M mattoys skrev:
Varför kör du cirkulationspumpen på sommaren när det är varmt och du inte behöver värma huset?
Varför inte stänga av den och motionera den emellanåt.
Cirkulationspumparna var inställda på max (läge 3) och därmed gjorde dels en deltaTemp mellan LVVP och gammla oljepannan som bara leker ack-tank på 2C och dels deltaTemp på elementen på 3C.
Har efter jag hittat det provat alla möjliga hastigheter och mätt temperaturerna och kommit fram till att de ska vara på läge 1 (nu är deltaTemp minst 5C iaf ) och då drar cirkulationspumparna 10W /styck ... dvs 0.5kWh / dygn så är den elen försumbar(mot allt annat som drar el) och att då stänga av dem och riskera att de inte startar igen ... nope.
Resultatet av att sänka hastigheten på båda cirkulations pumparna blev en minskning av elförbrukingen med 1/3:e del då det är som kallast och drar mest. Det kändes skönt att lista ut :)
Men det var först vid sista köldknäppen som jag hittat rätt (och därmed kunde verifiera minskiningen) och sen blev det varmare och just nu håller jag på att bygga om värmesystemet ... så det ska bli intressant att se förbrukingen till vintern.
 
M MrDizzy skrev:
Cirkulationspumparna var inställda på max (läge 3) och därmed gjorde dels en deltaTemp mellan LVVP och gammla oljepannan som bara leker ack-tank på 2C och dels deltaTemp på elementen på 3C.
Har efter jag hittat det provat alla möjliga hastigheter och mätt temperaturerna och kommit fram till att de ska vara på läge 1 (nu är deltaTemp minst 5C iaf ) och då drar cirkulationspumparna 10W /styck ... dvs 0.5kWh / dygn så är den elen försumbar(mot allt annat som drar el) och att då stänga av dem och riskera att de inte startar igen ... nope.
Resultatet av att sänka hastigheten på båda cirkulations pumparna blev en minskning av elförbrukingen med 1/3:e del då det är som kallast och drar mest. Det kändes skönt att lista ut :)
Men det var först vid sista köldknäppen som jag hittat rätt (och därmed kunde verifiera minskiningen) och sen blev det varmare och just nu håller jag på att bygga om värmesystemet ... så det ska bli intressant att se förbrukingen till vintern.
Pumparna slits när de är i drift så de riskera även att gå sönder då. Att risken är större att de går sönder om man stänger av och motionerar dem ibland mot att ha dem i ständig drift köper jag inte riktigt.
Sen klart beror det på vad man har för system, har man ett system utan termostater på radiatorer/golvvärme så behöver pumpen inte jobba hårdare, men har man termostater som då normalt är stängda på sommaren så kommer pumpen jobba mot maxtrycket hela tiden.


Däremot kan jag hålla med om att det inte är någon större kostnad att ha dem igång.
Dock inte försumbart, för mig skulle det typ motsvara ~5% av min elförbrukning på sommaren.
 
M mattoys skrev:
Pumparna slits när de är i drift så de riskera även att gå sönder då. Att risken är större att de går sönder om man stänger av och motionerar dem ibland mot att ha dem i ständig drift köper jag inte riktigt.
Sen klart beror det på vad man har för system, har man ett system utan termostater på radiatorer/golvvärme så behöver pumpen inte jobba hårdare, men har man termostater som då normalt är stängda på sommaren så kommer pumpen jobba mot maxtrycket hela tiden.


Däremot kan jag hålla med om att det inte är någon större kostnad att ha dem igång.
Dock inte försumbart, för mig skulle det typ motsvara ~5% av min elförbrukning på sommaren.

Att dom skulle jobba mot maxtryck om termostaterna är stängda stämmer väl inte.
Du har väl alltid någon form av bypass??
Går dom på slinga och du stänger första elementet så skulle alla element stängas ner.
Även på golvvärme med termostat så har man en bypass just för att pumpen inte ska jobba mot stängda ventiler.
 
A Argastesnickaren skrev:
Att dom skulle jobba mot maxtryck om termostaterna är stängda stämmer väl inte.
Du har väl alltid någon form av bypass??
Går dom på slinga och du stänger första elementet så skulle alla element stängas ner.
Även på golvvärme med termostat så har man en bypass just för att pumpen inte ska jobba mot stängda ventiler.
Fast en bypass måste vara satt till mer än det trycket man normalt behöver i systemet annars kommer bypassen alltid vara öppen.
Man har inte nödvändigtvis alltid en bypass koppling heller.

Du tänker på ett 1-rörsystem, jag tänkte bara på ett 2-rörsystem.
 
Jag skulle säga att många värmesystem (iaf tvårörssystem)i villor inte har någon bypass på radiatorkretsen.


Vi har ingen bypass, så om termostaterna på alla radiatorer stänger så kommer pumpen att pumpa mot stängda ventiler (fullt tryck).
Våra två små golvvärmeshuntar stänger flödet helt till radiatorkretsen när det inte behövs någon värme, däremot så har dom interna bypass för själva golvvärmeslingan så att gvcp’n jobbar hela tiden mot ”öppen” slinga.
 
M mattoys skrev:
Fast en bypass måste vara satt till mer än det trycket man normalt behöver i systemet annars kommer bypassen alltid vara öppen.
Man har inte nödvändigtvis alltid en bypass koppling heller.

Du tänker på ett 1-rörsystem, jag tänkte bara på ett 2-rörsystem.
Även tvårörs system funkar väl likadant som om du har en bypass??
Vattnet går förbi utan att stoppa vid termostaterna.
 
Nej.
 
A Argastesnickaren skrev:
Även tvårörs system funkar väl likadant som om du har en bypass??
Vattnet går förbi utan att stoppa vid termostaterna.
Bara om du har en öppen ventil längre bort i "kedjan".
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej.
Utförligt svar! Man vet inte ens vad du svarar på. Är det inte bättre att berätta hur det egentligen ligger till?
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Jag svarar naturligtvis på föregående fråga. Det är inte tillåtet att klämma in citat utan bra anledning. Så det gör jag inte.

Det är ett rakt svar. Klart bättre med ett kort korrekt svar än längre felaktiga som många skriver.

Nej, det finns ingen bypass i tvårörssystem.
Blev du klokare av det svaret?
 
  • Gilla
-PC-
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag svarar naturligtvis på föregående fråga. Det är inte tillåtet att klämma in citat utan bra anledning. Så det gör jag inte.

Det är ett rakt svar. Klart bättre med ett kort korrekt svar än längre felaktiga som många skriver.

Nej, det finns ingen bypass i tvårörssystem.
Blev du klokare av det svaret?
D Daniel 109 skrev:
Jag svarar naturligtvis på föregående fråga. Det är inte tillåtet att klämma in citat utan bra anledning. Så det gör jag inte.

Det är ett rakt svar. Klart bättre med ett kort korrekt svar än längre felaktiga som många skriver.

Nej, det finns ingen bypass i tvårörssystem.
Blev du klokare av det svaret?
Ja det är ett betydligt bättre svar. Och det är numera visst tillåtet att citera eftersom hela texten man citerar inte syns och därför inte stör på samma sätt. Det är mycket bättre att veta exakt vad som åsyftas.
 
  • Gilla
remrag
  • Laddar…
  • Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
Det är onödigt att citera föregående inlägg, så därmed är det inte tillåtet. Undantaget är om det är ett långt inlägg och man svara på en specifik del/fråga. Då kan man citera just den biten.

Tyvärr verkar många tro att man måste klicka där det står 'Svara' för att kunna svara i en tråd, men det finns ju en ruta längst ner av någon anledning.
 
J jonaserik skrev:
Att det blandas lite av en amatör och påpekas av andra, tror nog att alla mer eller mindre begriper vad som menas, att det gå åt en del EL. Normal förbrukning i ett hus sommartid utan värme och med en VVB är ca 20-25 kW per dygn, lägre går knappast att komma , det är matlagning/dusch/kyl/frys/bel/en del elektronik, framför allt om datorer står på 24/7 så kostar det, samt en hel del standbayprylar som TV tex. som inte stängs av.
Nej, om man blandar enheterna blir det helt obegripligt.

Om du anger någonting i Watt per tidsenhet är det du anger förändringen i effekt. Watt gånger tidsenhet är energi. Enbart Watt är effekt.

kW -> effekt.
kWh -> energi.
kW/h -> förändring i effekt.
kWh/h -> effekt.

Det är samma förhållande som mellan hastighet, distans och acceleration. Tänk att föra ett vettigt samtal om bilåkning med en person som fritt blandar mellan "0-100 på X sekunder", "kilometer i timmen" och "mil".

Vad har den här bilen för toppfart? - Ungefär 12 mil.
Hur snabbt accelererar den här bilen? - 75 km/h.
Hur långt är det till Borås? - 0-100 på 8 sekunder.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
Förklara då gärna hur man ska veta vad det svaras på, speciellt i en tråd där det är mycket aktivitet och det kan komma flera svar medan man formulerar sitt svar. Eller ska jag veta det och förstå att just i det här fallet måste jag citera?
Dessutom tycker jag personligen att det blir mycket lättare att läsa tråden om jag direkt kan se vad som svaras på.
När nån bara skriver "Nej" kan det bli riktigt obegripligt.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.