G Granström2 skrev:
Vad bra. Har du fått information om vilken Typ och eventuellt typnummer som gäller för just den här av Palazzettis kanske 20 olika kamintyper så sätt igång i stället för att hacka på andra.
Ladda ned handboken för ifrågavarande pelletskamin, gå in och läs vad som står om åtgärder för att lösa de av TS angivna felmeddelandena och vidarebefordra dessa åtgärder till TS! Sätt igång!

Den som sålde huset och gav "instruktioner" var tydligen inte till stor hjälp då TS eldade med så stor låga så fönstret sprack efter förre husägarens besök.
Inser du inte att något bör göras?

Mycket absolut tomsnack i tråden men det får man hoppa över.
Nu är väl det just ditt hackande och påhopp på TS som jag vänder mig emot, om du nu inte förstod det. Det är onödigt i detta forum och denna tråd. TS har kämpat från en utgångspunkt där hen inte visste vad en acctank är och än mindre hur man ens får igång en pelletskamin. Många med dig hoppar in sent i tråden utan att läsa den och påstår att det inte finns vattenburet system mm, det blir ganska tjatigt utöver påhoppen.
Uppenbarligen gick det inte så bra, synd på dessa fina italienare, att elda kaminen och hen tittar nu på alternativ. Tror det är bra så, att elda är inte för alla.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Det är ju stor humor i att när du får hjälp och ombeds lämna uppgifter så struntar du i allt och sedan klagar du över att det inte fungerar. Kan du inte tala om vilken TYP av Palazzetti pelletskamin som sitter i huset blir ju resultatet noll. Du har ju både handbok till kaminen och typskylten på kaminens baksida att gå efter.
Ingen kan hjälpa dig när du inte lämnar några uppgifter.
Palazzetti är ju lättskötta men dyra pelletskaminer avsedda att sitta i ett vardagsrum och inte några krångliga, känsliga pelletsbrännare. Tänk de fattigpensionärer som med utslitna ryggar kämpar med att lyfta gamla tunga nyckfulla pelletsbrännare från år 2003. De har inte råd med något annat. Nog kan du fixa eldningen i en enkel pelletskamin bara du vill.
90 tusen för en Mitsubishi luftvattenpump låter normalt. Men till detta tillkommer ju minst 150 tusen i kostnad för att installera vattenburet värmesystem med rör och värmeelement i alla husets rum.
Du har ingenting som en luftvattenpump kan jobba mot eftersom huset saknar vattenburen värme.
Pelletskaminen värmer i alla fall luften i källaren.
Den befintliga luftvärmepumpen kan inte hålla bostadsvåningen varm på vintern. Det är en miniatyrpump med maxeffekt på 3,5 kW, och dessutom en billighetspump med rätt dålig verkningsgrad. Normalstora luftvärmepumpar för villauppvärmning har en maxeffekt på lite över 6 kW.

Tänk också på att Miljöpartiet och Per Bolund genom nedstängning av 4 välfungerande kärnkraftsverk sett till att Skåne lider stor brist på el. Miljöpartiet föreslår nedstängning av el vissa timmar och extraskatt för husägare som förbrukar "för mycket" el. En pelletkamin är bra att ha i den situationen.
Men gud vilket jävla tjat om att jag inte tar emot hjälpen jag fått. Jag har TUSENTALS gånger tackat dem som hjälp mig och x antal gånger tagit bilder och visat info set betts om. Läs inläggen istället för att hoppa på mig.

Pelletskaminen är pallazzetti GIULIA. jag har vattenburet GOLVVÄRME i källaren och entreplan toaletten.

• Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Läs tråden själv i stället för att gugga. Hade TS lämnat uppgifter om sin kamin hade problemet aldrig uppstått. Nu är ju kaminen trasig pga. grov misskötsel.
Grov misskötsel? :thinking: och det är enligt dig....?:thinking: hade du läst mitt inlägg så har jag ENDAST haft den igång i 1v. Jag har tömt lådan med aska, tömt den på pellets, dammsugat och sotat. Är det något mer jag missat, anser du?

• Gilla
linneac
  • Laddar…
A
N niinos112 skrev:
Men gud vilket jävla tjat om att jag inte tar emot hjälpen jag fått. Jag har TUSENTALS gånger tackat dem som hjälp mig och x antal gånger tagit bilder och visat info set betts om. Läs inläggen istället för att hoppa på mig.

Pelletskaminen är pallazzetti GIULIA. jag har vattenburet GOLVVÄRME i källaren och entreplan toaletten.
Ingen idé att ta åt dig.
Koncentrera dig på att få fram en varaktig och funktionell lösning..

Vad pannor heter eller om de idag är trasiga eller ej är inget att tänka på om du inte ska laga, annars glöm.

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Vad bra. Har du fått information om vilken Typ och eventuellt typnummer som gäller för just den här av Palazzettis kanske 20 olika kamintyper så sätt igång i stället för att hacka på andra.
Ladda ned handboken för ifrågavarande pelletskamin, gå in och läs vad som står om åtgärder för att lösa de av TS angivna felmeddelandena och vidarebefordra dessa åtgärder till TS! Sätt igång!

Den som sålde huset och gav "instruktioner" var tydligen inte till stor hjälp då TS eldade med så stor låga så fönstret sprack efter förre husägarens besök.
Inser du inte att något bör göras?

Mycket absolut tomsnack i tråden men det får man hoppa över.
Jag har inte ändrat på inställningarna. Efter att pelletsen inte kom ut och jag åtgärdade detta så började lågan bli hög. Hur borde jag ha åtgärdat detta tycker du? Kanske borde jag prata med maskinen och be den spotta ut mindre pellets och börja bete sig snällt så hade den kanske lyssnat på mig? Eller... ? Börjar bli barn nivå på dina inlägg.

Förra ägaren hade gett bort huset till sin son, därmed hade han inte full koll på det. Ringde han som hade sålt kaminen han sa att han kunde bistå med manual som jag redan hade.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
A
N niinos112 skrev:
Jag har inte ändrat på inställningarna. Efter att pelletsen inte kom ut och jag åtgärdade detta så började lågan bli hög. Hur borde jag ha åtgärdat detta tycker du? Kanske borde jag prata med maskinen och be den spotta ut mindre pellets och börja bete sig snällt så hade den kanske lyssnat på mig? Eller... ? Börjar bli barn nivå på dina inlägg.

Förra ägaren hade gett bort huset till sin son, därmed hade han inte full koll på det. Ringde han som hade sålt kaminen han sa att han kunde bistå med manual som jag redan hade.
Att man hamnar i saker som man inte varken kan eller ens rår för sker varje dag.

Men gör dig själv en tjänst, stanna där..
För inlägg som börjar gnaga på ens sinne gör att man skriver något för mycket och sedan är idiotin högre än högst.
Jag vet mycket väl om detta, för det händer mig ofta.. Så låt bli för din skull att göra som jag.. Ignorera istället
.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Nissens
N niinos112 skrev:
Ringde han som hade sålt kaminen han sa att han kunde bistå med manual som jag redan hade.
Frågan är ju om det var fel på pelletsbrännaren från början... borde ju bli garantiärende?
Glaset skall ju inte spricka bara för att man eldar pellets i den...
Låter som att säljaren tar den enkla vägen...oseriöst.
Om du säger till säljaren att det är fel på brännaren eftersom den gått sönder utan att du gjort något annat än eldat pellets i den så vill du ha garantirep.

Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju om det var fel på pelletsbrännaren från början... borde ju bli garantiärende?
Glaset skall ju inte spricka bara för att man eldar pellets i den...
Låter som att säljaren tar den enkla vägen... oseriöst.
Om du säger till säljaren att det är fel på brännaren eftersom den gått sönder utan att du gjort något annat än eldat pellets i den så vill du ha garantirep.
Helt ärligt talat har jag gett upp... :sweat:
Satsar på en vattenvärmepump fått offert på 98k mitsubushi 133k ATV ska få en offert från en firma på fredag och ytterligare en från nibe på tisdag. Lutar väll mer åt nibe. Vi får se (y):cool:

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tråkigt att det har blivit så. Kanske du hade kunnat få pelletskaminen reparerad på garanti, och sedan sålt den för att få i stället köpa en värmepump som kanske är enklare att hantera.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
Tråkigt att det har blivit så. Kanske du hade kunnat få pelletskaminen reparerad på garanti, och sedan sålt den för att få i stället köpa en värmepump som kanske är enklare att hantera.
Vem ska stå för garantin då. Dolda fel försäkringen står knappast för det. Dem kmr lägga ansvaret på mig.

N niinos112 skrev:
Vem ska stå för garantin då. Dolda fel försäkringen står knappast för det. Dem kmr lägga ansvaret på mig.
Jag har ingen aning men det här är den idé Nissens för fram i inlägg 473. Kanske du kan få pengar från säljaren pga felaktig information och felinställd utrustning.

• Gilla
niinos112
  • Laddar…
Staffans2000
N niinos112 skrev:
Helt ärligt talat har jag gett upp... :sweat:
Satsar på en vattenvärmepump fått offert på 98k mitsubushi 133k ATV ska få en offert från en firma på fredag och ytterligare en från nibe på tisdag. Lutar väll mer åt nibe. Vi får se (y):cool:
Det var ju synd, då du kanske redan har en utmärkt pelletskamin/panna installerad. Dessutom skall inte fördelarna med en varm skorsten underskattas. Som god självdragsventilation och bättre klimat på vinden.

Staffan

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
E
Men!
Vad tråkigt att se.
Bara för att eventuellt en människa av kvinnligt kön ställer frågor om skorstenar så måste vissa individer krypa fram och bita av hens huvud direkt. :sweat:

Har vi inte kommit längre, är vi fortfarande grottmänniskor? :mad:

• Gilla
  • Arg
linneac och 5 till
  • Laddar…
Nissens
N niinos112 skrev:
Den som sålde pelletsbrännaren har ju lämnat garanti på den. De är skyldiga att laga den om det var fel på den. Om du bara eldats pellets i den och det blev så här så måste det vara fel på den som då går på garantin.

Jag tycker också att det är bökigt med pellets, och hade inte valt en sådan, men om den fungerar så får du ju bättre betalt om du säljer den.

• Gilla
niinos112
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.