N niinos112 skrev:
Skrivit det i tidigare inlägg. Är inte en man, det andra kontot skapade jag i all hast pga. Jag inte kunde svara på första kontot.
Inte man, alltså förmodligen kvinna...

Förövrigt så kör nog de flesta som har pellets elpatron för varmvatten på sommaren. Elpatronens förbrukning är inte konstant utan den drar betydligt mera om den ska värma både huset och varmvattnet.

O Olle61 skrev:
Inte man, alltså förmodligen kvinna...
Jo, mig veterligt finns det inga hermafroditer på riktigt, alltså mänskliga sådana.

Nissens
hsd hsd skrev:
Det spelar det väl ingen roll om det är man eller kvinna, kunskap är inte medfött eller könsrelaterat
Visst, men varför är sysslorna så ojämnt fördelade då? Fördelningen är definitivt könsrelaterad... vilket är det som är min poäng..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D
mikethebik mikethebik skrev:
Jo, mig veterligt finns det inga hermafroditer på riktigt, alltså mänskliga sådana.
OT: Det föds ungefär 20 barn om året i Sverige med intersexuellt tillstånd (går ej att avgöra om man eller kvinna). Normalt innebär det inte att man har både fullt utvecklad penis och vagina, utan snarare kanske lite av varje, dvs. underutvecklade könsorgan av båda sorterna. Att ha kromosomkombinationen XXY är en av de vanligaste variationerna, men intersex-tillstånd kan även orsakas av annat än kromosomvariation.

OnT: Bra jobbat TS! När du läser tipsen om värmesystem, kom ihåg att allt kanske inte är meningsfullt att installera i ett hus i Skåne där klimatet skiljer sig betydligt från mellersta eller norra Sverige. Ibland kan stockholmarna ha problem med att föreställa sig att hela Sverige inte ser ut precis som hos dem ;-)

• Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Karlia Karlia skrev:
Och som ensamstående får man se till att man klarar allt, oavsett man/kvinna.
Skulle tro att kvinnor oftare anlitar hjälp om de är ensamstående i villa, alternativt eftersätter visst underhåll... de jag har sett har det så...
Menar inte att det måste vara något fel med det, men har observerat det lite nu och då. :)

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Åsa Lund
Nissens Nissens skrev:
Skulle tro att kvinnor oftare anlitar hjälp om de är ensamstående i villa, alternativt eftersätter visst underhåll... de jag har sett har det så...
Menar inte att det måste vara något fel med det, men har observerat det lite nu och då. :)
Du lär ju vara betydligt äldre än TS med dina stenålders värderingar och förutfattade meningar.
Min svåger (som är son till en bygghandlare) rådfrågar mig om hus och renovering. Jag skulle aldrig köpa en teknisk pryl begagnad från honom.
Jag rådfrågar honom däremot om färgsättning och inredning.
Helt tvärtemot dina vanföreställningar! Behåll dem för dig själv och utanför denna tråd, tack

• Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
Karlia
Jag kan bli lite störd men låter det passera, när jag har med mig grannen (man) till byggvaruhandel eller lampaffär och personalen utgår från att det är han som ska hjälpa mig att koppla ihop eller såga, oftast hjälper ju jag honom. Starkare än mig är han dock, jag är glad att han hjälper mig att bära eller hålla saker. Ibland är det praktiskt med fyra händer.

• Gilla
linneac och 6 till
  • Laddar…
Nissens
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Du lär ju vara betydligt äldre än TS med dina stenålders värderingar och förutfattade meningar.
Min svåger (som är son till en bygghandlare) rådfrågar mig om hus och renovering. Jag skulle aldrig köpa en teknisk pryl begagnad från honom.
Jag rådfrågar honom däremot om färgsättning och inredning.
Helt tvärtemot dina vanföreställningar! Behåll dem för dig själv och utanför denna tråd, tack
Haha, jag hade varit glad om det vore vanföreställningar, tyvärr är det inte det. Tvärtom så är det hämtat ur den riktiga verkligheten! Både från äldre och yngre än TS.

Men kul att höra att det finns undantag! :)

• Gilla
Luc Reiner och 2 till
  • Laddar…
Snarare regel än undantag. Män brukar vara uppfostrade att "veta" och "kan allt" dvs mansplejning. Ett bra exempel kan ju vara alla dessa som jobbar i färgaffärer och ger råd och snackar vilt vad som skall användas. Har fortfarande inte träffat ngn som vet någonting av vad de pratar om, och ja de är alla män. De kvinnor jag har träffat som har intresse kring vad detta forum avhandlar, precis som män med intresse verkar vara likvärda kunskapsmässigt, samma sak gäller omvänt.

Nissens
G guggen skrev:
Snarare regel än undantag. Män brukar vara uppfostrade att "veta" och "kan allt" dvs mansplejning. Ett bra exempel kan ju vara alla dessa som jobbar i färgaffärer och ger råd och snackar vilt vad som skall användas. Har fortfarande inte träffat ngn som vet någonting av vad de pratar om, och ja de är alla män. De kvinnor jag har träffat som har intresse kring vad detta forum avhandlar, precis som män med intresse verkar vara likvärda kunskapsmässigt, samma sak gäller omvänt.
Slutsatsen är då... att ingen egentligen vet någonting... om någonting? :thinking:

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Snacka om att stoppa in handen i bikupan för norpa honung utan skydd.. :surprised:

• Haha
  • Gilla
R88 och 8 till
  • Laddar…
A
Vad handlar detta om på slutet i denna tråd egentligen?

Att vissa inte kan ett skit eller att andra förväntas kunna allt?..
Eller vilken galning som lyckas förbruka mest med energi och därmed ha dyrast levnad?

Nissens Nissens skrev:
Jag mår jättebra. Men mitt ex är det värre med. Tack för omtanken, men jag har aldrig någonsin varit bitter. :)

Det är väl mest att många pratar om ett jämlikt samhälle, men det är knappast så. Men för mig var det positivt när jag blev singel. Mitt ex däremot fick liknande problem som TS.

Jag är sedan några år inte singel längre så nu delar jag på sysslorna igen. Denna gången mer jämlikt. :)
Visst kan man uppfatta det som off-topic om man inte förstår vad jag menar. TS problem är ett symtom på det jag beskriver.
Nog om det. :)
Förstod inte om du var en kvinna eller man men men, för att svara på ditt inlägg så är jag den som försöker lära mig. Om ni tycker att jag är okunnig, så skulle min man inte ems veta ett smack av det jag diskuterat om här på forumet. Så,.jmf. med min man är jag expert (med det lilla jag lärt mig här :crysmile:)

• Gilla
  • Haha
Luc Reiner och 15 till
  • Laddar…
D Drömtroll skrev:
OT: Det föds ungefär 20 barn om året i Sverige med intersexuellt tillstånd (går ej att avgöra om man eller kvinna). Normalt innebär det inte att man har både fullt utvecklad penis och vagina, utan snarare kanske lite av varje, dvs. underutvecklade könsorgan av båda sorterna. Att ha kromosomkombinationen XXY är en av de vanligaste variationerna, men intersex-tillstånd kan även orsakas av annat än kromosomvariation.

OnT: Bra jobbat TS! När du läser tipsen om värmesystem, kom ihåg att allt kanske inte är meningsfullt att installera i ett hus i Skåne där klimatet skiljer sig betydligt från mellersta eller norra Sverige. Ibland kan stockholmarna ha problem med att föreställa sig att hela Sverige inte ser ut precis som hos dem ;-)
Tack! Nä, som jag skrev tidigare har pelletsen fungerat hur bra som helst (1v) sedan börja den krångla och pipa alert smoke empty braiser. Har dammat och dammsugit och tömt aska gick bra, sen slutade pelletsen komma ut. Tog ut all pellets och såg att den fastnat. Sen gick det bra ett tag. Sedan pep den igen. Sedan blev eldlågan väldigt hög jmf med innan. Glaset till pelletsmaskinen pelletsmaskinen sprack lite. Nä. Ärligt orkar inte mer. Kör på elpatron nu. Ska ringa nibe imorgon, och få offert. Fick 90k för mitsubushi och 133k för ITV. lite väl mkt tycker jah. Ska kolla med nibe så får vi se. Så som jag förstått de finns en elpatron där på.6.5kwh som går igång när de är väldigt kallt.

Kolla beg luftvärmepump oxå , har du tur dyker någon upp på tex Blocket

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.