med dig till viss del, arbetsordningen blir dock lite annorlunda.
Det första som måste göras är att säkra bevis, genom att dokumentera/fotografera, och det kan både nätbolaget och polisen göra.
Det andra är att som nätbolag fundera på om det finns någon framgång i att driva ärendet i detta fall.
Jag skulle säga att man inte anser det troligt att nå framgång.
Huset har bytt ägare, och det historiska förbrukningsmönstret kan därmed ändras, och det blir svårt att få ett hållbart rättsfall av det.
Så jag skulle gissa på att man släpper det som nätbolag, troligvis blir det inte ens en polisanmälan.

Och, ja, är man inte så oroligt lagd så kan man bara fixa sin anläggning, och gå vidare i livet, ingen stor sak med det.
Däremot kan man behöva hjälp av både en elektriker och nätbolaget för att koppla om sin anläggning på ett elsäkert sätt (om man inte kommer åt sina egna servissäkringar).

Vet däremot inte hur TS skulle kunna få en faktura på en månads avledande av elförbrukning, det har ju bara gått en vecka?
Och nätbolaget kan inte heller veta nya ägaren förbrukningsmönster, så min gissning är att det blir noll kronor utöver det mätaren visar.

Men, det här är bara mina egna tankar, andra nätbolag kan naturligvis driva saken på ett annat sätt.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Jag hade ett liknande problem.
I samband med att ett förråd tog eld så upptäcktes att förrådet, och en vedbod var kopplad innan eltaren.
Det var en jäkla massa grävande innan vi hittade en skarvkontakt under mark som var dragen till förrådet.

Elföretaget var ganska coola med det, vi såg till att det blev kopplat korrekt och inga straffavgifter eller annat utgick men det var nog mest goodwill. Vedförrådet hade en vedklyv jag använt, förrådet hade ett element i en mindre del av förrådet.

Detta var kopplat av förr-förra ägaren men underhållet av förra ägaren som var min avlidna pappa.

Är man öppen och ärlig är det nog ok om nätägaren inte är rabiat, de var bara glada att hitta felet. De reparerade kabeln utan kostnad dessutom.

De hade nog inte förlorat många kWh på installationen.

Efteråt upptäckte jag dock att jag inte hade varmvatten längre så farsan hade dragit in en kabel till den. 🤣

• Haha
  • Gilla
TobbeP och 9 till
  • Laddar…

Misstänks ha stulit 33 000 kilowattimmar el: ”Skulle kontrollera antalet watt”​

Ett elskåp med flera varningsklistermärken och kablar anslutna. Skåpet är märkt "Elkopplare för produktionsanläggning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Foto: Polisens förundersökning

Själv hävdar mannen att han gjorde den olovliga kopplingen dagar före elbolagets besök, i syfte att mäta el från sin solkraftsanläggning. Tanken var att göra det i fem-tio minuter, men så fick han besök och glömde koppla tillbaka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEdmg0/man-i-degerfors-misstanks-ha-stulit-el-for-17000-kronor

• Haha
  • Gilla
spikplanka och 7 till
  • Laddar…
Vad är egentligen ålagd en fastighetsägare, typ novis mor på 80 år när det gäller hussystemets inkoppling till nätägaren?

Det är ju nätägare som s a s debiterar hur mycket energi som överförs.

H Hybro skrev:
Vad är egentligen ålagd en fastighetsägare, typ novis mor på 80 år när det gäller hus systemets i koppling till nätägaren?

Det är ju nätägare som s a s debiterar hur mycket energi som överförs.
Anläggningsägaren (även typ novis mor på 80 år) är ansvarig att ha koll på sin anläggning.

• Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.