Hannuse Hannuse skrev:
Amnäl detta omedelbart till din nätägare.
Då får dom dra detta vidare rättsligt med tidigare ägare, så gör detta utan dröjsmål.
Det finns fängelsestraff på skalan, och se till att du gör rätt, så att det inte uppstår tveksamheter.
Tycke du detta för att alla typer av brott bör anmälas? Anmäler du någon som stått för länge på en p-plats utöver den betalda tiden? Anmäler du någon som har hittat en femhundring på gatan och inte lämnat in den till Polisen?

• Gilla
  • Arg
brolzzon och 4 till
  • Laddar…
S
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Ja och nej.
Idiotkopplingar kan man nog med fog åka dit för.
I mitt hus har tillbyggnaden separat elcentral/proppskåp, vilket gör att jag kan slå av huvudströmbrytaren i gamla delen medans det lyser i tillbyggnaden.
Inte okej tycker jag, men helt enligt riktlinjerna.
"Bryt lås mät"
/Workingclasshero
Ja men det är ju helt OK som du har det.
Att centralerna har varsin huvudledning från mätarskåpet, eller att det ligger en vidarematning före brytaren i första centralen är väldigt vanligt.
Skillnaden jämfört med det jag beskrev är dock att när huvudbrytare och mätarsäkringar i mätarskåpet slås ifrån/avlägsnas så blir hela huset spänningslös hos dig (antar jag ;))

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Tycke du detta för att alla typer av brott bör anmälas? Anmäler du någon som stått för länge på en p-plats utöver den betalda tiden? Anmäler du någon som har hittat en femhundring på gatan och inte lämnat in den till Polisen?
Ser tyvärr inte var du vill komma med detta, du verkar helt ha missuppfattat mitt inlägg.
Så mitt svar på dina frågor är "Nej", på samtliga tre frågor, och dom linjerar väldigt dåligt med denna tråds initiala frågeställning.
Och jag har inte heller för avsikt att anmäla TS.

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
S Snikhol skrev:
Väldigt simpelt om du har mätaren i huset. En T-skarv i backen på kabeln in. Sannolikt 35A bakom, så lite grövre kabel behövs.
Sen fasvakt på centralen du driver med köpe-el, som i sin tur driver en kontaktor som du sätter i fulel-centralen. På så sätt bryts strömmen i hela huset vid huvudbrytaren i mätarskåpet.
Du måse dock göra inbrott i nätägarens anläggning för att bryta strömmen när du gör jobbet. Lösningen är olaglig som fan och farlig för alla som ska arbeta i elanläggningen framöver. Sen med de nya mätarna som installeras så kommer det utvecklas algoritmer som detekterar differenser. Så man lär åka fast till sist. Ovärt.
Tack, så det du säger är att man helt enkelt ska passa på snabbt som satan nästa gång det är strömavbrott :)

• Haha
Solvide och 1 till
  • Laddar…
De flesta svaren handlar om relationen mot elbolaget.

Jag undrar hur den felaktiga energideklarationen kan påverka köpet?

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström skrev:
De flesta svaren handlar om relationen mot elbolaget.

Jag undrar hur den felaktiga energideklarationen kan påverka köpet?
Inte alls påverka. Köpet är gjort och köparen har undersökningsplikten.

• Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
M matthiask skrev:
Jag märker att mitt moraliska kompass pekar lite fel. Min omedelbara tanke var att jag hade låtit det vara och låtsats som att det regnar. Framför allt eftersom det var från innan man ens själv flyttade in så har man ju ett ganska bra alibi så att säga.

Följdtanken blir ju sedan direkt: kan jag ordna samma sak här hemma?
Du är inte ensam 🫣

• Haha
Gunnar Stoltz
  • Laddar…
S
M matthiask skrev:
Tack, så det du säger är att man helt enkelt ska passa på snabbt som satan nästa gång det är strömavbrott :)
Ja exakt så 😆

• Gilla
Gunnar Stoltz
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte alls påverka. Köpet är gjort och köparen har undersökningsplikten.
Och på vilket sätt hade du tänkt att köparen ska kunna undersöka om en uppgiven energideklaration stämmer...??? 😂

S Solvide skrev:
Och på vilket sätt hade du tänkt att köparen ska kunna undersöka om en uppgiven energideklaration stämmer...??? 😂
Inte speciellt komplicerat. Bl.a. genom att jämföra mot en standard/snittförbrukning för ett liknande hus samt beroende på hur många personer som bott i huset. Om det skiljer mycket bör man reagera.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Dom flesta energi deklarationer är rena skrivbordsprodukter av nån som inte ens sett huset som får lite info och sätter ihop nån beräkning i ett dataprogram som ofta är mer en fingervisning..

Så att hävda att man köpt med fel uppgifter kommer man inte komma nånstans alls med

Folks vanor , även 2 identiska hus kan ha olika pga småsaker i verkligheten , det finns så många faktorer som påverkar så det är liksom hopplöst

Det är mest ett jämförelse tal mellan olika hus

• Gilla
Gunnar Stoltz och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Dom flesta energi deklarationer är rena skrivbordsprodukter av nån som inte ens sett huset som får lite info och sätter ihop nån beräkning i ett dataprogram som ofta är mer en fingervisning..

Så att hävda att man köpt med fel uppgifter kommer man inte komma nånstans alls med

Folks vanor , även 2 identiska hus kan ha olika pga småsaker i verkligheten , det finns så många faktorer som påverkar så det är liksom hopplöst

Det är mest ett jämförelse tal mellan olika hus
Ja precis så är det ju. Så att som Jonatan79 hävda undersökningsplikt för något som är så schematiskt och oprecist utfört "på liknande objekt" som i verkligheten oftast inte alls liknar varann i tillräckligt väsenligt antal delar verkar som att försöka fånga en enhörning i mina ögon.
Det funkar möjligen ganska bra mellan alla husen som byggdes samtidigt i Stockholms stora villaområden. Men det blev verkligen inte många rätt med äldre hus ute i byn på landet 😄👎

H Hampus55 skrev:
Stoppa med allt. Först gör du så här. Du mailar och sms mäklare och gamla ägaren innan du ändrar nåt. Ändra ingenting. Du säger så här. Antingen betalar ni mig 200 tusen för det här eller så ringer jag nätägaren nu direkt så får du betala 15 år elförbrukning samt riskerar åtal för bedrägeri. Men rör absolut ingenting. Du kommer se hur fort dem betalar. Vägrar han betala dig aå gör du en polisanmälan och ringer nätägaren direkt. Gamla ägaren kommer skita på sig med tanke på att brottet är så grovt
Tänker väl att utpressning är kanske inte smartaste steget här.

• Haha
Solvide
  • Laddar…
Tommy Sandgren Tommy Sandgren skrev:
Tänker väl att utpressning är kanske inte smartaste steget här.
TS, säljare och mäklare löste problemet i samförstånd för länge sen ju! 😂😂😂
Tror det stod i #97 eller där i närheten 😉😂👌

S Solvide skrev:
TS, säljare och mäklare löste problemet i samförstånd för länge sen ju! 😂😂😂
Tror det stod i #97 eller där i närheten 😉😂👌
Haha det missade jag totalt.

• Haha
Solvide
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.