203 362 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Men nej. Jag läser av det som står på mätaren.X xLnT skrev:
Total förbrukades ca 2000 kw per månad +/-
Jag studerar både heltid och jobbar heltid. Spenderar inte många timmar hemma, oftast vid dygnsvilan ... inte så mycket som var igång då mer än det nädvändiga,
Edit. 40kw då jag ej varit hemma. Ca 100 kw kunde det dra per dag vissa gånger. 4.5kwh -10 drog den per timme då
100kW är 145A trefas.
Jag gissar att du blandar ihop enheterna igen. Det gör det hela något rörigt.
Jag gissar att du blandar ihop enheterna igen. Det gör det hela något rörigt.
Att det blandas lite av en amatör och påpekas av andra, tror nog att alla mer eller mindre begriper vad som menas, att det gå åt en del EL. Normal förbrukning i ett hus sommartid utan värme och med en VVB är ca 20-25 kW per dygn, lägre går knappast att komma , det är matlagning/dusch/kyl/frys/bel/en del elektronik, framför allt om datorer står på 24/7 så kostar det, samt en hel del standbayprylar som TV tex. som inte stängs av.
Det är inte alla gånger helt trivialt att gissa när folk skriver fel och när de skriver rätt. Men jag gissar att du skrev fel. Var det rätt?
Kilowatt, eller kW, är ett mått på effekt, eller "hur mycket el som förbrukas i just detta ögonblick". Tänk en vattenslang: spolar man med full fart så motsvarar det hög effekt eller många kilowatt. Vrider man ner så det bara droppar lite, så motsvarar det låg effekt.N Nino92 skrev:
Kilowattimmar, eller kWh, är ett mått på hur mycket energi man har förbrukat. Tänk: hur många badkar vatten man till slut har fyllt med vattenslangen, oavsett om man fyllde dem fort eller långsamt. Det är detta som kommer på elräkningen i slutet av månaden. Förbrukad energi.
Har du på mikron (som kanske har en effekt på 1 kW) i en halvtimme, så får du betala för en halv kilowattimme. Har du fest på altanen i fem timmar och har på infravärmaren som kanske drar 2 kW, så får du betala för 10 kWh energi i slutet av månaden.
Så, i ditt citat ovan menar du troligen att du totalt fick betala för en förbrukning på ca 2000 kWh +/- vissa månader.
D Daniel 109 skrev:
För att kalla sig för "Besserwisser" så verkar du ha problem att leva upp till epitetet.
Jag begrep iaf vad Nino skrev och vad hen avsåg.
F Y I 100KWh avsåg hen 100KWh/dygn.
Akta er för "Besserwisser vatten" man blir dryg av det...
Vi ligger på ca 100-120 kWh per vecka (14,3-17 kWh/dygn) under sommaren, 120-150 kWh per vecka (17-21,4 kWh/dygn) under vintern (allt enligt statistik från nätägaren). Detta är bara hushållsel, ingen värme, inget varmvatten.
Då är vi två vuxna, tre barn/ungdomar.
Då är vi två vuxna, tre barn/ungdomar.
Bra analogi.J jahallåja skrev:Kilowatt, eller kW, är ett mått på effekt, eller "hur mycket el som förbrukas i just detta ögonblick". Tänk en vattenslang: spolar man med full fart så motsvarar det hög effekt eller många kilowatt. Vrider man ner så det bara droppar lite, så motsvarar det låg effekt.
Kilowattimmar, eller kWh, är ett mått på hur mycket energi man har förbrukat. Tänk: hur många badkar vatten man till slut har fyllt med vattenslangen, oavsett om man fyllde dem fort eller långsamt. Det är detta som kommer på elräkningen i slutet av månaden. Förbrukad energi.
Har du på mikron (som kanske har en effekt på 1 kW) i en halvtimme, så får du betala för en halv kilowattimme. Har du fest på altanen i fem timmar och har på infravärmaren som kanske drar 2 kW, så får du betala för 10 kWh energi i slutet av månaden.
Så, i ditt citat ovan menar du troligen att du totalt fick betala för en förbrukning på ca 2000 kWh +/- vissa månader.
Jag brukar säga att effekt (kW) och energi (kWh) i ett hus är att lätt att jämföra med motsvarande i en bil.
Bilmotorn ger kraft (kW) när man gasar men förbrukar samtidigt bränsle (kWh).
Effekt är alltså ett mått på motorn styrka och energi är mängden bränsle i tanken man har förbrukat.
Då det är som varmast på sommaren förbrukas det i snitt 18.5kWh / dygn ( ca 130kWh/vecka ) och på vinternDemmpa skrev:
ca 70kWh/dygn (med toppar på upp till 150kWh/dygn)
Detta är då inkl. värme
Fast det var med felaktigt inställda cirkulationspumpar.
Detta är då bara för mig och ett barn ....
Ni måste ha bra effektiv varmvattenberedare & diskmaskin & lite elektronik på för att komma ned i 120kWh/vecka på en familj med 2 vuxna & 3 barn/ungdomar. Lite avis
Någon elVVB har vi inte utan all värme och allt varmvatten värms via fjärrvärmecentralen.
DM körs ca 5ggr/vecka, TM körs x gånger i veckan, TT (kondenstumlare av värmepumpstyp) körs nästa lika ofta som TM.
Spisen används minst en gång om dan.
Nu under pandemin så märks det vilka veckor som det har varit distansstudier för de äldre barnen.
DM körs ca 5ggr/vecka, TM körs x gånger i veckan, TT (kondenstumlare av värmepumpstyp) körs nästa lika ofta som TM.
Spisen används minst en gång om dan.
Nu under pandemin så märks det vilka veckor som det har varit distansstudier för de äldre barnen.
Varför kör du cirkulationspumpen på sommaren när det är varmt och du inte behöver värma huset?M MrDizzy skrev:Då det är som varmast på sommaren förbrukas det i snitt 18.5kWh / dygn ( ca 130kWh/vecka ) och på vintern
ca 70kWh/dygn (med toppar på upp till 150kWh/dygn)
Detta är då inkl. värme
Fast det var med felaktigt inställda cirkulationspumpar.
Detta är då bara för mig och ett barn ....
Ni måste ha bra effektiv varmvattenberedare & diskmaskin & lite elektronik på för att komma ned i 120kWh/vecka på en familj med 2 vuxna & 3 barn/ungdomar. Lite avis
Varför inte stänga av den och motionera den emellanåt.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Jag antar att dina element är vattenburna. En cirkulationspump pumpar runt det varma vattnet till dina element.N Nino92 skrev:
Man kan stänga av den på sommaren då vattnet inte är varmt, men pumpen drar några få watt och mår inte bra av att stå stilla då den kan fastna. Därför måste man starta den ibland.
Jag stänger inte av mina pumpar, de drar för lite ström och jag orkar inte starta dem ibland under sommaren.