203 362 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Hej hopp!
Nu såhär många månader efter så hittade vi ju boven i dramat. Vi ändrade värmesystem och lät installera vatten värme luft och elkostnaderna SJÖNK något REJÄLT.
elmätaren hamnar på daglig basis på 0.16kwh ca jmf 4-10 khw tidigare
Dem timmar jag var på jobbet drog det ca 40kwh idagens läge drar ett 10kwh när jag är borta ca 4dgr. Kan inte vara nöjdare!!!
Nu såhär många månader efter så hittade vi ju boven i dramat. Vi ändrade värmesystem och lät installera vatten värme luft och elkostnaderna SJÖNK något REJÄLT.
Dem timmar jag var på jobbet drog det ca 40kwh idagens läge drar ett 10kwh när jag är borta ca 4dgr. Kan inte vara nöjdare!!!
Men går det att jämföra förbrukningen nu när det är varmt med i vintras?N Nino92 skrev:Hej hopp!
Det borde inte vara mer än kyl och frys som drar något när du inte är hemma typ.N Nino92 skrev:Hej hopp!
Nej. Den skulle i så fall dra klart mer och orsakat kokning.
Att värma 1 kubikmeter vatten 10° åtgår det 11,6 kWh
11,6/4,5=2,6
Det tar 2,6 timmar att värma 1m3 10° med ett värmeelement på 4,5kW.
På 26 timmar (drygt ett dygn) så har du värmt 1m3 vatten från 0° till 100°.
På en månad så har du värmt 27m3 vatten från 0° till 100°.
Lika mycket energi som du stoppar in i värmesystemet, lika mycket kommer ut ur värmesystemet.
Så om elpatronen konstant drog minst 4,5 kWh så måste den värmen ta vägen någonstans.
11,6/4,5=2,6
Lika mycket energi som du stoppar in i värmesystemet, lika mycket kommer ut ur värmesystemet.
Så om elpatronen konstant drog minst 4,5 kWh så måste den värmen ta vägen någonstans.
Jadu ingen aning vet bara att ackumulator tanken var 500L vilker var alldeles för mkt och stort tyckte dem.Demmpa skrev:Att värma 1 kubikmeter vatten 10° åtgår det 11,6 kWh
11,6/4,5=2,6
Tycker detta verkar sjukt förvirrande, blandar du ihop kW med kWh som nästan är något helt annat??N Nino92 skrev:
Betyder ovan att mätaren oftast visar 0,16kW alltså 160W - känns ganska rimligt.. Tidigare såg du alltså ofta ett mätvärde på 4-10kW (vilket är rätt galet, men fullt rimligt med 500 L acktank och flera elpatroner). Det var dock aldrig så att detta var på hela dygnet, om du lyckades göra av med 40 kWh så betyder det 4 timmar med 10kW eller 10 timmar med 4 kW.
Nu är du nere på 10 kWh per dygn, vilket också känns rimligt. Det kommer dock absolut att bli mer till vintern! Uppdatera oss gärna efter att det varit minusgrader ute några dagar!
Dels så måste den ju ha dragit mindre under perioder på dygnet då TS inte studerade mätaren som verkar visat momentanförbrukning och sen gick ju mycket värme ut i golvvärme (oisolerat källargolv?).D Daniel 109 skrev:
40 kWh/dygn känns ju inte super-orimligt då väl?