Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kolla beg luftvärmepump oxå , har du tur dyker någon upp på tex Blocket
Dem är väll inte så dyra över lag... min syster jobbar.på elgiganten & får inköpspris. Men jag har en värmepump vill byta ut pellets och ack. Till vattenvärmep.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Menade luftvattenvärmepump

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Menade luftvattenvärmepump
Ja precis sorry. Och en luftluft har jag redan :)

Jonas Persson
N niinos112 skrev:
Ska ringa nibe imorgon, och få offert. Fick 90k för mitsubushi och 133k för ITV
Är det pris för installation av bergvärmepump inklusive borrhål?

Bodde inte du i Skåne, då räcker det gott med en luftvattenpump. Billigare på alla sätt, dock låter de mer.

G GoGetLost skrev:
Du läste aldrig tråden först innan du svarade va? :) Då hade du läst att källan till den höga förbrukningen är funnen
Nä du, jag har läst hela tråden fram till ditt inlägg och det är bara antaganden som lyfts fram och har själv funderat på eventuellt elfel.
Jag har varit med om elfel som resulterat i enorma förbrukningar som jag som tur var inte behövde betala själv då det var en idrottsförening som var drabbad.

L Limpan4all skrev:
Känner att jag måste komma med lite grundläggande utbildning.

Du vill ha varmt i ditt hus, säg 21 grader. Då kommer det att gå åt en viss mängd energi (Joule/kWh) och det oavsett vart din värmeenergi kommer ifrån. Din energi kan komma från olika källor, i ditt fall direktverkande eller via din elpanna (som har verkningsgrad 100%) eller via din luft/luftvärmepump som har verkningsgrad 300% eller via din pelletspanna som har verkningsgrad på 90% men omfattas av andra skatteregler, så i pengar räknat så har den verkningsgrad på ca 200% men bara om man handlar pellets för runt 38-50:-/säck.

Så om man ser allt ovan och bara har låg energikostnad som mål. Sänk temperaturen i huset. Kör luft/luftvärmepumpen så mycket det går. Kör pellets kaminen så mycket det går. Sänk temperaturen i källaren så att golvet inte känns kallt men heller inte varmt (för det "slösar" på el), sänkningen av golvtemperaturen sker med all sannolikhet via en blandningsventil. Det skall INTE ske genom att sänka temperaturen i din elpanna, den ger dig också varmvatten och varmvattnet skall ligga över 55 grader för att minimera risken för att bli sjuk av legionellabakterier när man duschar.

Troligen har du ett gammalt hus där källaren ursprungligen INTE användes som bostadsyta. Då blir användningen av källaren lite speciell. Väggarna var aldrig tänkta för boende. Isoleringen mot marken under källaren är troligen obefintlig, isoleringen runt källarens väggar är troligen också obefintlig. Detta är den troliga orsaken till hög energiförbrukning. Men du måste hålla källaren varm för att inte få fuktproblem och mögel/unken lukt. En bra luftavfuktare typ Woods DS38FW spar pengar och minskar/eliminerar problemen om du sänker värmen i källaren. Du behöver kontinuerligt mäta luftfuktigheten i källaren. Den skall aldrig komma över 45% Rh, om så sker så måste du höja temperaturen eller använda luftavfuktare.

Som vanligt, energideklarationer är inte värda pappret de är skrivna på om man inte vet allt om husets energianvändning under åren/året som de har baserats på. Och dessutom kan väldigt mycket om el och annat energirelaterat...

Här kan jag inflika en fråga.
Har någon (eller vet om någon) lyckats få en lögnaktig/felaktig och därmed för låg energideklaration att vara ett "dolt fel" och fått en sänkning av fastighetspriset i efterhand???
Bra inlägg men jag reagerade på din 45% Rh. Jag har i min krypgrund satt en woods avfuktare som håller mellan 62 och 72 % fuktighet så länge det är mer än 10 grader varmt. Tänker jag fel eller är det så stora kravskillnader på källare och krypgrund?

Åsa Lund
Runt 50% är det bästa för mänskliga luftrör.
Mögeltillväxt kommer nånstans över 70%.
Jag tycker 40-60% bör eftersträvas i alla utrymmen där människor vistas, året om. Kan vara svårt att få så höga siffror på sommaren.

Staffans2000
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Kan vara svårt att få så höga siffror på sommaren.
På vintern, menar du:D?

Staffan

• Gilla
Keld och 3 till
  • Laddar…
N niinos112 skrev:
Tack! Nä, som jag skrev tidigare har pelletsen fungerat hur bra som helst (1v) sedan börja den krångla och pipa alert smoke empty braiser. Har dammat och dammsugit och tömt aska gick bra, sen slutade pelletsen komma ut. Tog ut all pellets och såg att den fastnat. Sen gick det bra ett tag. Sedan pep den igen. Sedan blev eldlågan väldigt hög jmf med innan. Glaset till pelletsmaskinen pelletsmaskinen sprack lite. Nä. Ärligt orkar inte mer. Kör på elpatron nu. Ska ringa nibe imorgon, och få offert. Fick 90k för mitsubushi och 133k för ITV. lite väl mkt tycker jah. Ska kolla med nibe så får vi se. Så som jag förstått de finns en elpatron där på.6.5kwh som går igång när de är väldigt kallt.
Det är ju stor humor i att när du får hjälp och ombeds lämna uppgifter så struntar du i allt och sedan klagar du över att det inte fungerar. Kan du inte tala om vilken TYP av Palazzetti pelletskamin som sitter i huset blir ju resultatet noll. Du har ju både handbok till kaminen och typskylten på kaminens baksida att gå efter.
Ingen kan hjälpa dig när du inte lämnar några uppgifter.
Palazzetti är ju lättskötta men dyra pelletskaminer avsedda att sitta i ett vardagsrum och inte några krångliga, känsliga pelletsbrännare. Tänk de fattigpensionärer som med utslitna ryggar kämpar med att lyfta gamla tunga nyckfulla pelletsbrännare från år 2003. De har inte råd med något annat. Nog kan du fixa eldningen i en enkel pelletskamin bara du vill.
90 tusen för en Mitsubishi luftvattenpump låter normalt. Men till detta tillkommer ju minst 150 tusen i kostnad för att installera vattenburet värmesystem med rör och värmeelement i alla husets rum.
Du har ingenting som en luftvattenpump kan jobba mot eftersom huset saknar vattenburen värme.
Pelletskaminen värmer i alla fall luften i källaren.
Den befintliga luftvärmepumpen kan inte hålla bostadsvåningen varm på vintern. Det är en miniatyrpump med maxeffekt på 3,5 kW, och dessutom en billighetspump med rätt dålig verkningsgrad. Normalstora luftvärmepumpar för villauppvärmning har en maxeffekt på lite över 6 kW.

Tänk också på att Miljöpartiet och Per Bolund genom nedstängning av 4 välfungerande kärnkraftsverk sett till att Skåne lider stor brist på el. Miljöpartiet föreslår nedstängning av el vissa timmar och extraskatt för husägare som förbrukar "för mycket" el. En pelletkamin är bra att ha i den situationen.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det är ju stor humor i att när du får hjälp och ombeds lämna uppgifter så struntar du i allt och sedan klagar du över att det inte fungerar. Kan du inte tala om vilken TYP av Palazzetti pelletskamin som sitter i huset blir ju resultatet noll. Du har ju både handbok till kaminen och typskylten på kaminens baksida att gå efter.
Ingen kan hjälpa dig när du inte lämnar några uppgifter.
Palazzetti är ju lättskötta men dyra pelletskaminer avsedda att sitta i ett vardagsrum och inte några krångliga, känsliga pelletsbrännare. Tänk de fattigpensionärer som med utslitna ryggar kämpar med att lyfta gamla tunga nyckfulla pelletsbrännare från år 2003. De har inte råd med något annat. Nog kan du fixa eldningen i en enkel pelletskamin bara du vill.
90 tusen för en Mitsubishi luftvattenpump låter normalt. Men till detta tillkommer ju minst 150 tusen i kostnad för att installera vattenburet värmesystem med rör och värmeelement i alla husets rum.
Du har ingenting som en luftvattenpump kan jobba mot eftersom huset saknar vattenburen värme.
Pelletskaminen värmer i alla fall luften i källaren.
Den befintliga luftvärmepumpen kan inte hålla bostadsvåningen varm på vintern. Det är en miniatyrpump med maxeffekt på 3,5 kW, och dessutom en billighetspump med rätt dålig verkningsgrad. Normalstora luftvärmepumpar för villauppvärmning har en maxeffekt på lite över 6 kW.
Det är stor humor att du inte lyckats läsa tråden...
Fastigheten är delvis vattenburen. Primär uppvärmning är vattenmantlad pelletskamin mot acctank som också har en elpatron. I tillägg finns en llvp som stöttning, Denna stackars elpatronen gick för fullt, därav förbrukningen. TS fick igång kaminen och förbrukningen gick ner 80%.
Nu strular kaminen , av den anledningen tittar TS efter alternativ.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är stor humor att du inte lyckats läsa tråden...
Fastigheten är delvis vattenburen. Primär uppvärmning är vattenmantlad pelletskamin mot acctank som också har en elpatron. I tillägg finns en llvp som stöttning, Denna stackars elpatronen gick för fullt, därav förbrukningen. TS fick igång kaminen och förbrukningen gick ner 80%.
Nu strular kaminen , av den anledningen tittar TS efter alternativ.
Läs tråden själv i stället för att gugga. Hade TS lämnat uppgifter om sin kamin hade problemet aldrig uppstått. Nu är ju kaminen trasig pga. grov misskötsel.

G Granström2 skrev:
Läs tråden själv i stället för att gugga. Hade TS lämnat uppgifter om sin kamin hade problemet aldrig uppstått. Nu är ju kaminen trasig pga. grov misskötsel.
Info om kaminen fick vi väl för länge sedan, dessutom så har föregående ägare varit där och instruerat.
Men såklart, TS skulle ha konsulterat herr Granström först.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
På vintern, menar du:D?

Staffan
Ja, du ser!
Hövvet är inte alltid med :rofl:

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Ja, du ser!
Hövvet är inte alltid med :rofl:
Hövvet upp och fötterna ner så finns det hopp iaf:)

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Info om kaminen fick vi väl för länge sedan, dessutom så har föregående ägare varit där och instruerat.
Men såklart, TS skulle ha konsulterat herr Granström först.
Vad bra. Har du fått information om vilken Typ och eventuellt typnummer som gäller för just den här av Palazzettis kanske 20 olika kamintyper så sätt igång i stället för att hacka på andra.
Ladda ned handboken för ifrågavarande pelletskamin, gå in och läs vad som står om åtgärder för att lösa de av TS angivna felmeddelandena och vidarebefordra dessa åtgärder till TS! Sätt igång!

Den som sålde huset och gav "instruktioner" var tydligen inte till stor hjälp då TS eldade med så stor låga så fönstret sprack efter förre husägarens besök.
Inser du inte att något bör göras?

Mycket absolut tomsnack i tråden men det får man hoppa över.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.