203 379 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Visst jag personligen har bergvärme/frånluftsvärmepump och en murspis med kassett. Så vad som än händer så har jag värme i huset. Murspisen har jag inte Främst för att värmepumpen kostar speciellt mycket i drift, utan mer för mysfaktorn och för att inte vara beroende av el för uppvärmningen om det kniper.Krokben skrev:Ja det är driftsäkert, och folk tänker att det är ett tryggt och problemfritt värmesystem.
Blir det 20-30 minus konstant alla vintermånader så kommer inte dem med bergvärme att hurra heller, tänk hur elpriset kommer att gå upp. Dem med vedpanna och pelletspannor kommer vara dem som skrattar sig lyckliga, inte dem med eldrivet värmesystem.
Men för att göra det enkelt:
Du tycker bergvärme är det absolut bästa av allt och förkastar andra uppvärmningsystem trots geografiskt läge.
Jag tycker luft/vatten och vedpanna lösningen känns bättre.
Vi kan väl vara överens om att vi är oense istället för att fortsätta harva vidare.
Nja, det är inte främst jag, utan snarare marknaden i stort som uppskattar bergvärme, sannolikt av de skälen du räknar upp. Så det är väl mer du och marknaden som tycker olika om bergvärme.
Jag tycker mer likt vad marknaden uppskattar mest.
Nja, jag föredrar driftsäkerhet i kombination med väderoberoende funktion. Och investeringen är inte många kronor per driftår. Dessutom får jag lätt tillbaka investeringen när jag säljer huset om några år. 17 år låter gammalt, och det blir väl byte snart, men att byta ner sig från bergvärme till luftvärmepump lär inte hända.H Hallerudsbo skrev:snart tid att byta då.
För 17 år gammalt är ju hedenhös mot ett nytt system luftvärme pump.
Skulle säkert tro att en ny luft pump är mer efektiv än ditt system.
vad är merkostnad för att installera bv?
För dom pengarna får man väldigt mycket el för det lilla en luftvärme pump drar de 2 dagarna i året som det är kallt.
jag har bergvärme i mitt hus men den dagen det blir tid för byte så kommer jag verkligen se på luft vatten.
Denna vintern har vart kall hemma i Värmland.
-10 kanske.
på mitt hus är uppvärmingen inte det som drar mest.
Mitt hus är lika gammalt som värmepumpen och alltså välisolerat, och varmvatten är sannolikt den största utgiften på elräkningen. Bergvärmepumpen har bra verkningsgrad. Ligger på ca 11000-12000 kWh per år med hus på 180kvm+ garage på 70kvm.
Underbara Autocorrect @Staffan2000 skriver vindruta men det stavas om i alla former
Varför tjafsar ni om vindrutor?
Anledningen till att jag nämnde vindruta är för att man kan använda sin bilförsäkring.
Och att en icke nogräknad glasmästare fixar detta lätt, och kör det lite på sidan om...
Ingen har väl sagt att en vindruta ska dit..
Anledningen till att jag nämnde vindruta är för att man kan använda sin bilförsäkring.
Och att en icke nogräknad glasmästare fixar detta lätt, och kör det lite på sidan om...
Ingen har väl sagt att en vindruta ska dit..
"Och är det en mindre nogräknad mästare så går det nog SOM vindruta.."
ALLTSÅ PÅ FAKTURAN.
hört talas om logiskt tänkande?..
Jag frågade efter andra skador.
Är det bara glaset så byter man skiten och bränner vidare.
Men är det andra så får man gärna tala om eller visa vilka.
ALLTSÅ PÅ FAKTURAN.
hört talas om logiskt tänkande?..
Jag frågade efter andra skador.
Är det bara glaset så byter man skiten och bränner vidare.
Men är det andra så får man gärna tala om eller visa vilka.
Det beror nog på de frågor du ställt i forumet, Många har reagerat på nivån på frågorna och hur du undrar över (för en villaägare) väldigt enkla och självklara saker. Att som villaägare ställa frågor om saker man självklart tagit reda på innan man ens gått till banken för att få ett lån till huset är minst sagt anmärkningsvärt. Frågorna är av nivån "undrande barn" så jag kan förstå att folk tar dig för ett "troll".N niinos112 skrev:
Det kan inte jag.D droopy skrev:Det beror nog på de frågor du ställt i forumet, Många har reagerat på nivån på frågorna och hur du undrar över (för en villaägare) väldigt enkla och självklara saker. Att som villaägare ställa frågor om saker man självklart tagit reda på innan man ens gått till banken för att få ett lån till huset är minst sagt anmärkningsvärt. Frågorna är av nivån "undrande barn" så jag kan förstå att folk tar dig för ett "troll".
Säger mer om de personerna än den som gjort handlingen och frågar om hjälp..
Mycket den attityden här har jag märkt...
Troll finns i sagor, killgissar existerar inte.
Det heter gissar.. Sedan är det inte relaterat till kön. Utan intelligens..
Jag måste erkänna att jag beundrar TS! Ganska ung tjej, vad jag förstått, som köper sitt första hus, flyttar in utan att ha fått nån introduktion av säljaren och kör igång.
Gör inte som många andra, det vill säga gasar på med värme och betalar glatt elräkningen. Nej, ifrågasätter istället vad det är som drar ström och ställer frågor här hur hon ska värma sitt hus. Och sedan svarar hon artigt på alla mer eller mindre spydiga påhopp om hur okunnig hon är.
Givetvis finns och syns även de vardagshjältar som berikar ByggaHus så TS får kunskap, hjälp och åtgärdsförslag till sina problem.
Gör inte som många andra, det vill säga gasar på med värme och betalar glatt elräkningen. Nej, ifrågasätter istället vad det är som drar ström och ställer frågor här hur hon ska värma sitt hus. Och sedan svarar hon artigt på alla mer eller mindre spydiga påhopp om hur okunnig hon är.
Givetvis finns och syns även de vardagshjältar som berikar ByggaHus så TS får kunskap, hjälp och åtgärdsförslag till sina problem.
Är det gjutjärn i dessa kaminer eller plåt?
Gjutjärn finns det pinnar till invertersvets eller transformatorsvets att köpa..
Jag har båda sorter hemma..
Man eldar upp inne i kaminen och sedan lägger man en sömm..
Ca 4 cm lång sedan får materialet svalna av.
Sen värmer man igen och svetsar ytterligare..
Så där håller man på ett sedan är det klart..
Kanske inte är det vackraste varje dag men det är jag å andra sidan aldrig så....
Gjutjärn finns det pinnar till invertersvets eller transformatorsvets att köpa..
Jag har båda sorter hemma..
Man eldar upp inne i kaminen och sedan lägger man en sömm..
Ca 4 cm lång sedan får materialet svalna av.
Sen värmer man igen och svetsar ytterligare..
Så där håller man på ett sedan är det klart..
Kanske inte är det vackraste varje dag men det är jag å andra sidan aldrig så....