203 379 läst · 639 svar
203k läst
639 svar
Nytt hus som förbrukar EXTREM EL, elpanna?
Av egen erfarenhet så vet jag att det inte räcker med en 10 amp säkring!G GoGetLost skrev:
Skulle byta en spis som säkringarna gick på så fort dom skulle använda den!
Felet va att en mus krupit in och kortslutit den mellan två faser och det va en väl mumifierade mus kan jag lova!
Plockade bort pälsen/svansen och spisen funkade igen!
Frågade om det inte luktat när spisen slutade att fungera, men inget dom märkt av sa dom
Ser på bilden att tanken är på 60° och det verkar inte vara någon motorshunt som styr tempen på vattnet till golvvärmen. Skulle säga att det är en viktig grej att ha. Kostar inte många tusenlappar att installera. Kan vara intressant att ta reda på hur tjock isoleringen är under golvvärmen, är den inte tjock så kan det vara en dyr lösning att värma huset med golvvärme. Starta luft/luftvärmepumpen.N Nino92 skrev:
K Knight skrev:
Halverar man förbrukningen så kan man kanske tumma på komforten i källaren där man kanske inte är så ofta?Göran.W skrev:Gissningsvis är golvet i källaren o isolerat och då är det komplett vansinne att installera golvvärme för då går det åt massor med värme till att värma upp marken under huset.
Stäng av golvvärmen helt och ersätt den med en avfuktare istället som drar bråkdelen av vad golvvärmen drar.
Om man gör så och använder luft\luft värmepumpen så slipper man elda med pellets och kan nog nästan halvera förbrukningen.
Fukt i källaren ska man absolut inte "fixa" med ventiler annat än möjligtvis på vintern med kallt väder ute. Varm sommarluft som innehåller mycket vatten är mycket skadlig för en källare.M matswalker skrev:
Däremot måste pelletskaminen ha tilluft, en yta lika stor som skorstenens inre yta säger föreskrifterna.
En billig luftavfuktare fungerar om man håller 12 grader i källaren. Pelletskaminen är väl avsedd att värma källaren som inte är så stor. Räcker inte pelletskaminen så finns det elektriska värmefläktar för mindre än 150:-
Golvvärme i källaren bör stängas av helt. Komfort som är ett evigt modeord i de här trådarna ska man ha i bostaden och inte i källaren.
Eftersom du inte kör värmepumpen så värmer du huset med el. Kör du värmepumpen så minskar din förbrukning för uppvärmning 3-4 ggr (till 25-33% av nuvarande) på årsbasis. Svårare än så år det inte.N Nino92 skrev:Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.
Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.
Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Kan du inte ge lite fakta i stället för att bara låta det meningslösa surret om döda råttor och frysboxar fortgå.N niinos112 skrev:Jo, jag har börjat med det nu. Och elförbrukningwn har minskat nu med luftpumpen och nu kär vi istället satt igång pelletsen. Däremot kör den igång ett tag & piper det står alarm smoke något. Vet inte riktigt vad den vill. Har dragit ut luckan och kastat askan och läst manualen men får inte bukt på de
Det beror delvis på dig själv att tråden spårat ur totalt.
Min fråga var: Vad står det på pelletskaminens typskylt eller i handboken exakt vilken TYP av Palazzetti pelletskamin du har så kanske det går att ladda ned en handbok. Läs i din egen handbok vad felmeddelandet betyder. Förmodligen är det fototransistorn som känner av ifall det brinner som blivit sotig.
Du har inte eldat och hållt skorstenen varm och då blir det inget drag så röken fastnar i pannan tills elden slocknar.
Blir ofta inrykning med vanlig pelletsbrännare också när man ska starta första gången med kall skorsten.
Då brukar det hjälpa att stoppa in tidningspapper i pannan och tända på så man får upp skorstensdraget.
Kan du hitta fototransistorn med hjälp av handboken så putsa av den.
Andra frågan: sitter det luftgaller på översidan av pelletskaminen som släpper ut varm luft när du fått igång eldningen. I så fall är det en pelletskamin som värmer både vatten och luft och då har du tur..
Kom loss nu och visa lite intresse så du får ordning på värmen. Annars får du samma problem och samma höga elräkningar pg. golvvärmen när hösten kommer.
Bra jobbat!N niinos112 skrev:TUSEN tack för ALL hjälp och råd ni kommit med.
HAR BOKAT tid med en expert på FREDAG och även med de gamla HUSÄGARNA som kommer förbi så vi får reda ut detta!
Har även köpt 4 säckar pellets a 16kg som jag ikväll ska TESTA sätta igång för att se hur elförbrukningen går då, via elskåpet.
frågan är bara, hur långt tid tar det tills pelletsen ger effekt och elpatronerna slutar verka?
Återkommer senare
Finns många som aldrig vågat köpa hus, särskilt inte 22 åringar.
Hatten av för din initiativförmåga.
Vad skönt att du verkar ha fått ner elförbrukningen markant genom att slå på luft/luft värmepumpen och eldat lite med pellets. Det måste kännas skönt! Kan tanka mig att det var förbryllande när elräkningarna började dimpa ner i brevlådan! Jag och sambon blev lagom roade när vårat värmesystem kollapsade och fick gå på elpanna medan vi löste nytt när vi precis flyttat in i vårt första hus förra vintern. Jag hade turen att kunna ringa Pappas VVS Konsultation för att få lotsning och vägledning till att få värme över huvud taget, starkt av dig att våga fråga online så här!
Ser fram emot att höra hur det gått efter möte med vvsare och föregående ägare ang hur systemet är tänkt att fungera och om det finns någon vetskap om hur plattan är isolerad! Tanken bakom systemet kanske är bra ändå!
Ser fram emot att höra hur det gått efter möte med vvsare och föregående ägare ang hur systemet är tänkt att fungera och om det finns någon vetskap om hur plattan är isolerad! Tanken bakom systemet kanske är bra ändå!
K Kjell_G skrev:
K Kjell_G skrev:
Ja, där ja. Blev lite konfunderad när TS första profil heter nino92 (Trodde 92 var födelseåret).
Könet antages av namnet? Jag tittar på info om profilerna och där står det Kvinna på den första profilen och Man på den andra.
Spelar det någon roll? Man får ju hoppas att inte svaren blir annorlunda p g a kön.G GoGetLost skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 725 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 725 inlägg
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 182 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 182 inlägg
kan dra ut en del i skorstenen.M matswalker skrev:Det blir rätt mycket KWh om pannan har vattenvärmarepaketet i pannan. Luftdraget tar med sig de 65 graderna upp i skorsten. Även om spjället är stängt smyger det luft förbi. En bekant körde inte sin kombipanna på ved längre för skorstenen var kass men på el. Ett mindre hus med halvkällare cirka 55 kvm i ett plan. Efter en domuskasse med gullfiber i eldstaden och rökgången sjönk förbrukningen 6000 KWh! Samma för en bekant i en större villa i Göteborg. Körde inte olja längre bara el. Fick aldrig ordentligt varmt vatten till jacuzzibadet. Stoppade i en gullfiber och direkt bättre varmvatten. Lägre förbrukning av el också. I oljepannor sitter oftast varmvattenbehållaren i pannan. Nya pannor kanske är bättre på det. ????
Men när de gjorde det.
Var det samma årstid ute?
Vinter ena året med 20 minus och vinter nästa år med 2 pluss.
Då sjunker det automatiskt.
Kan inte tro att så mycket går ur skorstenen.