MultiMan
Har man ett forum som döljer stora, citerade inlägg, finns ingen anledning alls att ha förbud mot citerade inlägg oavsett var de sker, direkt efter eller inte. Regeln finns där för att slippa plöja genom citerade textmassor, men det gäller inte Byggahus, som ju drar ner till ett litet fönster där man får klicka fram resterande citat om man vill se det i sin helhet.

Byggahus har ofta så stor aktivitet att hur snabb man än är halkar inlägget ner och vad man svarar på blir otydligt. Jag har själv fått redigera inlägg pga detta (för att följa nuvarande regler).

Enligt min mening alltid bättre med tydlighet om vem man svarar, även om det innebär en extra citering i onödan.

Synpunkter @Per Eskilsson ?

Sweclockers hade inget sådant förbud under tiden jag var moderator där och upplevde aldrig problem eller massa klagande på citeringarna, vad jag minns iaf.
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag antar att dina element är vattenburna. En cirkulationspump pumpar runt det varma vattnet till dina element.

Man kan stänga av den på sommaren då vattnet inte är varmt, men pumpen drar några få watt och mår inte bra av att stå stilla då den kan fastna. Därför måste man starta den ibland.

Jag stänger inte av mina pumpar, de drar för lite ström och jag orkar inte starta dem ibland under sommaren.
Jaha nejnej mina element går på el och är så gott som nya och oanvända däremot har jag golvvärme.
 
Jonas Persson
N Nino92 skrev:
Jaha nejnej mina element går på el och är så gott som nya och oanvända däremot har jag golvvärme.
Det blir i princip samma sak. Frågan är om du har elektronisk termostatstyrning för de olika golven som reglerar temperaturen. Det sitter en rumstempersturgivare i varje rum.

Jag har inte det, istället sköts temperaturen av värmepumpen som reglerar vattentemperaturen som går ut i golven. De olika golven är injusterade så att de får lagom del av värmen. Det viktiga är att utan termostat så stängs aldrig golven av, utan vatten kan pumpas runt oavsett om golven behöver värmas eller inte.

Ja, jag kör med hängslen och livrem och har flera rum med både element och golvvärme:cool:. Elementen saknar också termostat.

Golvvärme är skönt, men om du inte har ett modernt hus med välisolerade väggar och fönster så får du kallras kalla vinterdagar under fönstren om det saknas element.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Golvvärme är skönt, men om du inte har ett modernt hus med välisolerade väggar och fönster så får du kallras kalla vinterdagar under fönstren om det saknas element.
Vårt hus är byggt i början av 1900-talet. Vi har lösa tejpade innanfönster och inte en tillstymmelse till (märkbart) kallras under fönstren trots inga element.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Jonas Persson
K Kirre2 skrev:
Vårt hus är byggt i början av 1900-talet. Vi har lösa tejpade innanfönster och inte en tillstymmelse till (märkbart) kallras under fönstren trots inga element.
Du löste det med innerfönster. Jag har bara vanliga tvåglasfönster och fullt med blommor på fönsterbänken. Storleken på fönstret är också avgörande.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du löste det med innerfönster. Jag har bara vanliga tvåglasfönster och fullt med blommor på fönsterbänken. Storleken på fönstret är också avgörande.
Du kan väl också tejpa fönstren!
Våra fönster är inte jättestora, men man kan inte säga att det alltid blir kallras om man inte har element under fönstren.
 
Jonas Persson
K Kirre2 skrev:
Du kan väl också tejpa fönstren!
De är täta, kylan kommer rakt igenom glasen. Jag pratat kallras, vid under -10 ute.

På jobbet har vi en stor glasvägg som är 15-20 m hög, på vintern blåste det på golvet i lokalen pga av all nerkyld luft som sjönk ner. Löstes med element på olika höjder av glasväggen.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
De är täta, kylan kommer rakt igenom glasen. Jag pratat kallras, vid under -10 ute.
Konstigt, det är inget vi upplever alls, oavsett utetemperatur! Alla sa att vi inte kunde ta bort elementen under fönstren, men vi provade och det var inga som helst problem.
 
Jonas Persson
Känsliga blommor gillar element.

Men jag antar att det även beror på hur känslig man själv är eller hur mycket kläder man har på sig.
 
Redigerat:
Jo, men eftersom frågan om kallras varit uppe tidigare har jag verkligen känt efter under fönstren när det varit kallt ute. Nån sa att det finns kallras även om man inte känner det, men i så fall spelar det ju ingen roll.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.