203 362 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Inget!N niinos112 skrev:
Tror @Granström2 missat att läsa hela tråden, alternativt lyckats missa det här med hur det blev med dina konton i början.
Nu är det bara som vanligt på detta forum då TS fått hjälp och så, och då fortsätter endel att inte läsa hela tråden och komma med råd som ev inte längre behövs, andra diskuterar rent allmänt hur man kan göra saker i samma läge som TS.
Och då kommer det till nya som inte läser tåden och tycker att TS är frånvarande.
Du har gjort i mina ögon allt rätt ifrån de förutsättningar du haft.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 409 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 409 inlägg
Det blev lite rörigt i och med att Du skriver med Ditt användarnanm och inte är trådskapare, rörigt barA för de som onte följer alla deltagares inlägg, ser efter de blåfärgade när Dina svar söksN niinos112 skrev:
Bra att Era problem löstes och bra med Era svar så kan andra se vad som skett, finns säkert många nyblivna husägare som funderar
Skulle det bli lika effektivt men billigare för TS att stänga av golvvärmen i källaren och i stället förlita sig på en avfuktare och spillvärme från de oisolerade rören? Tror jag har läst något om det i denna långa tråd.F fas3 skrev:
FLIR C5 (z Wi-Fi) Värmekamera -20 till +400 °C 8.7 Hz MSX®, Integrerad LED-lampa, integrerad digitalkamera, WiFi | Conrad.seplåtrickard skrev:
Bara ett exempel. Har lånat hem en liknande från jobbet, den visar exact var golvvärmeslingorna går i plattan.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Man ser badrumsmattorna som vi tog bort strax innan bilden togs.
Och hur värmekablarna ligger runt toalettstolen.
Självporträtt i en dörrspegel. Kameran är mycket känslig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hur värmekablarna ligger runt toalettstolen.
Logga in
Skapa konto
Självporträtt i en dörrspegel. Kameran är mycket känslig.
Logga in
Skapa konto
Redan från beskivningen är det mest troliga att det är det är din värmepanna som kör 100% av tiden.N Nino92 skrev:Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.
Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.
Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
700kWh / vecka är 4,16kW / h och runt 4-5kW är var du finner många värmepannor sedan är de igång under 20-30min / timme under vintern och sommartid knappt något under dagtid med solsken mot huset.
Du nämner även senare att huset har F i energiklassning det betyder att ditt hus förbrukar 180 – ≤ 235 procent av kravet för en ny byggnad
Som många andra har skivit och rekommenderat är att du bör lära dig hur ditt hus beter sig för att du ska kunna göra rätt åtgärder.
1) Ta fram energideklarationen för huset. Antar ett sådant följde med när du köpt huset.
Där hittar du följande info:
- energiprestanda, som från och med 1 januari 2019 anges som byggnadens primärenergital
- det krav på energianvändning som skulle gälla vid uppförande av en ny byggnad av samma slag angivet som byggnadens primärenergital
- specifik energianvändning (tidigare energiprestanda)
- energianvändning för uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsel
- värmesystem
- den uppvärmda arean, kallad Atemp
- om radonmätning är utförd eller inte, och i så fall uppmätt värde
- om ventilationskontroll (OVK) är utförd eller inte
- åtgärdsförslag, för att minska energianvändningen, om energiexperten har föreslagit sådana
- vilken energiexpert som utfört energideklarationen
- sammanfattning av energideklarationen.
2.1) Vad är effektivaste uppvärmningsmetoderna i huset, vilka som är tröga och vilka är snabba. Golvvärme = Trögt, Luftvärmpump = Snabbare. Sedan hur styrs värmen? Har du utegivare och rumsgivare till värmepumpen?
2.3) Var förlorar du värme. Gissningsvis golvvärmen i källaren värmer betongplattan och du mycket av värmeenergin går förlorat och kommer inte din familj till nytta. Har du 2 glas fönster så står de kanske för 30% av dina övriga värmeförluster, är vinden isolerad eller ej?
3) Elpriset - du säger att du har rörligt elpris. Om du har spotpris så betalar du mest under dagen när du inte är hemma då industrin kör och din uppvärmning står för 95-97% av din elförbrukning. Räkna om det lönar sig för dig att ha fas elpris tills du har koll på huset.
Allright här kommer ett par råd som bygger på erfarenheter från mitt hus.
Anledningen du har varmt och skönt är att ditt värmesystem kör på hela tiden för att kompensera för att huset läcker värme som ett såll det medför ökad kostnad som du upptäckt.
- Så 2 glas fönster är riktiga värmeslösare så åtgärda dem fort. Du kan billigt och enkelt lägga in en glasklar tunn plastskiva som ökar isoleringen: https://www.stocksundet.se/page/isolera-2-glasfonster
eller skaffa en isolerkassett till fönstret något dyrare val
- Gå genom dörrar och fönsterlister byt om de finns ett drag där
- Ventilationen är det självdrag? Kanske har du stora värme förluster här och en FTX anläggningen skulle hjälpa dig. I allafall gå genom alla ventiler och se att de är i gott skick - eller hellre ta dit en ventilationsfirma
- Luckan till vinden är den isolerad eller ej, kanske behöver bytas ut till ny isolerad lucka. (med inbyggd trappa)
- Följ vad andra har skrivit om att köra luftvärmepumpen framför golvvärme.
Vill du verkligen nörda ned dig så börjar du med smarta hem sensorer så lär du dig hur huset beter sig:
Jag är ny husägare av ett 200 kvm suterräng hus från 40talet med kallvind, 2glas fönster på många ställen och bergvärme m. vattenburen värme + 2st luftvärmepumpar + kamin. Energiklass B ca 18 000kWh/år
VP drar 4,5kW
Spis ca 2,1-2,3kW
Ugn ca 1,5-2,5kW
Disk, tvätt och tork varav dem strax under ugn&spis förbrukningen.
Jag har gödslat med aquara sensorer i huset så jag ser både tryck, fuktighet och temp i alla olika rum:
Badrum nere (blå ruta) ger mig info om att när värmebehovet går ned (varmare ute) så sjunker tempen i badrummet för att elementet är lite för klent för rummet. (vid renovering kommer den att bytas)
Nästa tempkurva är pysselrummet med 2glasfönster och med ett ineffektiv sektionsradiator som behöver byta luftningsventil. Den skall bytas ut till en modern panelradiator med bättre effekt som är anpassad för bergvärmepump med lägre temp på värmekretsen. Här ser man i rött att 2 glas fönstrena läcker värme som såll eftersom elementet fungerade inte då och rummet blev 9 grader väldigt snabbt när vi stängde fönstret.
(Byta radiator + isolerkassett till fönster)
Matkällaren håller perfekt temp under vintern men blir lite för varm under sommaren - kommer att byta dörren till en isolerad dörr så kylan hålls bättre.
Logga in
Skapa konto
Monterade solceller ihöstas och det ger mig en god inblick i hur alla förbrukare i huset fungerar. Under natten från kl 12.00 till 09.00 så förbrukade mitt hus 15kWh under dygnets kallaste period samt att jag laddade min bil från 51kWh till 61kWh så huset själv förbrukade 5kWh på 9h.
Nästa två bilder visar vilken skillnad det är på hur mycket värmepannan förbrukar vinter eller vår
Första bilden nedan är från Januari 2021 Spikarna i Box 1 är värmepannan som slår på och av vintertid är VP ofta på 1gång varje kvart eller så. Box 0 är grundförbrukning i huset (ljus, kyl+frys + elektronik på standby)
Box2 - grundförbrukning ökar (LLVP + annat)
Box3 - riktigt kallt här
Logga in
Skapa konto
Nästa bild är från Mars - April och där ser man hur VP arbetar mindre
Logga in
Skapa konto
På nästa bild ser man hu det ser ut när man zoomar in på en dag i april - under dagtid behöver inte VP köra något nästan alls.
Logga in
Skapa konto
OBS: Det är vanbildande med husautomation och kan öka dina kostnader eftersom du hela tiden funderar på vad mer man kan göra. Mitt nästa steg är att köpa en vädermonitor (Tempest) som mäter även solstrålning och UV index förutom alla normala väderparametrar och ger mikroprognoser lokalt.
Hej och tack. Allt är nytt och utbytt i huset. Energideklarationen var från innan allt byttes ut. Jag har en pelletspanna. Förbrukade ca 0.20 0.10 kwh per timme. Fungerade fint 1v sedan börja den krångla med att inte spotta ut pellets aska varning trots jag tömt och massa strul. Nä så nu är elpatronen igång igen och drar en jävla massa. Förbrukade samma el på 5dgr när pelletsen var igång qom jag förbrukar på 1dag när elpatronen är igång.RolfH skrev:Redan från beskivningen är det mest troliga att det är det är din värmepanna som kör 100% av tiden.
700kWh / vecka är 4,16kW / h och runt 4-5kW är var du finner många värmepannor sedan är de igång under 20-30min / timme under vintern och sommartid knappt något under dagtid med solsken mot huset.
Du nämner även senare att huset har F i energiklassning det betyder att ditt hus förbrukar 180 – ≤ 235 procent av kravet för en ny byggnad
Som många andra har skivit och rekommenderat är att du bör lära dig hur ditt hus beter sig för att du ska kunna göra rätt åtgärder.
1) Ta fram energideklarationen för huset. Antar ett sådant följde med när du köpt huset.
Där hittar du följande info:
- energiprestanda, som från och med 1 januari 2019 anges som byggnadens primärenergital
2) Eftersom hus förlorar värme hela tiden uteluften är kallare så måste du tillföra värme för att du skall ha bra inneklimat. Du behöver undersöka dig två saker för att göra bra val för dina åtgärder:
- det krav på energianvändning som skulle gälla vid uppförande av en ny byggnad av samma slag angivet som byggnadens primärenergital
- specifik energianvändning (tidigare energiprestanda)
- energianvändning för uppvärmning, komfortkyla, tappvarmvatten och byggnadens fastighetsel
- värmesystem
- den uppvärmda arean, kallad Atemp
- om radonmätning är utförd eller inte, och i så fall uppmätt värde
- om ventilationskontroll (OVK) är utförd eller inte
- åtgärdsförslag, för att minska energianvändningen, om energiexperten har föreslagit sådana
- vilken energiexpert som utfört energideklarationen
- sammanfattning av energideklarationen.
2.1) Vad är effektivaste uppvärmningsmetoderna i huset, vilka som är tröga och vilka är snabba. Golvvärme = Trögt, Luftvärmpump = Snabbare. Sedan hur styrs värmen? Har du utegivare och rumsgivare till värmepumpen?
2.3) Var förlorar du värme. Gissningsvis golvvärmen i källaren värmer betongplattan och du mycket av värmeenergin går förlorat och kommer inte din familj till nytta. Har du 2 glas fönster så står de kanske för 30% av dina övriga värmeförluster, är vinden isolerad eller ej?
3) Elpriset - du säger att du har rörligt elpris. Om du har spotpris så betalar du mest under dagen när du inte är hemma då industrin kör och din uppvärmning står för 95-97% av din elförbrukning. Räkna om det lönar sig för dig att ha fas elpris tills du har koll på huset.
Allright här kommer ett par råd som bygger på erfarenheter från mitt hus.
Anledningen du har varmt och skönt är att ditt värmesystem kör på hela tiden för att kompensera för att huset läcker värme som ett såll det medför ökad kostnad som du upptäckt.
- Så 2 glas fönster är riktiga värmeslösare så åtgärda dem fort. Du kan billigt och enkelt lägga in en glasklar tunn plastskiva som ökar isoleringen: [länk]
eller skaffa en isolerkassett till fönstret något dyrare val
- Gå genom dörrar och fönsterlister byt om de finns ett drag där
- Ventilationen är det självdrag? Kanske har du stora värme förluster här och en FTX anläggningen skulle hjälpa dig. I allafall gå genom alla ventiler och se att de är i gott skick - eller hellre ta dit en ventilationsfirma
- Luckan till vinden är den isolerad eller ej, kanske behöver bytas ut till ny isolerad lucka. (med inbyggd trappa)
- Följ vad andra har skrivit om att köra luftvärmepumpen framför golvvärme.
Vill du verkligen nörda ned dig så börjar du med smarta hem sensorer så lär du dig hur huset beter sig:
Jag är ny husägare av ett 200 kvm suterräng hus från 40talet med kallvind, 2glas fönster på många ställen och bergvärme m. vattenburen värme + 2st luftvärmepumpar + kamin. Energiklass B ca 18 000kWh/år
VP drar 4,5kW
Spis ca 2,1-2,3kW
Ugn ca 1,5-2,5kW
Disk, tvätt och tork varav dem strax under ugn&spis förbrukningen.
Jag har gödslat med aquara sensorer i huset så jag ser både tryck, fuktighet och temp i alla olika rum:
Badrum nere (blå ruta) ger mig info om att när värmebehovet går ned (varmare ute) så sjunker tempen i badrummet för att elementet är lite för klent för rummet. (vid renovering kommer den att bytas)
Nästa tempkurva är pysselrummet med 2glasfönster och med ett ineffektiv sektionsradiator som behöver byta luftningsventil. Den skall bytas ut till en modern panelradiator med bättre effekt som är anpassad för bergvärmepump med lägre temp på värmekretsen. Här ser man i rött att 2 glas fönstrena läcker värme som såll eftersom elementet fungerade inte då och rummet blev 9 grader väldigt snabbt när vi stängde fönstret.
(Byta radiator + isolerkassett till fönster)
Matkällaren håller perfekt temp under vintern men blir lite för varm under sommaren - kommer att byta dörren till en isolerad dörr så kylan hålls bättre.
[bild]
Monterade solceller ihöstas och det ger mig en god inblick i hur alla förbrukare i huset fungerar. Under natten från kl 12.00 till 09.00 så förbrukade mitt hus 15kWh under dygnets kallaste period samt att jag laddade min bil från 51kWh till 61kWh så huset själv förbrukade 5kWh på 9h.
Nästa två bilder visar vilken skillnad det är på hur mycket värmepannan förbrukar vinter eller vår
Första bilden nedan är från Januari 2021 Spikarna i Box 1 är värmepannan som slår på och av vintertid är VP ofta på 1gång varje kvart eller så. Box 0 är grundförbrukning i huset (ljus, kyl+frys + elektronik på standby)
Box2 - grundförbrukning ökar (LLVP + annat)
Box3 - riktigt kallt här
[bild]
Nästa bild är från Mars - April och där ser man hur VP arbetar mindre
[bild]
På nästa bild ser man hu det ser ut när man zoomar in på en dag i april - under dagtid behöver inte VP köra något nästan alls.
[bild]
OBS: Det är vanbildande med husautomation och kan öka dina kostnader eftersom du hela tiden funderar på vad mer man kan göra. Mitt nästa steg är att köpa en vädermonitor (Tempest) som mäter även solstrålning och UV index förutom alla normala väderparametrar och ger mikroprognoser lokalt.
Kan man verkligen atänga av elpatronen? Blir inte vattnet kallt då?
Fick du inte info om det i fredags då du hade förra ägaren (och någon expert?) på besök?N niinos112 skrev:
Lägg en slant på en energirådgivare som kommer till dig och på plats undervisar OCH DOKUMENTERAR för dig vad du bör göra. Engångskostnad som kommer att löna sig. Skriv ner dina frågor först så du vet vad du ska fråga om. Ha gärna en god vän med dig som också lyssnar och ställer frågor.
Vi på Byggahus kan bara gissa utifrån din info och svara utifrån våra egna erfarenheter.
Med risk för att verka fördomsfull.N niinos112 skrev:Hej och tack. Allt är nytt och utbytt i huset. Energideklarationen var från innan allt byttes ut. Jag har en pelletspanna. Förbrukade ca 0.20 0.10 kwh per timme. Fungerade fint 1v sedan börja den krångla med att inte spotta ut pellets aska varning trots jag tömt och massa strul. Nä så nu är elpatronen igång igen och drar en jävla massa. Förbrukade samma el på 5dgr när pelletsen var igång qom jag förbrukar på 1dag när elpatronen är igång.
Kan man verkligen atänga av elpatronen? Blir inte vattnet kallt då?
Det är precis dessa delar fruar brukar värdesätta till noll och intet att deras män hanterar. Istället brukar de lyfta fram hur jobbigt det är att damma, tvätta o städa etc.Och sedan kräver de att männen skall göra de sysslorna mycket också.
Jag skilde mig efter 25 års äktenskap. Jag behöll huset och eftersom jag är vältränad i alla sysslor, alltifrån bilar, båt, hus och samtliga hushållssysslor så har allt det praktiska inte varit något problem.
Mitt ex däremot har haft massor med problem med alltifrån bil till värmesystem och även elproblem.
Så långt har det gått i jämlikhetens Sverige. Männen skall kunna allt...kvinnorna bara en del..
Duktigt off topic och bitterheten bländar. Hoppas du mår bättre snart.Nissens skrev:Utan att vara fördomsfull. Men det är precis dessa delar fruar brukar värdesätta till noll och intet att deras män hanterar. Istället brukar de lyfta fram hur jobbigt det är att damma o städa etc. Och sedan kräver de att männen skall göra det mycket också. Jag skilde mig efter 25 års äktenskap. Jag behöll huset och eftersom jag är vältränad i alla sysslor, alltifrån bilar, båt, hus och samtliga hushållssysslor så har allt det praktiska inte varit något problem.
Mitt ex däremot har haft massor med problem med alltifrån bil till värmesystem och även elproblem.
Så långt har det gått i jämlikhetens Sverige. Männen skall kunna allt...