Golvvärme kan vara en riktig eltjuv. Speciellt om man lagt el på äldre oisolerad betongplatta. Det sörplar i sig tusenlappr varje månad. Mina grannar tyckte det var toppen ända tills första elräkningen kom, sedan dess är golvet kallt.
Fattar jag rätt om energideklarationen inte var ny? Då kan det ju vara så att man installerat uppvärmning som inte är så smickrande ang förbrukning.
Tittade själv nyligen på ett hus där säljaren inte vill svara på frågor kring en energideklaration från 2009, avskrev det objektet snabbt.

Nissens
G Granström2 skrev:
Omöjligt gå tillbaka i det här forumet för rätt vad det är så är man inne i en helt annan tråd.
Men vad jag minns så värmer pelletskaminen en tank i vilken det sitter en varmvattenslinga för varmvatten. Dessutom cirkulerar värmevatten från tanken runt i källarens golvvärmesystem.
Elpatronen i tanken var ju det som drog så mycket ström.
Kanske minns jag fel ty uppgifterna äro få.

Iallafall är det nu viktigt när det blir varmare ute att få stopp på cirkulationen i golvvärmesystemet eftersom pelletskaminen håller varmt i källaren ändå. Ingen mening att värma jorden under stugan.
En annan viktig sak är att luftvärmepumparna i fjärrkontrollen under MODE är inställda på en symbol för solen.
Råkar man av misstag få in MODE i autoläge kan den börja kyla till stor kostnad.
Kan vara en orsak till att elräkningen blev så hög.
Nja, elpatronen var bara kopplad till golvvärmen och varmvattnet. Pelletskaminen är just bara en kamin med ett galler uppepå som ger värme direkt ut i luften.

Luftvärmepumparna var ju inte ens igång. Så, värmepumparna borde istället vara den huvudsakliga värmekällan, elpatronen borde i stort sett bara värma varmvattnet och en svag värme i golvet i källaren.

Pelletskaminen kan man ju ha att toppa värmen med vid behov och om det blir ”vargavinter”.

MultiMan
G Granström2 skrev:
Omöjligt gå tillbaka i det här forumet för rätt vad det är så är man inne i en helt annan tråd.
Men vad jag minns så värmer pelletskaminen en tank i vilken det sitter en varmvattenslinga för varmvatten. Dessutom cirkulerar värmevatten från tanken runt i källarens golvvärmesystem.
Elpatronen i tanken var ju det som drog så mycket ström.
Kanske minns jag fel ty uppgifterna äro få.

Iallafall är det nu viktigt när det blir varmare ute att få stopp på cirkulationen i golvvärmesystemet eftersom pelletskaminen håller varmt i källaren ändå. Ingen mening att värma jorden under stugan.
En annan viktig sak är att luftvärmepumparna i fjärrkontrollen under MODE är inställda på en symbol för solen.
Råkar man av misstag få in MODE i autoläge kan den börja kyla till stor kostnad.
Kan vara en orsak till att elräkningen blev så hög.
Slå av "infinite scroll" under dina inställningar, minns inte exakt var det är just nu. Behöver du hjälp är det bara att fråga i Information & Feedback-delen. Jag stängde av en del av den funktionen funktionen direkt när den introducerades och har nu bara infite scroll inom samma tråd, aldrig mellan flera trådar, då det gjorde mig mer galen än vanligt.

Edit:

Skärmdump av inställningsmeny med alternativet "Fler ämnen i oändlig scroll" markerat som avaktiverat.

Under "Inställningar" när du klickar på medlemssymbolen uppe till höger (i Chrome iaf).

• Gilla
Alti och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Men du har ju ett mycket mer flexibelt och bra värmesystem, när du inte kan elda så träder elpatronen in. Och luft-luft värmepumpen fixar massor av bra värme för en billig peng..
Det såg ut så men TS har vägrat lämna ordentliga uppgifter om bl.a pelletskaminen. Typ är efterfrågat två gånger.
Verkar nu vara så att den dyra pelletskaminen bara värmer luften i källaren trots att Palazzetti tillverkar pelletskaminer som kan värma både luft och vatten samtidigt.

G Granström2 skrev:
Det såg ut så men TS har vägrat lämna ordentliga uppgifter om bl.a pelletskaminen. Typ är efterfrågat två gånger.
Verkar nu vara så att den dyra pelletskaminen bara värmer luften i källaren trots att Palazzetti tillverkar pelletskaminer som kan värma både luft och vatten samtidigt.
Vet ingenting mer än att det är palazzetti den värmer både vatten och luft

• Gilla
intrestin
  • Laddar…
Gärna fler bilder på din anläggning.

K Knight skrev:
Gärna fler bilder på din anläggning.
Finns i början av tråden

Jag har aldrig sett någon bild på självaste panna . Bara ackumulatortank och värmepumpen

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag skulle också vilja se en översiktsbild på hela anläggningen. Jag får inget grepp om "pannan".

Fotografen Fotografen skrev:
Jag skulle också vilja se en översiktsbild på hela anläggningen. Jag får inget grepp om "pannan".
K Knight skrev:
Jag har aldrig sett någon bild på självaste panna . Bara ackumulatortank och värmepumpen
Är väll jag som är superdålig på begrepp det är en tank med elpatron samt pellets

Det är en ackumulatortank med inbyggd varmvattenberedare

• Gilla
niinos112 och 1 till
  • Laddar…
Mina tidigare tips baserar på ett fristående värmesystem utan inblandning av varmvatten.

Du får gärna berätta vad som sas när du haft ditt möte med den tidigare ägaren

N niinos112 skrev:
Är väll jag som är superdålig på begrepp det är en tank med elpatron samt pellets
Niinos, när folk efterfrågar typ på pelletspannan så vill de veta modellbeteckningen för att kunna leta efter manual eller förstå exakt vilken sort det är du har. Det brukar finnas någon mer text än bara tillverkaren på tex någon liten skylt, klisterlapp eller plåt. Alternativt på manualen, om du har en sådan. Min gissning är att du tar en Palazzetti Giulia, efter lite googlande, men det är som sagt bra med så exakt info som möjligt för att minska osäkerheten..

• Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
B Bullen29 skrev:
Är källaren inredd med trägolv på betongplattan, påreglade källarväggar? Eller är det en ren grovkällare i betong. Är huset omdränerat? Om det är en ren grovkällare så är det onödigt med golvvärme då det drar onödigt mycket el, värmer säkert lika mycket ner i marken som upp i källaren. Ha på värme från radiatorer och kanske en avfuktare, samt utnyttja luft/luftvärmepumpen, den är effektiv. Hur länge har du/ni bott i huset, hur har du räknat ut årsförbrukningen på ca 33000 kWh. Det är så mycket som spelar IN, hur stort huset är, hur många som bor i huset, hur varmt ni har det innomhus,
Klikers äe det dränering har gjorts alldeles nyligen. bott här 2mån nu faktiskt. Den beräkningen kom jag fram till med tanke på månadens fakturor när jag drog igång elpatronen. Just nu gör jag av med 5-10kwh per dag. Gjorde av med 5-10kwh i TIMMEN med elpatronen.

K Knight skrev:
Mina tidigare tips baserar på ett fristående värmesystem utan inblandning av varmvatten.

Du får gärna berätta vad som sas när du haft ditt möte med den tidigare ägaren
Inlägg 348

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.