203 596 läst · 639 svar
204k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Har läst en del av inläggen, du måste anlita en erfaren energirådgivare/tekniker kommer att vara betald på ett par månader.N Nino92 skrev:Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.
Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.
Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
G Granström2 skrev:Är vi inne på vad man gör i andra länder och mitt livs historia angående värme nu?
Tillräckligt svårt ändå att följ en tråd i den här idiotiska forumprogramvaran som rätt vad det är byter till en annan tråd.
Vad har hänt? Har det framkommit vilken modell av Palazetti pelletskamin TS har? Finns det ett luftgaller på översidan så är det modellen som värmer både luft och vatten. I så fall går det nog att stänga den elslukande golvvärmen helt. På bilden ser det ut som om kaminen är försedd med tegel på utsidan för att hålla värmen längre.
UPPDATERING!!
golvet i källaren ÄR ISOLERAD, golvvärme finns på entreplan endast i BADRUMMET. Som tidigare nämnt så var elpatronen BOVEN. När denna stängdes av och jag började köra på pellets störtdök elförbrukningen som en raket. *Superglad* pelletsen värmer faktiskt så enormt mycket, den har galler ovantill. Och, Luftpumpen är igång vis behov. Känner att det blir ibland allför varmt nu när pelletskaminen är på. jaghade även besök gällande en värmevattenpump. Jag har fått offerter från två bolag & väntar på två till. Skulle dra ner på kostnaderna med 70% jmf. med elpatron och 40% jmf med pelletsen. Han tyckte att hade vi haft golvvärme på entraplan hade det varit mer värt. Ansökt om bygglov (sedan tidigare) om utbyggnad tanken är då att sätta in golvvärme på entreplan åxå.
Grymt jobbat allihopa och TACK så hemskt mycket
Skrivit det i tidigare inlägg. Är inte en man, det andra kontot skapade jag i all hast pga. Jag inte kunde svara på första kontot. Förmodligen för vissa trodde att allt detta var hittepå. Hur som haver, problemet är löst och jag mår faktiskt mycket bättre. Kommer köra på pellets framöver tills vi installerat vattenvärmpepump.G GoGetLost skrev:
Det första jag gjorde var att kontakta kommunens energirådgivare. Även han tyckte att förbrukningen var hög. Fick bra tips av honom, er samt tidigare ägaren. Förbrukningen gick från 4.5-10 kwh per timme till 0.20-1.2 kwh i timmen. Nog så är det mycket skillnad i både siffror och pengar. Innan jag hade grepp om allt insåg jag även innan denna karusell drog igång att mitt yngsta barn hade snurrat på elpatronen. Förstod aldrig varför det rann KOKHETT vatten när vi öppnade kranarna tills jag fick reda på vad en elpatron är. Så, ja dels att vattnet var inställt på 90g dels för vi körde på el och inte pellets.K keja04 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 330 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 330 inlägg
Pellets är fortfarande inte gratis så om målet är så ekonomisk drift som möjligt (snarare är specifikt låg elräkning) bör ni köra luft/luft-pumpen så mycket som möjligt, förutsatt att det går att trimma in så det inte blir för varmt i huset och undantaget de timmar oftast på vintern som elen är som dyrast (om man har timavtal, men bra oavsett att dra ner elförbrukningen de timmarna).
Kosta på en luftvattenpump är väl inte så viktigt när du redan har två luftvärmepumpar i bostadsplanet. Nittitusen kanske finns bättre nytta av. Som någon skrev så är luftvärmepumparna din huvudsakliga och billigaste värme idag.De är byggda för att gå hela tiden och slits nog mer om du stänger av varje dag. Luftvattenpumpen ger inte billigare värme än de luftvärmepumpar som finns.
Ville de säljsugna gubbarna att du skulle installera en tank till? Det vankas pengar för dem.
En vanlig rörmokare kan till överkomligt pris ta ett hål i källartaket upp till bostadsplanet och där installera tre seriekopplade vanliga värmeelement så har du värme från pelletsen där också om det skulle bli 15-20 minusgrader då värmepumparna tappar effekt samtidigt som det behövs mer värme.
Golvvärme är mest en mode- och skrytgrej som kostar pengar.
Även om källargolvet är isolerat så försvinner mycket värme ut under huset till ingen nytta.
Fundera lite över de stora och rätt onödiga påkostningarna.
Ville de säljsugna gubbarna att du skulle installera en tank till? Det vankas pengar för dem.
En vanlig rörmokare kan till överkomligt pris ta ett hål i källartaket upp till bostadsplanet och där installera tre seriekopplade vanliga värmeelement så har du värme från pelletsen där också om det skulle bli 15-20 minusgrader då värmepumparna tappar effekt samtidigt som det behövs mer värme.
Även om källargolvet är isolerat så försvinner mycket värme ut under huset till ingen nytta.
N Nino92 skrev:
N Nino92 skrev:Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.
Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.
Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
N Nino92 skrev:Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.
N Nino92 skrev:Den frågan har alla ställt. Ingen aning faktiskt. som sagt elementerna är avstängda samt värmepumpen. Det enda som är igång är då golvärmen i källaren
Den är på F men det är en gammal deklaration. Huset är TOTAL renoverad 2020. Elpannan från 2015. Nya 3 fönster, dörrar, isolering, takpannor, vitvaror, ja allt möjligt. Driften skulle ligga på 38k per år. 3100 i månaden. Bara elkostnaden hamnade på 6000kr.
Med den elräkning vi haft hamnar vi på 33000kwh per år. Enl dem är det 8300kwh per år.
Jag har en luftluft pump. Sedan har jag en pelletskamin som värmer vattnet. Det gör ju inte luftluften. Så en värmevattenpump hade väll varit bra?G Granström2 skrev:Kosta på en luftvattenpump är väl inte så viktigt när du redan har två luftvärmepumpar i bostadsplanet. Nittitusen kanske finns bättre nytta av. Som någon skrev så är luftvärmepumparna din huvudsakliga och billigaste värme idag.De är byggda för att gå hela tiden och slits nog mer om du stänger av varje dag. Luftvattenpumpen ger inte billigare värme än de luftvärmepumpar som finns.
Är källaren inredd med trägolv på betongplattan, påreglade källarväggar? Eller är det en ren grovkällare i betong. Är huset omdränerat? Om det är en ren grovkällare så är det onödigt med golvvärme då det drar onödigt mycket el, värmer säkert lika mycket ner i marken som upp i källaren. Ha på värme från radiatorer och kanske en avfuktare, samt utnyttja luft/luftvärmepumpen, den är effektiv. Hur länge har du/ni bott i huset, hur har du räknat ut årsförbrukningen på ca 33000 kWh. Det är så mycket som spelar in, hur stort huset är, hur många som bor i huset, hur varmt ni har det innomhus,
NejN niinos112 skrev:
Blir jättedyrt, installera eventuellt en vanlig elektrisk varmvattenberedare (om du inte har en)
Värm huset med den luft-luft värmepump du har. Elda i pelletspannan så mycket du kan.
Finns ingen anledning att slänga ut de grejer du har, lär dig hur du skall använda det i stället, och där är du på god väg. Att investera i nya grejer i ett fungerade värmesystem är bortkastat.
Min son köpte ett hus som bara hade vedpanna och två ackumulatortankar, var jättebra och billigt. Men opraktiskt för en eng familj. Så dom investerade i en luft-vatten värmepump. Men du har ju ett mycket mer flexibelt och bra värmesystem, när du inte kan elda så träder elpatronen in. Och luft-luft värmepumpen fixar massor av bra värme för en billig peng..
På vilket sätt är pelletskaminen koplad till vattnet menar du?? Det är ju inte så TS beskrivet det...G Granström2 skrev:Kosta på en luftvattenpump är väl inte så viktigt när du redan har två luftvärmepumpar i bostadsplanet. Nittitusen kanske finns bättre nytta av. Som någon skrev så är luftvärmepumparna din huvudsakliga och billigaste värme idag.De är byggda för att gå hela tiden och slits nog mer om du stänger av varje dag. Luftvattenpumpen ger inte billigare värme än de luftvärmepumpar som finns.
Omöjligt gå tillbaka i det här forumet för rätt vad det är så är man inne i en helt annan tråd.Nissens skrev:
Men vad jag minns så värmer pelletskaminen en tank i vilken det sitter en varmvattenslinga för varmvatten. Dessutom cirkulerar värmevatten från tanken runt i källarens golvvärmesystem.
Elpatronen i tanken var ju det som drog så mycket ström.
Kanske minns jag fel ty uppgifterna äro få.
Iallafall är det nu viktigt när det blir varmare ute att få stopp på cirkulationen i golvvärmesystemet eftersom pelletskaminen håller varmt i källaren ändå. Ingen mening att värma jorden under stugan.
En annan viktig sak är att luftvärmepumparna i fjärrkontrollen under MODE är inställda på en symbol för solen.
Råkar man av misstag få in MODE i autoläge kan den börja kyla till stor kostnad.
Kan vara en orsak till att elräkningen blev så hög.
Eftersom du bor i Skåne anser jag att du redan nu har tillräckligt med teknisk utrustning för en ekonomisk drift av huset. Simma lugnt - såvida du inte har obegränsad ekonomi. Lär känna och trimma in den befintliga anläggningen, köp 2 pallar pellets för nästa säsong - det blir billigare att köpa 2 pallar då du kan få hemkörningen inkluderat. Kör nästa säsong med LLVP och pellets och bestäm dig för om om du tycker detta fungerar (påfyllnad och rengöring). Först därefter tar du ta ställning till om nuvarande anläggning funkar för dig.
Som jag tidigare skrev är vissa vintrar väldigt milda här i Skåne och jag tycker en del investeringsråd i tråden är overkill! Tänk också på att ytterligare utrustning kräver skötsel och service.
Som jag tidigare skrev är vissa vintrar väldigt milda här i Skåne och jag tycker en del investeringsråd i tråden är overkill! Tänk också på att ytterligare utrustning kräver skötsel och service.