77 833 läst · 187 svar
78k läst
187 svar
Olaglig elinstallation upptäckt efter husköp
Jojo, när man ser det där är det ju uppenbart att den s.k. "elektrikern" och säljaren är en och samma person... 😂M MaKrBr skrev:
Känns till och med tveksamt huruvida det där är den ursprungliga placeringen av mätartavlan.
Av bilderna ser det klart ut som att man kan få till en klart förhöjt skönare utseende med rensning av elinstallationerna. Det skulle sannolikt också minska risken för brand och elshocker.
För specifikt serviskabeln så kan den gärna flyttas så den går rakt in i källaren där gruppcentralen (elcentral) sitter. Så slipper man se den som en orm längs gaveln.
Ett tips om elen ändå skall flyttas om ordentligt är att förlägga allt som är ledande mellan hus och omgivning i EN punkt. Därmed minimeras spänningspotentialer vid åska mm. Det innebär att el, vatten, nätverk, avlopp bör sitta på samma ställe.
Avslutet på taket ser ut att behöva lite målarfärg också
För specifikt serviskabeln så kan den gärna flyttas så den går rakt in i källaren där gruppcentralen (elcentral) sitter. Så slipper man se den som en orm längs gaveln.
Ett tips om elen ändå skall flyttas om ordentligt är att förlägga allt som är ledande mellan hus och omgivning i EN punkt. Därmed minimeras spänningspotentialer vid åska mm. Det innebär att el, vatten, nätverk, avlopp bör sitta på samma ställe.
Ja, det ska fixas vid tillfälle men först ska vi fixa det som är riktigt dåligt. Det sitter ingen central i källaren, den sitter precis innanför dörren på första våningen.spikplanka skrev:Av bilderna ser det klart ut som att man kan få till en klart förhöjt skönare utseende med rensning av elinstallationerna. Det skulle sannolikt också minska risken för brand och elshocker.
Hehe, vindskivor och plåtar ska bytas. De är i riktigt dåligt skick.
Hot brukar ju inte vara den bästa vägen framåt..J JohanLun skrev:Jag håller helt med.
Bra poäng.
TS bör kontakta säljaren och säga att hen har säg 1 vecka på sig att hitta en aukt.elektriker som löser problemet, om nätägare kontaktas eller hur det görs blir upp till dem. Men lösningen ska vara en som en riktig elektriker kan stå för.
Om säljare vägrar detta bör TS säga att hen då kommer kontakta nätägare och elektriker för att reda ut detta, då bör säljaren förstå det ligger i dennes intresse att själv reda ut detta.
Att anmäla folk som gjort ett misstag (som många skrivit kan säljaren varit omedveten om detta) är bara dumt för alla inblandade parter. Däremot bör säljaren förstå vidden på problemet och vad konsekvensen blir om detta gjorts med uppsåt.
Jag tycker nog man skall ta en dialog med säljaren om att stå för notan, om man tydligt beskriver konsekvensen för honom att det handlar om olovlig avledning av el och det är straffbart. Vi skall komma ihåg här att säljaren förmodligen är i god tro utan det är ju dennes elektriker som ligger pyrt till.Hannuse skrev:
Ja där är det perfekta exemplet på att man inte ska ställa frågor man inte vill ha svar på.Tomtom79 skrev:Det man mest har att förlora är 1. framtida förhållandet med säljaren och 2. viljan för säljaren att hjälpa till att ersätta ombyggnationen. Går man till nätägaren direkt, anmäler osv så kommer säljaren vända alla taggar ut direkt. Även om säljaren finns oskyldig om en elektriker varit i farten och felkopplat så är relationen förstörd för evigt.
Däremot bör man ju som köpare genast sluta använda el som passerar förbi mätaren för att inte SJÄLV begå brott. Och givetvis åtgärda felet snarast.
Det var ju rena högvinsten ju. Ingen visste något varken säljare el köpare el mäklare el förutvarande elektriker.
Dyrköpt erfarenhet
M MaKrBr skrev:Nej, det som kommer upp ur marken och sen går längs väggen är inkommande från gatan. Det går upp till andra våningen där huvudsäkringarna sitter och sen går det på insidan ner till elmätaren som sitter på första våningen. Inget sitter i källaren, den är i andra änden av gaveln.
Kabeln som hänger lös där går upp till en gatlykta som sitter monterad på den där pinnen. 😅 Förra ägaren hade konstiga idéer.
[bild]
Det såg ut såhär i centralen på första våningen när vi flyttade in. Nu är allt såklart rivet och ska fixas till. Man hade börjat byta elen men hann aldrig byta centralen. Tjena...
[bild]
[bild]
Nytt mätar säkringsskåp för inkommande på väggen utanför. Alla uttag Jordan även lampor. Sedan är du "hemma" ritning på ALL dragning krävs och underhålls / besiktning/undersökningsplan. Ritning och plan kunde du krävt av tidigare ägare.M MaKrBr skrev:
Korrekt.L lbgu skrev:Skulle de skicka ut spioner i alla fall där förbrukningen fördubblas så skulle de få mycket att göra. Själv mångdubblade jag förbrukningen ett år då värmesystemet (vedbaserat) gick sönder och jag körde en vinter med portabla elelement. Hörde inget från elbolaget. De var väl bara glada att få sälja mer el.
Om de skulle bry sig vad skulle de göra då? Blir ju knappast husrannsakan och frågar de så kan man väl svara i princip vad som helst sant eller osant, de lär inte kunna veta vilket.
I dagsläget så finns det mycket större möjligheter att hitta felaktiga mätninger.
I och med den nya, mer kommunicerande elmätaren, så är det mycket enklare att hitta denna typ av "nätförluster".
Om förbrukning fördubblas, eller halveras, är inte så intressant, tekniken har hunnit ikapp den delen.
Precis sådär hade jag elen kopplad, direkt till elskåpet ute på gatan med en lång kabel mellan mitt hus och elskåpet. Två faser var kopplad förbi elmätaren i 1,5 års tid. I mitt fall var det nätägarens elektriker dom gjorde den kopplingen då det var något fel ute i elskåpet på gatan (som jag förstod). Jag tror att själva jobbet glömdes bort, därav 1,5-2 års tid... Undra hur många som anmält mig för olovlig energianvändning nu när jag läser tråden, måste ju vällt in till olika myndigheter och nätägare 😂
Har väldigt svårt tro att en elare kopplar elen så som en kul grej åt en kund och säljaren är ju ovetandes. Det låter mer som någon nödlösning som inte blivit avslutad.
Se kan elektriker vara svamliga med, den du anlitat nu kanske du måste ta med en nypa salt.
Jag hade börjat med att kontakta säljaren i första hand. Sen kontaktat nätägaren. OM det är nätägaren som gjort den där kopplingen så ska inte din elektriker göra något där, nätägaren har egna elektriker.
Problemet att är det som i mitt fall så kommer inte elen fungera om din elektriker kopplar som boken säger, hos mig var det säkringarna hos nätägaren i deras elskåp som gick hela tiden. Så enda sättet som jag kunde få el på var att de kopplade direkt på elskåpet.
Så hett tips, prata med säljaren eller nätägaren.
Har väldigt svårt tro att en elare kopplar elen så som en kul grej åt en kund och säljaren är ju ovetandes. Det låter mer som någon nödlösning som inte blivit avslutad.
Se kan elektriker vara svamliga med, den du anlitat nu kanske du måste ta med en nypa salt.
Jag hade börjat med att kontakta säljaren i första hand. Sen kontaktat nätägaren. OM det är nätägaren som gjort den där kopplingen så ska inte din elektriker göra något där, nätägaren har egna elektriker.
Problemet att är det som i mitt fall så kommer inte elen fungera om din elektriker kopplar som boken säger, hos mig var det säkringarna hos nätägaren i deras elskåp som gick hela tiden. Så enda sättet som jag kunde få el på var att de kopplade direkt på elskåpet.
Så hett tips, prata med säljaren eller nätägaren.
Lugn nu och sluta drömma. Tror du nätägare ringer upp folk eller åker hem till folk som sänker/dubblar sin elförbrukning 😂C Claes Owe skrev:
Jag har själv sänkt min elförbrukning med hälften efter jag köpte mitt hus (jobbade på annan ort varannan vecka). Sen varit ledig ett halvår och dubblade förbrukningen.
Kan säga att nätägaren varken kontaktat mig, varit hem till mig eller bytt elmätare under de åren. Välkommen till verkligheten. Det finns absolut inget krav att du måste hålla samma elförbrukning år efter år i verkligheten. Dina drömmar kan jag inte svara på men de är ju inte relevant heller 😂