203 379 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Jag mår jättebra. Men mitt ex är det värre med. Tack för omtanken, men jag har aldrig någonsin varit bitter.R RoAd skrev:
Det är väl mest att många pratar om ett jämlikt samhälle, men det är knappast så. Men för mig var det positivt när jag blev singel. Mitt ex däremot fick liknande problem som TS.
Jag är sedan några år inte singel längre så nu delar jag på sysslorna igen. Denna gången mer jämlikt.
Visst kan man uppfatta det som off-topic om man inte förstår vad jag menar. TS problem är ett symtom på det jag beskriver.
Nog om det.
Redigerat:
Jag måste bara fråga.Nissens skrev:Med risk för att verka fördomsfull.
Det är precis dessa delar fruar brukar värdesätta till noll och intet att deras män hanterar. Istället brukar de lyfta fram hur jobbigt det är att damma, tvätta o städa etc.Och sedan kräver de att männen skall göra de sysslorna mycket också.
Jag skilde mig efter 25 års äktenskap. Jag behöll huset och eftersom jag är vältränad i alla sysslor, alltifrån bilar, båt, hus och samtliga hushållssysslor så har allt det praktiska inte varit något problem.
Mitt ex däremot har haft massor med problem med alltifrån bil till värmesystem och även elproblem.
Så långt har det gått i jämlikhetens Sverige. Männen skall kunna allt...kvinnorna bara en del..
En ung tjej skaffar ett hus, går in på ett forum och ställer frågor för att lära sig hur värmesystemet fungerar. Hon har gett sig fasen på att hon vill lära sig det här, istället för att bara ringa efter någon som ska komma och lösa problemet.
Vad i hela friden har det med ditt ex att göra?
Jag precis som i alla hus vi tittade på och hos min brorsa använder luft/luft som primär värmekälla och ser elpannan, eller radiatorer som komplement när det blir under -15.JA”Snabbe” skrev:
Men det handlar nog i grunden om intresse, hos mig är det också så att bilar, teknik, datorsystem och hus med alla system är det jag som fixar och donar med, eftersom jag tycker det är kul och kan det till 100%.Nissens skrev:Med risk för att verka fördomsfull.
Det är precis dessa delar fruar brukar värdesätta till noll och intet att deras män hanterar. Istället brukar de lyfta fram hur jobbigt det är att damma, tvätta o städa etc.Och sedan kräver de att männen skall göra de sysslorna mycket också.
Jag skilde mig efter 25 års äktenskap. Jag behöll huset och eftersom jag är vältränad i alla sysslor, alltifrån bilar, båt, hus och samtliga hushållssysslor så har allt det praktiska inte varit något problem.
Mitt ex däremot har haft massor med problem med alltifrån bil till värmesystem och även elproblem.
Så långt har det gått i jämlikhetens Sverige. Männen skall kunna allt...kvinnorna bara en del..
Vilket tyvärr också fått till följd att mina söner inte är lika kunniga då jag alltid fixat allt pga mitt intresse, och de sällan provat på.
Min fru är också en jäkel på datorer, och betydligt duktigare än mig på att använda dem pga intresse och som medfört att hon är en av de största kompetenserna i vår kommun inom skolan när det kommer till att använda IT inom utbildningen.
Och ang TS tycker jag det är skitkul på ren svenska att hon köpt eget hus som 22-åring, att hon vågar fråga om sådant som för många av oss andra är självklart, att hon svarar moget och inte alls surt på vissa korkade inlägg från vissa som borde veta bättre.
Vilket antagligen kommer att ge att hon blir duktig även på att ta hand om sitt hus.
Den som inte är nyfiken lär sig heller inte något.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
Korrekt, det är ett val du måste göra. Men vattnet kallnar inte på fem minuter och situationen ska inte behöva uppstå om du lär dig hur systemet fungerar och klarar av att lösa problem som att pellets inte kommer fram.N niinos112 skrev:
Nu hoppade både Klok och KulNissens in.Nissens skrev:Med risk för att verka fördomsfull.
Helt rätt. Det pratas ständigt om dessa dubbelarbetande kvinnor som både har ett lönearbete, samt sköter hushållet och matar barn. Vad det inte talas om, är att även deras stackars hunsade karlar, även de, lönearbetar och på fritiden lägger de om taket, rensar avloppet, dränerar runt huset, byter panel, fönster, dörrar, bygger altaner, klipper gräs, häck, samt reparerar bil, båt, husvagn och annat pysslel och små hobbyarbeten de roar sig med. Medans våra damer sliter!
Staffan
Ja, det vore nice med ett mer jämlikt samhälle.Staffan2000 skrev:Nu hoppade både Klok och KulNissens in.
Helt rätt. Det pratas ständigt om dessa dubbelarbetande kvinnor som både har ett lönearbete, samt sköter hushållet och matar barn. Vad det inte talas om, är att även deras stackars hunsade karlar, även de, lönearbetar och på fritiden lägger de om taket, rensar avloppet, dränerar runt huset, byter panel, fönster, dörrar, bygger altaner, klipper gräs, häck, samt reparerar bil, båt, husvagn och annat pysslel och små hobbyarbeten de roar sig med. Medans våra damer sliter!
Staffan
Varför skall män kunna allting, medan kvinnorna bara behöver kunna göra en delmängd?
Att det vi gör inte uppskattas beror nog på att vi som du säger sällan repeterar samma moment, det är ofta olika moment hela tiden, vilka tillsammans blir rätt mycket, men det är svårt att peka på summan av jobb det gett.
Det är lättare att säga ” jag har dammsugit huset 6 ggr denna månaden” än att räkna upp femtioelva olika saker man själv gjort som ingen märkt av. Hade de inte gjorts däremot...
Skall erkänna att det kändes rätt ok när mitt ex fick problem med just de sakerna jag alltid tagit hand om utan att det uppmärksammats. Det blev en ny verklighet för henne.
Redigerat:
Håller med till stor del!mikethebik skrev:Men det handlar nog i grunden om intresse, hos mig är det också så att bilar, teknik, datorsystem och hus med alla system är det jag som fixar och donar med, eftersom jag tycker det är kul och kan det till 100%.
Vilket tyvärr också fått till följd att mina söner inte är lika kunniga då jag alltid fixat allt pga mitt intresse, och de sällan provat på.
Min fru är också en jäkel på datorer, och betydligt duktigare än mig på att använda dem pga intresse och som medfört att hon är en av de största kompetenserna i vår kommun inom skolan när det kommer till att använda IT inom utbildningen.
Och ang TS tycker jag det är skitkul på ren svenska att hon köpt eget hus som 22-åring, att hon vågar fråga om sådant som för många av oss andra är självklart, att hon svarar moget och inte alls surt på vissa korkade inlägg från vissa som borde veta bättre.
Vilket antagligen kommer att ge att hon blir duktig även på att ta hand om sitt hus.
Den som inte är nyfiken lär sig heller inte något.
Med undantaget att det inte alltid är kul grejor man råkar ut för.
Jag håller på att vinterbona ett garage just nu tex. All teknik och planering är kul, men att bygga luftspalter i snedtak, sala på takstolar för att få plats för isolering o liknande o så att isolera taket är inte så kul. Jag hade hellre städat huset perfekt i ett år. Men det alternativet finns inte.
Jag vet ingen kvinna oavsett ålder som skulle genomföra ett sådant projekt på egen hand. Märkligt.
Redigerat:
Det handlar inte om mitt ex, och ja, det är starkt av @niinos112 att ge sig på detta, absolut!Guzzi skrev:Jag måste bara fråga.
En ung tjej skaffar ett hus, går in på ett forum och ställer frågor för att lära sig hur värmesystemet fungerar. Hon har gett sig fasen på att hon vill lära sig det här, istället för att bara ringa efter någon som ska komma och lösa problemet.
Vad i hela friden har det med ditt ex att göra?
Jag drog en parallell till att många kvinnor faktiskt aldrig ens behöver fundera på just sådant här, och de reflekterar inte ens över att detta kan vara ett problem.
Jag hade faktiskt inte koll på att TS var 22 och hade första huset.
All heder till TS.
PS hon hette ”nino92” från början så jag gissar att hon är född -92 och då är 29 år...
Redigerat:
Om utrustningen är ny så finns det antagligen garanti på den att utnyttja om brännaren är trasig. Kanske har du kvitto och info om var pelletsbrännaren är köpt?N niinos112 skrev:Hej och tack. Allt är nytt och utbytt i huset. Energideklarationen var från innan allt byttes ut. Jag har en pelletspanna. Förbrukade ca 0.20 0.10 kwh per timme. Fungerade fint 1v sedan börja den krångla med att inte spotta ut pellets aska varning trots jag tömt och massa strul. Nä så nu är elpatronen igång igen och drar en jävla massa. Förbrukade samma el på 5dgr när pelletsen var igång qom jag förbrukar på 1dag när elpatronen är igång.
Kan man verkligen atänga av elpatronen? Blir inte vattnet kallt då?
Är både pelletsbrännaren och elpatronen avstängda så kallnar varmvattnet, ja.. och huset också...
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 412 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 412 inlägg
Nissens skrev:Det handlar inte om mitt ex, och ja, det är starkt av @niinos112 att ge sig på detta, absolut!
Jag drog en parallell till att många kvinnor faktiskt aldrig ens behöver fundera på just sådant här, och de reflekterar inte ens över att detta kan vara ett problem.
All heder till TS.
PS hon hette ”nino92” från början så jag gissar att hon är född -92 och då är 29 år...
Nissens skrev:Det handlar inte om mitt ex, och ja, det är starkt av @niinos112 att ge sig på detta, absolut!
All heder till TS.
Det spelar det väl ingen roll om det är man eller kvinna, kunskap är inte medfött eller könsrelaterat
Redigerat:
Män och kvinnor har i stort olika fallenhet och intressen, oavsett vad rabiata feminister skriker om, sedan tycker jag själv att dammsuga är kul, fönstertvätt är ok, medans tvätten är något jag varken vill eller ens får ta i med tång för hustrun.Nissens skrev:Håller med till stor del!
Med undantaget att det inte alltid är kul grejor man råkar ut för.
Jag håller på att vinterbona ett garage just nu tex. All teknik och planering är kul, men att bygga luftspalter i snedtak, sala på takstolar för att få plats för isolering o liknande o så att isolera taket är inte så kul. Jag hade hellre städat huset perfekt i ett år. Men det alternativet finns inte.
Jag vet ingen kvinna oavsett ålder som skulle genomföra ett sådant projekt på egen hand. Märkligt.
I en situation med separation i varsitt hus tror jag att jag skulle klara mig bättre än hustrun i stort.
Ot igen då, men så blev det...