80 563 läst · 187 svar
81k läst
187 svar
Olaglig elinstallation upptäckt efter husköp
Har observerat hur nätägaren i specifika fall monterat upp elmätarskåp utan mätare och driftsatt det utan mätning för de hade inte elmätare tillgänglig just då och inte tid. Så det drog säkert en stor villa i cirka en vecka helt gratis med deras goda minne.
Så troligen är det medvetna och långvariga eltjuvar de lägger krut på.
Så troligen är det medvetna och långvariga eltjuvar de lägger krut på.
Det ligger i sakens natur. Att förvänta sig total ärlighet och kunskap om defekter från säljaren är naivt. Därför finns Köparens ansvar, en flera tusen år gammal lag i olika kulturer. Egenansvar, helt enkelt, långt innan Curlingbratsen föddes.Henke1993 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad "Curlingbratsen" har att göra med ärlighet i försäljning. Självklart kan misstag förekomma, men att vara medvetet oärlig i ett hus- eller bilköp är bara småaktigt. När jag säljer något, ser jag till att lägga fram all information öppet. Det ger mig möjlighet att stå rakryggad efter affären, eftersom både säljaren och köparen kan känna sig nöjda. Detta är inte en fråga om generation, utan det handlar helt enkelt om hur ärlig eller oärlig en person väljer att vara.Intet skrev:
Jag kan förklara! Det handlar inte om den yngre generationens förmågor eller egenskaper, utan om den gnällandes egna tillkortakommanden och frustration över desamma, vilket leder till nedlåtande kommenterar om unga/kvinnor/medelålders män/invandrare/vad fan som helst.Henke1993 skrev:
Kunde inte uttryck mig bättre själv. Tack.Den ofrivillige klåparen skrev:
Jag tycker att du missar poängen. Det handlar inte om att förvänta sig orimlig ärlighet från säljaren eller om någon tusenårig lag om köparens ansvar. Problemet ligger i att vi inte ska behöva acceptera att bli lurade, oavsett generation eller situation. Att du försvarar detta med att köparen ska vara den som bär ansvaret för att undvika att bli lurad, visar bara på ett cyniskt sätt att se på affärer. Om säljare vore ärliga från början skulle det inte ens behövas diskussioner om köparens ansvar för att "hitta fel" eller skydda sig mot oärlighet.Intet skrev:
Generationer har alltid olika synsätt, men moral och ärlighet borde vara universellt. Det är småaktigt att dölja fel och hoppas på att köparen inte upptäcker dem. Att skylla på en gammal lag är bara ett försvar för dåligt beteende – en ärlig affär bygger på öppenhet från båda parter. Att hålla fast vid att köparen ska bära bördan för säljarens brister är inget annat än ett sätt att undvika ansvar.
Du har helt rätt. I den bästa av världar. En värld utan kriminalitet, poliser, domstolar, missunsamhet och girighet. De som har kommit närmast Utopia var kanske emigranter från Biskopskulla som startade kollektiv i USA. Men även det eroderade till slut.Henke1993 skrev:
Jag tycker att du missar poängen. Det handlar inte om att förvänta sig orimlig ärlighet från säljaren eller om någon tusenårig lag om köparens ansvar. Problemet ligger i att vi inte ska behöva acceptera att bli lurade, oavsett generation eller situation. Att du försvarar detta med att köparen ska vara den som bär ansvaret för att undvika att bli lurad, visar bara på ett cyniskt sätt att se på affärer. Om säljare vore ärliga från början skulle det inte ens behövas diskussioner om köparens ansvar för att "hitta fel" eller skydda sig mot oärlighet.
Generationer har alltid olika synsätt, men moral och ärlighet borde vara universellt. Det är småaktigt att dölja fel och hoppas på att köparen inte upptäcker dem. Att skylla på en gammal lag är bara ett försvar för dåligt beteende – en ärlig affär bygger på öppenhet från båda parter. Att hålla fast vid att köparen ska bära bördan för säljarens brister är inget annat än ett sätt att undvika ansvar.
Därför har vi (hittills) fått acceptera att vår girighet generellt vinner över våra ideal och anpassat vår lagstiftning därefter.
Själv har jag aldrig träffat en så genomärlig person som du, för när det väl gäller, kommer egoisten i oss alla fram. Sorgligt men oundvikligt då det är en djupt rotad överlevnadsinstingt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden