A
Maskintok skrev:
Är det gjutjärn i dessa kaminer eller plåt?
Gjutjärn finns det pinnar till invertersvets eller transformatorsvets att köpa..
Jag har båda sorter hemma..

Man eldar upp inne i kaminen och sedan lägger man en sömm..
Ca 4 cm lång sedan får materialet svalna av.
Sen värmer man igen och svetsar ytterligare..
Så där håller man på ett sedan är det klart..
Kanske inte är det vackraste varje dag men det är jag å andra sidan aldrig så....
Gjort detta i några omgångar uppe i Härjedalen där jag är och jobbar som dräng ibland..
Jötul kaminer i 6 stugor..
Av äldre slag..

Far tillverkade flispannor och andra pannor när jag var liten så en hel del kunskap finns..

Maskintok skrev:
Är detta de enda skadorna eller är det fler?
Ja. Men kaminen krånglar. Läst som sagt manualen. Får efter kort tag upp alert smoke alarm och empty braiser. Tömt dammsugit och sotat. Nu så fastna d pellets och kom nte ner i brännaren. Tömde hela, och åtgärda problemet men nu fastnade det igen och de piper och varningssignalerna dyker upp ialf......

• Gilla
1
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kollade på SMHI, och både värmerekordet och köldrekordet i Skåne är från 1940 talet faktiskt. Tror det var +36 grader 1947 och -34 grader 1942.
Så visst kan det bli kallt i Skåne. :)
Ja jag föddes ca 50år senare. Lär kanske inte få uppleva dem tempraturerna heller. :crysmile:

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
D droopy skrev:
Det beror nog på de frågor du ställt i forumet, Många har reagerat på nivån på frågorna och hur du undrar över (för en villaägare) väldigt enkla och självklara saker. Att som villaägare ställa frågor om saker man självklart tagit reda på innan man ens gått till banken för att få ett lån till huset är minst sagt anmärkningsvärt. Frågorna är av nivån "undrande barn" så jag kan förstå att folk tar dig för ett "troll".
Självklara saker... nej. Finns knappast en handbok över saker man bör veta och plugga på innan man köper ett hus. Här i detta forum ställs tusentals frågor, i andras öron kanske det låter konstigt men ja, vi alla är ju olika.

Nåväl, lärt mig en hel del om pelletskammin golvvärme, shunt, radiator, elskåpar acku. Tank. Mm. :crysmile:

• Gilla
Urban R och 5 till
  • Laddar…
Nissens
N Nino92 skrev:
Ja jag föddes ca 50år senare. Lär kanske inte få uppleva dem tempraturerna heller. :crysmile:
Poängen är att det kan hända igen. Ingen var beredd på att en pandemi skulle komma heller, det var 100 år sedan den förra var här...
Att även värmerekordet är från 40 talet säger ju något också. :)

A
N Nino92 skrev:
Ja. Men kaminen krånglar. Läst som sagt manualen. Får efter kort tag upp alert smoke alarm och empty braiser. Tömt dammsugit och sotat. Nu så fastna d pellets och kom nte ner i brännaren. Tömde hela, och åtgärda problemet men nu fastnade det igen och de piper och varningssignalerna dyker upp ialf......
Kan få mer bilder, på matningen in i kaminen och pellets behållaren.

När du fyllde var det fuktigt då?
Eller var det något annat som du kommer ihåg såg lite mysko ut?

A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Jag måste erkänna att jag beundrar TS! Ganska ung tjej, vad jag förstått, som köper sitt första hus, flyttar in utan att ha fått nån introduktion av säljaren och kör igång.
Gör inte som många andra, det vill säga gasar på med värme och betalar glatt elräkningen. Nej, ifrågasätter istället vad det är som drar ström och ställer frågor här hur hon ska värma sitt hus. Och sedan svarar hon artigt på alla mer eller mindre spydiga påhopp om hur okunnig hon är.
Givetvis finns och syns även de vardagshjältar som berikar ByggaHus så TS får kunskap, hjälp och åtgärdsförslag till sina problem.
I alla lägen så har vi alla varit noviser eller helt okunniga.
Man köper hus och allt vad det innebär, jag har levt på min gård innan jag tog över..
Får jäklas ändå varje dag, inte pga moderna saker utan pga att gården är gammal.

Men attityden blir, åh va dum du är, oftast på ställen. Jag bryr mig inte om TS så vore mekaniker, hjälp kan man behöva ändå.

Eftersom ett larm löser ut så måste något antingen ligga för sensorn eller så har en styrenhet gett vika. Kan vara en kabel som något hänt med också..

Det blev något i kaminen så glaset sprack..
Ska inte kunna ske utan påverkan av något.
När detta skedde, hände det direkt eller tog det ett tag?.

Vill gärna se matningen in i kaminen och insidan av kaminen.

Har TS gjort någonting som att koppla bort strömmen till kaminen och dessa anläggning?
Ibland räcker det att bryta strömmen en stund så att styrenheten får kvittera sig.

Känner man nä fan heller och hålla på.
Lägg ut den på blocket, köp en ved kamin så längre för billiga pengar med vattenmantling.
Elda när det behövs och kolla på ett mer långvarigt alternativt i lugn och ro.
Så hade jag gjort..
Med ett enklare system, så hade jag sakta men säkert köpt kopparrör och kopplingar, nya element och några dagar på sommaren kopplat in mer vattenburen värme... Och om hon inte har en ackumulatortank, de är billiga idag.. Då kanske det systemet blir en helt okej anläggning även framåt.

Lycka till, jag läser och svarar vidare..

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
A
N Nino92 skrev:
När du åtgärdade problemet, vad gjorde du då ?

N Nino92 skrev:
Efter tre vänliga förfrågningar om palazzettikaminens TYP eller typnummer klämde du äntligen ur dig en uppgift. för flera dagar sedan.
Hade du orkat med denna minimala åtgärd från början hade u ju fått hjälp direkt om vad du ska göra. Det står också i handboken klart vilka åtgärder som behövs för att få igång brännaren efter ett felmeddelande.
Du är ju så ointresserad av den hjälp du kan få att du inte ens orkar stava rätt till felmeddelandena och skriver braiser i ställer för brasier.
Smoke alarm betyder att du ska rengöra de två fotoceller som känner av om det brinner och som nu är sotiga.
Empty braiser betyder att du ska lyfta ur själva brännskålen ur kaminen, gå utomhus och skrapa bort allt som fastnat och peta upp lufthålen som blivit igentäppta.
Att glaset spruckit gör ingenting men det skadar inte att droppa i lite superlim i sprickan på insidan. Om kaminen sköts på rätt sätt ska glaset inte bli särskilt varmt.

Installera golvvärme på övervåningen? Behövs inte om du slopar iden om luftvattenpump. Värmeelement ger ett mer ombonat och trevligt intryck. Bara onödig kostnad med golvvärme.
Du har ju en lättskött toppenfin kamin som säkert kostat mer än 40 000 + installation.

Bytte tändanordning på en äldre palazzetti hemma hos en pensionärstant. Kaminen var enda värmekällan förutom elfläkt och hon tyckte den var jättebra.

Släng inte bort pengar på onödiga saker.

A
G Granström2 skrev:
Efter tre vänliga förfrågningar om palazzettikaminens TYP eller typnummer klämde du äntligen ur dig en uppgift. för flera dagar sedan.
Hade du orkat med denna minimala åtgärd från början hade u ju fått hjälp direkt om vad du ska göra. Det står också i handboken klart vilka åtgärder som behövs för att få igång brännaren efter ett felmeddelande.
Du är ju så ointresserad av den hjälp du kan få att du inte ens orkar stava rätt till felmeddelandena och skriver braiser i ställer för brasier.
Smoke alarm betyder att du ska rengöra de två fotoceller som känner av om det brinner och som nu är sotiga.
Empty braiser betyder att du ska lyfta ur själva brännskålen ur kaminen, gå utomhus och skrapa bort allt som fastnat och peta upp lufthålen som blivit igentäppta.
Att glaset spruckit gör ingenting men det skadar inte att droppa i lite superlim i sprickan på insidan. Om kaminen sköts på rätt sätt ska glaset inte bli särskilt varmt.

Installera golvvärme på övervåningen? Behövs inte om du slopar iden om luftvattenpump. Värmeelement ger ett mer ombonat och trevligt intryck. Bara onödig kostnad med golvvärme.
Du har ju en lättskött toppenfin kamin som säkert kostat mer än 40 000 + installation.

Bytte tändanordning på en äldre palazzetti hemma hos en pensionärstant. Kaminen var enda värmekällan förutom elfläkt och hon tyckte den var jättebra.

Släng inte bort pengar på onödiga saker.
Kul att du svarar, men måste du ha attityden också?
Hoppas dina svar hjälper TS i sin nöd.
Annars så får vi kolla vidare.

• Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
Va då för attityd. Lägg av att bråka som en femåring.
Jag har ägnat mycket tid till att hjälpa TS med ett trivialt problem men i stället för att lämna önskade uppgifter så struntar TS högaktningsfullt i hjälpen.
Okunniga spammare i tråden har ju uttryckligen skrivit att kaminen "strular".
Det enda strulet i sammanhanget är att TS inte brytt sig om att läsa innantill i befintlig handbok om givna felmeddelanden och därefter utföra rekommenderade åtgärder.
Varför skriver du själv i tråden om du inte har någonting att tillföra?
Hade inte tråden spammats så hårt kanske TS haft lättare att hitta de inlägg som har med problemlösninen att göra.

A
G Granström2 skrev:
Va då för attityd. Lägg av att bråka som en femåring.
Jag har ägnat mycket tid till att hjälpa TS med ett trivialt problem men i stället för att lämna önskade uppgifter så struntar TS högaktningsfullt i hjälpen.
Okunniga spammare i tråden har ju uttryckligen skrivit att kaminen "strular".
Det enda strulet i sammanhanget är att TS inte brytt sig om att läsa innantill i befintlig handbok om givna felmeddelanden och därefter utföra rekommenderade åtgärder.
Varför skriver du själv i tråden om du inte har någonting att tillföra?
Hade inte tråden spammats så hårt kanske TS haft lättare att hitta de inlägg som har med problemlösninen att göra.
Jaså minsann..
Jo då jag skriver i tråden för att jag inte sett någon bild förens häromdagen och funderade på vad felet dels kan vara men också hur det egentligen uppstått..

Att du skriver just nu allmänt otrevligt emot mig får väl vara, vad jag nu gjort dig förutom att säga åt dig att attityden inte behövs.
Varför skriver du själv, om det är så provocerande med dåliga svar?.
Varför skrev du inte detta och lämnade det så, gällande lösningen..?
Eller är det så att det du skrivit inte fungerar...

• Gilla
ansgar46 och 2 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
...
Empty braiser betyder att ...
Precis, alla vet ju att felstavning är den mest korrekta markören för ointresse hos en frågeställare.
Sådana frågeställare bör omedelbart uteslutas ur forumet och därefter doppas i tjära och rullas i fjädrar.

Frågan är bara hur man ska värdera felstavning hos vissa kategorier av de som svarar på inläggen....

...och förresten.
G Granström2 skrev:
Värmeelement ger ett mer ombonat och trevligt intryck.
Nej, det stämmer överhuvudtaget inte alls.

• Haha
  • Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
A
Mjo.. Nog skulle jag vilja ha golvvärme allt..
Tänker nog att TS har en karl som kommer in precis som jag, blöt om fötterna och får gå barfota inne innan duschen...

Jag envisas med träskor året om.. Strl 47.
Men de håller min rygg mjuk och skön..
Annars så är det illa..

Och inte är det nå mera hemtrevligt med ett jäkla element hängande på väggen..
Enda fördelen med vattenburen värme i ett element är att handskar mm kan ligga snyggt och torka..
Annars är det ingen skillnad emot elvärme.
Annat än billigare drift.

Vad gäller rättstavning så kan det hända man missar bokstäver eller att apparaten man skriver på hittar på dumheter.
Eller så har man en nedsättning vad det gäller ord och text.. Det gör inget för min del, fattar jag inte vad folk skriver så frågar jag igen annars antar jag och utläser i ett sammanhang...

Jag skulle byta glaset oavsett, för limma glas i en eldstad det gör jag inte...

Tombrittberg
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Är det inte bättre att låta luft-luftpumpen sköta uppvärmning?

• Haha
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.