203 379 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Klart jag är medveten om att det kan smälla till, jag har ju faktiskt som jag nämnde en elpanna vid behov. Men även om vi leker med tanken att vi får 2-3 vargavintrar på raken hade jag aldrig kunnat tjäna in en bergvärmeinstallation. Jag respekterar din förkärlek för bergvärme och förstår den, men jag har inte samma förkärlek till bergvärme som dig. Jag hade t ex föredragit en vedpanna med acktank tillsammans med luft/vatten.Nissens skrev:Det gör ju dig rätt unik. Så du tror då inte att det kan knäppa till och bli kalla vintrar?
Kom inte och klaga när det inträffar. Stora bält har varit isbelagt. På fyrtiotalet var det några grymma vintrar, även på åttiotalet knäppte det till rött bra några vintrar. Är man född på 90- talet eller senare så tror man kanske inte att det kan hända, liksom att bostadspriser kan sjunka.
Den som lever får se.Jonas Persson skrev:
Ett antal generationer efter oss kommer att få tuffa vintrar hela tiden tills de så småningom tvingas lämna landet. Vi går mot en ny istid. Det kommer att dröja några tusen år innan det blir beboligt här igen. Men det är en annan historia.
Har du räknat in värdeökningen på huset med bergvärme? Hur stor bedömde du den som?Krokben skrev:Klart jag är medveten om att det kan smälla till, jag har ju faktiskt som jag nämnde en elpanna vid behov. Men även om vi leker med tanken att vi får 2-3 vargavintrar på raken hade jag aldrig kunnat tjäna in en bergvärmeinstallation. Jag respekterar din förkärlek för bergvärme och förstår den, men jag har inte samma förkärlek till bergvärme som dig. Jag hade t ex föredragit en vedpanna med acktank tillsammans med luft/vatten.
De flesta sätter in bergvärme, speciellt i äldre hus med sämre isolering är det mycket lönsamt.
Nej jag har inte räknat med värdeökningen i sig, då jag utgick ifrån driftkostnad och investeringen. Men när det kommer till ökningen av priset på bostaden så lägger jag mig, för jag vet att bergvärme är attraktivt bland köparna. Men i mitt fall kan jag gärna leva i mitt hus resten av mitt liv och då är ju värdeökningen irrelevant för min del.Nissens skrev:
Fast det är väl ingen idé att välja värmesystem i dag utifrån en istid som är här om 60 000 år?Nissens skrev:
Alla behöver hjälp ibland..Åsa Lund skrev:
Inte kanske fysiskt eller psykiskt..samtidigt.
Eller både och.
Ibland är ett bollplank ovärderligt..
Eller bara snälla ord. Tack för det.
Du har aldrig funderat över hur det kommer sig att bergvärme är attraktivt bland köparna?Krokben skrev:Nej jag har inte räknat med värdeökningen i sig, då jag utgick ifrån driftkostnad och investeringen. Men när det kommer till ökningen av priset på bostaden så lägger jag mig, för jag vet att bergvärme är attraktivt bland köparna. Men i mitt fall kan jag gärna leva i mitt hus resten av mitt liv och då är ju värdeökningen irrelevant för min del.
Det finns självklart bra skäl till det..
Skojar du? Om 1000 år har tempen sjunkit markant i skandinavien. Sedan tror jag det är obeboeligt här i över 70 000 år...useless skrev:
Men det påverkar ju inte oss nu. Poängen är att på vägen dit kan det fortfarande hända att det blir kalla vintrar.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 103 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 103 inlägg
Om 1000 år finns inte ditt hus längre eller ditt bergvärmehål. Men kul att du försöker tänka långt framåt,
Dock kommer mänskligheten har dött ut eller så har vi kall fusion om ett par hundra år.
Dock kommer mänskligheten har dött ut eller så har vi kall fusion om ett par hundra år.
Jag är full av avund över er som kan se tusen år in i framtiden. Jag trodde att tex ett större vulkanutbrott skulle kunna spy ut så mycket växthusgaser att medeltemperaturen kunde höjas 10-15 grader, som det har gjort vid ett flertal tillfällen, tidigare. Och jag trodde att man i dag inte hade någon möjlighet att förutse den typen av aktiviteter.