Magnus Filip skrev:
Alltså vad kollegor i utlandet i branschen pratar om ibland är att vissa saker gör man bara inte själv där. Sånt som många gör i Sverige. Tex. installationer. Vet ej hur det kollas? Kanske vid försäljning? Försäkringsbolag? De behöver spara kvitton för att kunna bevisa att fackman utfört även att moms är betald och de är noga med det. Sedan vet jag inte hur gången och konsekvensen är i detalj just i varje land?
Gillar man att få reda på mer så kolla på internet om man kan språken.

I Italien har jag kollega som berättar att polisen ibland kollar de som lämnar marknader att de har kvitto. För att undvika svartaffärer i stånden. I Sverige kollar man stånden. Men i Italien lägger de ansvsret på köpare.
Det är olika i olika länder med mycket. Ville bara nämna det som paralell.
Jaha, du resonerade alltså mer kring hur benägna folk i olika länder är att köpa tjänster vs. greja själva, inte huruvida det är tillåtet eller inte.
Det beror väl ofta på allt från vana och vilja att betala för tjänster och samt även på disponibel inkomst i förhållande till priser på hantverkartjänster.

Jag fick uppfattningen att du menade att få länder i EU tillåter folk att pilla i samma omfattnings om i Sverige, något som inte alls är korrekt.

Hur olika länder arbetar för att beivra skattesmitning har kanske inte så mycket med det hela att göra.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A
jbr jbr skrev:
Jaha, du resonerade alltså mer kring hur benägna folk i olika länder är att köpa tjänster vs. greja själva, inte huruvida det är tillåtet eller inte.
Det beror väl ofta på allt från vana och vilja att betala för tjänster och samt även på disponibel inkomst i förhållande till priser på hantverkartjänster.

Jag fick uppfattningen att du menade att få länder i EU tillåter folk att pilla i samma omfattnings om i Sverige, något som inte alls är korrekt.

Hur olika länder arbetar för att beivra skattesmitning har kanske inte så mycket med det hela att göra.
Sverige "tillåter" nästan allt pillande eftersom knappt någon bryr sig här och ingen kollar heller och många har dålig koll på vad som gäller. Det var dit jag ville komma. Bra eller dåligt? Alla tycker nog olika.
Tur att man har chansen att besiktiga innan köp iaf. Tack och hej!

Magnus Filip skrev:
Intresseklubben? Genom jobbet känner jag folk i DE, CH, A, E, NL osv. och i och med att vi jobbar med tekniska specialapparater och hur det funkar i olika länder är de förvånade över hur mycket det fixas själv med i Sverige, vilket är olagligt och kollas i andra länder. Att det ens går att köpa här? Räcker bara att gå in till Jula och se vad de säljer där för installationsgrejer. Och mkt får man inte ens greja själv med. Men många gör det ändå. I CH och NL finns det inget alls av det i affärerna.
Ett exempel. Någon komponent funkar inte. De ringer oss och frågar efter hjälp. Tar 1 vecka att leverera och det kostar 500 kr + vårt pris för tekniker. Här i Sverige kan man gå iställe in på någon av de tio olika kedjorna här och kan köpa köpa där grejen för 300 kr och vår kund byter själv komponenten och pillar i 3-fasen m.m. . HK tycker det är oansvarligt och förvånande. I andra länder gäller servicetekniker som har tillgång till el-grossist.
Och det skiljer sig oerhört mycket inom Sverige också. Om du kommer norrut så anlitar du helt enkelt inte en hantverkare om du inte är lite äldre. Finns ju inte på världskartan att en snubbe med hus som är 40 år i Tornedalen skulle anlita en elektriker eller snickare. Målare möjligtvis. Skulle vara kul att se utgifter för hantverkare i Tornedalen kontra Bromma för husägare under 67. Jag tror bokstavligt att medianutgiften är noll i Tornedalen över en tioårsperiod.

Det mesta gör man själv och när man tar hjälp kan man de det som en pyramid. Närmaste vänner och släkt i basen, som man kanske tar hjälp med tidigt eller enklare saker, sedan utökad släkt och vänner, om något är riktigt komplicerat, typ du ska bygga in ackumulatortank eller in i elskåpet och hålla på med högspänning.

Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
A
M Messier1994 skrev:
Och det skiljer sig oerhört mycket inom Sverige också. Om du kommer norrut så anlitar du helt enkelt inte en hantverkare om du inte är lite äldre. Finns ju inte på världskartan att en snubbe med hus som är 40 år i Tornedalen skulle anlita en elektriker eller snickare. Målare möjligtvis. Skulle vara kul att se utgifter för hantverkare i Tornedalen kontra Bromma för husägare under 67. Jag tror bokstavligt att medianutgiften är noll i Tornedalen över en tioårsperiod. Det mesta gör man själv och när man har hjälp kan man de det som en pyramid. Närmaste vänner och släkt i basen, som man kanske tar hjälp tidigt med, sedan utökad släkt och vänner, om något är riktigt komplicerat, typ du ska bygga in ackumulatortank eller in i elskåpet och hålla på med högspänning.
Vilka clichéer! Är inte detta ett forum där man respekterar andra människor och inte förnedrar folk från Norrland? Tror inte för ett ögonblick att de skulle vara sämre på detta än andra i Sverige. Att skriva att Tornedalen skulle vara sämst är som att ge de människorna där ett slag i ansiktet

• Wow
Saxsson
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
...Att skriva att Tornedalen skulle vara sämst är som att ge de människorna där ett slag i ansiktet
...och hur lyckas du göra den tolkningen..??

• Gilla
  • Haha
Jorn och 13 till
  • Laddar…
A
jbr jbr skrev:
...och hur lyckas du göra den tolkningen..??
Antar att det har med ens uppfostran att göra.

Magnus Filip skrev:
Antar att det har med ens uppfostran att göra.
...eller kanske ens läsförståelse?

• Gilla
  • Haha
Jorn och 13 till
  • Laddar…
Är vi inne på vad man gör i andra länder och mitt livs historia angående värme nu?
Tillräckligt svårt ändå att följ en tråd i den här idiotiska forumprogramvaran som rätt vad det är byter till en annan tråd.
Vad har hänt? Har det framkommit vilken modell av Palazetti pelletskamin TS har? Finns det ett luftgaller på översidan så är det modellen som värmer både luft och vatten. I så fall går det nog att stänga den elslukande golvvärmen helt. På bilden ser det ut som om kaminen är försedd med tegel på utsidan för att hålla värmen längre.

• Gilla
BlackDragon och 1 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Vilka clichéer! Är inte detta ett forum där man respekterar andra människor och inte förnedrar folk från Norrland? Tror inte för ett ögonblick att de skulle vara sämre på detta än andra i Sverige. Att skriva att Tornedalen skulle vara sämst är som att ge de människorna där ett slag i ansiktet
Är inte det här ett ” gör det själv” forum ? Jag tolkar det som att folk från Tornedalen är bättre, bättre gör det självare helt enkelt :cool:

• Gilla
Ammmi och 12 till
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Det verkar som att du fattar nada, inlägget från Messier1994 ser jag som en hyllning till alla norrlänningar som tar tag i saker själva och lär sig något på vägen istället för att så fort det händer något utanför naveln måste tillkalla hjälp.
Heja alla norrlänningar samt andra som försöker själv också!

Och till TS, själv är jag impad av en 22-åring som både köper sitt första hus samt också vågar både fråga och samtidigt utan prut visar sina begränsningar i hur systemen funkar.
Tror det är få nördar på det här forumet som vågar visa sina begränsningar...
Dina kunskaper ligger antagligen på annat område, men under resans gång kommer du att lära dig också om hur ett hus funkar.

• Gilla
Jorn och 25 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Och till TS, själv är jag impad av en 22-åring som både köper sitt första hus samt också vågar både fråga och samtidigt utan prut visar sina begränsningar i hur systemen funkar.
Tror det är få nördar på det här forumet som vågar visa sina begränsningar...
Dina kunskaper ligger antagligen på annat område, men under resans gång kommer du att lära dig också om hur ett hus funkar.
(y) Alla startar vi från noll på nya områden! Vissa (jag..) har dessutom kört omstart ett par ggr längs vägen också.. :cool:

• Gilla
Nicro och 3 till
  • Laddar…
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip
använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.
N Nino92 skrev:
Tjeniix. Nu är jag ny på dehär men jag hoppas jag får svar info och tips.

Köpt ett hus, källare och vind ca 100kvm (källaren och vind ännu mindre. Vi har golvvärme i källaren. Den är på lägsta. Huset har idag en luftluftpump som vi i pricip använder aldrig, ca 2-3ggr / vecka 30min åt gången. Elmenter på el har vi ALDRIG använt. Huset förbrukades 700kwh på en vecka. Sedan 1200kwh för 13 dagar.

Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Vi är nästintill aldrig hemma. Lämnar hemmet kl8 och är åter hemma kl18. Under denna tid vi inte är hemma förbrukas 45kwh. Under natten när vi sover förbrukas 35kwh. Är detta normalt? För en elpanna som värmer upp vatten? Låter som att någonstans är det fel. Hur hittar jag felet. Kollade mätaren och på ett dygn hade det förbrukats 70kwh samma förbrukning jag hade i min gamla lägenhet på EN månad. /EN trött husägare.
Du har ingen stor frysbox som går hela tiden?
Ålder panna kalk i beredaren

Är nog ganska normalt, för det hus du beskriver.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
MultiMan
K Kobra54 skrev:
Du har ingen stor frysbox som går hela tiden?
Ålder panna kalk i beredaren
En kompressor i en gammal frysbox är på max runt 150W och även det är tveksamt, så det motsvarar 3,6kWh per dygn vid kontinuerlig drift (108kWh per månad). Knappast något i det stora hela. Nyare boxare har vad jag sett klenare kompressorer och drar således mindre, plus är ofta bättre isolerade (vilket är det som gör störst skillnad för hur ofta den behöver gå om termostaten är hel, men nu förutsatte vi väl att boxen går hela tiden).

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Vad menar du? Han har skrivit att tornedalingarna är bättre än andra. Det är möjligen sörlänningar som kan känna sig kränkta. Dessutom är det säkert helt sant också.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.