Självklart har jag en shuntventil och cirkulationspump som styr den delen. Nu är mitt system ett sjaskigt hemmabygge men i det här fallet verkar det ju vara en pelletskamin som är avsedd för vattenanslutning. Förutsätter att detta finns i denna(?), även om jag inte har någon närmare info om den.

Eftersom TS själv helt struntar i frågan finns inte mycket mer att diskutera. Känns mer som en trolltråd.

Vilken fråga är det du menar att TS struntar i?

• Gilla
niinos112
  • Laddar…
Åsa Lund
Det finns rör från pelletskamin till tank, kolla bilden som TS lagt upp igår i #370

• Gilla
niinos112
  • Laddar…
Misstänker att det som inte presenterats är fullgoda bilder på modellplåtarna?

Själv önskar jag att TS hade fått råd om hur man lägger in bilder i inläggen ganska tidigt i tråden, för i alla fall jag använder mobil enhet och vill inte lägga tid på att vänta in nerladdade bilder. Inte för att jag hade kunnat hjälpa ändå då jag har ungefär lika mycket erfarenhet av sådant som TS. Men lättillgänglig information är enklare att hantera och reagera på.

• Gilla
-PC- och 1 till
  • Laddar…
N niinos112 skrev:
Jag har en luftluft pump. Sedan har jag en pelletskamin som värmer vattnet. Det gör ju inte luftluften. Så en värmevattenpump hade väll varit bra?
Jag tycker du prövar en vinter till med den värmepump du har och eldar pelletskaminen vid kyligare temperatur. Om du nu ska bygga till på entrevåningen se då till att planera in antingen vattenelement eller golvvärme om det går. Då kan du i lugn och ro fundera på ev vattenburen luftvärme. Lägg bara slingorna/rören så att de blir tillgängliga att koppla till när du vet vad som blir slutlig lösning. Ett tidigare inlägg ger förslag på att dra upp rör från källare med vattenburen värme från pelletskamin, låter bra om det är möjligt...Om du redan har golvvärme där uppe i badrum/toalett kanske det finns möjlighet att 'docka' den ev nya golvvärmen med denna ? Om du inte har ordnat så att du kan ställa in golvvärmen i källaren så borde det vara ett första alternativ för att få lite värme till underhåll mot fukt, då behöver inte pannan gå för fullt.

N niinos112 skrev:
Vet ingenting mer än att det är palazzetti den värmer både vatten och luft
Då har du ju möjlighet att koppla in ett vattenburet värmesystem med hjälp av rörmokare ! Be några firmor räkna på detta när du vet hur och OM du ska bygga till. Gör inget förhastat när du har möjligheter att förbättra det du har. Finns det möjlighet/plats att hellre investera i en tank för pellets för att bara behöva fylla på färre ggr ?

G Granström2 skrev:
Som det ser ur på dina bilder går det inga rör mellan kaminen och tanken och då är det ju en helt idiotisk konstruktion.
1. Dyraste värmegrejen en pelletskamin avsedd att bara värma luften i 40-50 kvm källare. Värmer inte tanken.
2. Två lågpris luftvärmepumpar till själva bostaden som maximalt kan ge 3,5 kW vardera. Minns inte bostadsytan men nog borde åtminstone en av värmepumparna haft normaleffekt 6 kW.
3. En stor dyr acktank med elpatron som inte gör annan nytta än att värma varmvattnet och golvet på toaletten.
4. Dyr anläggning med golvvärme i källaren som slukar el helt i onödan då den likaledes dyra kaminen också värmer samma källare till en tredjedel av kostnaden.

Duger väl som det är men för samma kostnad kunde de ha fått till ett bättre värmesystem. Den svagaste punkten är värmepumparna på bostadsplanet. Blir det 10 minusgrader orkar de troligen inte med att hålla varmt så dyrare värme måste hjälpa till.
Bara för upplysning, det finns bar EN luftvärmepump...

• Gilla
niinos112
  • Laddar…
I intrestin skrev:
Jag tycker du prövar en vinter till med den värmepump du har och eldar pelletskaminen vid kyligare temperatur. Om du nu ska bygga till på entrevåningen se då till att planera in antingen vattenelement eller golvvärme om det går. Då kan du i lugn och ro fundera på ev vattenburen luftvärme. Lägg bara slingorna/rören så att de blir tillgängliga att koppla till när du vet vad som blir slutlig lösning. Ett tidigare inlägg ger förslag på att dra upp rör från källare med vattenburen värme från pelletskamin, låter bra om det är möjligt...Om du redan har golvvärme där uppe i badrum/toalett kanske det finns möjlighet att 'docka' den ev nya golvvärmen med denna ? Om du inte har ordnat så att du kan ställa in golvvärmen i källaren så borde det vara ett första alternativ för att få lite värme till underhåll mot fukt, då behöver inte pannan gå för fullt.
Ser på den bild du visat senare att du verkar ha vattenanslutning från kamin till tank. Då har du grunden för ett bra vattensystem att värma entrevåningen med. Be någon kunnig rörmokare om hjälp...mycket bättre än en till värmepump.

Nissens
I intrestin skrev:
Ser på den bild du visat senare att du verkar ha vattenanslutning från kamin till tank. Då har du grunden för ett bra vattensystem att värma entrevåningen med. Be någon kunnig rörmokare om hjälp...mycket bättre än en till värmepump.
Om man nu gillar att bära pellets ja...
Värmepump är betydligt mer lättskött. Med de milda vintrarna vi har så fungerar luftvärmepump hydat året runt.

Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Ställ er framför elmätaren när förbrukningen är hög. Börja bryta säkrinar tills förbrukningen störtdyker, då vet ni vad som är boven(elpannan).

Värmen stiger eftersom att restan av huset är "kallt" så värmen som skulle stannat försvinner från plattan upp i restan av huset så även om den är på lägsta möste den jobba 24/7 för att hålla uppe tempraturen.

Ni vil inte använda direktverkande el(1kw el=1kw värme) istället ska ni använda er Värmepump(luft/luft) som då kanske ger 3kw värme för varme förbrukad kw el
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
N Nino92 skrev:

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
N Nino92 skrev:

N Nino92 skrev:
Ja där har du rätt. Men är det normalt att det förbrukas så mkt el när man inte är hemma? Fått veta att det kan vara fel på elpatronerna kompressor ja ngt med elpannan för den drar nästintill ingen el när jag stängt av elpannan från brytaren.
Du har inga infravärmare utomhus eller liknande som någon slagit på och glömt? Garage med värme?

K kanonkurtan skrev:
Du har inga infravärmare utomhus eller liknande som någon slagit på och glömt? Garage med värme?
Och du har tydligen inte läst mer än några inledande inlägg.
Frågan är utagerad och problemet löst. Hade du läst så hade du fått svaret att hela kåken, pga okunskap, värmdes med elvärme, därav den höga förbrukningen.
Nu ältas det bara som vanligt i de flesta trådar rörande uppvärmning och kostnader.
Kontentan är att TS har ett jättebra värmesystem som kan värma huset till en väldigt låg kostnad.

• Gilla
Fairlane och 9 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Som det ser ur på dina bilder går det inga rör mellan kaminen och tanken och då är det ju en helt idiotisk konstruktion.
1. Dyraste värmegrejen en pelletskamin avsedd att bara värma luften i 40-50 kvm källare. Värmer inte tanken.
2. Två lågpris luftvärmepumpar till själva bostaden som maximalt kan ge 3,5 kW vardera. Minns inte bostadsytan men nog borde åtminstone en av värmepumparna haft normaleffekt 6 kW.
3. En stor dyr acktank med elpatron som inte gör annan nytta än att värma varmvattnet och golvet på toaletten.
4. Dyr anläggning med golvvärme i källaren som slukar el helt i onödan då den likaledes dyra kaminen också värmer samma källare till en tredjedel av kostnaden.

Duger väl som det är men för samma kostnad kunde de ha fått till ett bättre värmesystem. Den svagaste punkten är värmepumparna på bostadsplanet. Blir det 10 minusgrader orkar de troligen inte med att hålla varmt så dyrare värme måste hjälpa till.
Pelletskaminen har rör baktill som går till tanken så den värmer vattnet och inte bara luften

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
En pelletskamin som värmer en elpatron?
Nu är du ute och cyklar. Lika konstigt som om elpatronen skulle värma pelletskaminen. :)
Elpatronen värmer ju tanken med vatten. Istället för den andvånder jag pelletskaminen

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Eftersom TS själv helt struntar i frågan finns inte mycket mer att diskutera. Känns mer som en trolltråd.
Evigt tjatande om trolltråd ... :thinking:
Läser du mina inlägg så har jah redan funnit vad problemet varit. Och jag fick superbra tips utav er som ledde till att jag fann problemet. Hade även den tidigare ägaren på besök i fredags. Så vad är det jag missat svara på nu då..:thinking:

• Gilla
linneac och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.